Lexus RX300 President (2004)
Show-off-road
Lexus introduceerde de RX300 als concurrent van de Range Rover op de oprijlanen en onder de carports in luxe villawijken. Afgelopen jaar kreeg de Japanner een facelift, waardoor z'n koets er nu strakker en spannender uitziet. Hij kijkt je hautain aan en wekt de indruk dat hij zich erop heeft gekleed om in een trendy winkelstraat te gaan shoppen.
Het interieur ademt een sfeer van luxe. Helemaal met de leren bekleding van de geteste RX300 President. De gebruikte materialen stralen kwaliteit uit en doen voornaam aan. Het instrumentenpaneel bestaat uit drie aparte, diepliggende ronde 'klokken', afgewerkt met een subtiel chroomrandje en boven aan de middenconsole neemt een multifunctioneel lcd-display een prominente plaats in. Lager vinden we de standaard audio-installatie. De gescheiden regelbare airco wordt bediend met toetsen op de aluminium panelen. Bestuurder en bijrijder zitten hoog, ze nemen plaats op ruime, comfortabele zetels die het lichaam goed ondersteunen en uitgebreid verstelbaar zijn. Losse spullen gaan in grote, uitklapbare portiervakken en een groot vak in de tunnelconsole, waar ook twee bekerhouders te vinden zijn. Een derde bekerhouder kan geheel links uit het dashboard tevoorschijn worden getoverd. Iets lager, achter een klepje, vinden we de knopjes voor het bedienen van de buitenspiegels. Nóg lager komen we het pedaal van de parkeerrem tegen. En links op het stuur zitten een paar knopjes voor de stereo en de cruise control.
Achterin heb je veel beenruimte en behoorlijk wat hoofdruimte. De neerklapbare middenarmsteun is voorzien van een opbergvak én bekerhouders en er zijn ventilatieroosters, asbakken en portiervakken van een redelijk formaat. Drie driepuntsrolgordels ontbreken net zo min als drie in hoogte verstelbare hoofdsteunen. Bij de RX300 kunnen die echter zo ver omlaag dat je er als chauffeur nauwelijks last van hebt wanneer je in de binnenspiegel kijkt.Met de achterbank van de Lexus RX300 valt nog wat te verhapstukken: je kunt de laadruimte vergroten door de achterbank naar voren te schuiven. Je kunt de achterbankleuning ook in drie delen voorover klappen. De bagage is gemakkelijk in- en uit te laden, omdat de laadvloer vrijwel op de tildrempel aansluit. Het afdekzeil van de bagageruimte schuift automatisch terug als de achterklep opengaat, waardoor je meteen bij de bagage kunt. Voor spullen met bescheiden afmetingen is plaats in een aantal vakken onder de laadvloer.
Beschaafde V6
De RX300 is nog steeds uitsluitend leverbaar met een 3,0-liter V6-benzinemotor. De zescilinder gaat beschaafd te werk. Ja, wat had je anders van een Lexus verwacht? Geef je flink gas, dan laat de V6 wel horen dat hij er stevig aan trekt, maar luidruchtig wordt hij niet. Z'n vijftrapsautomaat – die je ook zelf kunt schakelen – doet daarbij z'n werk keurig, zonder schokjes. Maar ook al presteert de SUV van Lexus heel verdienstelijk, sportief is hij niet. Zo werkt de besturing nogal licht, maar niet vaag. Vering en demping – de RX300 President heeft luchtvering – zijn duidelijk op comfort afgestemd. Maar die lichte neiging tot deinen en overhellen past eigenlijk wel bij het luxe karakter van de Lexus.De Lexus RX300 President kost € 74.700, maar dit is wel de topversie met alles erop en eraan, zoals elektrisch verstelbare en verwarmbare stoelen, een elektrisch in hoogte en diepte verstelbaar stuur, een verschuifbare achterbank een op afstand bedienbare achterklep. En wat te denken van luchtvering en een knie-airbag voor de bestuurder.
Signalement
Merk | Lexus |
---|---|
Model | RX 300 President |
Carrosserie | 5-deurs, suv |
Transmissie | 5 versnellingen, sequentiële automaat |
Aandrijving | 4wd |
Nieuwprijs | € 76.700 |
Specificaties
Brandstof | benzine |
Motor | V6 |
Cilinderinhoud | 2.995 cc |
Maximaal vermogen | 150 kW / 204 pk bij 5.600 tpm |
Maximaal koppel | 283 Nm bij 4.500 tpm |
Inhoud brandstoftank | 72 l |
Lengte / breedte / hoogte | 4.740 mm / 1.845 mm / 1.670 mm |
Wielbasis | 2.715 mm |
Massa leeg | 1.835 kg |
Laadvermogen | 545 kg |
Aanhangermassa geremd / ongeremd | 2.000 kg / 700 kg |
Banden | 235/55R18Prijzen |
Topsnelheid | 200 km/h |
Acceleratie 0-100 km/h | 9,9 s (fabrieksopgave: 9,0 s) |
Acceleratie 50-80 km/h in D | 4,9 s |
Acceleratie 80-120 km/h in D | 9,2s |
Brandstofverbruik | 12,2 l/100km |
CO2-uitstoot | 288 g/km |
Lees ook
Gerelateerde forum topics
Lezersreacties (1) (gesloten)
De discussie is gesloten.
Reageren is niet meer mogelijk.