Mercedes-Benz A45 AMG (2015) - Op de rollenbank
Komt de tuning eruit bij de meting?
32 reacties
Video
Helaas kunnen wij deze video niet weergeven, omdat je niet akkoord bent gegaan met de
cookie voorwaarden.
Onze video speler heeft rechten nodig voor de "Social Media".
Wijzig je cookie instellingen
Rubin Mesu uit Oost-Souburg heeft als hobby auto’s opvoeren en vindt daarmee in rollenbankchef Ghisbert van Ginhoven een perfect klankbord voor een middagje rollenbankpret. Zeker ook vanwege de auto die hij meeneemt: een Mercedes-AMG A45.
Opvoeren die handel
Bij de Mercedes-AMG A45 moet je je behelpen met maar vier cilinders, maar die gasten in Affalterbach weten daar wel raad mee. Rubin is de geluksvogel die deze Mercedes-Benz zijn daily driver mag noemen. Hij is behalve boer ook een begaafd sleutelaar maar dan in ‘opvoer-zin’.
Bij het boerenbedrijf in Zeeland, tussen Vlissingen en Middelburg, heeft hij ruimte genoeg om de puntjes op de ‘i’ te zetten van zijn Mercedes-Benz A45 AMG uit 2015. Er ligt zelfs genoeg asfalt om het erf heen, zodat je er een kartbaan kunt uitzetten. Altijd handig om iets te testen. Standaard is deze compacte hatchback goed voor 360 pk uit een viercilinder turbomotor, maar Rubin verwacht meer. “Dat merk ik aan hoe vroeg het koppel erin komt en bij de les is.”
Even terug in de tijd. Rubin begon met het opvoeren van brommers, tweetakten om precies te zijn. “Die halen 40 kilometer per uur, en dan vind ik het gaaf om daar 60 van te maken, daarna 80 en zo verder. Tot 120 km/h.” Na de brommerperiode volgde een Subaru Impreza . “Dat was mijn eerste auto. Die heb ik puur gekocht vanwege zijn turbomotor. Natuurlijk ging ik die aanpassen, want het is nooit klaar en het is nooit sterk en snel genoeg.”
AMG
Via een Volkswagen Polo, die Rubin naar eigen zeggen ‘zwaar heeft toegetakeld’ maar evengoed naar vier ton op de teller reed, kwam hij op het lumineuze idee om een AMG aan te schaffen. “Ik ging zoeken en vond er één vlak bij huis. In Goes stond er één te koop die in 2017 was geïmporteerd vanuit Duitsland.” De auto was naar Rubins zin, dus was de koop snel beklonken. “Het eerste wat ik heb gedaan is alle vloeistoffen eruit laten lopen. Daarna andere software, stage 1 getuned, andere luchtinlaat, de middendemper eruit gehaald en de turbo wat vrijer laten ademen.” Vergeleken met eerder projecten zoals de Polo en de Impreza, heeft Rubin aan deze Mercedes voor zijn doen nog niet zo heel veel veranderd. Behalve boer en hobby-opvoerder schrijft de Zeeuw ook nog software-programma’s voor klanten en aan zijn huidige activiteiten ging een studie werktuigbouwkunde vooraf.
Al gauw hebben Rubin en rollenbankchef Ghisbert van Ginhoven een geanimeerd gesprek over de finesses van het finetunen van machtig opgevoerde motorblokken, zoals dit apparaat van AMG. Met de complimenten van Ghisbert “Rubin weet waarover hij praat en is een echte liefhebber die goed en netjes de grens wil opzoeken. Dat is gaaf om te zien”, aldus onze rollenbankexpert.
De zilveren vijfdeurs hatchback wordt ingesnoerd en we gaan de vierclinder laten brullen. Prachtig hoe die AMG loopt en wat wil hij graag. Maar … wat is dat nou? Meer dan 700 Newtonmeter koppel? Dat is onvoorstelbaar. “Ik denk dat dat ietsje overdreven is”, becommentarieert Ghisbert de score. Zelfs Rubin staat verbaasd te kijken. “Zo’n enorm koppel, daar ben ik helemaal niet blij mee. Dat kan zomaar schade veroorzaken.”
We doen het nog een keer. De 2-liter viercilinder neemt een aanloop en geeft alles wat hij heeft. De meting was inderdaad niet correct. Evengoed komen we nog lekker boven de 500 Nm uit en de grafiek topt op een totaal van boven de 400 pk. “Dat is eigenlijk wel wat ik had verwacht”, lacht Rubin. “Even wat meer dan standaard en lekker veel achter de hand. Mooi!”
We waarderen het als je wilt bijdragen door het bijhouden van de AutoWeek Verbruiksmonitor of door een gebruikersreview te schrijven waarin je jouw ervaringen met de auto deelt. Daarmee help je potentiële kopers echt vooruit!
Signalement
Merk | Mercedes-Benz |
---|---|
Model | A 45 AMG 4MATIC |
Carrosserie | 5-deurs, hatchback |
Transmissie | 7 versnellingen, automaat met dubbele koppeling |
Aandrijving | 4wd |
Nieuwprijs | € 66.922 |
Specificaties
Brandstof | benzine |
Motor | 4-cil. in lijn |
Cilinderinhoud | 1.991 cc |
Maximaal vermogen | 280 kW / 381 pk bij 6.000 tpm |
Maximaal koppel | 475 Nm bij 2.250 tpm |
Inhoud brandstoftank | 56 l |
Lengte / breedte / hoogte | 4.299 mm / 1.780 mm / 1.433 mm |
Wielbasis | 2.699 mm |
Massa leeg | 1.455 kg |
Laadvermogen | 595 kg |
Aanhangermassa geremd / ongeremd | 0 kg / 0 kg |
Banden | 235/40R18Prijzen |
Topsnelheid | 250 km/h |
Acceleratie 0-100 km/h | 4,2 s |
Brandstofverbruik | 6,9 l/100km |
CO2-uitstoot | 162 g/km |
Had je deze auto's al gezien?

Mercedes-Benz A-klasse 180 d Business Facelift Automaat Panoramadak
- 2017
- 137.923 km

Mercedes-Benz A-klasse 160 Ambition | Cruise Control | Navigatie | Parkeersensor voor en achter | LMV | Airco
- 2016
- 108.571 km

Mercedes-Benz A-klasse 250 SPORT 218PK/PANO/CARPLAY/LED/NAVI/ACC/
- 2016
- 153.987 km
Lezersreacties (32) (gesloten)
De discussie is gesloten.
Reageren is niet meer mogelijk.