Mazda MX-5 1.8 S-VT Exclusive (2002)

Klassieker

Mazda MX-5 1.8 S-VT Exclusive
Wie nog altijd op de zilvervloot zit te wachten of geen zin heeft om een klein vermogen voor een sportauto neer te leggen, zal op zoek moeten naar alternatieven die ook garant staan voor een flinke dosis rijplezier. Wat dacht u van 'n Mazda MX-5.

De MX-5 behoort onderhand tot de veteranen in daklozenland. De open Mazda is wereldwijd zelfs de best verkochte cabrio aller tijden! Met z'n klassieke
lijnenspel maakte 'ie in 1990 in Europa heel wat tongen los en sinds die tijd is het model nauwelijks veranderd. Het 'schokkendste' was dat de klapkoplampen in 1998 werden vervangen door gewone exemplaren – volgens velen een doodzonde. Maar verkopen bleef 'ie als een dolle. Toch zal in 2005 het doek gaan vallen; dan komt er een compleet nieuwe MX-5. Tegen die tijd heeft het model het dan in vrijwel ongewijzigde vorm vijftien jaar volgehouden – dat kunnen maar weinige 'm nazeggen. Dit jaar heeft Mazda weer eens een actiemodel uit de kast getrokken, luisterend naar de naam Evolv. Klinkt lekker, betekent eigenlijk niks of je zou er 'to evolve' van kunnen maken, Engels voor 'evolueren' – slaat natuurlijk wel een beetje op de MX-5. Dat 'Evolv' deed ons ook nog even denken aan Mitsubishi's beroemde Evo-serie, maar met een opgefokte tweeliter heeft onze Evolv niets te maken; we doen het met een 1.8 van 146 pk, ook weinig mis mee. Evolv slaat op een actiepakket, bestaande uit grijs-metallic lak, mooi roodbruin leer voor de (verwarmbare) stoelen en beschermhoes voor de kap, een lekker Nardi-stuurtje, lichtmetalen vijfspaakswielen en ringen rond de meters in het dashboard.


Geklungel
Om eens te kijken wat zo'n achterwielaandrijver nou doet en of de boel een beetje in het gareel blijft als het wat harder gaat, togen we naar het TT-circuit in het Drentse Assen. Hup, kap eraf natuurlijk - wordt het nog spectaculairder van ook, met het geluid van piepende banden en het windgeruis om je oren. Bij de Mazda is het een fluitje van een cent om de kap open te krijgen; gewoon de klemmen links en rechts losmaken en het dak naar achter gooien. Je hoeft niet eens de auto uit. Op zich kun je het dak van de MX-5 gewoon opgevouwen achter je laten liggen, maar mooier is het om die nog even af te dekken met het bijgeleverde leren afdekzeil. Nou ja, éven; dat moet je wel met beleid doen en het liefst met z'n tweetjes, want anders is het een behoorlijk geklungel. Maar als 'ie eenmaal zit, ziet het er wel keurig (klassiek) uit. Een glazen achterruit is standaard en da's een stuk prettiger dan een plastic exemplaar. Alleen als je met de kap dicht rijdt, klappert de achterruit een beetje in z'n linnen omhulsel wanneer je de zijruit een stukje open doet. Daarbij is het irritant dat het windgeruis het ergst is bij de knik van de kap – precies naast je oor dus. Wie zo'n linnen kappie overigens maar niks vindt, kan ook een hardtop (€ 1.815) bestellen. Maar ja, zo'n harde kap kun je niet meenemen en als je dan onderweg een bui op je hoofd krijgt, is het simpelweg wachten op droge tijden.
Als wij op het TT-circuit zijn, is het er een drukte van belang met allerlei rijvaardigheidstrainingen. Gelukkig is er in de lunchpauze voor ons even gelegenheid om op een gedeelte van de baan (zo'n anderhalve kilometer) een 'proef' uit te zetten. Hoe zal de achterwielaandrijver het doen?
De zitpositie van de Mazda kan beter, want je zit zowat met het stuur op schoot en het Nardi-roer is helaas niet verstelbaar. Hinderlijk. De MX-5 gaat met z'n 146 pk lekker vlot van kiet en het korte pookje laat zich lekker strak door de versnellingen jagen – bijna hakerig, maar dat is juist wel prettig. De 1.8 is dus vlót, niet beresnel, daarvoor mist 'ie toch wat vermogen. De Mazda laat zich scherp door de bochten manoeuvreren, stuurt lekker direct. Tuurlijk is 'ie overstuurd te krijgen, daar is het nou eenmaal een achterwiel-aandrijver voor met motor
voorin. Klein nadeeltje van de middentunnel: die kan behoorlijk warm worden, waardoor het met de kap gesloten meer dan aangenaam warm kan worden. Hij schakelt erg prettig, geeft je een beetje 'n kart-gevoel en verleidt je tot eindeloos bochten nemen. Overigens voelt de Mazda op de een of andere manier wel wat fragiel aan.
Met zijn klassieke, elegante lijn is de MX-5 een auto die bij heel veel mensen in de smaak valt. Ook de prijs van minder dan € 33.000 voor de MX-5 1.8 in Exclusive-uitmonstering is accep-tabel in dit segment. De MX-5 is absoluut leuk, chique en bovendien best praktisch. Absoluut een aanrader!

Signalement

Merk Mazda
Model MX-5 1.8 S-VT Exclusive
Carrosserie 2-deurs, cabrio
Transmissie 5 versnellingen, handgeschakeld
Aandrijving achterwielaandrijving
Nieuwprijs € 32.205

Specificaties

Brandstof benzine
Motor 4-cil. in lijn
Cilinderinhoud 1.840 cc
Maximaal vermogen 107 kW / 146 pk bij 7.000 tpm
Maximaal koppel 168 Nm bij 5.000 tpm
Inhoud brandstoftank 50 l
Lengte / breedte / hoogte 3.975 mm / 1.680 mm / 1.225 mm
Wielbasis 2.265 mm
Massa leeg 1.040 kg
Laadvermogen 215 kg
Banden195/50VR15Prijzen
Topsnelheid 205 km/h
Acceleratie 0-100 km/h 8,5 s (fabrieksopgave: 8,5 s)
Acceleratie 50-80 km/h in 3/4 - s
Acceleratie 80-120 km/h in 4/5 - s
Brandstofverbruik 8,7 l/100km
CO2-uitstoot 210 g/km

Gerelateerde forum topics

Praat verder op het forum