AutoWeek.nl heeft je steun nodig
We zien dat je een adblocker gebruikt. Dat vinden we jammer, want alleen dankzij advertenties kunnen we autoweek.nl gratis toegankelijk houden. We willen je vragen voor autoweek.nl een uitzondering te maken. Wil je jouw adblocker voor ons pauzeren? Zo werkt het

Lada 1300 SL (1984) - Klokje Rond Klassiek

Op klompen naar Litouwen

29 reacties

Video
0 seconds of 0 secondsVolume 90%
Press shift question mark to access a list of keyboard shortcuts
00:00
00:00
00:00
 

Lada-rijders zijn over het algemeen geen doorsnee-autoliefhebbers en meestal ook geen doorsnee-mensen. We waren dus benieuwd wat voor type ons keuringsstation zou binnenlopen toen we de eigenaar van een Lada 21063 hadden uitgenodigd voor Klokje Rond. Ton Heermans had zijn vierkante Sovjet-relikwie namelijk ook nog eens eigenhandig uit Litouwen geïmporteerd!

Lezersreacties (29) (gesloten)

Sub-reacties inklappen
427v8
427v8
  • 2
In de jaren '70 zag je ze best veel. Veel auto voor weinig geld. Onder andere door de steeds strengere milieueisen zijn ze uit het straatbeeld verdwenen. Gelukkig is Rusland tot het kapitalisme bekeerd, zodat ze daar nu ook goede auto's kunnen rijden.
MrMarcie
MrMarcie
  • 8
Super leuk verhaal. Veel plezier ermee. En oude techniek, ik hou ervan. Tegenwoordig hebben auto's geen ziel meer en kan je er weinig zelf aan doen.
Coupe Hans
Coupe Hans
  • 4
In NL was dit model als 1500 S op de markt. Inderdaad gebaseerd op Fiat 124 maar die was veel lichter en had veel betere remmen. Dus misschien die even vervangen.
In Oost Europa was toen wachtlijst voor nieuwe auto’s. Deze Lada’s werden daarom als ze slechter werden gestript en weer opnieuw opgebouwd. Volledige recycling, op dat punt hun tijd ver vooruit.
Eduard Spaan
Eduard Spaan
  • 4
Niet alleen als 1500, maar ook als 1200, 1300 en 1600 (de 1200 en 1500 ook als combi). Er zijn in de topjaren 1986 en 1987 per jaar meer dan 12.000 Lada's in Nederland verkocht, wat toen neerkwam op bijna 2,3% marktaandeel! Daarvan waren bijvoorbeeld in 1986 nog ruim 4.000 uit deze oude 1200-serie - die nog tot 1989 nieuw verkocht werden.
Er is ook een Lada club en Russische Klassiekers club: http://ladaclub.nl/ en https://www.russischeklassiekerclub.nl/
Deze auto https://www.russischeklassiekerclub.nl/wp-content/uploads/zmr2016-192.jpg
hebben we bijna 10 jaar geleden aan een clublid van de laatste club verkocht en hij heeft hem helemaal gerestaureerd ?
MTU MarinePower
MTU MarinePower
  • 0
Geweldig ! Moest toch ook wel even aan 'Garage 54' op YouTube denken bij he zien van dit model ?
LA CHARGE DS
LA CHARGE DS
  • 3
Erg leuk deze weer eens te zien in 1988 had ik zelf een 1200s nieuwprijs FL 8999,- daarvan weet ik me nog te herinneren dat je tijdig de distributie ketting moest na spannen dat indirecte sturen Ja dat was ik al weer vergeten, en na de winter even alle stekkertjes los even schoonmaken in de zuurvrije vaseline om weer probleemloos te kunnen rijden geweldig wat een tijd er komt weer van alles na boven aan herinneringen mooi.
spierings48
spierings48
  • 1
Eind 1978 mijn Eend 2CV6 ingeruild voor een Seat 124 van één jaar oud. Het was een 65 pk met 1200 cc. gas in laten bouwen plus load adjusters en tot 1982 150.000 km probleemloos mee gereden. Wat een luxe, maar helaas na vijf jaar heb ik door de overdaad aan roest afscheid van de auto genomen. De aankoop daarna werd een nieuwe Lada 1300, gekocht bij de Lada dealer Bronkhorst in Beusichem, en ook deze auto werd omgebouwd naar gas met als kers op de taart, load adjusters en Michelin banden. Was overigens de eerste dealer waar ik zomaar vervangend vervoer kreeg tijdens onderhoud. Op wat dynamo problemen (garantie) na werd deze na 160.000 km ingeruild voor een nieuwe Lada 1600. Ook deze werd weer voorzien van een gasinstallatie. Tevens werd ook op deze nieuwe aanwinst het intussen 8 jaar oude setje load adjusters geplaatst. Kortom, in 1994 was voor ons het Lada tijdperk voorbij. Eenvoud siert de mens! Deze spreuk geldt niet in de laatste plaats voor het merk Lada.
Rien1980
Rien1980
  • 1
Heerlijk, dit doet me terugdenken aan een oudoom. Was tot op hoge leeftijd verknocht aan zijn rode Lada.
Mario Audi C4
Mario Audi C4
  • 2
Blijft een leuke auto. Heel wat leuker en 'echter' dan die kunstmatige lelijke meuk van vandaag de dag dat niets meer met autorijden te maken heeft. Maar deze video heb ik hier niet zo lang geleden al voorbij zien komen.
theos
theos
  • 0
Mooi kijkje in de oude tijd. LADA blijft wel verbazen met langdurig oude modellen te blijven leveren met soms kleine aanpassingen ( bij de NIVA )
Anoniem
Anoniem
  • 2
Ik word hier zeer vrolijk van! Mijn eerste auto in 1985 was een rode Lada 1200, waar ik jarenlang met groot plezier in heb rondgereden. Een zeer eenvoudige en super betrouwbare auto, eigenlijk toen al bijna een klassieker. Niks zielloze digitale dashboards en ingewikkelde electronica, gewoon twee mooie ronde klokjes, een riant bemeten bakelieten stuur en alleen het meest noodzakelijke. Kom daar tegenwoordig nog maar eens om! En met wat basiskennis kun je er zelf ook nog eens aan sleutelen. Ik bezit een Morris 1300 uit 1970 als hobby-auto, daar geldt hetzelfde voor. In de vroegere DDR genieten deze Lada's tegenwoordig een cult-status. Volkomen terecht! Houd alleen wel de onderkant, wielkasten en dorpels vrij van pekel, daar houden deze oude Lada's beslist niet van. Op de linkerbaan van de snelweg ben ik met mijn Lada niet vaak geweest, als je rustig rijdt rijd je nog best redelijk zuinig en kun je nog tot in lengte van jaren plezier beleven aan zo'n mooie Lada.
xxx001
xxx001
  • 2
Leuk man, een luxere Zhiguli oftewel zeemeeuw. Ook een mooier dashboard dan bij de obligate 1200/1300 die je in NL veelal tegenkwam. Ja, die remmen, de Russen vonden de originele remmen van de FIAT 124 ruk omdat de achterste schijven blokkeerden tijdens het doorploegen van besneeuwde wegen.... en dus kwamen er trommels en werd de bodemvrijheid een stuk groter. Iets dat uiteraard simpel te fixen is. Ik zag in Rusland nog zat oude Lada's die waren voorzien van sterkere (schijf)remmerij, lager gelegd en een uitheemse krachtbron onder de kap waaronder veel Lampredi DOHC blokken. En die zijn heerlijk simpel in te bouwen. Samen met de Volvo 200-series de beste basis voor een supersterk rallykanon.
E21
E21
  • 2
Mijn vader kocht in 1978 een nieuwe Lada 1200. Grasgroen. Toentertijd vond ik hem vreselijk, nadien kon ik die auto wel waarderen. Een tank op de weg, niet kapot te krijgen. Je kon hem zelfs in geval van nood aanzwengelen aan de voorkant bij de grille.
Peter23
Peter23
  • 1
Leuk, mijn oom had vroeger zo'n ding en het plaatwerk was zeker niet roestvrij.
Dat plaatwerk was zo dik dat we die roest wegschuurden met een gewone slijptol.
Dat zou ik bij een moderne auto niet meer durven.
FvG
FvG
  • 3
Heel leuk. In zo'n auto is autorijden nog autorijden. Geen elektronische flauwekul die, als het kapot gaat, klauwen vol geld kost om te repareren, gewoon ouderwets gas erop en gaan. Doet mij denken aan mijn eerste autootje, een Simca 1100 uit 1977. Ook zo simpel als het maar kon, niks overbodigs, maar hij deed het altijd. Of ik terug naar die tijd zou willen? Niet voor dagelijks gebruik, maar ik zou er best eentje erbij willen om zo af en toe dat pure rijden nog eens te beleven.
El Niro
El Niro
  • 1
Tank op wielen. Dingen bleven rijden.
Anoniem
Anoniem
  • 0
Leuk! FIAT heeft flink wat teweeggebracht destijds met dit modelletje.....SEAT,LADA,FIAT etc etc..................kortom wat VW de laatste jaren doet, zeg maar. Met het verschil dat VW zelf de andere sticker in de grill plaatst.
ajdenbutter
ajdenbutter
  • 0
In Moldavië rijden ze nog in grote getale rond. Van zeer netjes tot bijna uit elkaar vallend.
Feedbek
Feedbek
  • 0
Kijk eens naar Idioten op de weg. Dan zie je hoe ontzettend veilig deze koektrommel is. Het een natuurlijk een fantasieloos model, voor zover je van model kan spreken. Toch vind ik het leuk om 'm te zien rijden...
Pero
Pero
  • 0
Zo een geweldige auto dit. Ik dacht er een tijdje serieus over om een 1500 te importeren. Dat interieur met de zalige stoelen, de ruimte, de onverwachte power icm met het lage gewicht.....een erg leuk ding.
Duco
Duco
  • 0
Wat zijn deze auto s toch mooi oud geworden! Vind deze net wat mooier dan het laatste model wat hier verkocht werd. Zou er best een willen bezitten.
Two Plugs
Two Plugs
  • 1
Heerlijke aflevering. En wist u dat... de Nederlandse Lada importeur destijds (Gremi in Groningen) de grootste importeur van West Europa was? Gremi paste de Lada's overigens wel aan op de Nederlandse markt. En die werden vervolgens weer zo populair... dat ze terug geëxporteerd werden naar Rusland. In de Eemshaven waren twee grote parkeerplaatsen: een met geïmporteerde-; en een met te exporteren Lada's.
Coupe Hans
Coupe Hans
  • 1
@Eduard
De andere uitvoeringen hadden een ander uiterlijk. De 1200 en de SW versie daarvan hadden enkele ronde koplampen, zoals de gewonde 124 ook had. De 1600 had een andere grille, met zwart er in.
Mijn vader had een 1500S. Gebroken wit met rood interieur, toen best luxe. Door het brandstofverbruik van 1 op 9 heeft de auto later plaats moeten maken voor een Simca 1100 TI, toen echt een briljante auto.
ModaalVervoer
ModaalVervoer
  • 0
Leuk verhaal en leerzaam sleutelwerk verricht door de eigenaar. Een 2107 met extra chroom vind ik naast deze ook erg fraai. Interessant om te horen dat het degelijk gebouwd is, dat terwijl het in hoofdlijn toch een Fiat is.
Banshee001
Banshee001
  • 0
Stokoude techniek, maar daardoor wel simpel, en vanaf de jaren 80 wel redelijk betrouwbaar
liefhebber van oud en nieuw
liefhebber van oud en nieuw
  • 0
Ik meen een dikke Russische L te horen als de eigenaar spreekt. Leuk -). Volgens mij hadden alle Fiat- modellen tot aan de jaren 90 zo'n schuif in de luchtfilter om zomer- en winterstand voor de luchtaanvoer te regelen. Tenslotte vraag ik mij af of dit model Lada niet is gebaseerd op een Fiat 125. De carosserie met de voor en achterkant iets naar binnen lopend doet me op die gedachte komen.
Mijn vader kocht ooit een Fiat 125P ( polski) ter vervanging van een 1500L. Wat een slechte auto was dat.... en dat met 10.000 km garantie.
Clioot
Clioot
  • 0
@Jeffreyyy: inderdaad. Deze video hebben we eerder gezien.
244 55
244 55
  • 0
Nee, de Lada's van deze periode zijn allemaal gebaseerd op de Fiat 124, niet de 125, al is de grille van de duurdere modellen met de dubbele koplampen wel op die van de 125 geïnspireerd. De Polski-Fiat 125p is de carrosserie van de Fiat 125 op het (simpele en robuuste) onderstel van diens voorganger, de 1300/1500.

De discussie is gesloten.
Reageren is niet meer mogelijk.