Maybach 57 (2004)

Kathedraal

Maybach 57 (2004)
Met 200 km/h zweven we over de snelweg. De V12 biturbo met 550 pk en 900 Nm draait slechts 3.000 toeren.We rijden in de ultieme limousine, die slechts één gebrek kent: naamsbekendheid.

Rijden in deze automobiele kathedraal, zoals een collega het 5,73 m lange gevaarte noemde, is onweerstaanbaar. Neem achter in de Maybach plaats en zink weg in de riante zetels. 'Kathedraal' is niet eens 'n overdreven benaming, je wordt letterlijk omarmd door alle (on)denkbare luxe. Links naast de zitting komt een tafeltje tevoorschijn, zoals je die in de business-class van vliegtuigen tegenkomt. Het is ingesteld op het vasthouden van een laptop; de aansluiting vinden we tussen de achterste zetels. Wat we ook tegenkomen, is de champagnekoeler, de Maybach-glazen, de dvd-speler, de cd-wisselaar, de knop voor het lamellengordijn voor de achterruit, de koptelefoons – draadloos voor de technici onder ons: met Bluetooth-verbinding. En dan hebben we het nog niet gehad over het doosje met tissues, de dubbele airco die voor een gescheiden klimaatregeling voor alle vier de passagiers zorgt, de tril- en opblaasfuncties van de zetels, de Jugendstil-sfeerverlichting, de klokjes aan het plafond met onder andere de snelheidsmeter én de telefoons met Bluetooth-verbinding. Voorin beschikt de bijrijder over een prachtig toestel; uiteraard is er nog ééntje verborgen in de achterconsole, waar u ook uw eigen mobiel kunt parkeren en opladen. De telefoons maken deel uit van het bekende Comand-systeem van Mercedes, dat voor de Maybach nog eens ernstig is uitgebreid.
Het dashboard herken je uit de S-Klasse, maar hier heeft een maniakale interieurdesigner zich volledig uitgeleefd. De zetels achterin doen denken aan een luxe suite in een vijfsterrenhotel. Maybach weet waar u bent, als ú dat wilt. Via een optioneel 'track and tracing-system' kan de auto waar ter wereld ook gelokaliseerd worden. Mocht u onverhoopt een ongelukje hebben en een van de airbags wordt geactiveerd, dan wordt dit doorgegeven aan een continu parate meldcentrale. Dankzij het Comand-systeem ziet de centrale waar u bent, welke airbag is geploft en onderneemt actie. Voor- en achter in de auto bevindt zich ook een rode knop waarmee u zélf contact opneemt met de meldcentrale. Comand kent ook een zogeheten travel-assistant, die u kunt oproepen via de boordtelefoons. In de Maybach staat u er nooit alleen voor.


900 Nm
De deuren open je met het Keyless-gosysteem, dat de houder van de sleutels herkent. We bewonderen en passant het houtwerk. De klant kan elke gewenste houtsoort bestellen, evenals als het leer. Met een druk op de knop van de automaat komt de geweldige twaalfcilinder biturbo tot leven. Niet dat je hem hoort, je voelt 'm – een beetje. Het is even manoeuvreren om de gigantische auto op de parkeerplaats te keren. Maar het gaat verbazingwekkend licht en je hebt hulp van de parkeersensoren. Deze Maybach is voorzien van een 'solar module', die de airco van energie voorziet als de auto in de zomer in de volle zon wordt geparkeerd.  mgekeerd kan de auto met een afstandsbediening in de winter van tevoren worden opgewarmd.
De Maybach 57 is uiteraard begrensd, bij 250 km/h houdt het motormanagement hem in bedwang. Maar dat de motor veel meer kan, ook al weegt de auto 2.660 kilo, is meteen duidelijk. Bij 5.250 tpm heeft de Maybach-chauffeur 900 Nm tot zijn beschikking. Bij 200 km/h draait de motor slechts 3.000 toeren, alsof je op kruissnelheid rijdt. Dit is zweven, een buitenaardse ervaring; het landschap zoeft voorbij. De kathedraal helt iets in bochten, maar de Maybach ligt als een kasteel op de weg. De Maybach 57 staat voor uw kasteel voor 507.000 euro.

Signalement

Merk Maybach
Model 57
Carrosserie 4-deurs, sedan
Transmissie 5 versnellingen, automaat
Aandrijving achterwielaandrijving
Prijs € 534.539

Specificaties

Brandstof benzine
Motor V12
Cilinderinhoud 5.513 cc
Maximaal vermogen 405 kW / 550 pk bij 5.250 tpm
Maximaal koppel 900 Nm bij 2.300 tpm
Inhoud brandstoftank 110 l
Lengte / breedte / hoogte 5.728 mm / 1.980 mm / 1.572 mm
Wielbasis 3.390 mm
Massa leeg 2.635 kg
Laadvermogen 625 kg
Banden275/50YR19Prijzen
Topsnelheid 250 km/h
Acceleratie 0-100 km/h 5,2 s (fabrieksopgave: 5,2 s)
Acceleratie 50-80 km/h in D - s
Acceleratie 80-120 km/h in D -s
Brandstofverbruik 15,9 l/100km
CO2-uitstoot 383 g/km

Lezersreacties (2) (gesloten)

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kunt u er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.

Reactie verwijderen

Weet je het zeker dat je dit bericht wilt verwijderen?

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens

De discussie is gesloten.
Reageren is niet meer mogelijk.