Land Rover Discovery 4.4 HSE (2005)
Ontdekkingsreiziger
Er wordt veel gevraagd van een moderne 4x4. Hij moet stoer zijn, luxe uitgerust en zich prima gedragen op de weg. Dat 'ie voor geen enkele ondergrond terugdeinst, is meegenomen. Om de hoekige verschijning van de Disco kun je niet heen; imago en voorkomen zijn belangrijke aankoopmotieven. Stroomlijn: niet belangrijk. De Discovery 3 heeft de luchtweerstandscoëfficiënt van een oliebollenkraam. En profil doet de Discovery 3 enigszins denken aan zijn voorganger, door de hoog in het dak doorlopende derde zijruit. De achterkant is minder geslaagd.
De Discovery beschikt over een zelfdragend koetswerk met onafhankelijke wielophanging. Dat maakt hem meer SUV dan terreinauto. Op de snelweg naar de Alpen stellen we vast dat de prestaties en het weggedrag dan ook in orde zijn. We rijden de dikste Discovery, met een 300 pk sterke 4,4-liter V8. Moeiteloos sleurt die, metzijn koppel van 425 Nm, aan de bijna 2.500 kilo wegende auto. In de bergen voldoet de zestrapsautomaat uitstekend. Zeker in de sportstand schakelt hij op de juiste momenten terug. Maar wanneer je met zo veel kilo's de berg afdendert, doen we dat liever zelf. Met de pook in de handmatige modus gaat dat prima. De Discovery voelt in bochten en bij het verwisselen van rijstrook redelijk strak, maar vrij log aan. De directe, communicatieve besturing verdient een compliment. Zet je met behulp van de luchtvering de Discovery in de laagste stand, dan voel je nadrukkelijk wat er onder de 19-inchwielen door gaat. De demping is dan tamelijk straf. Op de snelweg hebben we de carrosserie graag zo dicht mogelijk boven het asfalt, de auto voelt dan zekerder in snelle bochten.
De sneeuw in
We zoeken de skipiste op; de Discovery deinst er niet voor terug. Zijn vierwielaandrijving heeft zelfs een speciale functie voor het rijden op een gladde ondergrond. Rond de draaiknop tussen de voorstoelen zien we de vijf programma's die het 'Terrain Response' biedt. De elektronica stemt via Terrain Response de hoeveelheid koppel, de wagenhoogte, de Hill Descent Control en versnellingsbakprogrammering af op de omstandigheden. Bij het afdalen in het terrein verzorgt de elektronica zelfs het remwerk en het gasgeven, de bestuurder hoeft alleen te sturen. De Disco beschikt weliswaar over all-terrain-banden, maar het rubber zit snel vol met sneeuw en beperkt zo de terreinvaardigheid.
Aan boord gaat er weelderig aan toe. Mooie materialen, strakke afwerking en een veelvoud aan knopjes geven het dashboard een duur aanzien. Eer je wijs bent uit het duizelingwekkende aantal schakelaars op de middenconsole, ben je een paar minuten verder. Aan de ergonomie ligt het niet, alle functies zitten op logische plekken. Het dikke stuur ligt perfect in de hand en dankzij de riante verstelbaarheid vinden we een fijne zitpositie.
Op de leren stoelen houd je het probleemloos uren uit, al zou meer zijdelingse steun welkom zijn. In de Land Rover staan zeven volwaardige stoelen. De achterste twee verzinken op fraaie wijze in de vloer. Plaatsnemen op de derde zitrij is geen straf, als persoon van 1,80 meter heb je net voldoende beenruimte. De Land Rover is minder geschikt voor rulle sneeuw en modder vanwege zijn banden. Maar met zijn rijeigenschappen is weinig mis.
Signalement
Merk | Land Rover |
---|---|
Model | Discovery 4.4 V8 HSE |
Carrosserie | 5-deurs, suv |
Transmissie | 6 versnellingen, sequentiële automaat |
Aandrijving | 4wd |
Nieuwprijs | € 84.400 |
Specificaties
Brandstof | benzine |
Motor | V8 |
Cilinderinhoud | 4.394 cc |
Maximaal vermogen | 220 kW / 299 pk bij 5.500 tpm |
Maximaal koppel | 427 Nm bij 4.000 tpm |
Inhoud brandstoftank | 86 l |
Lengte / breedte / hoogte | 4.835 mm / 1.915 mm / 1.837 mm |
Wielbasis | 2.885 mm |
Massa leeg | 2.436 kg |
Laadvermogen | 794 kg |
Aanhangermassa geremd / ongeremd | 3.500 kg / 750 kg |
Banden | 255/55R19Prijzen |
Topsnelheid | 195 km/h |
Acceleratie 0-100 km/h | 9,3 s (fabrieksopgave: 8,6 s) |
Acceleratie 50-80 km/h in D | 4,5 s |
Acceleratie 80-120 km/h in D | 8,0s |
Brandstofverbruik | 15,0 l/100km |
CO2-uitstoot | 354 g/km |
Had je deze auto's al gezien?

Land Rover Discovery 2.7 TdV6 SE CLIMA/NAVI/PANO/LEER BJ 2005
- 2005
- 389.439 km

Land Rover Discovery 2.7 TdV6 HSE | Trekhaak | Luchtvering vernieuwd |
- 2008
- 350.241 km

Land Rover Discovery 4.4 V8 HSE | 7-zits | Schuifdak | Bijtellingsvriendelijk Interesse, Proefrit? Bel of app met: 06-24 28 28 42
- 2005
- 199.998 km