Land Rover Discovery 2.7 TDV6 SE - 2005 - 481.003 km - Klokje rond
Waagstuk
26 reacties
Video
Helaas kunnen wij deze video niet weergeven, omdat je niet akkoord bent gegaan met de
cookie voorwaarden.
Onze video speler heeft rechten nodig voor de "Social Media".
Wijzig je cookie instellingen
Een Land Rover Discovery is niet de meest eenvoudige auto om in huis te halen. En als het dan ook nog gaat over een exemplaar met een gigantische kilometerstand, is het wel een ontzettend waagstuk. Maar Corné Kuipers, die deze Britse beauty dagelijks mag rijden, zit dicht bij het vuur. Zowel zijn vader als zijn broer hebben een garagebedrijf. Dat helpt al een stuk, als je zo’n auto rijdt.
Het maken van een Klokje Rond-reportage komt in de praktijk neer op gezellig een dagje over auto’s praten. Dan kun je geen betere kandidaat treffen dan Corné Kuipers. Hij komt uit een echte autofamilie. Zowel zijn vader als zijn broer heeft een garagebedrijf. Corné zelf lijkt op dat gebied het zwarte schaap van de familie te zijn. “Ik ben helemaal niet technisch”, zegt hij. Toch maakt hij zich binnen de familie nuttig als transporteur en poetser.
Voor die klussen schafte de familie vorig jaar een Land Rover Discovery 3 aan. Voor Corné een wens die in vervulling ging. “Deze auto kochten we voor niet al te veel geld. We weten dat hij jarenlang bij dezelfde eigenaar is geweest en is onderhouden door een Land Rover-specialist. De rekeningen hebben we er echter niet bij. Tot op heden bevalt hij goed en heeft hij ons nog niet voor onaangename verrassingen gesteld.”
Corné’s vader reed vroeger met Land Rovers. “Ik had de droom om dat ook te doen. Het is een familievirus dat op mij is overgeslagen. Deze is voor het werk, privé heb ik nog een Discovery II. Voor de hobby ga ik daarmee vaak terreinrijden. We komen regelmatig in Fursten Forest; net over de grens in Duitsland. Vroeger gingen we daar met het hele gezin heen, nu ga ik zelf.”
Bij gesprekken over Land Rovers, gaat het algauw over geld. Dit keer is dat niet anders. “Voorheen reed ik voor mijn 4x4-hobby in een Suzuki Vitara. Daar heb ik echt nooit problemen mee gehad, maar nu ik Land Rover rijd, houd ik er rekening mee dat een weekendje 4x4-rijden me op € 600 aan onkosten voor nieuwe onderdelen komt te staan.”
Natuurlijk heeft Corné besproken dat hij naar de Klokje Rondkeuring zou gaan, want als de auto door het ijs gaat, is dat misschien geen aanbeveling voor de bedrijven van zijn familie. Corné: “Daar zijn we niet bang voor, hoor. Dit is het werkpaard van het bedrijf en hij staat niet regelmatig op de brug. Er is vast van alles mis mee. We vinden het leuk dat Joep er eens een objectieve blik op werpt.”
ONTOEGANKELIJK
Joep Schuurman kent Land Rovers als “moeilijke auto’s, waar eigenlijk altijd wel iets aan mankeert”. In dat licht bezien, komt hij opmerkelijk goed gemutst terug van de proefrit. “Die auto rijdt hartstikke goed zeg! Dat is een aangename verrassing. En ook de transmissie schakelt nog geweldig.”
Als hij de motorkap opent, is er de eerste vraag. “Ik zou wel eens willen weten of dit de eerste motor is. Hij staat er om bekend dat de krukas of de kleppen kunnen afbreken. Het is een kwaal bij de 2.7-V6. Die wordt ook gebruikt in Jaguars en de grote modellen van Peugeot en Citroën uit deze tijd.” Corné kan het niet vertellen; zo gedetailleerd kent hij de onderhoudsgeschiedenis niet. Joep vervolgt: “Deze motor is een ontoegankelijk loeder. We hebben hier binnen het bedrijf een monteur die ik heel hard heb horen vloeken toen hij met zo’n auto bezig was. Overigens hoor ik bij deze auto ook de kettingspanners klapperen. Dat betekent wel dat er binnenkort serieus aan moet worden gesleuteld. Als er grootse zaken aan de motor moeten worden gedaan, wordt vaak de carrosserie eraf gehaald. Dat is mogelijk doordat deze auto een separaat chassis heeft, maar je kunt je wel voorstellen wat voor ingreep dat is. Ook voor je portemonnee.” We zeiden het al, Land Rovers en geld ...
Eén klacht aan de Discovery kan Joep meteen verhelpen. “In het interieur stinkt het onderweg erg naar motordampen. Dat komt doordat er een doorvoerrubber van de stuurstang in het schutbord los ligt.” Joep drukt het rubber aan, dus als het goed is, kan Corné voortaan in een fris ruikende auto zijn weg vervolgen.
MAXIMAAL LOMP
Eenmaal onder de auto zijn we verbaasd hoe robuust alles is uitgevoerd. “Dit is maximaal lomp allemaal”, zegt Joep. “Gewichtsbesparing is hier geen enkel onderwerp.” De onderzijde van de motor vindt Joep ‘on-Engels droog’, want meestal laten Britse auto’s wel een paar druppels achter. Een isolatiemat die hij onder de transmissie vandaan schroeft, is echter helemaal verzadigd van de olie. “Zo zie je maar waar die goed voor is. Zo komt het in elk geval niet op je straatje. De olie komt uit het carter van de transmissie. Valt erg mee hoe veel het lekt, hoor”, stelt hij gerust. “Dit is het resultaat van jarenlange lekkage.”
Verder gaat Joep nog op zoek naar de oorzaak van een brom die hij hoort als hij tussen de 110 en 80 km/h met gas los rijdt. Hij tapt olie uit de voorste en de achterste cardan, maar die is nog prima in orde. “Geen kapotte lagers in elk geval.” Tot slot haalt hij nog wat olie uit de tussenbak. “Ook daar drijft geen ijzerslijpsel in. Maar de olie is wel harstikke zwart, dus er mag wel eens een nieuw sapje in.”
Tot slot controleren we nog de ophanging. “Het zijn joekels van banden. Aan de voorzijde zijn ze wel zo’n beetje versleten.” Daarvan is Corné natuurlijk op de hoogte. Een nieuwe set ligt al klaar. “Verder kan ik je vertellen dat er achteraan een slijtageindicator van de remmen los ligt. Maar verder is het bij dit soort auto’s weinig zinvol om overal aan te duwen en trekken. Het is allemaal zo zwaar uitgevoerd dat je toch niets van slijtage voelt.”
Waar die irritante rammel in de voortrein vandaan komt waaraan Joep zich tijdens de proefrit zo heeft geërgerd, daar komen we vandaag dus niet achter.
DE MENING VAN CARREC TECHNOCENTER
“Ik weet zeker dat er Discovery’s rondrijden met lagere kilometerstanden die er veel slechter aan toe zijn. Desondanks mankeert hier toch net te veel aan om hem een duim omhoog te geven. Maar deze Land Rover is zeker niet slecht.”
Dit artikel is gratis te downloaden in PDF-formaat. Hiervoor maak je eenmalig een AutoWeek account aan, waarna je onbeperkt uit het AutoWeek archief kunt downloaden.
Signalement
Merk | Land Rover |
---|---|
Model | Discovery 2.7 TdV6 SE |
Carrosserie | 5-deurs, suv |
Transmissie | 6 versnellingen, sequentiële automaat |
Aandrijving | 4wd |
Nieuwprijs | € 79.400 |
Specificaties
Brandstof | diesel |
Motor | V6 |
Cilinderinhoud | 2.720 cc |
Maximaal vermogen | 140 kW / 190 pk bij 4.000 tpm |
Maximaal koppel | 445 Nm bij 1.900 tpm |
Inhoud brandstoftank | 82 l |
Lengte / breedte / hoogte | 4.835 mm / 1.915 mm / 1.837 mm |
Wielbasis | 2.885 mm |
Massa leeg | 2.404 kg |
Laadvermogen | 776 kg |
Aanhangermassa geremd / ongeremd | 3.500 kg / 750 kg |
Banden | 235/70R17Prijzen |
Topsnelheid | 180 km/h |
Acceleratie 0-100 km/h | 12,8 s |
Brandstofverbruik | 10,4 l/100km |
CO2-uitstoot | 275 g/km |
Had je deze auto's al gezien?

Land Rover Discovery 2.7 TdV6 SE CLIMA/NAVI/PANO/LEER BJ 2005
- 2005
- 389.439 km

Land Rover Discovery 2.7 TdV6 HSE | Trekhaak | Luchtvering vernieuwd |
- 2008
- 350.241 km

Land Rover Discovery 4.4 V8 HSE | 7-zits | Schuifdak | Bijtellingsvriendelijk Interesse, Proefrit? Bel of app met: 06-24 28 28 42
- 2005
- 199.998 km
Lezersreacties (26) (gesloten)
De discussie is gesloten.
Reageren is niet meer mogelijk.