Test: Lexus NX - Range Rover Evoque - Volvo XC60
Sushi Americana
Lexus is vooral groot in de Verenigde Staten. Maar met een groeiende markt voor midsize-SUV's ziet het merk genoeg kansen voor de nieuwe NX op het Europese vasteland. Terecht? Tijd voor een vuurgevecht met de gevestigde orde.
Analisten verwachten dat het segment van de middelgrote SUV's wereldwijd gezien de komende jaren flink gaat stijgen. Of ze daarin gelijk krijgen, kan alleen de toekomst ons leren, maar het lijkt erop dat de marketeers van Lexus in die theorie geloven. Al jaren doet het merk het goed met de fullsize RX, maar nu hebben de Japanners ook daaronder een model op het palet. Vorig jaar op de beursvloer van de IAA Frankfurt toonde Lexus de LF-NX, een extreem vormgegeven concept-car die we 'origamivoertuig' noemden. We voorspelden dat de extreme vormen wel zouden verdwijnen, en dat gebeurde uiteraard ook, maar toch moet je Lexus nageven dat het merk allesbehalve lafjes te werk is gegaan bij het tekenen van de definitieve versie van wat de NX zou gaan worden.
Lexus verdient in elk geval complimenten voor de herkenbaarheid van het familiegezicht, zonder dat de neusjes van de diverse modellen al te inwisselbaar worden. Dat is vooral te danken aan de hoge, sterk getailleerde grille, de vlijmscherpe spleetogen en de Nike-achtige led-dagrijlampen. De scherpe, vrijwel verticale vouwen op de hoeken maken dat de neus nog een stuk hoger en imposanter oogt. Diezelfde indruk wekt ook de achterkant en de lichtunits daar zijn ware sculpturen. Geen auto voor wie onopgemerkt voorbij wil glippen dus, die NX. Gedurende zijn verblijf op de redactie verdeelde hij de collega's in twee kampen. Het ene vond het totaal niets, het andere liep ermee weg, met daar tussenin een kaal, doodstil niemandsland.
Hoewel er concurrenten genoeg zijn in dit segment, valt het toch niet mee echt gepaste opponenten voor de NX te vinden. Immers, hij bungelt een beetje in tussen SUV en cross-over. Na lang wikken en wegen komen we uit bij de Range Rover Evoque, omdat die net als de NX een wel heel brutaal en uitgesproken uiterlijk heeft, en de Volvo XC60, omdat die toevallig net een nieuwe D4 heeft. Een diesel? Jazeker. Lexus zelf zegt met deze hybride NX vooral op dieselende concurrenten te mikken, en dat mag hij hier bewijzen.
Dit artikel is gratis te downloaden in PDF-formaat. Hiervoor maak je eenmalig een AutoWeek account aan, waarna je onbeperkt uit het AutoWeek archief kunt downloaden.