Land Rover Discovery 4 3.0 TDV6 HSE (2010)

Stoer in smoking

Land Rover Discovery 4 3.0 TDV6
Land Rover heeft de stoere Discovery in een wat chiquer pak gehesen. De noeste havenarbeider heeft z'n schoenen opgepoetst en draagt tegenwoordig avondkledij. De nieuwe 3,0-liter twinturbo-V6-dieselmotor gedraagt zich al even beschaafd.

Helemaal nieuw is de nieuwe Discovery 4 niet. Eigenlijk gaat het om een grondige facelift van de Discovery 3. Wat Land Rover betreft gaan de verbeteringen aan de luxe SUV echter dieper dan wat uiterlijke zaken en dus vonden de Britten een nieuwe naam wel op z'n plaats. Het uiterlijk van de Disco 3 werd door z'n scheppers bewust robuust gehouden, zodat de eigenaren eventueel de derrie in konden gaan zonder zich zorgen te hoeven maken over krassen in de lak.

Takken langs de spiegels? Geen paniek, dat zwarte plastic kan wel tegen een stootje! Die bewust gekozen filosofie is bij de nieuwe Discovery 4 dus overboord gegooid. Wie voor het eerst oog in oog staat met de '4' ziet onmiddellijk dat er een flinke schep Range Rover-dressing over de auto is gegoten. Rechte hoeken hebben ruim baan gemaakt voor wat zachtere vormen, die al met al iets vriendelijker de wereld in kijken. Het lijkt wel een beetje alsof de auto z'n stoppelbaard heeft afgeschoren. Bovendien is de horizontale 'ladder' verdwenen die voorheen over de neus van de Discovery liep. Nu eist een wat flamboyantere grille met zilverkleurig binnenwerk alle aandacht op. Nou ja, bijna alle, want aan weerszijden wordt-ie natuurlijk nog geflankeerd door nieuwe koplampen.

Ook op de rest van de carrosserie gaat dit verhaal gewoon door. Bij het zwarte koetswerk van onze testauto valt het niet zo erg op, maar tegenwoordig voorziet Land Rover de spatbordranden van een likje verf en zijn de bovenste helften van de spiegels glanzend afgewerkt. Dat was bij de Disco 3 niet. Opvallend zijn ook de twee chroomkleurige luchtroosters in de voorschermen. Die zijn nodig om de nieuwe motor van lucht te voorzien.

Op de schop

Als we Land Rover moeten geloven, werd er veel geklaagd over de materiaalkeuze en afwerking in het interieur van de Disco 3. En dus ging de SUV op de schop, met als resultaat een keurig verzorgd binnenste, met beduidend zachtere kunststoffen en een nettere pasvorm. De Disco is er vanbinnen wel flink op vooruitgegaan; keurige knoppen voor de meeste functies en een sterk verbeterde ergonomie doordat het dashboard meer achterover helt.

De Discovery is uitgerust met grote, zachte stoelen die veel steun bieden en aanvoelen als luxe fauteuils. De SUV is voorzien van instelbare luchtvering, maar de Brit blijft eigenlijk altijd zacht en comfortabel geveerd. Het Terrain Response System houdt zich namelijk vooral bezig met het doseren van de aandrijfkrachten, zodat je goed door verschillende terreinen komt, en niet zozeer met het veercomfort. Een plankhard geveerde Disco zul je dus niet ervaren. Geen probleem, want na verloop van tijd ga je in de Land Rover vanzelf heel ontspannen rijden en laveer je de Discovery 4 bijzonder relaxt door het verkeer. Het is een fijne, rustgevende reiswagen, maar reken niet op topprestaties in snelle bochtencombinaties.

De 2,7-liter V6-diesel in de Discovery 3 zorgde niet voor flitsende prestaties.

Wat dat betreft, is de nieuwe TDV6 meer dan welkom. De 3,0-liter twinturbo levert 245 pk en dat is voldoende voor dit bakbeest. De soepele krachtbron houdt de zware Brit eenvoudig op stoom, al wint de tegenwind het al bij 180 km/h.

Signalement

Merk Land Rover
Model Discovery TDV6 3.0 HSE
Carrosserie 5-deurs, suv
Transmissie 6 versnellingen, sequentiële automaat
Aandrijving 4wd
Nieuwprijs € 89.900

Specificaties

Brandstof diesel
Motor V6
Cilinderinhoud 2.993 cc
Maximaal vermogen 155 kW / 211 pk bij 4.000 tpm
Maximaal koppel 520 Nm bij 2.000 tpm
Inhoud brandstoftank 82 l
Lengte / breedte / hoogte 4.838 mm / 1.915 mm / 1.837 mm
Wielbasis 2.885 mm
Massa leeg 2.483 kg
Laadvermogen 757 kg
Aanhangermassa geremd / ongeremd 3.500 kg / 750 kg
Banden255/55R19Prijzen
Topsnelheid 180 km/h
Acceleratie 0-100 km/h 9,8 s (fabrieksopgave: 9,6 s)
Acceleratie 50-80 km/h in D 3,6 s
Acceleratie 80-120 km/h in D 7,0s
Brandstofverbruik 9,3 l/100km
CO2-uitstoot 244 g/km

Gerelateerde forum topics

Lezersreacties (28) (gesloten)

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.

De discussie is gesloten.
Reageren is niet meer mogelijk.

Praat verder op het forum