Peugeot 308 1.6 HDiF (2008) - Klokje Rond
Het tweede huis van Ton
77 reacties
Video
Helaas kunnen wij deze video niet weergeven, omdat je niet akkoord bent gegaan met de
cookie voorwaarden.
Onze video speler heeft rechten nodig voor de "Social Media".
Wijzig je cookie instellingen
0 seconds of 0 secondsVolume 90%
Press shift question mark to access a list of keyboard shortcuts
Sneltoetsen
Shortcuts Open/Close/ or ?
Start/PauseSpatiebalk
Volume Verhogen↑
Volume Verlagen↓
Vooruitspoelen→
Terugspoelen←
Ondertiteling Aan/Uitc
Fullscreen/Volledig Scherm Verlatenf
Geluid Dempen/Geluid Terug Aanzettenm
Decrease Caption Size-
Increase Caption Size+ or =
Vooruitspoelen %0-9
Lezersreacties (77) (gesloten)
Peugeot's werden 100 jaar geleden al ingezet als 'lesauto'.
Merk bestaat nog steeds.
Dus ze doen blijkbaar toch iets goeds.
Een beetje instructeur laat z'n koppeling natuurlijk niet oproken als hij zelf gewoon pedalen voor zich heeft.
Je hebt helemaal gelijk Ben maar voor sommigen schrijvers en lezers hier werken Audi en Volkswagens als viagra...
Als het lichaam het laat afweten even een rondje door de VAG showroom en de doorbloeding iis weer in orde :-)
On topic
Ken genoeg mensen met Peugeots die zeer tevreden zijn in mijn familie en vriendenkring.... Maatje vna me heeft en 19 jaar oude 306 met > 240.000 op de teller... Rijdt als een zonnnetje alleen het rechter venster voor gaat niet meer open
En wij erg blij met onze 308 sw
Familie hier in Oostenrijk rijden VW en Skoda.... (Tirol burgerplicht haha) en ja die hebben ook zowat probleempjes. Zoals alle autos...(geheimpje zelfs BMW en Mercedessen hebben dat ssst!)
Zelf jaren A3 gereden zeker geen slechte auto, maar na één jaar begonnen de remschijven te kraken/schaven.... ook de nieuwe! Volgensde Dealer wegens het zout hier... Vreemd dat andere auto's hier dat niet hebben! Na 4 jaar Airco kapot alles vervangen en nog steeds storingen. En 12 Jaar garantie op roest... Auto had veel roestvlekjes (geen steenslag).... Garantie jazeker maar met 40% eigen risico.... Dus als je denkt dat je voor premium prijzen (spreek DUUR!) premium service krijgt. Vergeet het maar
Dus aansluitend bij Ben Goossen raad ik iedereen aan niet zo vooringenomen te zijn. Er rijden nog genoeg oeroude Peugeots in Africa.
En als is een een VW of Audi 100 keer beter en 100 keer goedkoper dan onze Peugeot 308 (Quelle une Belle :-) ) ik blijf toch Peugeot rijden :-)
Jammer dat Joep niet bij verteld dat het beter is voor een verkeerslicht de auto in zijn vrij te houden met de koppeling niet in getrapt. Het is beter voor de koppeling hij slipt niet en gaat langer mee en de kans bestaat ook niet de de bestuurder van de koppelings pedaal afglijdt. Je ben wel minder snel weg bij de verkeerslicht het is jammer dat de verkeerslichten niet zo werken als in Duitsland.
Wat meneer diarree hierboven beschrijft, dat VAG werkt als viagra, heb ik nooit ondervonden. Wel kan ik stellen dat VW veel fijnere auto's weet te maken dan Peugeot, op basis van mijn ervaringen.
Ik vermoed dat meneer diarree hierboven zelf weinig ervaringen heeft met auto's, mede gezien zijn onvolwassen uitlatingen.
+
)Minder slijtage koppeling. Sommigen zien dit als een fabel (vooral in Nederland), anderen niet (vooral buitenland waaronder monteurs)....het deert in ieder geval niet om het zo te doen
)Niet minutenlang drukken op een pedaal......persoonlijk vind ik het 10 seconden ingedrukt houden van een koppeling al veel meer moeite dan het weer in zijn 1 zetten
-
)Constant schakelen van 1 naar N en omgekeerd......persoonlijk nadeel
)Is volgens sommigen minder vlot bij optrekken van stoplicht, waar ik 1. niet veel van merk en 2. je moet willen racen wil je er op die manier nadeel van ondervinden.
Het viel me gewoon op dat Joep zijn terugschakelen naar N als voorbeeld neemt voor de zware koppeling. Het is zo typerend voor het rijgedrag in Nederland, terwijl het niks bijzonders is om te doen. Wou het aankaarten
De Peugeot 407 en de Audi A4 eindigden vorig jaar gebroederlijk onderaan in een overzicht van de Consumentenbond qua ernstige en minder ernstige mankementen. Beide zijn het knap dure wagens. VW deed het niet veel beter. Maar de minstens 23 jaar oude Golf 2 kom ik nog dagelijks tegen. Wat zegt dit? Niks eigenlijk.
Waarom verbaast het me niet dat zo'n bericht komt van iemand wiens nickname vrij vertaald
Arische Auto's luidt :-)
Doorbloedingsproblemen zeker en de remedie bij VW gevonden
Het is een fabeltje dat lesauto's een zwaar leven hebben. De meeste rijscholen werken met leskaarten en de leerlingen leren alle handelingen. Vooral in het begin, ben je erg bezig met de bediening van de auto en pedalen. Leer je dat de leerlingen goed aan, dan slaat de motor per week misschien maar 4 a 5 keer af en gaan ze je koppeling niet vernaggelen. Hetzelfde geld voor de remmen, als ik 1 keer per week een remingreep maak, is dat al veel.
In de drie jaar dat ik in loondienst was, heb ik ruim 200.000 km afgelegd met de lesauto's. De Opels hadden vooral problemen met het roetfilter en remmen, maar de koppeling was gewoon nog in goede staat.
Dat is een mooi en genuanceerd antwoord... sluit een beetje aan bij mijn verhaal dat alle auto probleempjes hebben.. Dus ook VW Audi Peugeot BMW Renault Skoda.... Dus je hebt gelijk het zegt niks :-)
Hetzelfde geld voor parkeren. Niemand parkeert meer zoals ze het hebben geleerd. Als je gaat vakparkeren, mag je de auto niet al haaks voor het vak zetten. Het CBR ziet dat als hinder. Daar kan je op zakken.
Wat een onzin. Er rijden in Nederland duizenden Golfs en Polo's rond als lesauto en die zijn echt niet betrouwbaarder dan een Peugeot 308. Eerder minder betrouwbaar, want die VWs zijn beslist niet foutloos. Maar iets zegt me dat Autoweek bij zo'n VW nooit zou spreken van een "groot avontuur", want de mythe van de "Duitse Degelijkheid" moet in stand blijven.
Als lesauto had ik vroeger een (z.g.a.n.) Polo SDI die mijn instructeur regelmatig tot wanhoop bracht. Veel problemen met aandrijfassen, wielophanging, remmen en elektronica. Het was achteraf ook zijn laatste Volkswagen, hoorde ik later van hem.
Het zou trouwens wel leuk zijn om eens een praktijkonderzoekje te doen naar de ervaringen van de Franse politie, die duizenden 308'en in gebruik heeft, en die van de Nederlandse, die (zoals bekend) VW rijdt. Ik denk dat die 308 het dan in vergelijking helemaal niet slecht doet.
Trouwens ik heb het al eens eerder gevraagd: kunnen jullie nu eens voor eens en voor altijd aangeven of dat jullie nu wel of niet door vag/Pon worden gesponserd?!
Het is een fabeltje dat 'lang een koppeling ingetrapt houden' slecht zou zijn. Is dus absoluut niet waar. De koppeling slipt niet, want is ontkoppeld. Alleen de drukgroep wordt belast, maar dat zijn veren en die kunnen daar tegen. Eigenlijk is het zelfs beter, want telkens in z'n vrij zetten en weer naar z'n één zijn dubbele handelingen, dus meer slijtage.
En met ingetrapte koppeling ben je inderdaad sneller weg. Scheelt tijd en brandstof en ergenis.
Wat een onzin!! Ja, Renault heeft slechte jaren gehad met bijvoorbeeld de Laguna. Maar dat is ondertussen allang opgelost. Het achtervolgt een merk alleen jammer genoeg jaren. Net zoals de fabel dat Fiat slecht is en roestbakken bouwt. Ja, misschien in de jaren '70...maar toen roestten bijna alle merken onder je kont weg. Vooral ook Japanners.
Wij rijden al jaren, als 2e auto's, in Panda's en Punto's. Nooit gedonder gehad. Superbetrouwbaar en roest heb ik nog nooit gezien. Rammelen doen ze ook niet. Dus de Italianen bouwen zeker geen troep!
Er zijn zat horrorverhalen over VW en soortgenoten. Ook Mercedes heeft jarenlang belabberde kwaliteit geproduceerd: E-Klasses die binnen paar jaar grote roestplekken hadden, rammen die naar beneden vielen etc.etc. Maar daar zeurt niemand over....
IEDER merk heeft zo zijn slechte kanten. Je dealer kan vaak het verschil maken. Goed onderhoud doet wonderen! Ook goed behandelen van de techniek trouwens...
"En wij erg blij met onze 308 sw".
Toch denkt iemand hier dat WC Benz rijdt. Wat die mindere coole gast schrijft:
"Je zal wel een schraal sterretje hebben.."
Grappig dat mensen de monsterlijk sterk Leeuw uit Sochaux verwarren met de bleke ster uit Stuttgart
Waarom sommigen er VW en Audi bijhalen, ontgaat mij. Als er een Golf of A3 als lesauto voorbijkomt, is het vroeg genoeg om los te gaan en jullie (positieve en negatieve) oordelen daarover te vellen, inclusief rammelende distributiekettingen e.d.
Thanks rijdt jij zelf ook Peugeot of hebt gereden.
Fiat was het merk bij ons thuis...
Pa en ma eerst Fastback en Kever..... (superveilig weggedrag).... Tussendoor een Simca 1100 daar na Ritmo 2x Regata, 2x Uno, en Tempra
Zelf Fiat Panda (met zilver geschilderde plastic pandabeerrop motorkap geplakt), daarna Fiat Uno en Fiat Tempra....
Vond die auto's toen al leuker dan VW maar ja smaken verschillen ieder zijn ding
Erg veel plezier van gehad van Fiat
@ Ben Goossen,
waarschijnlijk had je het al gecheckt maar heb mijn nickname verandert.... Briljant Bleke Ster!!!
Rijdt zelf een C5 1.6 HDI. Nog nooit problemen mee gehad!
Peugeot heeft in het verleden fantastische auto's gebouwd. De 205, 505 en 405 mi16 en natuurlijk de 504. Dit waren supergoede auto's.
In tegenstelling tot wat hierboven door een megaanrijder werd beweerd.. er worden geen slechte auto's meer gemaakt.. Ik betwijfel het ten zeerste! Vroeger werden veel betere auto's gemaakt dan nu. Inderdaad.. een Golf 2 bv zie je nog dagelijks. Net als vele Jappies uit die tijd.
Hier een leuke opsteker: http://www.dailymotion.com/video/x2itbbe
Verder is het aan te raden om eens in de zoveel tijd dieselreiniger en een diesel intake cleaner te gebruiken.
Als je de bovenstaande adviezen volgt en de auto is bij een goede garage in onderhoud die goed bekend is met de kwaaltjes van de 1.6 HDI dan hoef je je weinig zorgen te maken...
Meci beaucoup :-)
Andere ervaring dan deze collega.
Overigens is deze auto nu al behoorlijk op leeftijd en dan nog 1 of 1,5 jaar door is best lang.
Ik was blij dat de Peugeot na 3 jaar en 150000 kilometer een nieuwe eigenaar kreeg.
En dan komt deze Peugeot echt goed uit de bus. Natuurlijk zijn lesauto's goed onderhouden werkpaarden, en hier bewijst het dat goed onderhoud loont, op een paar kleine puntjes van onderhoud aandacht ... niks mis mee! Kennis van mij rijdt in de PSA variant, de Citroën C4 1.6 HDi van 2011 (handbak en geen lease, puur prive) en voor zover ik weet, nooit klachten en die scoort ook al tegen de 2 ton, en wil hem ook niet kwijt! Je voelt je beter in een?
Lol de bleke ster uit Stuttgart?? ga voor de lol eens de jaar/ winst/ verkoop cijfers vergelijken tussen Mercedes en Peugeout, dan weet je ook direct dat je onzin praat
Deze monteur weet duidelijk waar hij over praat, het is gewoon een heel erg matig blok in het algemeen.
Zeker geen werk meer of zo? Tja, je moet toch ergens je frustraties kwijt hè? Man, ga toch wat zinnigs doen ipv. dit topic te vervuilen met complete lariekoek. Vraag me af of de meesten van jullie überhaupt een auto bezitten?
VAG maakt goede auto's. Daar is geen twijfel over mogelijk. Natuurlijk waren er in de beginjaren problemen met de TSI. Die zijn echter al lang opgelost. Kijk maar ééns in de onderhoudsoverzichten van de leasesites. Geen enkele TSI die problemen heeft gehad na 150 tkm met de ketting. Hmmm.....vreemd! 1.6 HDI's aan de lopende band stuk? Lariekoek. Vreemd dat ik geen enkele Peugeot of Citroën vind met 1.6 hdi en 2 ton op de klok waarbij een turbo is stuk gegaan. Sterker nog, deze auto's hebben buiten de normale beurten om 0 onkosten gehad. Jammer genoeg blijft de 1.6 THP wel problemen geven. Jammer dat nu juist deze motor ontwikkeld is door premiummerk BMW!??
De 1.6 thp is door zowel Bmw als PSA ontwikkeld.
En is helaas een erg matig blok, vorige maand mijn directe collega zijn 308 THP , rek op de ketting, hele motor aan stront.
Zat zelfs al een gemodificeerde ketting in.
De 308 vindt ik zelf een prettige auto, de wegligging is goed, het interieur is mooi. Het gewicht van dit model is helaas wel behoorlijk hoog, maar dat probleem hadden veel meer merken uit die periode. Het is niet de mooiste Peugeot die er is, maar in mijn ogen ook zeker niet lelijk.
Dat van die koppeling herken ik meteen: ik rij geregeld in dit type 308 (en daarvoor een 307 hdi 1.9) van mijn werk, en inderdaad: wat koppelt en schakelen deze wagens zwaar. Ook de bak is stroef en onwelwillend. In mijn ogen echt beroerd! Een straf als je file-rijd, aan het einde van de dag heb je een lamme knie. Grappig: voor de rest rijden deze wagens best goed, maar dat koppelen en schakelen hebben ze na al die jaren nog steeds niet door hoe het moet.
Ik zou zeggen Peugeot: koop een Koreaan of Japanner en haal die bak eens uit elkaar. Maak hem na, of doe er wat mee.
Maar: heerlijke wagens op de snelweg, lekkere diesel, relaxt... puike wagens. Maar voor de stad.. Nee. Dan stap ik liever in mijn Koreaan waarbij ik na een dag sturen in de 308 bijna de koppeling door de bodem trap, zo licht.
De reden daarvoor is dat de leerling direct leert om de voet naast de koppeling neer te zetten en weinig met slippende koppeling rijd.
Tenminste zo hoort het, bovendien kan een beetje rijinstructeur eventuele foutjes goed opvangen, je weet al dat het gaat gebeuren voordat het gebeurt.
Persoonlijk vindt ik de staat van deze lesauto erg slecht, het materiaal van een rijschool hoort gewoon tiptop in orde te zijn...wat het ook kost.
De dubbele bediening heeft geen invloed op de bediening van de bestuurder koppeling, als het al iets zwaarder gaat dan is het aan de bijrijder kant, dus ofwel foutieve montage of iets anders niet in orde.
Voor wij de auto kochten las ik dat de 110pk varianten met Garret turbo voor problemen hadden ten opzichten van de 90pk versie met MHI (Mitsubishi) turbo. Gelukkig hebben wij de laatste variant want deze auto heeft inmiddels in de familie 181.000km probleemloos afgelegd.
Daarnaast vind ik de reacties wat ongenuanceerd, deze 1.6Hdi word namelijk ook gebruikt door Ford in tig modellen, Volvo eDrive en de Mini Cooper D.
Ik weet 100% zeker dat de gemiddelde automobilist geen reet snapt hoe je een diesel moet warm rijden, laat staan het correct behandelen van een Turbo geblazen blok!!! alles kan kapot en de ene is gevoeliger dan de ander.
@Kong
Mee eens, dat achteruit inparkeren blijft verrekte moeilijk met die achterbank spelregel in combinatie met de lange neuzen van tegenwoordig :P
Nog even hard factureren in je rijdende kantoor Ton suc6
Wat Peugeot betreft, een jaar of geleden heb ik met veel rijplezier mijn comfortabele 306 1.9 XTdT naar 375.000km gereden, nooit pech of grote problemen mee gehad, een auto die nuet beoaald de beste reputatiehad. Stom stom ingeruild op een Skoda, de grootste miskoop die ik ooit deed, had nog makkelijk/ beter 150.000 bij m'n 306 erbij kunnen rijden, dan was ik beter en vooral goedkoper uit geweest!
ik heb ook een 306 XTdT gehad, bouwjaar 1995, gekocht met 120k op de teller en 4 jaar later stond ie op 260k. Dramatisch slechte auto was dat, ondanks de goede reputatie van de 1.9 psa diesel. Veel storingen, roken, niet starten, interieurbekleding die spontaan los liet. Als ie reed, reed ie wel lekker, maar ja die ellende heeft me wel genezen van Peugeot.
De uitgangspunten waren dus gunstig, maar dan nog, onderhoud en rijstijl zijn volgens mij cruciaal. En je moet dus ook geluk hebben als je een gebruikte auto koopt, dat besef ik.
Het lijkt hier soms het gemiddelde verjaardagsfeest.. zo a technische als de klote met kantoorbaan en opeens lult iedereen na het voetbal over auto's met eigen bedachte wijsheden.
Zelf heb ik 4 jaar een POLO Bluemotion 1.2 TDI gereden als leaseauto ( modeljaar 2010, auto van het jaar ).
Onderstaand de lijst van zaken die in 4 jaar zijn voorgekomen.
Waterpomp lekkage, waterpomp vervangen 115.000 km.
Uitlaatgaskoeler geeft storing, software-upgrade helpt niet, uitlaatgaskoeling vervangen, 125.000 km.
Auto start slecht, verstuivers versleten, auto staat een week bij de dealer, verstuivers vervangen ( buiten calibratiewaarden ), plus pakking turbo vervangen, 140.000 km.
Schokdempers lekken, vervangen ( auto rijdt voornamelijk snelweg kilometers ) 160.000 km
Mechaniek electrische raam bestuurderkant breekt af, vervangen. 170.000 km.
Ben nu voorzichtig positief. Motor loopt heerlijk, verbruikt amper olie en heeft genoeg vermogen. Dit terwijl de vorige eigenaar waarschijnlijk zelden of nooit olie verving, gezien de vastgeroeste carterbout. Verbruik is ook netjes, 1 op 17 is wel te halen.
Teller staat nu op 280k. Heb wel drukgroep en een voorveer moeten vervangen. Het is wel t zien dat alles zo goedkoop mogelijk is gemaakt maar tot nog toe volstaat het allemaal prima. Het is gewoon een hele sterke auto. Rijdt erg comfortabel ook vergeleken met een VW Caddy.
Reed toen prive volvo's. De eerste die ik kreeg was een golf. denk een type 3. wat een bagger auto was dat. Gelukkig was hij na 6 maanden gebruik en de nodige kilometers al "op". Reactie van de dealer. je rijd te veel. Daarna weer overgestapt naar Volvo. heerlijke auto's en ja daar ook er een van gehad die liever in de garage stond dan dat hij reed. Tussen door nog wat leen auto's gehad om te wachten op de volgende. Stand Nissan Almera diesel. 4 weken en blok in elkaar. te veel gereden voor een jonge auto, volgens de dealer hoefde hij geen onderhoud want ik hoefde maar 7 weken te wachten. was dus te lang zonder onderhoud. Dealer heeft erkend dat hij fout zat. had het zwart op wit. Toen begonnen aan een reeks peugeot's ben nu toe aan mij 4e en ja ook hier soms wat kleine dingen. Maar ze gaan zomaar 4 ton mee. Dacht niet slecht.
Ik ben blij met mijn Peugeot en Citroen. Voorlopig geen ander merk meer. Bijde nu meer dan 250000 km
De discussie is gesloten.
Reageren is niet meer mogelijk.