Mercedes-Benz B 200 BlueEFFICIENCY (2012)
Van B naar Beter
De nieuwe B-klasse is duidelijk nog herkenbaar als B-klasse, hoewel de auto nu wel een stuk dynamischer oogt. De carrosserie vertoont scherpe, spannende vouwen in de flanken en geprononceerde wielkasten.
Het is opmerkelijk dat Mercedes-Benz – gezien de matige populariteit van de B – het beproefde concept trouw blijft. Toch is er voldoende veranderd om de auto er anders te laten uitzien. De B 200 heeft een 1,6-liter van 156 pk onder de kap. De turbo komt wat traag in, maar zodra die z'n partijtje begint mee te blazen, wil de Mercedes heel best vooruit. Het is iets te lang wachten op z'n assistentie. Ook de zesbak leren we kennen als enigszins weerbarstig als we snel vooruit willen. Met een testverbruik van 8,3 liter per 100 kilometer is de Mercedes niet al te zuinig.
De vorige B-klasse was niet onder alle omstandigheden een waar feest om te rijden; de nieuwe voelt veel strakker en dynamischer aan. Mercedes-Benz heeft het zwaartepunt van de auto verlaagd, er een nieuwe achteras voor ontwikkeld en het ESP anders geprogrammeerd. Al met al doeltreffende ingrepen, want de B voelt stabiel aan. Het weggedrag is solide en op korte oneffenheden neigt het onderstel zelfs naar straf. In bochten helt de koets niet overdreven over en de Benz volgt keurig het ingezette spoor. De besturing heeft rond de middenstand wat te veel tegendruk van de nieuwe elektromechanische stuurbekrachtiging, waardoor het geheel wat kunstmatig aanvoelt. De communicatie wordt wel beter naarmate je verder instuurt.
Gefixeerd
De nieuwe B-klasse neigt nog het meest naar een gewone hatchback als het gaat om de indelingsmogelijkheden van het interieur; die zijn er namelijk niet. Het zitmeubilair is bijvoorbeeld gefixeerd. Wel is er de optie Easy Vario Plus. Die omvat een over een lengte van 140 millimeter verschuifbare achterbank en een passagiersstoel met vooroverklapbare rugleuning. Over het ruimteaanbod valt weinig te klagen. Zowel de been- als de hoofdruimte is meer dan voldoende. Ook op de achterbank kom je niets tekort. Drie volwassenen houden het op de tweede zitrij moeiteloos vol, ook als de reis wat langer duurt. Helemaal achterin is er veel ruimte voor bagage.
De zitpositie is anders dan we gewend zijn van de vorige B-klasse. Je hebt nu veel minder het gevoel op de bok te zitten. Dat klopt ook; de stoelen staan maar liefst 8,6 centimeter lager dan voorheen en de zithouding is meer rechtop. Je kijkt uit op een zakelijk, maar mooi opgezet dashboard, al is in deze uitvoering het hout wat overdadig.
Het instrumentarium is van typische Mercedes-snit en valt prima af te lezen. Knoppen op het middendeel zitten keurig geclusterd, zodat je ze op de tast vindt. Alleen de multifunctionele hendel links van het stuurwiel vraagt enige gewenning, net als de duw-trekhendel van de elektronische parkeerrem.
De fraaie afwerking van het dashboard en de sfeervolle indirecte verlichting boven het dashboardkastje en in de portieren doen hoogwaardig aan. De B 200 heeft veel veiligheidssystemen die in z'n segment nog geen gemeengoed zijn. Meest in het oog springend is Collision Prevention Assist, een radargestuurd botspreventiesysteem.
Oordeel
De Mercedes B-klasse oogt dynamischer dan ooit en ook zijn rijeigenschappen zijn prima in orde. Het ruimteaanbod is een sterk punt.
Signalement
Merk | Mercedes-Benz |
---|---|
Model | B 200 |
Carrosserie | 5-deurs, mpv |
Transmissie | 6 versnellingen, handgeschakeld |
Aandrijving | voorwielaandrijving |
Nieuwprijs | € 31.795 |
Specificaties
Brandstof | benzine |
Motor | 4-cil. in lijn |
Cilinderinhoud | 1.595 cc |
Maximaal vermogen | 115 kW / 156 pk bij 5.300 tpm |
Maximaal koppel | 250 Nm bij 1.250 tpm |
Inhoud brandstoftank | 50 l |
Lengte / breedte / hoogte | 4.359 mm / 1.786 mm / 1.557 mm |
Wielbasis | 2.699 mm |
Massa leeg | 1.295 kg |
Laadvermogen | 665 kg |
Aanhangermassa geremd / ongeremd | 1.400 kg / 695 kg |
Banden | 205/55R16Prijzen |
Topsnelheid | 220 km/h |
Acceleratie 0-100 km/h | 9,6 s (fabrieksopgave: 8,6 s) |
Acceleratie 50-80 km/h in 3/4 | 3,3 s / 6,1 s |
Acceleratie 80-120 km/h in 4/5 | 7,2 s / 11,5 s |
Brandstofverbruik | 5,9 l/100km |
CO2-uitstoot | 137 g/km |
PRIVATE LEASE Mercedes-Benz B-klasse
Had je deze auto's al gezien?
Lees ook
Je wilt gewoon hoog zitten maar zoekt geen SUV? Check dan deze occasions
Zo zuinig is de Mercedes-Benz B-klasse in de praktijk
Vergelijkende test: Volkswagen Golf Sportsvan - Mercedes B-klasse
Vergelijkende test: Citroën C4 Picasso - Ford C-Max - Mercedes B-klasse
Vergelijkende test: Renault Grand Scénic - Mercedes-Benz B-klasse
Gerelateerde forum topics
Lezersreacties (32) (gesloten)
De discussie is gesloten.
Reageren is niet meer mogelijk.