Mazda 6 SportBreak 2.0 CiTD Touring (2003)
Een groot genoegen
De vers gelanceerde Mazda6 kreeg een bijna unanieme positieve ontvangst. Zowel styling, afwerking als rijeigenschappen worden telkens bijzonder gewaardeerd. En dat is lekker binnenkomen voor een nieuw model, de eerste klap is immers een daalder waard. Zo rekent Mazda in één klap af met het stoffige imago van voorganger 626, een prima auto, maar warm of koud werden wij er nooit van. Op het moment bestaat het leveringsprogramma van de Mazda6 uit drie benzinevarianten en twee diesels, waarvan wij hier de lichtste onder handen nemen. De tweeliter is er behalve in deze 120 pk-versie ook met 136 pk, bij de SportBreak heet 'ie dan Executive.
Wij hebben de Touring, zoals gezegd als SportBreak. Een stationwagen dus, maar dan esthetisch verantwoord: de Mazda6 SportBreak klópt gewoon. De Mazda6 stuurt ook heerlijk, met lekker veel gevoel en directheid laat 'ie zich gewillig, haast sportief strak door de bochten leiden. De besturing is erg licht, maar toch heb je nooit het gevoel dat er dingen gebeuren die je niet in de hand hebt. Dit, in combinatie met het zeer goede onderstel, maakt van de Mazda6 een echte rijdersauto. De balans in de auto is prima, onderstuur is er slechts in zeer beperkte mate en heel makkelijk op te vangen. Je hebt echt niet in de gaten dat je met een forse stationwagen onderweg bent. Als je zo lekker aan 't sturen bent met deze fijne kar, dan vergeet je haast dat je in een diesel zit. De motor beschikt over ruim voldoende trekkracht, al moet je niet té laag in de toeren belanden. Op de versnellingsbak hebben we weinig aan te merken, behalve dan dat ie toch wat hakerig schakelt.
Comfort
Het is zonde dat Mazda op het onderdeel geluidsisolatie blijkbaar op de kosten heeft beknibbeld, want de SportBreak is wat rumoerig en dat doet afbreuk aan het comfort. Comfortabel is het toch wel in de Mazda6. De stoelen zitten prima en zijn goed verstelbaar en het interieur is helemaal bijdetijds met al dat 'aluminium'. Wij vergisten ons regelmatig in de draaiknoppen omdat ze allemaal erg op elkaar lijken, maar saai is het niet en dat is wel eens anders geweest bij Mazda. Het fijne driespaaksstuurwiel heeft bediening voor radio en cruise control en dat werkt erg prettig. Helemaal mooi en handig is dat de kleine knopjes in het donker verlicht zijn. Bakjes en vakjes heeft de Mazda6 genoeg: boven op het dashboard (waar eventueel het navigatiesysteem een plekje krijgt), in de armsteun, bij de handrem. De achterbank is in ongelijke delen neerklapbaar en dan ontstaat er een mooi vlakke laadvloer. In de Mazda6 vallen de rugleuningen keurig netjes naar beneden als je aan de kleine handgreepjes in de achterbak trekt. Mazda noemt het 't Karakuri-systeem. Simpel, maar o zo handig!
Makkelijk zijn de opbergvakken in de laadvloer van de Mazda. Nadeel is dat er geen volwaardig reservewiel mee kan en je het moet doen met een thuisbrengertje. De Mazda6 CiTD Touring mag voor 28.790 euro de deur uit. Mazda levert daarvoor standaard de automatische airco en de remassistent. Verder is hij behoorlijk compleet en zit hij ook nog goed in de airbags. Mazda heeft onze test-6 op fraai lichtmetaal gezet – da's helaas niet standaard maar een dealeroptie. Hij moet het af fabriek doen met wieldoppen. Even de portemonnee een stukje extra opentrekken is ons advies, want heus het ziet er met lichtmetaal direct echt tien keer beter uit.
Signalement
Merk | Mazda |
---|---|
Model | 6 SportBreak 2.0 CiTD 120pk Touring |
Carrosserie | 5-deurs, stationwagon |
Transmissie | 5 versnellingen, handgeschakeld |
Aandrijving | voorwielaandrijving |
Nieuwprijs | € 29.290 |
Specificaties
Brandstof | diesel |
Motor | 4-cil. in lijn |
Cilinderinhoud | 1.998 cc |
Maximaal vermogen | 88 kW / 120 pk bij 3.500 tpm |
Maximaal koppel | 310 Nm bij 2.000 tpm |
Inhoud brandstoftank | 64 l |
Lengte / breedte / hoogte | 4.690 mm / 1.780 mm / 1.450 mm |
Wielbasis | 2.675 mm |
Massa leeg | 1.440 kg |
Laadvermogen | 570 kg |
Aanhangermassa geremd / ongeremd | 1.600 kg / 550 kg |
Banden | 195/65R15Prijzen |
Topsnelheid | 194 km/h |
Acceleratie 0-100 km/h | 10.5 s (fabrieksopgave: 11,1 s) |
Acceleratie 50-80 km/h in 3/4 | 5.2 s / 6.7 s |
Acceleratie 80-120 km/h in 4/5 | 8.5 s / 11.1 s |
Brandstofverbruik | 6,6 l/100km |
CO2-uitstoot | 182 g/km |