Lexus NX 350h AWD - Test
Met een vleugje eigenzinnigheid
De Lexus NX heeft geen uitgesproken sportieve ambities en is ook niet geschikt om rivieren te doorwaden. Rust, comfort en gemak – dat is wat hij wil bieden. Vooral geen stress. Met een vleugje eigenzinnigheid, dat wel.
Misschien percipieer je het pas zo als je het van dichtbij het gezien, maar Lexus is een best eigenwijs merk. Sommige zaken rondom een auto zijn al generaties lang zoals ze zijn, en ogenschijnlijk prima, maar Lexus weet er dan toch weer net een beetje anders over te denken. Dat merk je concreet als je de portieren van de nieuwe Lexus NX opentrekt. Aan de binnenkant van de handgreep zit een soort tiptoets; je brengt dus niets rechtstreeks in beweging. Die tiptoets ontgrendelt het portier en je kunt instappen. Nooit gedacht dat dat anders kon. Het waarom van deze constructie ontdek je overigens later bij het weer uitstappen. Dat is namelijk helemaal een vernieuwende ervaring. Gedachteloos trek je aan de grendel zoals je dat altijd doet bij elke andere auto die je ooit hebt gezien, maar dan gebeurt er dus niets. Wat blijkt? Bij de NX moet je die hendel niet uittrekken, maar zachtjes induwen en dan wordt het portier elektronisch ontgrendeld. Máár … De auto houdt een oogje in het zeil, dus als er gevaar is vanwege een passerende fietser blijft de deur nog even in het slot. Lexus noemt dit systeem heel poëtisch e-Latch met Safe Exit Assist. Heb je echt paniek, dan kun je overigens door twee keer trekken het portier op de ouderwetse manier openen. Die eigenzinnigheid komen we straks nog wel op een paar plekken tegen.
Lexus introduceerde eind vorig jaar de nieuwe NX met drie verschillende hybride aandrijflijnen. We hebben de NX 450h AWD al eerder getest. Dat is een plug-in hybride, en dan zijn er nog twee modellen ‘onder’, namelijk de 350h en de 350h AWD. De viercilinder benzinemotor is voor alle modellen gelijk, de verschillen zitten in de elektromotoren. De AWD-versie heeft een extra elektromotor op de achterwielen, maar het gecombineerd vermogen van beide 350h-varianten is gelijk: 244 pk.
GERUISLOOS
De net genoemde techniek is eigenlijk riant overbemeten voor de Lexus NX en hoeft dus nooit echt hard aan het werk. In het dagelijkse verkeer zul je de benzinemotor doorgaans niet of nauwelijks horen. Het samenspel met de elektromotor verloopt volkomen geruisloos. Soms rijd je hele stukken op de elektromotor en soms is ongemerkt de benzinemotor ingeschakeld. Je kunt het alleen weten doordat er een groen lichtje op het dashboard brandt als je je in EV-modus bevindt. Het is alleen bij voluit accelereren dat de viercilinder duidelijk hoorbaar is, maar het is niet meer zo hinderlijk als bij eerdere generaties hybrides van Toyota en Lexus.
De besturing is licht en blinkt niet uit in feedback. Is dat dan erg? Nou, dat valt wel mee. Het past wel bij het ontspannen karakter van de auto. Het onderstel vangt klappen van oneffenheden goed op zonder dat de inzittenden er al te veel last van hebben. Tegelijk is de NX heel koersvast en stabiel in de bochten. De vierwielaandrijving zorgt voor langdurige grip.
Voor een auto van dit formaat en dit gewicht zijn de prestaties heel behoorlijk. De AWD-variant is dan weer sneller dan de voorwielaandrijver (die overigens alleen beschikbaar is in combinatie met lagere uitrustingsniveaus). We noteerden 7,6 seconden voor de 0-100-acceleratie, een seconde sneller dan de 2WD zou zijn. De hybride Lexus is zo zuinig als een diesel, maar zonder de hoge wegenbelasting. Voor veelrijders is het dus een uitstekende keuze en met de tankinhoud van 55 liter kom je riant over de 800 km ver.
GROTE STAP
Lexus maakt met het nieuwe multimediasysteem een grote stap. Vorige generaties moest je bedienen door met je vinger over een touchpad op de middenconsole te gaan, wat alleen te doen was als (vrij naar een quote van Bas van Putten) je fijne motoriek was ontwikkeld door dagelijks rijst met stokjes te eten. Nu is er een mooi groot aanraakscherm voor in de plaats gekomen. De scherpte van het beeld is hoog en de menustructuren zijn best gemakkelijk te doorgronden. En je weet, we zijn niet zo gek op de bediening van het klimaatsysteem via zo’n multimediasysteem. Wanneer, zoals in dit geval, de knoppen permanent zichtbaar zijn, is dat echter geen probleem. En voor het verstellen van de temperatuur zijn er nog gewoon twee grote knoppen op het scherm geplakt.
Aan het begin van het verhaal maakten we al een opmerking over de eigenwijsheid van Lexus. Nu komen we bij de knoppen op het stuur. Zowel links als rechts zitten twee touchpads – ze konden het niet laten – voor het bedienen van allerlei systemen in de auto. Niets bijzonders op zichzelf, behalve dan dat de functie van met name het rechter touchpad variabel is. Je kunt hem ofwel gebruiken voor de adaptieve cruisecontrol ofwel voor het bedienen van de boordcomputer en het scrollen door de menu’s daarvan. Een ander knopje op het stuur bepaalt welke functie actief is. Dit leidt onnodig af en is soms ronduit verwarrend, omdat je alleen via het head-up display kunt zien welke functies actief zijn. En wanneer je cruisecontrol is ingeschakeld, is de boordcomputer niet te bedienen. Geloof ons, álle andere fabrikanten hebben dit slimmer opgelost.
Het zitcomfort is dik in orde. De stoel is op allerlei manieren elektrisch verstelbaar in deze luxe versie en ook voor lange ritten zitten ze prima. Het stuur zou wat dichter naar je toe mogen, een klacht die we in een eerdere test ook al hadden. De binnenruimte is netjes. Het is geen extreem ruime of uitgesproken krappe auto. Op het gebied van afwerking heeft Lexus een reputatie hoog te houden en dat is opnieuw dik in orde. Mooie materialen, keurig verwerkt en er loopt geen randje of stikseltje scheef. Perfect gedaan en het voelt hoogwaardig aan.
GEEN STRESS
We testten de NX350h als Executive Line en dat is de meest luxe versie, met een basisprijs van rond de € 80.000. Het spreekt voor zich dat die goed in de spullen zit en is voorzien van alles wat je mag verwachten in deze klasse. Van elektrische stuuren stoelverstelling, camera’s rondom en een goed werkende adaptieve cruisecontrol tot soepel leer op de stoelen en (matige werkende) Lane Change Assist. Op de optielijst staat eigenlijk alleen maar een verbeterd audiosysteem van Mark Levinson. Geen duimendikke optieboeken dus zoals bij de Duitse concurrentie, die je alleen maar keuzestress bezorgen. En stress is wel het laatste wat de NX je bezorgt.
Dit artikel is gratis te downloaden in PDF-formaat. Hiervoor maak je eenmalig een AutoWeek account aan, waarna je onbeperkt uit het AutoWeek archief kunt downloaden.
Oordeel
We moeten realistisch zijn: € 80.000 is niet goedkoop, maar de Lexus NX 350h doet ook niet veel verkeerd. Hij biedt een ontspannen rijervaring, is zuinig met brandstof en is rijk uitgerust. De ondoordachte knoppen op het stuur zijn niet meer dan een schoonheidsfoutje. De techniek is van een hoog niveau.
Signalement
Merk | Lexus |
---|---|
Model | NX 350h 4WD Executive Line |
Carrosserie | 5-deurs, suv |
Transmissie | sequentiële automaat |
Aandrijving | 4wd |
Nieuwprijs | € 78.465 |
Specificaties
Brandstof | benzine |
Motor | 4-cil. in lijn, hybride |
Cilinderinhoud | 2.487 cc |
Maximaal vermogen | 179 kW / 242 pk bij 6.000 tpm |
Maximaal koppel | 239 Nm bij 4.300 tpm |
Accu capaciteit (bruto) | 2 kWh |
Inhoud brandstoftank | 55 l |
Lengte / breedte / hoogte | 4.660 mm / 1.865 mm / 1.660 mm |
Wielbasis | 2.690 mm |
Massa leeg | 1.765 kg |
Laadvermogen | 615 kg |
Aanhangermassa geremd / ongeremd | 1.500 kg / 750 kg |
Banden | 235/50R20Prijzen |
Topsnelheid | 200 km/h |
Acceleratie 0-100 km/h | 7,7 s |
Brandstofverbruik | 6,0 l/100km |
CO2-uitstoot (WLTP) | 143 g/km |
Had je deze auto's al gezien?

Lexus NX 450h+ AWD Executive Line | 20'' Velgen | Tri-Led | Navi | Head-U
- 2022
- 68.784 km

Lexus NX 450h+ AWD Executive Line | Trekhaak | Tri-Led | Navi | Head-Up D
- 2022
- 32.190 km

Lexus NX 450h+ AWD Luxury Line Plus | 360 Camera, Leer, Groot scherm, Dodehoekherkenning, Stoel + Stuurverwarming
- 2025
- 10 km