Test: Lexus LS 460 (2006)

Tandje bij

Lexus LS 460
AutoWeek 33 2006
AutoWeek 33 2006

Je leest het in AutoWeek 33 2006

Cool en ambitieus: de gevestigde Duitse orde (S-klasse, 7-serie en Audi A8) frontaal aanvallen met een nieuwe top-limo. Als één merk dat kan, is het Lexus. En daarom gaan de Japanners onverdroten verder, met als nieuwe troef vanaf het eind van dit jaar: de nieuwe LS 460. Maar natuurlijk beseft Lexus dat er dan wel weer een tandje bij moet. Aldus geschiedt. AutoWeek reed de nagelnieuwe LS 460.

We schrijven 1989: Toyota presenteert Lexus, een nieuw merk van de Toyota Motor Corporation om in de topklasse door te breken. De LS 400 is een uitermate doordachte sedan van uitzonderlijke afwerkingskwaliteit. Zijn duurzaamheid wordt snel beroemd en de Verenigde Staten gingen plat. Veel makkelijker dan in Europa stappen de Amerikanen over het gebrek aan status en heritage heen. Maar het fenomeen Lexus is natuurlijk geen eendagsvlieg. Het is een mega-meerjarenproject waarin de verovering van Europa met daarvoor geschikte modellen inmiddels een aanvang heeft genomen en de Japanse thuismarkt inmiddels ook is betreden.

In de tussentijd moet vlaggenschip LS ook bij de tijd blijven. Vandaar nu deze 460, de vierde generatie van de LS. Een nieuwkomer die alles moet bieden waartoe Lexus anno nu in staat is. En dat is behoorlijk wat, zo blijkt onderweg.

Nieuwe motor

Niks update van de bestaande V8 uit voorganger LS 430: Lexus lepelt een compleet nieuwe krachtbron (380 pk) op, vergroot de inhoud iets en koppelt er meteen maar een achttraps(!) automatische transmissie aan. Inderdaad ja: net even een tandje meer dan de Mercedes-bak in de S, die het met een 'armzalige' zeven overbrengingen moet doen…

Het resultaat mag er zijn: de aandrijflijn van de nieuwe LS 460 is ongekend geraffineerd. Nu was de powerunit altijd al een sterk punt van Lexus, maar dit gaat wel erg soepeltjes. Verwacht ook geen nerveuze automaat, ondanks zijn acht overbrengingen. "Deze nieuwe automaat is erg intelligent,"legt chief engineer Moritaka Yoshida uit. "Al naar gelang de wens van de bestuurder en diens rechtervoet, zoekt de auto naar de juiste versnelling op het juiste moment. Als hij daarvoor een versnelling moet overslaan, gebeurt dat."

Starten doe je met een startknop zoals de IS heeft. Je moet alleen de startkaart bij je hebben: die is ultradun: kan echt met gemak in je portefeuille en valt daarin niet op. De stoelen geven goed steun, zijn verwarmd, geventileerd, en aan de bestuurderskant in onze testauto kan de zitting elektrisch worden verlengd.

Het prestatieniveau is domweg helemaal in orde. Vooral in de stand Sport is het onderstel lekker, in Comfort wordt het allemaal wat weker. De stilte binnen in een Lexus is beroemd en de ambiance is strak, zakelijk, met veel knoppen rondom de bestuurder, maar het ademt allemaal wel klasse en niveau.

Hé, wat is dat nou? Een sticker op de zonneklep van de passagierskant dat deze LS een pre-productiegeval is. Met andere woorden: als je iets tegenkomt wat niet deugt, til daaraan dan niet te zwaar, want dat wordt nog gladgestreken voordat het nieuwe model in de showroom komt te staan. Weer anders gezegd: Lexus nodigt ons van harte uit onze ongezouten mening te geven over de nieuwe LS, zodat ze hem nog verder kunnen perfectioneren. We zijn verbaasd en hadden verwacht dat Lexus zijn spullen helemaal puntjegaaf en 100% perfect aan ons zou presenteren.

Nu komen we niet zo gek veel ellende tegen in dit voorserie-exemplaar. Dat is dan wel weer helemaal Lexus. De nieuwe LS 460 is een auto waarin je zo instapt en wegrijdt, maar dan haal je er bij lange na niet uit wat erin zit.

Veiligheid voor alles

Lexus is met de nieuwe LS erg op veiligheid gaan zitten en stouwt de auto vol met systemen die klappers moeten voorkomen of de gevolgen ervan moeten beperken. Maar u begrijpt dat een merk als Lexus met een auto als de LS daarin ver wil gaan.

We hebben om te beginnen Advanced Obstacle Detection System. Door middel van een radar en camera's worden eventuele obstakels geregistreerd. Lijkt een klapper onvermijdelijk dan worden met het Emergency Steering Assist-systeem de besturing, het remmen en het onderstel geoptimaliseerd om een paniek-uitwijkmanoeuvre zoveel mogelijk kans van slagen te geven. Nog een primeur is het Rear Pre-Crash Safety System (PCS). Een radar in de achterbumper scant de achterzijde van de auto en een monitor in/op het stuurwiel houdt het hoofd van de bestuurder in de gaten. Wordt er aan de achterkant een auto gesignaleerd die binnen dreigt te komen rijden, dan zet PCS de hoofdsteunen op scherp om een whiplash te voorkomen. Ziet de monitor op het stuurwiel dat de bestuurder niet op de weg kijkt, terwijl de radar aan de voorkant calamiteiten registreert, dan gaat er een alarmsignaal af en tipt PCS de rem even aan om de bestuurder op scherp te zetten.

Zwak was dat de monitor, die de bestuurder in de gaten moet houden, tijdens onze testrit nog niet werkte. Dat werd vooraf gemeld, maar jammerlijk was het wel. Maar het Lane Keeping Assist maakte veel goed; dit systeem geeft met geluid of met een rukje aan het stuur(!) aan dat je uit je rijbaan wegdrijft. In combinatie met de adaptieve cruise control houdt de Lexus ook nog eens keurig afstand van het verkeer voor je.

Wat merk je daarvan in de prakrijk? Nou, als je bijvoorbeeld in een bergrit door de Oostenrijkse Alpenwei ideale lijnen probeert te rijden, krijg je op je lazer van je LKA. Hobbelend in de bebouwde kom houdt je Lexus zomaar in, omdat er ver voor je een truck vanaf de doorgaande weg aan het afslaan is. De nieuwe LS kan af en toe een behoorlijke bemoeial zijn die, goedbedoeld, je zoveel mogelijk werk uit handen wil nemen.

Maar er is meer dan veiligheid alleen. Tien speakers heeft de auto standaard, maar kies je voor het Mark Levinson Reference Surround System (optie!) dan moet je je 'behelpen' met 19 stuks. De airco is per passagier individueel in te stellen (in vier verschillende zones) en voor de achterpassagiers is het klimaat rond hoofd en nek nog specifieker af te stemmen. Ook gaaf: aparte zonneschermpjes voor de allerkleinste ramen in de portieren achter.

Spannend?

Een spannende auto, die nieuwe LS? Nee dus. Er is alles aan gedaan om het rijden over deze aardkloot zoveel mogelijk glad te strijken, weg te filteren, geruisloos te maken. Het enige waar je je best voor moet doen in deze nieuwe Lexus, is om te crashen. Dat word je vrij lastig gemaakt. Eigenlijk zijn limo's als deze niet besteed aan autoliefhebbers; ze zijn te gladjes. Maar imposant is het allemaal wel. De succesvolle captain of industry die plaatsneemt achter in deze indrukwekkende sedan en die net zulke hoge eisen stelt aan zijn auto als aan hemzelf, wordt vast niet teleurgesteld.

De LS 460 is rond eind 2006, januari 2007 in het land en aangezien voorganger LS 430 op een slordige 108.000 euro uitkwam qua prijs, houden we ernstig rekening met meer voor deze nieuwkomer. Logisch.

Gerelateerde forum topics

Praat verder op het forum