Mazda 5 2.0 CiTD Touring (2006)
Ruimtelijk dieselen
Dankzij common-railinspuiting, turbo en interkoeler levert de Mazda5 prestaties die je een jaar of tien geleden alleen verwachte van tweeliter benzinemotoren. De Mazda levert bij 2.000 toeren per minuut een maximumkoppel van 310 Nm. De moderne diesel is heel strak afgeregeld voor een acceptabel brandstofverbruik.
Het onderstel komt stevig en solide over, er valt weinig te klagen over het weg-gedrag. Het onderstel geeft duidelijk genoeg door wat er aan de hand is, maar niet té stevig. Het biedt meer dan genoeg comfort om lekker ontspannen lange ritten te volbrengen. Als bestuurder heb je niet echt het gevoel dat je met een anderhalve ton wegende auto op pad bent. In bochten heeft het koetswerk slechts in beperkte mate de neiging tot overhellen.
Het dashboard heeft duidelijk afleesbare meters recht voor de bestuurder. In de middenconsole zijn de bedienings-knoppen voor de audio-installatie en de klimaatbeheersing ondergebracht. 't Instrumentarium wordt geflankeerd door ventilatieopeningen en onder aan de middenconsole zit een soort schiereilandje waar parmantig het korte versnellingspookje uitsteekt, lekker dicht bij het stuur.
Niet meer puzzelen
Mazda heeft de achterportieren vervangen door schuifdeuren. Een uitkomst,
want zo kunnen de passagiers op de achterste rij makkelijk in- en uit-stappen. Het grote voordeel van deze MPV is dat er genoeg plaats is voor de kinderen en alle bagage. 't Is makkelijk om extra zitplaatsen te creëren en om stoelen weg te klappen om ruimte te maken. De stoelen blijven dan in de auto, dus je hoeft geen stoelen ergens in huis stallen als je een grote laadruimte nodig hebt. Tussen de twee voorste stoelen hebben we niet te klagen over bergruimte. Er is 'n bekerhouder en een groot vak voor bijvoorbeeld 'n portemonnee. Voor de mensen op de achterbank zijn aan de twee voorste stoelen klaptafeltjes bevestigd. Het zijn stevige tafeltjes, maar het in- en uitklappen vergt wel enige moeite.
De auto heeft in eerste instantie plaats voor vier personen. Een extra plek krijg je door uit de zitting van een van de stoelen van de tweede rij een zitvlak te halen. Daarmee wordt het officieel een auto voor vijf personen, maar daarover hebben wij onze twijfels. De middelste plaats is klein en voor een paar minuten zit het prima, maar lange ritten zien wij ons nog niet op deze smalle plek maken. Geen vijfde plek nodig? Dan ligt er in de ene stoel op de tweede zitrij een bijzettafeltje. In uitgeklapte toestand kun je hier iets te drinken in zetten. De leuning van de vijfde plek kan naar beneden worden geklapt waardoor je een armsteun krijgt. Door het naar buiten klappen van het bijzettafeltje of het zitvlak ontstaat er in de zitting van de twee vaste stoelen weer extra bergruimte. Het neerklappen van de tweede zitrij gaat door de hendel naast de stoel omhoog te trekken en tegelijkertijd de stoel naar voren te schuiven door een rails. De twee achterste stoelen liggen verborgen in de vloer. Door aan het lusje van de stoel te trekken, komt deze omhoog en krijg je plaats voor zeven personen. Maar er blijft van de bagageruimte maar weinig over als al de stoelen bezet zijn en als iedere persoon bagage bij zich heeft.
Signalement
Merk | Mazda |
---|---|
Model | 5 2.0 CiTD Touring |
Carrosserie | 5-deurs, mpv |
Transmissie | 6 versnellingen, handgeschakeld |
Aandrijving | voorwielaandrijving |
Nieuwprijs | € 30.995 |
Specificaties
Brandstof | diesel |
Motor | 4-cil. in lijn |
Cilinderinhoud | 1.998 cc |
Maximaal vermogen | 81 kW / 110 pk bij 3.500 tpm |
Maximaal koppel | 310 Nm bij 2.000 tpm |
Inhoud brandstoftank | 60 l |
Lengte / breedte / hoogte | 4.505 mm / 1.755 mm / 1.665 mm |
Wielbasis | 2.750 mm |
Massa leeg | 1.510 kg |
Laadvermogen | 715 kg |
Aanhangermassa geremd / ongeremd | 1.400 kg / 600 kg |
Banden | 195/65R15Prijzen |
Topsnelheid | 179 km/h |
Acceleratie 0-100 km/h | 14,0 s (fabrieksopgave: 12,9 s) |
Acceleratie 50-80 km/h in 3/4 | 4,7 s / 6,0 s |
Acceleratie 80-120 km/h in 4/5 | 9,7 s / 10,7 s |
Brandstofverbruik | 6,3 l/100km |
CO2-uitstoot | 173 g/km |