Test: Lexus NX 450h+ (2021)

"De eerste Lexus plug-in hybride"

70 reacties

Video
AutoWeek 41 2021
AutoWeek 41 2021

Je leest het in AutoWeek 41 2021

De huidige NX was volgens Lexus toe aan een opfrisbeurt en het is zeker geen kleine geworden. Ruim 90% van de auto is helemaal nieuw, maar is het genoeg om het merkaandeel van Lexus in het premium SUV segment te vergroten.

Die plug-in hybride is groot nieuws voor Lexus, maar ook een logische stap. De NX deelt zijn technische basis en aandrijflijnen namelijk met de Toyota RAV4, die er sinds enige tijd ook als PHEV is. Anders dan de RAV4 is de NX in Europa altijd een hybride, al is er ook nog steeds een variant zonder ­stekker. Die heet nu NX 350h in plaats van NX 300h en levert 244 pk, meer dan voorheen en ook meer dan de RAV4. De voorwielaangedreven 350 is bovendien even krachtig als de vierwielaandrijver, die toch echt één elektromotor meer heeft. De Japanners hebben de aandrijflijnen dan ook goed tegen het licht gehouden, resulterend in wijzigingen die in de toekomst ook op andere modellen worden door­gevoerd. De altijd vierwielaangedreven plug-in hybride heet NX 450h+, waarbij het plusteken duidt op de ­aanwezigheid van een laadpoort. Het hogere getal in de naam wordt gekoppeld aan een gezond vermogen van 309 pk, afkomstig uit de bekende 2,5-liter viercilinder en twee elektromotoren. Die leveren samen al 174 kW (237 pk), dus puur op stroom is de NX al lekker vlot. Hij heeft ook een vrij lange adem, want met een ­accucapaciteit van 18 kWh komt de auto in theorie een bovengemiddelde 65 km ver op stroom. Daarna functioneert hij als iedere andere Lexus-hybride, wat doet vermoeden dat de auto mits met beleid bereden ook dan vrij zuinig is. Ook betekent het een soepele rijervaring, want Lexus (of Toyota) heeft die hybride-techniek natuurlijk goed in de vingers. Het inschakelen van de verbrandingsmotor gaat vrijwel naadloos en de motor blijft onder de meeste omstandigheden keurig op de achtergrond, daarbij geholpen door een overdaad aan vermogen die een echte krachtsinspanning meestal overbodig maakt. De minder krachtige NX 350h, die we ook kort reden, laat zich iets duidelijker horen. Jammer, dat doet iets afbreuk aan het weldadige gevoel van rust dat in de NX 450h+ nadrukkelijk aanwezig is. De auto isoleert zijn inzittenden keurig van de buitenwereld en voelt erg doortimmerd aan. Het accent ligt op comfort, maar een mooi afgewogen besturing en een goede wegligging voorzien tegelijkertijd in stabiliteit en zekerheid.

Hele klus

Voor de plug-in mikt Lexus op een officiële uitstoot van 26 gram CO2 per kilometer en dat is zeker voor de Europese markt prettig laag. Europa is en blijft een ­lastige regio voor Lexus, dat elders op de wereld veel succesvoller opereert. De NX speelt voor Lexus echter een sleutelrol en moet zijn marktaandeel al volgend jaar zien groeien van 3,6 naar 6 procent van zijn populaire segment. Om dat voor elkaar te krijgen neemt de auto in elk ­geval geen radicaal ander design mee. Vanbuiten is het zelfs een hele klus om hem van de oude te onderscheiden, al is nagenoeg elk onderdeel nieuw. Het in 2014 op de eerste NX gelanceerde design is wat van zijn scherpe kantjes ontdaan, terwijl een grotere wielbasis en dito spoorbreedte hem wat stoerder doen ogen. De auto kreeg er bovendien aan alle kanten wat centimeters bij. Dat resulteert niet in meer bagageruimte. Achter de achterbank is de NX nagenoeg even ruim als zijn voorganger, met de bank plat zelfs duidelijk minder. Wel is het zeker bij de plug-in in lijn met wat de concurrentie, de Volvo XC60 of de BMW X3, te bieden heeft. De NX 450h verstopt zijn accupakket dan ook handig in de ­bodem, zoals een echte EV. Op de achterbank is de ruimte prima, maar niet grensverleggend.

Infotaintmentsysteem

Nee, voor de echte revolutie moet je voorin zijn. Lexus gunt de NX de primeur van een nieuw infotainment­systeem, dat wordt gekoppeld aan een scherm van 9,8 of maar liefst 14 inch. Het door velen gehate touchpad werd in andere modellen al eerder terzijde geschoven, maar met dit nieuwe systeem gaat Lexus nog een stap verder om het bedieningsgemak te vergroten. Het scherm is grafisch veel sterker dan het oude en reageert zo snel op aanrakingen als je tegenwoordig mag verwachten. De menustructuur is ook helder, al zijn er op dat vlak betere systemen en liep de boel soms even vast als we al te snel naar beneden wilden swipen. Kortom, niet perfect, wel veel beter.

Het scherm neemt ook de bediening van de klimaat­regeling op zich. Dat is minder erg dan het lijkt, want de temperatuur heeft alsnog (Jaguar-achtige) draaiknoppen en alle klimaatgerelateerde functies staan ­permanent in beeld, tenzij je die zelf wegklikt. Het aantal knoppen nam drastisch af en dat betekent dat het NX-binnenste een stuk opgeruimder oogt. Het is en blijft een topper, kwalitatief, met mooie materialen en degelijk aanvoelende bedieningselementen. Nieuws is er ook in de vorm van meer veiligheidsvoorzieningen, waaronder een elektronische deurontgrendeling die weigert als de dodehoekdetectie een fietser, voetganger of ander obstakel registreert.

Compliment

Anders dan bij veel concurrenten is de plug-in hybride NX ook in Nederland duurder dan de instapvariant, die hier natuurlijk ook al een hybride is. Voor het extra vermogen en de mogelijkheid elektrisch te rijden valt krap vier mille echter wel mee; de Nederlandse importeur verwacht dan ook dat het gros van de kopers hier voor de NX 450h+ zal gaan. Of die auto meteen een doorslaand succes wordt, is de vraag, al was het maar omdat de Europese premiumkoper nogal behoudend is. De NX is echter wel een serieuze verbetering ten ­opzichte van zijn voorganger. Onder de op het oog nauwelijks gewijzigde koets gaat een auto schuil die beter rijdt, erg hoogwaardig overkomt en zich vooral veel prettiger laat bedienen. Daarmee laat Lexus zien dat het de klachten op dat gebied ter harte neemt en dat is altijd een compliment waard.

Verder lezen?

Dit artikel is gratis te downloaden in PDF-formaat. Hiervoor maak je eenmalig een AutoWeek account aan, waarna je onbeperkt uit het AutoWeek archief kunt downloaden.

Inloggen of Registreren

Lexus NX450h+
Lexus NXLexus NXLexus NXLexus NXLexus NXLexus NXLexus NX

Signalement

Merk Lexus
Model NX 450h+ 4WD Launch Edition
Carrosserie 5-deurs, suv
Transmissie sequentiële automaat
Aandrijving 4wd
Nieuwprijs € 79.140

Specificaties

Brandstof benzine
Motor 4-cil. in lijn, plug-in hybride
Cilinderinhoud 2.487 cc
Maximaal vermogen 227 kW / 309 pk bij 6.000 tpm
Maximaal koppel 227 Nm bij 3.200 tpm
Accu capaciteit (bruto) 18 kWh
Inhoud brandstoftank 55 l
Lengte / breedte / hoogte 4.660 mm / 1.865 mm / 1.660 mm
Wielbasis 2.690 mm
Massa leeg 1.965 kg
Laadvermogen 575 kg
Aanhangermassa geremd / ongeremd 1.500 kg / 750 kg
Banden235/60R18Prijzen
Topsnelheid 200 km/h
Acceleratie 0-100 km/h 6,3 s
Brandstofverbruik 0,9 l/100km
CO2-uitstoot (WLTP) 20 g/km

    Gerelateerde forum topics

    Lezersreacties (70) (gesloten)

    Maak melding van misbruik

    Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

    Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.

    De discussie is gesloten.
    Reageren is niet meer mogelijk.

    Praat verder op het forum