Test: Lamborghini Urus (2018)
Hoeveel Lamborghini is de Urus?
85 reacties
Video
Helaas kunnen wij deze video niet weergeven, omdat je niet akkoord bent gegaan met de
cookie voorwaarden.
Onze video speler heeft rechten nodig voor de "Social Media".
Wijzig je cookie instellingen
Een tussenweg is er niet bij de Lamborghini Urus; je vindt hem fantastisch of weerzinwekkend. Het is dan ook bijna onmogelijk om deze opper-SUV volledig objectief te bekijken. De voornaamste vraag is of de spiritueel opvolger van de LM002, de ‘Rambo-Lambo’ uit 1986 wel Lamborghini genoeg is.
Rationele argumenten over het hoe en waarom van de Lamborghini Urus doen eigenlijk niet ter zake; de markt wil hem, dus Lamborghini bouwt hem. Politiek correct doen we wel aan het andere eind van het spectrum, bij de Fabia’s en de Polo’s. Maar als onderdeel van het Volkswagen-concern moet Lamborghini, hoe exotisch ook, uit dezelfde onderdelenruif eten als de rest van de (luxe)merken uit de stal. Onderhuids is de Urus daarom niet veel anders dan een Audi Q7, Bentley Bentayga of Porsche Cayenne. Natuurlijk heeft hij een specifieke afstemming van de afzonderlijke onderdelen, maar in de basis is het allemaal hetzelfde. Is dat erg? Welnee, eerder logisch. Je kunt het wiel niet steeds opnieuw blijven uitvinden. Het betekent wel dat we de Urus met enige scepsis benaderen; het riekt naar een makkelijke manier om geld te kloppen uit het beroemde Lambo-logo. Kortom: is de Urus wel Lamborghini genoeg?
Om te zien in ieder geval wel; met zijn strak gesneden koetswerk sluit hij naadloos aan bij de minstens zo extreem gelijnde Aventador en Huracán. In het echt oogt de Urus indrukwekkender dan op de foto. Het is - mooi of niet - een zeer imposante verschijning, waarmee onopvallend rondrijden uitgesloten is. Precies zoals de Lambo-rijder het wenst. Honderd punten voor het onderscheidend vermogen. Binnenin tref je logischerwijs veel onderdelen uit de Audi Q7 aan, maar de verpakking ervan wijkt flink af. Lamborghini heeft het dashboard een eigen gezicht gegeven, waarbij zeshoekige vormen domineren. Achterin kunnen twee of drie personen plaatsnemen, al naargelang de eigenaar twee losse stoelen of een bank heeft aangevinkt op de bestellijst. De sterk aflopende daklijn doet het ergste vrezen voor de hoofdruimte, maar voor lieden onder de 1,90 meter gaat het nét.
CAYENNE TURBO ALS ONTBIJT
Lamborghini wilde van de Urus de snelste SUV ter wereld maken en dat is, in elk geval qua 0-100-tijd en topsnelheid, gelukt met respectievelijk 3,6 seconden en 305 km/h. Buitenaardse tijden voor een sportwagen, laat staan voor een kolos van 2.200 kg. De claim voor beste pk-gewichtsverhouding in zijn klasse is eveneens terecht, al komt de Alfa Romeo Stelvio Q met zijn 3,39 kg/pk akelig dichtbij de 3,38 van de Urus. Die Stelvio kost de helft en rijdt leuker, maar opereert – eerlijk is eerlijk – niet in dezelfde buitencategorie als de Urus. Dat de Stelvio vanwege zijn aanzienlijk lagere gewicht ook nog leuker rijdt, zal de Lamborghini- koper vermoedelijk ook worst zijn. Die wil immers het grootste, sterkste, duurste en meest prestigieuze en dan kom je vanzelf bij de Urus uit. Rijdt die niet leuk dan? Integendeel. Minder speels en lichtvoetig dan de Stelvio, maar Porsches Cayenne Turbo en BMW’s X6 M eet hij als het spreekwoordelijke ontbijt. Die 650 pk en 850 Nm zijn op zichzelf al monsterlijk, maar als die ook nog eens fantastisch mooi worden gekanaliseerd met vierwielaandrijving, torque vectoring, een naar wens boterzachte of agressief rammende achttraps automaat, luchtvering, vierwielbesturing en actieve stabilisatoren om het overhellen te minimaliseren, dan heb je een combinatie die nauwelijks te overtreffen is. Dankzij kleppen in het uitlaatsysteem klinkt de V8 naar wens beschaafd of ronduit bruut – inclusief geplof en geknetter uit de vier eindstukken bij gas los – afhankelijk van welke stand van de ‘Anima’ je selecteert.
De voorwaartse versnelling is met al dat koppel ronduit bizar. Hoewel de keuze voor een biturbo-V8 verdedigbaar is – zuiniger, krachtiger, lichter, bruikbaarder voor dagelijks gebruik – zouden we het minstens zo leuk hebben gevonden als Lamborghini die argumenten met veel Italiaans drama in de wind had geslagen en die ongegeneerd jankende V10 uit de Huracán in de Urus had gemonteerd. Of anders de brute V12 uit de Aventador. Dát had hem echt het onderscheidend vermogen gegeven dat hem nog verder boven alle andere super-SUV’s had doen uitstijgen. Niet dat het de klant veel uitmaakt, overigens; de Urus verkoopt evengoed als een tierelier. Het wachten is nu op de antwoorden van Ferrari en Aston Martin ...
Dit artikel is gratis te downloaden in PDF-formaat. Hiervoor maak je eenmalig een AutoWeek account aan, waarna je onbeperkt uit het AutoWeek archief kunt downloaden.
- +Indrukwekkend in alle opzichten
- +Nog praktisch ook
- -Had eigenlijk een v10 of v12 moeten hebben
- -Afwerkingsmissertjes
Signalement
Merk | Lamborghini |
---|---|
Model | Urus |
Carrosserie | 5-deurs, suv |
Transmissie | 8 versnellingen, sequentiële automaat |
Aandrijving | 4wd |
Nieuwprijs | € 312.975 |
Specificaties
Brandstof | benzine |
Motor | V8 |
Cilinderinhoud | 3.996 cc |
Maximaal vermogen | 478 kW / 650 pk bij 6.000 tpm |
Maximaal koppel | 850 Nm bij 2.250 tpm |
Inhoud brandstoftank | 85 l |
Lengte / breedte / hoogte | 5.112 mm / 2.016 mm / 1.638 mm |
Wielbasis | 3.003 mm |
Massa leeg | 2.200 kg |
Banden voor | 285/45R21Prijzen |
Banden achter | 315/40R21Prijzen |
Topsnelheid | 305 km/h |
Acceleratie 0-100 km/h | 3,6 s |
Brandstofverbruik | 12,7 l/100km |
CO2-uitstoot (WLTP) | 325 g/km |
Had je deze auto's al gezien?

Lamborghini Urus 4.0 V8 | KERAMISCH | LEDER | B&O | STOEL/STUURVERW. | MEMORY | 360° CAMERA | HEAD-UP | CRUISE | NAVI |
- 2019
- 51.367 km

Lamborghini Urus 4.0 V8 - Akrapovic l Carbon | B&O Advanced l Panorama
- 2019
- 84.840 km

Lamborghini Urus Urban 4.0 V8 Urus Full Urban Pack met Novitec Wheels and Exhaust!
- 2022
- 45.911 km
Lezersreacties (85) (gesloten)
De discussie is gesloten.
Reageren is niet meer mogelijk.