Maserati GranTurismo (2008)

Beauty-queen

Maserati GranTurismo
De keren dat Maserati met iets nieuws komt, zijn op de vingers van één hand te tellen. Als het dan toch zover is, zoals bij de lancering van de nieuwe Gran Turismo, is dat groot autonieuws.

Maserati kortte het platform van de Quattroporte 12 centimeter in, schrapte twee portieren en hertekende kop en kont. Op papier heb je dan een meer dan interessante Gran Turismo. Je behoudt een aardige wielbasis, dus reiscomfort en ruimte, én de auto vult het modellengamma scherp aan. De 400 pk sterke 4,2-liter V8 lijkt uitstekend voor zijn taak geschikt, maar de machine wakker schudden, levert evengoed een lichte teleurstelling op. Wat klinkt-ie braaf bij niet te veel toeren.


Serieuze sportwagen
Binnenin krijg je meteen het gevoel in een serieuze sportwagen te zitten. Het stuurwiel voelt goed en is uitstekend te verstellen om een perfecte zitpositie te bewerkstelligen. Om je heen valt vooral de ruimte op. Kijk over je schouder. Nee, het is geen volwaardige vierzitter, maar je komt er behoorlijk goed mee weg als je iemand mee zou willen nemen. Jammer is wel dat de Maserati-zetels wat vlak zijn en veel te weinig terugduwen. Echt een domper.
De Grand Turismo stuurt uiterst direct. Met één goede stuuruitslag krijg je de Maserati zelfs in één keer door scherpe bochten heen zonder overpakken. Jammer dat de V8 voorin niet dat scherpe, directe en gretige heeft dat de besturing van de auto wél heeft. De Gran Turismo is ongeschikt voor een Mickey Mouse-circuit, omdat de motor te veel tijd vraagt om op te pakken vanuit lage toerentallen. De V8 wil toeren, toeren en nog eens toeren. Dan trekt hij lekker door en dan ook laat hij stoer van zich horen. Zevenduizend? Graag, maar meer mag ook. Ook zijn gewicht van 1.880 kilo zit de Italiaan serieus dwars. De afstemming van de automatische zesbak is niet van dien aard dat die dat kan goedmaken. Sterker nog, ook die bak neemt zijn tijd, of je nu handmatig sequentieel schakelt met de pook of de peddles. Eigenlijk zet de aandrijflijn het sportwagengehalte van de GT zwaar onder druk.
De auto ligt wel goed op de weg. Zo ligt de grens behoorlijk ver weg voordat de auto grip begint te verliezen. Maar als de sloffen het niet meer kunnen bolwerken, komt er ook even flink wat gewicht de hoek om zetten. Dan is wat elektronische hulp erg welkom om de boel in het gareel te houden. Maserati Stability Program is hier het toverwoord. Jammer is dat het rempedaal weinig gevoel geeft wanneer je fors in de ankers gaat.


Exclusiviteit
Het dashboard ademt exclusiviteit en klasse en heeft een gedegen, overzichtelijke lay-out. Het traditionele analoge klokwerkje in het midden van het dashboard mag natuurlijk niet ontbreken. Standaard is de GT voorzien van een aparte klimaatzone achterin en een multimediasysteem met een geïntegreerd GPS. Over een regen- en lichtsensor hebben we het natuurlijk niet eens meer.
En over het leer: dit Rosso Corallo is maar één van de liefst tien leverbare kleuren van deze stoelbedekking. Het afstemmen van de interieurbekleding, de lakkleur en de interieurpanelen vereist concentratie en studie, want behalve de standaard Quartz en Grey kun je het binnenste van je Maserati ook laten afwerken met naar keuze drie soorten hout en vijf glanzend gelakte mogelijkheden. Dat het mooi en stemmig wordt, is onvermijdelijk.

Video

Signalement

Merk Maserati
Model GranTurismo
Carrosserie 2-deurs, coupé
Transmissie 6 versnellingen, semi automaat
Aandrijving achterwielaandrijving
Nieuwprijs € 190.427

Specificaties

Brandstof benzine
Motor V8
Cilinderinhoud 4.244 cc
Maximaal vermogen 298 kW / 405 pk bij 7.100 tpm
Maximaal koppel 460 Nm bij 4.750 tpm
Inhoud brandstoftank 86 l
Lengte / breedte / hoogte 4.881 mm / 1.915 mm / 1.353 mm
Wielbasis 2.942 mm
Massa leeg 1.780 kg
Laadvermogen 470 kg
Banden voor245/40R19Prijzen
Banden achter285/40R19Prijzen
Topsnelheid 285 km/h
Acceleratie 0-100 km/h 5,2 s (fabrieksopgave: 5,2 s)
Acceleratie 80-120 km/h in D 3,7s
Brandstofverbruik 14,3 l/100km
CO2-uitstoot 330 g/km

Lezersreacties (2) (gesloten)

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.

De discussie is gesloten.
Reageren is niet meer mogelijk.