Maserati Spyder 90th Anniversary (2005)
Vol gas uit je dak
De achterklep van de Maserati is achter de hoofdsteunen voorzien van aërodynamische bulten, die de luchtwerveling in je nek verminderen. De uitstulpingen zijn indrukwekkend, niet alleen qua vorm, ook qua materiaal. Want, net als op diverse plekken in het interieur, is er gebruik gemaakt van echt koolstofvezel. Dat hoort bij de speciale '90th Anniversary'-uitvoering. Een serie van negentig exemplaren (wij hebben nummer 16), ter ere van het negentigjarig bestaan van het merk met de drietand. De Maserati oogt ingetogen en gedistingeerd.
We positioneren ons op het rechte eind van de 2.850 meter lange kombaan, met een maximale helling van 60 graden. De welbekende, in samenwerking met Ferrari ontwikkelde V8 van de Spyder meet 4,2 liter en levert 390 pk. Als we de honderd bereiken, laat de Spyder de klok stilstaan op 6,1 seconden. Pas bij 7.000 tpm wordt het maximumvermogen aangesproken, 500 toeren voordat de begrenzer ingrijpt. Z'n liefde voor hoge draaitallen vertaalt zich in 'n rauwe, steeds intenser wordende brul. Imponerend.
Prikkels
Bij het stijgen van de snelheid wordt het geluid van de motor steeds meer overstemd door andere prikkels. De omgeving vervaagt, het asfaltlint wordt steeds smaller en in de bochten word je in je stoel gedrukt. En dan natuurlijk het windgeruis. Je zit, dankzij de lage zitpositie en de ver naar achter doorlopende voorruit, relatief goed beschut. Het ruitje tussen de hoofdsteunen dient als windvanger, jammer alleen dat dit stuk plastic boven de 120 km/h begint te resoneren. Ook op andere plekken binnenin is een rammeltje of een kraakje 'm niet vreemd. En ergonomisch is het eveneens niet allemaal even doordacht. Zo moet je bijvoorbeeld je rechterarm zowat uit de kom draaien voor de knoppen van de spiegelverstelling. Maar het stijlvolle interieur appelleert volledig aan de emotie en is een genot om in te vertoeven. Specifiek voor de 90th Anniversary is, naast de speciale logo's en het carbon, de stoffen bekleding van delen van de stoelen en het dashboard.
Flippers
De zes versnellingen van de Cambiocorsa laten zich gewillig en razendsnel bedienen met de flippers achter het stuur. Jammer alleen dat die niet meedraaien, want soms moet je in een bocht een hand van het stuur halen om te schakelen. Lekker racy is het gepruttel als je het gas loslaat en de dot tussengas die het systeem geeft bij het terugschakelen. Door het maken van diverse verstevigingen aan het chassis en de carrosserie is volgens Maserati de torsiestijfheid van de fraaie cabrio met 20 procent verbeterd. Dat is niet helemaal voldoende. De trillingen in de stuurkolom en de binnenspiegel zijn hiervan het bewijs.
De Maserati reageert zeer direct en laats zich met minimale polsbewegingen de bocht in dirigeren. Hij voelt lichtvoetiger dan 'ie daadwerkelijk weegt. Door het surplus aan vermogen op de achterwielen kun je 'm prachtig bespelen met het rechterpedaal, zeker als je de stabiliteitscontrole uitzet. Ook in de stand 'sport' laat het MSP trouwens een beperkte mate van wielspin toe. Ga je richting grens, dan wordt de ondersteunende werking van de dempers minder. De reacties vervagen en de wagen begint over te hellen. Hierdoor is het soms lastig te bepalen wanneer de achterwielen grip verliezen. De kont kan behoorlijk snappy zijn, wat om snelle reacties van de bestuurder vraagt.
Signalement
Merk | Maserati |
---|---|
Model | Spyder Cambiocorsa |
Carrosserie | 2-deurs, cabrio |
Transmissie | 6 versnellingen, sequentiële automaat |
Aandrijving | achterwielaandrijving |
Nieuwprijs | € 137.620 |
Specificaties
Brandstof | benzine |
Motor | V8 |
Cilinderinhoud | 4.244 cc |
Maximaal vermogen | 287 kW / 390 pk bij 7.000 tpm |
Maximaal koppel | 451 Nm bij 4.500 tpm |
Inhoud brandstoftank | 88 l |
Lengte / breedte / hoogte | 4.303 mm / 1.822 mm / 1.305 mm |
Wielbasis | 2.440 mm |
Massa leeg | 1.630 kg |
Laadvermogen | 350 kg |
Banden voor | 235/40ZR18Prijzen |
Banden achter | 265/35ZR18Prijzen |
Topsnelheid | 283 km/h |
Acceleratie 0-100 km/h | 6,1 s (fabrieksopgave: 5,0 s) |
Acceleratie 50-80 km/h in D | 3,5 s |
Acceleratie 80-120 km/h in D | 4,8s |
Brandstofverbruik | 18,6 l/100km |
CO2-uitstoot | 430 g/km |