Maarten vindt nieuwe EV met grote range nog te duur en is fan van plug-in hybride
BMW 225xe Active Tourer-rijder
De BMW 225e xDrive Active Tourer is een plug-in hybride MPV en de tweede van dat genre in de historie van BMW. Om te beoordelen of de auto die wij als duurtester rijden een stap voorwaarts betekende ten opzichte van de vorige generatie nodigen we een eigenaar van de eerste 225xe Active Tourer uit om eens in onze duurtester te stappen.
Op het parkeerterrein van de Van der Valk bij Zwolle hoef je in elk geval niet lang te kijken welke stap er gezet is op het gebied van design. De duurtester is een exponent van BMW’s nieuwe designstijl, waarbij grote nieren het front domineren. In de vorige generatie 2-serie Tourer herken je het vormenspel nog wel. Maar eerst vragen we Maarten van Klaveren uit Smilde waarom hij de plug-in hybride MPV van de vorige generatie rijdt (zijn auto-ervaringen houdt hij bij in deze review). “Ik wilde graag elektrisch, maar ik woon in het noorden en heb familie in het westen. De meeste elektrische tweedehands auto’s waren te duur, te klein of hadden een te kleine actieradius. We zochten een wat ruimere auto en zo kwam ik bij de BMW 2-serie Active Tourer uit, een mooi compromis tussen deels elektrisch, en deels wat ruimer. In de zomer haalt hij 28 kilometer elektrisch op een lading, in de winter rond de 18 kilometer.”
Nieuwe plug-in hybride komt elektrisch veel verder
De vorige generatie van BMW’s eerste MPV en voorwielaandrijver komt daarmee een stuk minder ver dan onze duurtester van nu. Zagen we in de zomer zelfs elektrische reikwijdtes van meer dan 80 kilometer, in de herfst zakte dat naar 60 kilometer en bij de echte kou zat er dankzij het grote accupakket van 14,9 kWh netto capaciteit nog altijd 55 kilometer in. Waarden waarvan Maarten met zijn eerste generatie 225e alleen maar dromen kan. Daarin ligt een 7,7 kWh groot batterijpakket, waarvan alleen de bruto capaciteit bekend is. “Ik laad altijd. Onderweg bij klanten gaat de auto aan de laadpaal. Ik kocht hem toen hij drie jaar oud was. Binnendoor rijd ik vaak elektrisch”, aldus Maarten, die jobcoach is voor mensen met een arbeidsbeperking. “Ik rijd zo honderd kilometer op een dag. Dus een auto is voor mij heel belangrijk.”
Bijzonder dat de MPV er nog is bij BMW
Dat er nog steeds een BMW 2-serie Active Tourer bestaat, is best opmerkelijk. De meeste merken hebben het geloof in de MPV verloren, alleen Mercedes-Benz biedt er nog een in dit segment aan met de B-klasse. Fijn voor Maarten die ook na de 2-serie weer voor het traditionele ruimte concept zou gaan. “Ik blijf de MPV mooier vinden, dus de Active Tourer prefereren boven de X1. Ik houd niet van de uitstraling van SUV’s.”
We doen een rondje om de auto’s om de evolutie van het model te analyseren. “Dat bruine leer is prettig en mooi. Maar op deze auto zitten waarschijnlijk alle opties. De achterkant van de nieuwe vind ik veel beter dan die van de mijne, beter geproportioneerd. De achterlichten zijn slanker. Wel jammer dat je nu de achterruitenwisser ziet, bij mij zit die onder de achterspoiler. De neus vind ik lelijker, door die grote nieren lijkt hij op een bever.”
De ruimte blijkt niet noemenswaardig te zijn toegenomen, zeker bij het openen van de achterklep krijgt Maarten dat bevestigd. “De bagageruimte is op het oog zelfs minder, en er is nog steeds geen goed vak voor de laadkabel, het is even groot.” De liters bevestigen het, de nieuwe 2-serie Active Tourer heeft als plug-in hybride 406 liter stouwvolume onder de hoedenplank, de vorige 400 liter. Je kunt het behoud van de bagage-inhoud als positief zien, wanneer je kijkt naar hoe BMW een veel groter accupakket heeft weten onder te brengen in een auto die ongeveer net zo ruim is.
Nog steeds 1.5 driecilinder, sterkere elektromotor
Onder de motorkap zit in beide gevallen een 1.5 driecilinder turbo, die gekoppeld is aan een elektromotor. De verbrandingsmotor levert ook in de nieuwe nog steeds 136 pk, het is de elektromotor die het verschil maakt. Bij Maartens 2-serie levert die 65 kW, in onze duurtester schopt de elektromotor het tot 80 kW, wat verklaart waarom de auto ook als je elektrisch rijdt lekker vlot aanvoelt. Onder de motorkap van Maartens PHEV MPV zien we een marterverdrijvingssyteem. “Bij de auto van de buren hebben marters al huisgehouden onder de motorkap, bij BMW’s vinden ze de bekabeling kennelijk minder smakelijk”, aldus de BMW-rijder uit Smilde.
Systeemvermogen van 224 naar 245 pk
Een systeemvermogen van 224 pk of 245 pk geeft verschil in beleving. Voor Maarten de boel aan de praat krijgt, moet hij even kijken hoe de nieuwe tot leven gewekt moet worden. De startknop zit op de zwevende middenconsole, net als de kleine keuzeschakelaar voor de rijstanden. “Is dit handig, nou ja, het zal wennen zijn”, waarna Maarten, die zichzelf een bedaagde rijder noemt, al snel ervaart dat de huidige 2-serie Active Tourer lichter en stiller rijdt. Hij vraagt of we weleens met de Iconic Sounds spelen, de mogelijkheid geluidjes te horen wanneer je bij elektrisch rijden ‘gas’ geeft. Dat verschilt per redacteur, de een vindt het grappig, de ander houdt niet van die nepbeleving.
Dit is voor ons een uitgelezen kans de iDrive-knop voor de bediening van de multimedia ter sprake te brengen – wijzelf missen hem enorm – bij iemand die zelf zo’n fijne ronde draaiknop nog ter beschikking heeft. “Ik mis het wel, ik moet even kijken hoe dit werkt en ook bij de rijstanden vraag ik me af of dat een vooruitgang is.” Maarten wordt enthousiast van de range, als we hem erop wijzen dat de duurtester nog 59 kilometer kan rijden, terwijl hij niet eens vol zit. “Als ik even snel wil invoegen zou ik soms wat meer power in de mijne willen, de nieuwe voelt sneller. En ik vind het zwaardere regenereren ook fijner. Kiezen voor elektrisch rijden of hybride rijden kan in mijn auto met een fysieke schakelaar, dat is wel weer fijner. Want hier moet je daarvoor het scherm in. Je ziet bij mijn auto sneller wat je moet doen. De belangrijkste functies zie je daarin meteen. Hoe zie ik overigens dat ik elektrisch rij?” Je hoort en voelt het inderdaad amper, maar als de actieradius in het blauw wordt weergegeven weet je dat de elektrokracht voor de voortstuwing zorgt.
Maarten in onze BMW 2-serie Active Tourer achter ons aan in zijn Active Tourer
Nieuwe EV met grote range te duur
Laden doet Maarten altijd thuis, waar hij zonnepanelen heeft. “Ik zou het liefst volledig elektrisch gaan. De range van de duurdere modellen is 450 kilometer, en dan kan ik op een lading op en neer naar het westen van het land. Maar het is niet betaalbaar, een volledig elektrische auto. Ik kan me goed voorstellen dat de volgende weer een plug-in hybride wordt, met een range van 60 tot 80 kilometer. Ik heb deze gekocht toen hij drie jaar oud was, voor mij was een 225e nieuw te duur. Ook het nieuwe model zou ik eerder gebruikt aanschaffen. Hoe verkoopt hij overigens? Ik zie hem niet veel rijden.” Een blik op de verkoopcijfers bevestigt zijn vermoeden. Met 912 stuks in 2022 – en het ziet ernaar uit dat het aantal verkochte 2-series Tourer dat in 2023 niet gaat overtreffen – staat het model ver af van de aantallen die BMW met de vorige generatie haalde: 2015 was het topjaar met maar liefst 3.638 exemplaren in Nederland. Voor de X1 staat de teller nu al op meer dan 1.100 stuks in 2023, en die SUV kun je ook met dezelfde plug-in hybride aandrijflijn bestellen.
Wordt de opvolger van Maartens huidige MPV weer een BMW 2-serie Active Tourer plug-in hybride? Hij is ook gecharmeerd van de Mercedes B-klasse die hij vanbinnen mooier vindt, al prefereert hij het uiterlijk van de BMW 2-serie Active Tourer boven dat van de Mercedes. En als de ratio geen rol zou spelen? “Ik vind auto’s echt leuk, en als ik het geld had zou ik me meer uitleven op autogebied, een jaren-70-klassieker aanschaffen bijvoorbeeld”, aldus de 54-jarige liefhebber.
PRIVATE LEASE BMW 2-serie Tourer
Had je deze auto's al gezien?

BMW 2-serie Tourer 225i xDrive *Eerste Eigenaar* Dealer Onderhouden / Camera / Cruise / Stoelverwarming / Xenon / Navigatie / ECC /17'' LMV
- 2015
- 125.878 km

BMW 2-serie Tourer 225xe iPerformance Executive
- 2018
- 56.087 km

BMW 2-serie Tourer 225xe iPerformance High Executive | Adaptive cruise | Luxury Line | Head-Up | Leder | Stoelverwarming | Full LED | Keyless | Trekhaak | Sportstoelen | Navigatie | Climate control
- 2016
- 176.534 km
Lees ook
Je wilt gewoon hoog zitten maar zoekt geen SUV? Check dan deze occasions
BMW 225e xDrive Active Tourer - Afscheid duurtest
Hoe BMW de 2-serie Active Tourer overbodig maakt én in leven houdt naast de X1
Praktijkervaring BMW 2-serie Tourer: eigenaren over eerste voorwielaangedreven BMW
Praktijkverbruik BMW 2-serie Tourer: de meest verantwoorde BMW?
Lezersreacties (199) (gesloten)
De discussie is gesloten.
Reageren is niet meer mogelijk.