Test: Land Rover Range Rover Sport Supercharged (2006)

Olifantenrace

Land Rover Range Rover Sport Supercharged

Eén van de hoofdregels bij het  ontwikkelen van een sportauto is dat je het gewicht zo laag mogelijk  moet houden. Land Rover  tart de wetten met de RangeRover Sport Supercharged. Kun je een olifant de prestaties van een luipaard meegeven?

De Range Rover heeft door de jaren heen zijn oorspronkelijke lijnen behouden. Het dak dat er als een soort deksel bovenop lijkt te liggen, de rechte, hoekige neus, de achterlichten die om de hoek doorlopen, de schuinstaande, met  liniaal getekende D-stijl i n de motorkap die als een te klein tafelkleedje over de neus hangt. Zelfs het aangepaste koetswerk  van de Sport lijkt sprekend op dat van z'n voorvader, wiens vormen  ontstonden in de tijd dat The Beatles de hitparades beheersten. Kijk je naar de Range Rover, dan ruik je paardenzweet en zie je een SUV zoals een SUV bedoeld is.

Concessies

De Supercharged klinkt echt fantastisch. Net als de auto zelf is het geluid relatief ingetogen, maar tegelijkertijd fel. De compressor  is latent aanwezig en geeft je net die extra duw die je in de 300 pk sterke HSE moet ontberen. 't Is een luxe terreinwagen die niet al te veel concessies doet aan de terreinwaardigheid. Dat betekent onvermijdelijk dat wél concessies zijn gedaan aan de sportiviteit. Het Dynamic Response-systeem kan niet voorkomen dat  de Sport overhelt. De Range Rover heeft een leeggewicht van 2.570 kg, dat komt  vooral door de bouw: om de nodige stijfheid te behouden, hebben de ingenieurs het balkenchassis van de Discovery gecombineerd met een zelfdragend koetswerk. Dat brengt extra gewicht in de schaal.

De Range Rover Sport is op mooie, vlakke snelwegen een heerlijke, zijdezachte reisauto, maar wordt het wegdek wat slechter, dan merk je dat de Britse ingenieurs niet helemaal wisten wat ze nou precies wilden. Want de laagfrequente demping is erg zacht, terwijl de hoogfrequente demping juist onaangenaam hard is. Voor een sportief bedoelde auto heeft de Range Rover een te sterke neiging tot deinen. Terwijl korte oneffenheden wel erg duidelijk worden doorgegeven. Dat laatste heeft ook te maken met de platte 20-inchbanden (40-serie) die de Supercharged heeft. En als je de kolos op de grens van zijn kunnen dwingt, maakt de Range Rover wat abrupte, schokkerige sprongen die veel van je concentratie en reflexen eisen. De auto geeft je als autoliefhebber een onbestemd gevoel van verspilling van pk's. Hij heeft een fantastische motor, die we in lichtere auto's heerlijke dingen voelden doen.  In deze kolos moet 'ie echter behoorlijk hard zwoegen om tot redelijke prestaties te komen.

Verkeersvliegtuig

Op het dashboard is alles keurig en logisch geordend. Door de brede middenconsole vol knoppen ben je echt door het dashboard omsloten, alsof het de cockpit van een verkeersvliegtuig is. De Engelsen hebben verschillende, mooi bij elkaar passende materialen gebruikt. In de  Range Rover zit je relatief hoog en rechtop.Het hoeft weinig betoog dat de auto ook achterin een zee aan ruimte biedt. De Range Rover die wij reden was een speciale uitvoering, 'First Edition' genaamd. Daarvoor geldt een meerprijs van 6.500 euro, maar dan krijg je ook 20-inch 'Stormer'-velgen, telefoonintegratie, een koelkast in de middenconsole, gepolijste dorpellijsten, hoogglanzende houtafwerking, metallic lak en een speciaal audiosysteem. Wat wel standaard is op alle Range Rovers Sport, is de lage gearing. En dan zijn we  beland bij de aard van het beestje: een terreinwagen. Daarnaast beschikt de Brit over 't zogenaamde Terrain Response System, een programma voor in het terrein. Plus natuurlijk het bekende Hill Descent Control, dat bij steile afdalingen de snelheid constant houdt.

  • +Uitstraling
  • +Uitrusting
  • +Geluid
  • -Demping
  • -Gewicht

Signalement

Merk Land Rover
Model Range Rover Sport 4.2 V8 Supercharged
Carrosserie 5-deurs, suv
Transmissie 6 versnellingen, sequentiële automaat
Aandrijving 4wd
Nieuwprijs € 126.700

Specificaties

Brandstof benzine
Motor V8
Cilinderinhoud 4.196 cc
Maximaal vermogen 287 kW / 390 pk bij 5.750 tpm
Maximaal koppel 550 Nm bij 3.500 tpm
Inhoud brandstoftank 86 l
Lengte / breedte / hoogte 4.788 mm / 1.928 mm / 1.762 mm
Wielbasis 2.745 mm
Massa leeg 2.530 kg
Laadvermogen 595 kg
Aanhangermassa geremd / ongeremd 3.500 kg / 750 kg
Banden275/45R20Prijzen
Topsnelheid 225 km/h
Acceleratie 0-100 km/h 8.4 s (fabrieksopgave: 7,6 s)
Acceleratie 50-80 km/h in D 3.4 s
Acceleratie 80-120 km/h in D 8.4s
Brandstofverbruik 15.9 l/100km (fabrieksopgave: 16,0 l/100km)
CO2-uitstoot 376 g/km