Lexus RX300 en GS430
Iets te veel kapsones
- Arie Blokland
- Eerste rijtest
Vooral in de Verenigde Staten heeft Lexus in slechts 10 jaar tijd een behoorlijke reputatie opgebouwd. Het luxe Japanse merk boekte in 1999 een groei van 19% en kwam daarmee op een verkooptotaal van 185.890 voertuigen in de USA. In Europa liggen de getallen iets lager. Maar van 3.500 in 1997, naar 7.347 in '98 en 16.308 auto's in '99 maakt duidelijk dat ook op ons continent de groei er in zit.
In Nederland startte Lexus in 1990 met de verkoop van een bescheiden 16 exemplaren. Vorig jaar bereikte de verkochte oplage 546 stuks. Ook bij ons zit het jonge merk dus in de lift.
De groei zal zich met de komst van de RX300 en de GS430 naar verwachting wereldwijd verder doorzetten. In Amerika is de RX300 in 1998 al geïntroduceerd. Het Sports Utility Vehicle sloeg daar direct zeer goed aan. Nu is deze luxe SUV ook in ons land leverbaar. De Nederlandse importeur (Louwman & Parqui) vindt de auto zo mooi dat er wordt gesproken over een SLV, ofwel Sports Luxury Vehicle. Men schroomt zelfs niet om als naaste concurrent direct de BMW X5 aan te wijzen. Om die mening te staven heeft het bedrijf uit Raamsdonksveer Jato (een Brits bureau dat Europese autoverkoopontwikkelingen analyseert) een waarde-analyse uit laten voeren. De uitslag is als volgt: De Lexus RX300 3.0 Executive kost 132.900 gulden. De BMW X5 3.0 Executive 139.200 gulden. Maar… Als de BMW net zo luxe en volledig zou zijn uitgevoerd als de RX300, dan zou de Duitse auto voor f 153.160 in de showroom moeten staan. Met andere woorden Lexus biedt meer dan BMW voor minder geld.
Op dezelfde manier worden de Jeep Grand Cherokee 4.0 Ltd en de Mercedes ML 3.2 door Jato van een 'realistischer' prijskaartje voorzien in vergelijking met de standaard Lexus RX300, die voor f 122.900 wordt aangeboden. De Jeep kost f 124.995, maar zou ten opzichte van de Lexus 122.815 gulden waard zijn. De Mercedes ML staat in de prijslijst voor f 128.400, maar zal in dezelfde uitvoering als de RX300 f 132.340 moeten kosten. De BMW X5 3.0 (f 127.800) komt op Lexus-niveau op 132.010 gulden.
Te hoog gegrepen
Met de presentatie van dergelijke prijsvergelijkingen lopen de verwachtingen hoog op. Dan ga je toch wel even met andere ogen naar de permanente 4WD Lexus kijken. En je vraagt je af: is dat niet iets te hoog gegrepen?
De RX300 ziet er goed uit. Technisch zit hij uitstekend in elkaar. Het luxe- en comfortgehalte is hoog. We geven een pluim voor de elektrisch verstelbare, heerlijk zittende lederen stoelen, voor het uitstekende onderstel, voor de vele afleg- en opbergvakken.
Toch hebben ze wel iets te veel kapsones bij Lexus. Want we slaan niet echt achterover van dit Japanse ontwerp. Ook niet van het interieur, waarin het dashboard eerder eenvoud dan luxe uitstraalt. Op de besturing hebben we kritiek. Die is zo licht dat een duidelijk gevoel in het stuurwiel ontbreekt. De elektronisch geregelde automatische vierversnellingsbak voldoet prima, maar brengt ons eveneens niet in extase. Kortom: je wordt niet direct gegrepen door puur rijplezier.
Andere vergelijkingen
Rijdend in de RX300 komen we tot de slotsom dat andere vergelijkingen misschien beter tot z'n recht komen. Wij denken bijvoorbeeld terug aan de kortgeleden geïntroduceerde Hyundai Santa Fe, de Toyota RAV4 en de Land Rover Freelander. Stuk voor stuk fijne SUV's met een behoorlijke uitrusting. Vooral de Freelander met 2.5-liter V6 en zijn schitterende automatische 5-bak uit de BMW X5 maakte een zeer goede indruk. Qua prijsstelling kunnen we bovenstaande SUV's bovendien onder de grens van 100.000 gulden vinden... Dat is andere koek dan Jato presenteert. De Britse rekenaars zullen onze mening ongetwijfeld niet delen. Maar wij zetten de koper van een nieuwe SUV wel op het goede spoor.
GS430
Ook voor de nieuwe Lexus GS430 heeft het peperdure instituut Jato een rijtje gunstige rekensommen gemaakt. Tenminste, voor opdrachtgever Louwman & Parqui.
De alleen in luxe uitvoering leverbare Lexus GS430 Executive kost f 159.900. De BMW 540i Executive f 185.000, maar dat wordt f 186.925 voor hij echt met de Lexus kan worden vergeleken. De Mercedes-Benz E430 Avantgarde wordt van f 170.700 door Jato opgewaardeerd naar f 181.960. Aan de Jaguar S-type 4.0 hangt een prijskaartje van slechts f 153.300, maar op Lexusniveau zou dat 171.730 gulden moeten zijn.
Wat ons betreft heeft Lexus ook nu weer iets te veel kapsones. De genoemde concurrenten zijn niet bepaald instapmodellen van gerenommeerde merken. De consument kijkt, zeker op dit luxe niveau, niet alleen naar de prijs. Persoonlijke voorkeur speelt een belangrijke rol voor autokopers die ruim anderhalve ton hebben te besteden. In dit segment vind je veel mensen die kiezen voor een merk met een grote naam en een rijke geschiedenis.
Rijkwaliteiten
Over de rijkwaliteiten van de achterwielaangedreven GS430 overigens niets dan goeds. De nagelnieuwe V8 is beresterk, doch maakt nauwelijks meer geluid dan een spinnende kater. De besturing is haarscherp. De wegligging uitstekend dank zij een perfect onderstel. De nieuwe Lexus is een piekfijne toermachine. Uitgerust met heerlijk meubilair, een schitterend DVD-navigatiesysteem en echt hout op stuur en dashboard. Technisch ontbreekt het vrijwel nergens aan. ETCS-i (Electronic Throttle Control System-intelligent) controleert de motor voortdurend en zorgt voor een optimaal koppel onder alle omstandigheden. Traction Control staat borg voor optimale grip. VSC (Vehicle Stability Control) maakt dat de auto nauwelijks overhelt bij het insturen van de bochten en tevens horizontaal blijft bij accelereren en remmen. De ABS is nog eens extra voorzien van BA (Brake Assist), dat bij een noodstop voor optimale remvertraging zorg draagt. De GS is bovendien voorzien van een intelligente automatische vijf(!)versnellingsbak. Een subliem werkende automaat.
Toch blijft een vergelijk met topmodellen van Mercedes-Benz, BMW en Jaguar te hoog gegrepen. Ook die zitten vol hoogstaande techniek en hebben zeer goede rijkwaliteiten. Qua styling van zowel exterieur als interieur haalt de speciaal voor de Amerikaanse markt ontworpen Lexus het niet ten opzichte van de genoemde Europese merken. Het dashboard heeft een iets te hoog plasticgehalte. De metallic grijze afwerking rond de klokken moet een sportieve uitstraling accentueren. Nou, wij vinden dat niet mooi. Qua ruimte bieden de door Lexus vergeleken concurrenten ook meer.
Conclusie
Lexus introduceert met de RX300 en GS430 twee nieuwe modellen met zeer goede rijkwaliteiten. Qua luxe, comfort en techniek kunnen beide nieuwelingen zich zeker meten met de grote merken. Maar een iets bescheidener opstelling in de markt ten opzichte van gerenommeerde merken zou het luxe broertje van Toyota zonder meer niet misstaan.
Tot slot nog even dit: het is ontzettend jammer dat Lexus de 5-trapsautomaat van de GS430 niet ook in de RX300 heeft gezet. Een gemiste kans voor open doel.