Mazda RX-7 (1986) - Op de Rollenbank
Rotatiemotor bij Beek Autoracing dat vroeger met de RX-7 racete
30 reacties
Video
Helaas kunnen wij deze video niet weergeven, omdat je niet akkoord bent gegaan met de
cookie voorwaarden.
Onze video speler heeft rechten nodig voor de "Social Media".
Wijzig je cookie instellingen
Er staat een jongeman voor de deur die jonger is dan de auto die hij bij zich heeft. David Hoedjes uit Anna Paulowna is van het bouwjaar 2000, zijn Mazda RX-7 is uit 1986. David ontpopt zich als de redder van het Japanse cultureel erfgoed op vier wielen.
Zijn allereerste auto was een Ford Fiesta. Maar gelukkig zag David tijdig het licht en toen kwam er een Mitsubishi Lancer voor in de plaats. Ondanks zijn afkomst was die weer niet apart genoeg en er verscheen een echte Mazda MX-5 op het erf van het boerenbedrijf van de familie Hoedjes. “Die MX-5 rijdt nog niet, dat is mijn projectauto. Die ga ik helemaal goed maken”, aldus David. Meteen daarna startte hij met zijn zus Isabelle een nieuw project: een RX-7 uit de jaren 80, een roemruchte cultcar met rotatiemotor en echt heel erg Japans.
“Ik wilde een auto uit dat decennium en het liefst een witte. Tja, dan maak je het jezelf ook niet makkelijk.” Toch kwam het uiteindelijk goed, want in Rotterdam stond er een. Zoals gehoopt troffen broer en zus een keurig nette auto aan, goed bijgehouden, met alle documentatie erbij. De dorpels waren keurig gelast, de eigenaar was lasser van beroep. Ook was er nog documentatie van de vorige eigenaar. “Zo had ik de laatste tien jaar volledig in beeld, dat geeft vertrouwen”, aldus David.
Let bij Mazda RX-7 op of er blauwe rook is
Natuurlijk moet je altijd een proefrit maken en David had zijn zaakjes goed voorbereid. “Bij de start was er geen blauwe rook, dat zegt iets over de staat van de zuigers in de cilinder. Maar na het rustig warmrijden moet je de motor weer afzetten en dan even later weer starten. Ook dat viel goed uit.” Als kers op de taart nam David nog wat onderdelen mee voor een vriendenprijs, zoals een strutbar van RE Amemiya, een Japans tuningbedrijf met de RX-7 als specialiteit.
David legde zes groene flappen op tafel en de overschrijving werd meteen geregeld. Dus met één auto heen, met twee auto’s terug naar Noord-Holland Noord. Daar stonden vader en broer het tweetal handenwrijvend op te wachten. Zij kunnen de projectjes van David en Isabelle wel waarderen en helpen geregeld een handje.
RX-7 van de videospelletjes
David: “Het is de auto van de videospelletjes die ik vroeger speelde, nog steeds trouwens.” De meting maakt deze vrolijke en positieve middag compleet. We zitten bij Beek Auto Racing en de grondlegger van dit bedrijf racete dertig jaar geleden op Zandvoort met Mazda’s RX-7 met rotatiemotoren. En nu is de jongste generatie met zo’n auto present om het vermogen van de oude rotatiekrachtbron te laten meten. Dat moet wel goed uitpakken, en inderdaad. De Mazda schreeuwt het uit als een straalvliegtuig dat laag over het Forepark scheert. Het aanzwellen van het hoge geluid houdt niet op. Het is prachtig en het levert een geweldige 170 pk op. We willen al zowat de champagne ontkurken!
Signalement
Merk | Mazda |
---|---|
Model | RX-7 |
Carrosserie | 3-deurs, coupé |
Transmissie | 5 versnellingen, handgeschakeld |
Aandrijving | achterwielaandrijving |
Nieuwprijs | € 31.751 |
Specificaties
Brandstof | benzine |
Motor | 2-cil. in lijn |
Cilinderinhoud | 1.308 cc |
Maximaal vermogen | 110 kW / 150 pk bij 6.500 tpm |
Maximaal koppel | 182 Nm bij 3.000 tpm |
Inhoud brandstoftank | 72 l |
Lengte / breedte / hoogte | 4.290 mm / 1.690 mm / 1.265 mm |
Wielbasis | 2.430 mm |
Massa leeg | 1.210 kg |
Laadvermogen | 310 kg |
Aanhangermassa geremd / ongeremd | 1.000 kg / 500 kg |
Banden | 205/60VR15Prijzen |
Topsnelheid | 210 km/h |
Acceleratie 0-100 km/h | 8,4 s |
Brandstofverbruik |
Lezersreacties (30) (gesloten)
De discussie is gesloten.
Reageren is niet meer mogelijk.