Lexus RC 300h - Eerste rijtest
Stug doorvechten
In Europa heeft Lexus altijd een beetje moeten vechten voor z’n plaatsje in de door Duitsers genomineerde premium-hoek, en dat geldt misschien nog wel het meest voor de tweedeurs RC. Met een strakgetrokken faceliftversie doen de Japanners een tweede poging om een voet tussen de deur te krijgen in het segment van de BMW 4-serie, Audi A5 en Mercedes-Benz C-klasse coupé.
Op mondiaal niveau is Lexus een uitstekend voorbeeld van een merk dat erin is geslaagd om in een relatief korte tijd een volwaardige speler te worden in een lastig, bijzonder veeleisend deel van de markt. Europa blijft echter ingewikkeld voor de Japanners. Kennelijk heeft de gemiddelde Europeaan toch een apart eisenpakket of kan het Japanse merk qua status en imago gewoon niet op tegen de bekende Duitse alternatieven. Bij een coupé spelen dat soort emotionele overwegingen een extra grote rol. De RC vindt in ons land hooguit enkele tientallen kopers per jaar en is dus tegen wil en dank een exclusieve verschijning. Een ISof ESkoper kan zich nog laten verleiden door een laag verbruik, een rijke uitrusting of een aantrekkelijk prijskaartje, maar lieden die graag extra betalen voor een minder praktische auto, zijn lastiger te bespelen. Het is bewonderenswaardig dat Lexus het toch probeert op een heel eigen manier.
FRISSE WIND
Bij de facelift blijft de gespleten persoonlijkheid van Lexus’ instapcoupé intact. Het model is er nog steeds als ‘brave’ 300h en als heftige RC F met een atmosferische V8. Twee uitersten dus. De gefacelifte RC F is net onthuld, maar met de hybride kunnen we al op stap. Aan de buitenkant is de facelift-RC herkenbaar aan nieuwe koplamp units, die niet langer uit twee losse onderdelen bestaan. De grille behoudt zijn indrukwekkende voorkomen, maar is wel gemoderniseerd en ook de bumpers zijn strakgetrokken. Ook zijn er nieuwe buitenspiegels en achterlichtunits die niet alleen een andere indeling, maar ook een nieuwe vorm krijgen.
Het interieur is eveneens tegen het licht gehouden en ook is het dashboard bijgepunt. De basisopzet van het RC-dashboard stamt uit 2013, maar het geheel oogt nog niet verouderd. De vormgeving is origineel en het kwaliteitsgevoel dik in orde, terwijl een nieuwe klok en opvallende frames voor de ventilatieroosters voor een frisse wind zorgen. De touchpadbediening van het infotainmentsysteem is nog steeds niet de beste oplossing die we kennen, maar went wel snel. Het 10,3-inch (standaard 7 inch) grote scherm oogt fraai en kent een aantal handigheidjes, zoals het naast elkaar positioneren van diverse informatieschermen.
DYNAMISCH KILOMETERVRETEN
Een volledig digitaal instrumentarium heeft de RC niet, maar de linker klok is wel in staat om te transformeren van een ecometer naar een toerenteller als de auto in de sportstand wordt gezet. Dat is maar goed ook, want anders was het verschil tussen de verschillende rijstanden wel erg moeilijk te merken. De RC is als 300h onder geen enkele omstandigheid een echte sportieveling, al moeten we daar wel bij melden dat wij met een Luxury Line reden. De F-Sport heeft een strakker afgesteld onderstel met adaptieve dempers. In standaardvorm komt deze Lexus vooral goed tot z’n recht als hij wordt ingezet als dynamische kilometervreter. Dan is er lekker veel comfort, maar communiceert de RC tegelijkertijd genoeg met zijn bestuurder om het rijden leuk te houden. Een fijne zitpositie achter een dik stuurwiel zorgt daarbij voor de juiste sfeer, al is ondanks de lage stoelen de hoofdruimte voor langere bestuurders niet overdadig.
De hybride aandrijflijn past prima bij het omschreven gebruik. De combinatie van een 2,5-liter viercilinder en een elektromotor levert 223 pk. Dat is genoeg om in aanmerking te komen voor het predicaat ‘vlot’, maar onder vollast is deze aandrijflijn nog altijd niet op z’n prettigst. Het is veel fijner om het wat rustiger aan te doen, waarbij het koppel van de elektromotor er goed in slaagt om het geluidsniveau en verbruik op uiterst nette waardes te houden. Zeker op de snelweg houdt de viercilinder zich opvallend koest, met zo’n 1.500 toeren per minuut. Wie wil boenderen, gaat maar voor de F.
De Lexus RC 300h is inmiddels al in Nederland gearriveerd en heeft een vanafprijs die netjes onder de halve ton is gebleven. De aanhouder wint …
Dit artikel is gratis te downloaden in PDF-formaat. Hiervoor maak je eenmalig een AutoWeek account aan, waarna je onbeperkt uit het AutoWeek archief kunt downloaden.
- +Geslaagde facelift
- +Comfortabel met een randje dynamiek
- -Maar twee (extreme) motoropties
- -Niet zo sportief als uiterlijk belooft
Signalement
Merk | Lexus |
---|---|
Model | RC 300h |
Carrosserie | 2-deurs, coupé |
Transmissie | sequentiële automaat |
Aandrijving | achterwielaandrijving |
Nieuwprijs | € 48.045 |
Specificaties
Brandstof | benzine |
Motor | 4-cil. in lijn, hybride |
Cilinderinhoud | 2.494 cc |
Maximaal vermogen | 164 kW / 223 pk bij 6.000 tpm |
Maximaal koppel | 221 Nm bij 4.200 tpm |
Inhoud brandstoftank | 66 l |
Lengte / breedte / hoogte | 4.700 mm / 1.840 mm / 1.395 mm |
Wielbasis | 2.730 mm |
Massa leeg | 1.710 kg |
Laadvermogen | 460 kg |
Aanhangermassa geremd / ongeremd | 0 kg / 0 kg |
Banden | 235/45R18Prijzen |
Topsnelheid | 190 km/h |
Acceleratie 0-100 km/h | 8,6 s |
Brandstofverbruik | 5,0 l/100km |
CO2-uitstoot | 114 g/km |