Lotus Elan – Heerlijke voorwielaandrijver die ook een Kia werd

Aantrekkingskracht

Lotus Elan

De Lotus Elan was 35 jaar geleden voor de purist wellicht gruwelen (voorwielaandrijving, meer dan 1.00o kilo), maar het is nu een best wel begerenswaardige klassieker. We gaan een blokje om met de Elan, die misschien niet moeders mooiste is, maar wel voortreffelijk rijdt en ook nog eens is voorzien van Japanse techniek.

We kunnen ons zomaar voorstellen dat de ware puristen in 1989 gruwelden van de nieuwe Elan: een Lotus met voorwielaandrijving, een Japanse motor en zwaarder dan duizend kilo. Met de wetenschap dat er vandaag de dag een Lotus is die twee ton meer weegt dan de allereerste Elan uit 1962 kunnen we alleen nog maar vaststellen dat de M100 een vedergewicht is en een auto die meer waardering verdient dan hij nu krijgt. Er is serieus veel geld in de ontwikkeling gestoken door toenmalig eigenaar General Motors. Nu hoeft dat geen garantie te zijn voor een spraakmakende auto, maar genoeg reden om ons er eens wat meer in te verdiepen en natuurlijk een stukje te gaan sturen. Laten we eerst naar de basis kijken. Die wordt gevormd door een zogeheten ‘backbone chassis’, dat de ruggengraat van de auto vormt, net als bij de eerste Elan. Daarop monteerde Lotus een carrosserie van glasvezel. Grootste uitdagingen waren natuurlijk het onderstel en de besturing. Niemand minder dan ex-F1-coureur John Miles was daar grotendeels verantwoordelijk voor en hij wist zelfs zijn eigen scepsis jegens voorwielaandrijving om te zetten in enthousiasme en toewijding. Het resulteerde in een onderstel dat Lotus-waardig is, met rondom onafhankelijk wielophanging. Daarnaast is er alles aan gedaan om aandrijfreacties (‘torque steer’) te elimineren.

Lotus Elan

Lotus Elan

Tellers van Calibra met andere wijzerplaten

Er is alvast een heel groot pluspunt ten opzichte van de oer-Elan: hier pas je met een lengte van 1,91 meter wél in. Met GM als moeder is het niet verwonderlijk dat er knoppen en schakelaars van Vauxhall zijn gebruikt. Het instrumentarium stamt uit de Calibra, zij het met andere wijzerplaten.

We gaan rijden. De Japanse viercilinder klinkt mooi vol, daarbij geholpen door een roestvrijstalen uitlaatsysteem. De besturing is bekrachtigd, maar dan wel heel subtiel. Op lage snelheid heb je de gewenste assistentie, daarna is er meer zwaarte en gevoel. Bij het nemen van drempels en het rijden over oneffenheden voel je al hoe stijf het chassis is. Dat komt het weggedrag ten goede. Eenmaal buiten de bebouwde kom, met de olie op temperatuur, kan het gas erop. Dat het een turbo van de oude stempel is, merk je aan de krachtsexplosie vanaf zo’n 3.000 toeren. Dit zijn de prestaties die je van een Lotus mag verwachten.

Lotus Elan

Hij is niet alleen snel in rechte lijn, ook bochten verslindt de moderne Elan gretig en zonder onderstuur. Ga gerust stevig op het gas bij het uitkomen van de bocht. Je hoeft niet bang te zijn dat het stuur uit je handen wordt getrokken door de krachten die op de voorwielen worden losgelaten. Deze Lotus is een heerlijk lichtvoetige en solide aanvoelende roadster. Remmen doet hij ook uitstekend, met rondom schijven, in dit geval flink opgewaardeerd.

Lotus Elan

Geen klassieke schoonheid

Met zijn nieuwprijs van 122.000 gulden was de Elan geen koopje en tien mille duurder dan een BMW M3 en zelfs twintig meer dan een Morgan Plus 8. Daarnaast hoopte GM op verkoopsucces in de VS, maar daar kocht je een dikke Corvette voor dat geld. En dan is er in 1989 nog de komst van een andere, ontzettend leuke en uiterst betaalbare roadster: de Mazda MX-5, die eigenlijk de moderne interpretatie van de Lotus Elan is. Wellicht heeft de matige belangstelling voor de Elan ook te maken met zijn uiterlijk, dat op de een of andere manier niet helemaal lekker op het netvlies ligt. Het front weet nog wel te bekoren, maar de achterkant (lichtunits van de Renault Alpine GTA) oogt lomp. Geen klassieke schoonheid, maar ook daar kan een zekere aantrekkingskracht van uitgaan. En anders wel vanuit de prijs, want voor €19.950 is dit exemplaar dat we rijden een koopje. Voor dat geld krijg je namelijk een Elan die vanaf zijn geboorte is vertroeteld, in 2021 voor een klein vermogen grondig is gerestaureerd en in 2013, bij kilometerstand 97.535, bij de eerste eigenaar al een motorrevisie kreeg. Dat grapje kostte €9.735. Qua onderstel, remmen, banden en lak is alles nieuw. En je hebt ook nog eens een vrij zeldzame auto, aangezien er slechts 3.855 van zijn gebouwd. Leuk weetje tot slot: hij is er ook als Kia, nadat het Koreaanse merk in 1997 Lotus overnam.

Lezersreacties (20) (gesloten)

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.

De discussie is gesloten.
Reageren is niet meer mogelijk.