Mercedes-Benz A45 AMG (2015) - Op de rollenbank

Komt de tuning eruit bij de meting?

32 reacties

Video

Rubin Mesu uit Oost-Souburg heeft als hobby auto’s opvoeren en vindt daarmee in rollenbankchef Ghisbert van Ginhoven een perfect klankbord voor een middagje rollenbankpret. Zeker ook vanwege de auto die hij meeneemt: een Mercedes-AMG A45.

Opvoeren die handel

Bij de Mercedes-AMG A45 moet je je behelpen met maar vier cilinders, maar die gasten in Affalterbach weten daar wel raad mee. Rubin is de geluksvogel die deze Mercedes-Benz zijn daily driver mag noemen. Hij is behalve boer ook een begaafd sleutelaar maar dan in ‘opvoer-zin’.

Bij het boerenbedrijf in Zeeland, tussen Vlissingen en Middelburg, heeft hij ruimte genoeg om de puntjes op de ‘i’ te zetten van zijn Mercedes-Benz A45 AMG uit 2015. Er ligt zelfs genoeg asfalt om het erf heen, zodat je er een kartbaan kunt uitzetten. Altijd handig om iets te testen. Standaard is deze compacte hatchback goed voor 360 pk uit een viercilinder turbomotor, maar Rubin verwacht meer. “Dat merk ik aan hoe vroeg het koppel erin komt en bij de les is.”

Even terug in de tijd. Rubin begon met het opvoeren van brommers, tweetakten om precies te zijn. “Die halen 40 kilometer per uur, en dan vind ik het gaaf om daar 60 van te maken, daarna 80 en zo verder. Tot 120 km/h.” Na de brommerperiode volgde een Subaru Impreza . “Dat was mijn eerste auto. Die heb ik puur gekocht vanwege zijn turbomotor. Natuurlijk ging ik die aanpassen, want het is nooit klaar en het is nooit sterk en snel genoeg.”

AMG

Via een Volkswagen Polo, die Rubin naar eigen zeggen ‘zwaar heeft toegetakeld’ maar evengoed naar vier ton op de teller reed, kwam hij op het lumineuze idee om een AMG aan te schaffen. “Ik ging zoeken en vond er één vlak bij huis. In Goes stond er één te koop die in 2017 was geïmporteerd vanuit Duitsland.” De auto was naar Rubins zin, dus was de koop snel beklonken. “Het eerste wat ik heb gedaan is alle vloeistoffen eruit laten lopen. Daarna andere software, stage 1 getuned, andere luchtinlaat, de middendemper eruit gehaald en de turbo wat vrijer laten ademen.” Vergeleken met eerder projecten zoals de Polo en de Impreza, heeft Rubin aan deze Mercedes voor zijn doen nog niet zo heel veel veranderd. Behalve boer en hobby-opvoerder schrijft de Zeeuw ook nog software-programma’s voor klanten en aan zijn huidige activiteiten ging een studie werktuigbouwkunde vooraf.

Al gauw hebben Rubin en rollenbankchef Ghisbert van Ginhoven een geanimeerd gesprek over de finesses van het finetunen van machtig opgevoerde motorblokken, zoals dit apparaat van AMG. Met de complimenten van Ghisbert “Rubin weet waarover hij praat en is een echte liefhebber die goed en netjes de grens wil opzoeken. Dat is gaaf om te zien”, aldus onze rollenbankexpert.

De zilveren vijfdeurs hatchback wordt ingesnoerd en we gaan de vierclinder laten brullen. Prachtig hoe die AMG loopt en wat wil hij graag. Maar … wat is dat nou? Meer dan 700 Newtonmeter koppel? Dat is onvoorstelbaar. “Ik denk dat dat ietsje overdreven is”, becommentarieert Ghisbert de score. Zelfs Rubin staat verbaasd te kijken. “Zo’n enorm koppel, daar ben ik helemaal niet blij mee. Dat kan zomaar schade veroorzaken.”

We doen het nog een keer. De 2-liter viercilinder neemt een aanloop en geeft alles wat hij heeft. De meting was inderdaad niet correct. Evengoed komen we nog lekker boven de 500 Nm uit en de grafiek topt op een totaal van boven de 400 pk. “Dat is eigenlijk wel wat ik had verwacht”, lacht Rubin. “Even wat meer dan standaard en lekker veel achter de hand. Mooi!”

We waarderen het als je wilt bijdragen door het bijhouden van de AutoWeek Verbruiksmonitor of door een gebruikersreview te schrijven waarin je jouw ervaringen met de auto deelt. Daarmee help je potentiële kopers echt vooruit!

Signalement

Merk Mercedes-Benz
Model A 45 AMG 4MATIC
Carrosserie 5-deurs, hatchback
Transmissie 7 versnellingen, automaat met dubbele koppeling
Aandrijving 4wd
Nieuwprijs € 66.922

Specificaties

Brandstof benzine
Motor 4-cil. in lijn
Cilinderinhoud 1.991 cc
Maximaal vermogen 280 kW / 381 pk bij 6.000 tpm
Maximaal koppel 475 Nm bij 2.250 tpm
Inhoud brandstoftank 56 l
Lengte / breedte / hoogte 4.299 mm / 1.780 mm / 1.433 mm
Wielbasis 2.699 mm
Massa leeg 1.455 kg
Laadvermogen 595 kg
Aanhangermassa geremd / ongeremd 0 kg / 0 kg
Banden235/40R18Prijzen
Topsnelheid 250 km/h
Acceleratie 0-100 km/h 4,2 s
Brandstofverbruik 6,9 l/100km
CO2-uitstoot 162 g/km

Gerelateerde forum topics

Lezersreacties (32) (gesloten)

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.

De discussie is gesloten.
Reageren is niet meer mogelijk.

Praat verder op het forum