Mazda 626 2.0i GLX (1998)
De boot is aan
Mazda heeft de modelwijziging aangegrepen om de 626 iets korter en hoger te maken. De 'oude' was voor een middenklasser namelijk nogal een flinke knaap. Ondanks z'n kloeke buitenmaten was de 626 niet bepaald een ruimtewonder. Met name de achterpassagiers waren wat zuinigjes bedeeld. Om ze meer hoofdruimte te geven, kreeg het nieuwe model een hogere daklijn. In combinatie met de afgenomen lengte bezorgt dat de 5-deurs een wat minder harmonieus ogende koets. De sedan ziet er met z'n brede achterste dakstijlen wel prima uit.
De tweeliter 16V-motor is een oude bekende, maar onderging voor de huidige 626 lichte wijzigingen, die resulteerden in een grotere souplesse en een gunstiger brandstofverbruik. Daarvoor moest wel iets aan vermogen en koppel worden ingeleverd. Zo bedraagt het vermogen van de 2.0 nu 115 in plaats van 117 pk en liep het koppel terug van 173 naar 170 Nm. Daarmee komt hij aan een top van 198 km/h. Op papier sprint hij in 9,9 s van 0-100. In de praktijk deed de 626 daar echter 10,5 s over. De inhaalproef (80-120) duurde in '4' 11,5 s en in '5' 16,1 s.
Mazda zette de nieuwe 626 op dezelfde bodemgroep als de vorige versie en gebruikte ook dezelfde wielophanging. Dat betekent dat we vóór MacPherson veerpoten aantreffen en achter Mazda's Twin Trapezoidal Link-systeem - kortweg TTL. Voor modeljaar '98 werd echter een vernieuwde uitgave van deze ophanging, die een klein beetje meestuurt, ontwikkeld. In combinatie met een nogal stugge vering en demping zorgt de ophanging voor een prima wegligging. Zo laat de 626 zich met groot gemak door lange snelle bochten sturen en blijft heel lang neutraal. De stevige afstemming van het onderstel heeft overigens weinig negatieve gevolgen voor het comfort bij het rijden over slechte bestrating. Weliswaar merken de inzittenden duidelijk wat voor soort wegdek er onder de wielen door gaat, maar de oneffenheden worden niet op een onprettige manier doorgegeven. De besturing past bij zijn karakter; enigszins sportief dus. Hij neemt de chauffeur zeker niet teveel werk uit handen en er is geen spoor van vaagheid. Over het schakelen geen klachten. De bak werkt probleemloos maar niet supersoepel.
Aardig interieur
Opvallende stijlelementen hoeven we in het interieur van de 626 niet te zoeken. Dashboard en instrumentenpaneel zijn eenvoudig en functioneel van inrichting. In het verleden hebben we meer dan eens geklaagd over de saaigrijze tinten die we in Japanse auto's aantroffen. Nu blinkt ook het interieur van de 626 niet uit door kleurrijkheid, maar stoelen en deurpanelen zijn toch bekleed met een stofje dat voor een béétje fleur zorgt. De stoelen zijn overigens best stevig. De chauffeur heeft de mogelijkheid om een optimale zitpositie te kiezen. Zo kan het stuurwiel hoger en lager, en is de stoel in hoogte verstel- en kantelbaar.
Losse spullen kun je op diverse plaatsen kwijt. Zo hebben de voorportieren redelijk ruime vakken. Verder vinden we op diverse plaatsen vakjes van uiteenlopend formaat en tenslotte is er nog een bescheiden ruimte rechts op het dashboard.
Mensen die op de achterbank meereizen, hebben geen gebrek aan ruimte voor hoofd en benen. Voor een deel is dat te danken aan het feit dat de wagen een hogere daklijn heeft dan z'n voorganger; voor een ander deel aan een iets gewijzigde opstelling van het zitmeubilair, waardoor de mensen achter hun voeten verder onder de voorstoelen kunnen schuiven. De veiligheid van de achterpassagiers wordt gediend met twee in hoogte verstelbare hoofdsteunen en een drietal oprolgordels. Ook tot de uitrusting behoren een opklapbare armsteun met opbergvakje en bekerhouders. De bagageruimte is met 502 liter beslist ruim. Helaas scharniert het kofferdeksel met beugels - daar houdt bagage niet zo van.
Mazda levert de tweeliter alleen als GLX, het hoogste uitrustingsniveau heeft. De wagen wordt in dat geval geleverd met onder meer één airbag, airco, elektrische ramen voor en achter, een in ongelijke delen omklapbare achterbankleuning en - als bijzondere attractie - een tot tafeltje omklapbare passagiersstoel. Mazda vraagt voor de 626 2.0 GLX Sedan zo'n 46 mille. Daarvoor krijg je een goed uitgeruste, ruime en sportieve sedan, die zeker de moeite van de overweging waard is.
Signalement
Merk | Mazda |
---|---|
Model | 626 2.0i GLX |
Carrosserie | 4-deurs, sedan |
Transmissie | 5 versnellingen, handgeschakeld |
Aandrijving | voorwielaandrijving |
Nieuwprijs | € 21.393 |
Specificaties
Brandstof | benzine |
Motor | 4-cil. in lijn |
Cilinderinhoud | 1.991 cc |
Maximaal vermogen | 85 kW / 115 pk bij 6.000 tpm |
Maximaal koppel | 170 Nm bij 4.500 tpm |
Inhoud brandstoftank | 64 l |
Lengte / breedte / hoogte | 4.575 mm / 1.710 mm / 1.430 mm |
Wielbasis | 2.610 mm |
Massa leeg | 1.150 kg |
Laadvermogen | 535 kg |
Aanhangermassa geremd / ongeremd | 1.525 kg / 550 kg |
Banden | 185/65R15Prijzen |
Topsnelheid | 198 km/h |
Acceleratie 0-100 km/h | 10,5 s (fabrieksopgave: 9,9 s) |
Acceleratie 80-120 km/h in 4/5 | 11,5 s / 16,1 s |
Brandstofverbruik | 7,9 l/100km |
CO2-uitstoot | 189 g/km |