Land Rover Discovery 4 3.0 TDV6 (2009)
Fijngeslepen
Wacht even. Waarom staat er Discovery 4 op de achterklep van deze auto? Dit is toch gewoon een grondige facelift van het uitgaande model, de Discovery 3? "Dat klopt, maar we hebben de naam aangepast om duidelijk te maken dat we niet alleen een paar nieuwe lampen op de auto geschroefd hebben", vertelt Stuart Frith, chief engineer van de Land Rover Discovery. "Deze update gaat veel verder, we hebben echt ons best gedaan om van 'de 4' een betere auto te maken."
Kritiek van klanten
Als we Frith mogen geloven, was dat hard nodig. "Laten we het zo zeggen: de Discovery 3 pas een aansprekende auto, maar hij kreeg ook de nodige kritiek. De 3 had ongespoten bumpers om hem robuust te maken, maar onze klanten hebben die tegenwoordig liever in kleur, omdat ze 'zwart plastic' wat goedkoop vinden staan."
En dus kreeg de Discovery bumpers in carrosseriekleur. Bovendien ruimden de hoekige, strakke lijnen het veld ten gunste van subtielere rondingen die veel aan een Range Rover doen denken. Ook zijn er andere lichtunits, die zijn uitgerust met LED-techniek. Het belangrijkst van alles is echter dat het interieur er flink op vooruit is gegaan. "We kregen klachten van klanten over het interieur", vertelt Frith. "Het mocht wel wat hoogwaardiger. Dus hebben we het verbeterd." Mooie woorden, maar Frith heeft wel gelijk. Ten opzichte van zijn voorganger ziet het interieur van de Disco 4 er stukken beter uit. De knoppen voelen fraaier aan en het lagere aantal naden en kieren verhoogt het gevoel van klasse. Het dash oogt nog steeds robuust, maar het is wel wat subtieler.
Er was ook kritiek op het gebrek aan kracht bij de Discovery. De zevenzits-SUV is niet bepaald een vedergewicht, en die kilo's voelde je te nadrukkelijk. Daarom levert Land Rover voortaan de nieuwe 3,0-liter zescilinder diesel met twee turbo's, het blok dat we ook kennen uit de Jaguar XF. Deze TDV6 levert 245 pk en een indrukwekkend koppel van 600 Nm. Gekoppeld aan een soepele automatische zesversnellingsbak van ZF helpt de krachtbron de Discovery aan heel redelijke prestaties. De 0-100-tijd van 9,6 seconden is niet echt wereldschokkend, maar belangrijker is dat de motor niet langer enorm aan de bak hoeft om soepel mee te komen. Ook netjes: de nieuwe TDV6-krachtbron is 29 procent sterker dan de 'oude' 2,7-liter, maar is toch negen procent zuiniger en schoner.
Met kinderlijk gemak
Nu zijn pk's natuurlijk leuk, maar voor wie zijn Discovery de blubber in wil sturen, is dat koppel veel belangrijker. De 600 Nm laten de auto met een haast kinderlijk gemak heuvels beklimmen of modderpaden bedwingen. Land Rover heeft het befaamde Terrain Response System uitgebreid; met de knop op de tunnelconsole kun je kiezen uit vijf standen, waarna de auto z'n systemen zelf instelt. Het werkt verbluffend. Nieuw is Sand launch control, dat het doorslippen van de wielen tot een minimum beperkt, zodat je ook op mulle zandpaden moeiteloos wegrijdt. De Discovery 4 is, ondanks z'n zachtere uitstraling, dus onverminderd terreinvaardig.
Signalement
Merk | Land Rover |
---|---|
Model | Discovery TDV6 3.0 SE |
Carrosserie | 5-deurs, suv |
Transmissie | 6 versnellingen, sequentiële automaat |
Aandrijving | 4wd |
Nieuwprijs | € 81.900 |
Specificaties
Brandstof | diesel |
Motor | V6 |
Cilinderinhoud | 2.993 cc |
Maximaal vermogen | 155 kW / 211 pk bij 4.000 tpm |
Maximaal koppel | 520 Nm bij 2.000 tpm |
Inhoud brandstoftank | 82 l |
Lengte / breedte / hoogte | 4.838 mm / 1.915 mm / 1.837 mm |
Wielbasis | 2.885 mm |
Massa leeg | 2.483 kg |
Laadvermogen | 757 kg |
Aanhangermassa geremd / ongeremd | 3.500 kg / 750 kg |
Banden | 255/55R19Prijzen |
Topsnelheid | 180 km/h |
Acceleratie 0-100 km/h | 9,6 s (fabrieksopgave: 9,6 s) |
Brandstofverbruik | 9,3 l/100km |
CO2-uitstoot | 244 g/km |
Had je deze auto's al gezien?
Lees ook
Gerelateerde forum topics
Lezersreacties (10) (gesloten)
De discussie is gesloten.
Reageren is niet meer mogelijk.