Lancia Musa 1.4 16v Platino (2008)
Maatkostuum
Aan de voorkant valt allereerst de nieuwe, stoerdere grille op. Aan de achterkant springen vooral de aangepaste achterlichten met LED-techniek en de gewijzigde bumper in het oog. Je kunt de Musa ook met bicolore-lak bestellen, bijvoorbeeld antracietgrijs met zwart. Er zijn veel meer mogelijk heden om de auto helemaal op je persoonlijke smaak af te stemmen. De bagageruimte is verder met 70 liter gegroeid, doordat de vloer 4 centimeter is verlaagd.
Specifieke wensen
Wekt de Musa aan de buitenkant al de indruk bijzonder te zijn, binnenin krijg je helemaal het idee dat de auto voor heel specifi eke wensen is samengesteld. We nemen plaats op stoelen die bekleed zijn met een combinatie van leer en alcantara, met in de hoofdsteunen het Musa-logo. Mooi en sfeervol, en hoewel de kleine Italiaan gewoon een massaproduct is, doet-ie eerder denken aan een maatkostuum dan aan een confectiepak.
De stoelen zijn steviger dan we ons van vorige tests herinneren. Maar in snel genomen bochten missen we nog steeds zijdelingse steun, want het meubilair is vrij smal en de Musa helt nog altijd fors over. Als je wilt, kun je er desondanks vrij onbeschoft de bocht mee om. Dat sportief rijden sowieso niet z'n ding is, bewijst de compacte Lancia tijdens de acceleratieproeven. Dat ligt niet zozeer aan de 95 pk sterke 1,4-liter, maar vooral aan de nogal lange schakelwegen van de hoog geplaatste pook. Hierdoor kost schakelen relatief veel tijd. De motor geeft bij hoge toerentallen een licht sportieve, wat schorre brom ten beste.
Op constante snelheid is de vierpitter vrij stil, wat ook te danken is aan de zesbak. Bij 120 km/h in zes staat de toeren - teller op slechts 3.100 toeren, wat heel bescheiden is voor een compacte vierpitter. Van trekkracht is dan nauwelijks sprake meer en voor een tussensprint moet je minstens één verzet terugschakelen. Toch laat de Musa zich lekker
schakellui berijden; 50 km/h in vier is geen enkel probleem en als je wat gas bij geeft, pakt de motor zonder morren op.
Bij de gesimuleerde noodstop laat de Musa opnieuw merken dat hij dat wilde gedoe maar niks vindt. Een rem weg van meer dan 43 meter is immers bepaald niet indrukwekkend.
Gerieflijke inrichting
Nee, de chique Italiaan moet het vooral van z'n geriefl ijke inrichting en z'n prima veer- en geluidscomfort hebben. Zeker als Platino is de auto bovendien erg compleet, inclusief een gebruiksvriendelijke en prima werkende Bluetooth-voorziening, een usb-aansluiting en een klimaatregeling met gescheiden temperatuurzones. Overigens heeft die laatste wel moeite om het interieur op de juiste temperatuur te krijgen en te houden; het is óf te warm, óf te koud.
In de gegroeide bagageruimte raken we zes grote boodschappentassen kwijt en in de stad laat de compacte Musa zich eenvoudig parkeren, zeker als je de Citystand van de stuurbekrachtiging gebruikt. Hier mee gaat sturen écht vederlicht. Let in de stad wel goed op bij kruisingen en rotondes, want de dikke A-stijlen nemen veel zicht schuin naar voren weg.
Signalement
Merk | Lancia |
---|---|
Model | Musa 1.4 16v Platino |
Carrosserie | 5-deurs, mpv |
Transmissie | 6 versnellingen, handgeschakeld |
Aandrijving | voorwielaandrijving |
Nieuwprijs | € 22.495 |
Specificaties
Brandstof | benzine |
Motor | 4-cil. in lijn |
Cilinderinhoud | 1.368 cc |
Maximaal vermogen | 70 kW / 95 pk bij 5.800 tpm |
Maximaal koppel | 128 Nm bij 4.500 tpm |
Inhoud brandstoftank | 47 l |
Lengte / breedte / hoogte | 4.035 mm / 1.698 mm / 1.660 mm |
Wielbasis | 2.508 mm |
Massa leeg | 1.130 kg |
Laadvermogen | 525 kg |
Aanhangermassa geremd / ongeremd | 1.000 kg / 400 kg |
Banden | 195/60R15Prijzen |
Topsnelheid | 175 km/h |
Acceleratie 0-100 km/h | 12,3 s (fabrieksopgave: 11,5 s) |
Acceleratie 50-80 km/h in 3/4 | 4,4 s / 5,6 s |
Acceleratie 80-120 km/h in 4/5 | 12,1 s / 17,1 s |
Brandstofverbruik | 6,0 l/100km |
CO2-uitstoot | 140 g/km |