AutoWeek.nl heeft je steun nodig
We zien dat je een adblocker gebruikt. Dat vinden we jammer, want alleen dankzij advertenties kunnen we autoweek.nl gratis toegankelijk houden. We willen je vragen voor autoweek.nl een uitzondering te maken. Wil je jouw adblocker voor ons pauzeren? Zo werkt het

Peugeot 308 1.6 HDiF (2008) - Klokje Rond

Het tweede huis van Ton

77 reacties

Video
0 seconds of 0 secondsVolume 90%
Press shift question mark to access a list of keyboard shortcuts
00:00
00:00
00:00
 
AutoWeek 19 2015
AutoWeek 19 2015

Je leest het in AutoWeek 19 2015

Op het eerste gezicht klinkt het als een groot avontuur: een Peugeot 308 uit 2008 inzetten als lesauto. Zo'n auto krijgt uiteraard flink op zijn falie maar vooralsnog rijdt rijschoolhouder Ton te Winkel uit Leusden al meer dan 252.000 kilometer rond met zijn Fransoos. De eerste koppeling zit er zelfs nog in, maar hoe staat de rest van de auto er bij? Het oordeel is aan Keurmeester Joep.

PRIVATE LEASE Peugeot 308

Gerelateerde forum topics

Lezersreacties (77) (gesloten)

Sub-reacties inklappen
Anoniem
Anoniem
  • 0
Kortom, AW bewijst met haar tekst zelf dat cynisme en vooringenomenheid ("de 308 als lesauto is een groot avontuur" de wereld geen sikkepit verder helpt.

Peugeot's werden 100 jaar geleden al ingezet als 'lesauto'.
Merk bestaat nog steeds.
Dus ze doen blijkbaar toch iets goeds.
Anoniem
Anoniem
  • 0
Joep zal het wel beter weten, maar volgens mijn instructeur viel het onderhoud aan lesauto's over het algemeen wel mee, het verschil met een gewone auto is vooral dat je er niets op moet bezuinigen want als de auto er mee ophoudt verlies je je inkomen.

Een beetje instructeur laat z'n koppeling natuurlijk niet oproken als hij zelf gewoon pedalen voor zich heeft.
Anoniem
Anoniem
  • 0
Tja, ik heb ook Peugeot en Renault gereden en mijn ervaring is dat er altijd wel iets is wat defect is of aandacht behoeft, ze blijven meestal wel rijden op de electrieke horror bij de Laguna na
Anoniem
Anoniem
  • 0
@ Ben Goossen

Je hebt helemaal gelijk Ben maar voor sommigen schrijvers en lezers hier werken Audi en Volkswagens als viagra...

Als het lichaam het laat afweten even een rondje door de VAG showroom en de doorbloeding iis weer in orde :-)

On topic

Ken genoeg mensen met Peugeots die zeer tevreden zijn in mijn familie en vriendenkring.... Maatje vna me heeft en 19 jaar oude 306 met > 240.000 op de teller... Rijdt als een zonnnetje alleen het rechter venster voor gaat niet meer open

En wij erg blij met onze 308 sw
Zunrise
Zunrise
  • 0
Maar 250.000 km in 6 jaar is ook niet veel voor een lesauto..
Anoniem
Anoniem
  • 0
@ niks te doen of zo.

Familie hier in Oostenrijk rijden VW en Skoda.... (Tirol burgerplicht haha) en ja die hebben ook zowat probleempjes. Zoals alle autos...(geheimpje zelfs BMW en Mercedessen hebben dat ssst!)

Zelf jaren A3 gereden zeker geen slechte auto, maar na één jaar begonnen de remschijven te kraken/schaven.... ook de nieuwe! Volgensde Dealer wegens het zout hier... Vreemd dat andere auto's hier dat niet hebben! Na 4 jaar Airco kapot alles vervangen en nog steeds storingen. En 12 Jaar garantie op roest... Auto had veel roestvlekjes (geen steenslag).... Garantie jazeker maar met 40% eigen risico.... Dus als je denkt dat je voor premium prijzen (spreek DUUR!) premium service krijgt. Vergeet het maar

Dus aansluitend bij Ben Goossen raad ik iedereen aan niet zo vooringenomen te zijn. Er rijden nog genoeg oeroude Peugeots in Africa.

En als is een een VW of Audi 100 keer beter en 100 keer goedkoper dan onze Peugeot 308 (Quelle une Belle :-) ) ik blijf toch Peugeot rijden :-)
breaker
breaker
  • 0
Lekke kleppenhuis met kit aangesmeerd is gewoon door een een slechte garage of dealer gedaan.
Jammer dat Joep niet bij verteld dat het beter is voor een verkeerslicht de auto in zijn vrij te houden met de koppeling niet in getrapt. Het is beter voor de koppeling hij slipt niet en gaat langer mee en de kans bestaat ook niet de de bestuurder van de koppelings pedaal afglijdt. Je ben wel minder snel weg bij de verkeerslicht het is jammer dat de verkeerslichten niet zo werken als in Duitsland.
Anoniem
Anoniem
  • 0
@Op de wc.. enz. enz. Je zal wel een schraal sterretje hebben..
Koop niet blind
Koop niet blind
  • 0
Van alle auto's die ik gereden heb, was de 307 toch wel het ergst.

Wat meneer diarree hierboven beschrijft, dat VAG werkt als viagra, heb ik nooit ondervonden. Wel kan ik stellen dat VW veel fijnere auto's weet te maken dan Peugeot, op basis van mijn ervaringen.

Ik vermoed dat meneer diarree hierboven zelf weinig ervaringen heeft met auto's, mede gezien zijn onvolwassen uitlatingen.
Pero
Pero
  • 0
Hmmm Joep, ik en de meeste mensen die ik buiten Nederland ken zetten hem bij stoplichten altijd in z´n neutraal. Heeft zo zijn voordelen waarbij de eventuele nadelen nihil zijn.

+

)Minder slijtage koppeling. Sommigen zien dit als een fabel (vooral in Nederland), anderen niet (vooral buitenland waaronder monteurs)....het deert in ieder geval niet om het zo te doen

)Niet minutenlang drukken op een pedaal......persoonlijk vind ik het 10 seconden ingedrukt houden van een koppeling al veel meer moeite dan het weer in zijn 1 zetten


-

)Constant schakelen van 1 naar N en omgekeerd......persoonlijk nadeel

)Is volgens sommigen minder vlot bij optrekken van stoplicht, waar ik 1. niet veel van merk en 2. je moet willen racen wil je er op die manier nadeel van ondervinden.

Het viel me gewoon op dat Joep zijn terugschakelen naar N als voorbeeld neemt voor de zware koppeling. Het is zo typerend voor het rijgedrag in Nederland, terwijl het niks bijzonders is om te doen. Wou het aankaarten
Anoniem
Anoniem
  • 0
Tsja, de 1.6 van Peugeot/Citroen is niet de beste. De 1.4 daarentegen is veel betrouwbaarder.
Audio
Audio
  • 0
En daar gaan we weer. Elk merk kent goede en mindere tot slechte modellen. Peugeots uit de jaren '90 zie je nog zat, maar van modellen van de laatste tien jaar zijn genoeg horrorverhalen te vinden. Net als van Audi. Alleen de Jappen zijn vrij constant goed.

De Peugeot 407 en de Audi A4 eindigden vorig jaar gebroederlijk onderaan in een overzicht van de Consumentenbond qua ernstige en minder ernstige mankementen. Beide zijn het knap dure wagens. VW deed het niet veel beter. Maar de minstens 23 jaar oude Golf 2 kom ik nog dagelijks tegen. Wat zegt dit? Niks eigenlijk.
Deux cent cinq
Deux cent cinq
  • 0
Deze Peugeot met die 'verschrikkelijk slechte' 1.6 HDi is dus eigenlijk in betere staat dan de Skoda Suberb met 1.6 TDI van een tijdje geleden, terwijl de Peugeot i.t.t de Skoda waarschijnlijk een groot deel van zijn leven in stadsverkeer heeft mogen rijden. Vooringenomenheid is geen goede reclame voor Carrec.
Anoniem
Anoniem
  • 0
Zijn gewoon goede auto's , als je hem nog iets beter bijhoud rijd je er ook zo 5 ton mee. Slechte auto's worden ze nog wel gemaakt? Ik geloof het niet. Het gaat meer hoe je er mee omgaat en vooral het onderhoud correct uitvoert.
Anoniem
Anoniem
  • 0
@ Voitures Allemandes...

Waarom verbaast het me niet dat zo'n bericht komt van iemand wiens nickname vrij vertaald

Arische Auto's luidt :-)

Doorbloedingsproblemen zeker en de remedie bij VW gevonden
Anoniem
Anoniem
  • 0
Ik heb zelf ook 5 jaar autorijles gegeven. Waarvan 3 jaar in diverse Opels en 2 jaar in de Honda Jazz.

Het is een fabeltje dat lesauto's een zwaar leven hebben. De meeste rijscholen werken met leskaarten en de leerlingen leren alle handelingen. Vooral in het begin, ben je erg bezig met de bediening van de auto en pedalen. Leer je dat de leerlingen goed aan, dan slaat de motor per week misschien maar 4 a 5 keer af en gaan ze je koppeling niet vernaggelen. Hetzelfde geld voor de remmen, als ik 1 keer per week een remingreep maak, is dat al veel.

In de drie jaar dat ik in loondienst was, heb ik ruim 200.000 km afgelegd met de lesauto's. De Opels hadden vooral problemen met het roetfilter en remmen, maar de koppeling was gewoon nog in goede staat.
Anoniem
Anoniem
  • 0
@ Audio

Dat is een mooi en genuanceerd antwoord... sluit een beetje aan bij mijn verhaal dat alle auto probleempjes hebben.. Dus ook VW Audi Peugeot BMW Renault Skoda.... Dus je hebt gelijk het zegt niks :-)
Anoniem
Anoniem
  • 0
Rijscholen, rijinstructeurs, het CBR en leerlingen volgen de rijprocedure. Leerlingen laten daarbij de auto in de versnelling staan als ze bij een verkeerslicht stilstaan. Uiteraard zeg je er wel bij dat als ze hun roze pasje hebben, dat ze het in de vrij mogen zetten.
Hetzelfde geld voor parkeren. Niemand parkeert meer zoals ze het hebben geleerd. Als je gaat vakparkeren, mag je de auto niet al haaks voor het vak zetten. Het CBR ziet dat als hinder. Daar kan je op zakken.
hallo zeg
hallo zeg
  • 0
Peugeot zijn gewoon slechte auto's, heb er 1 gehad en een scooter, was met alle 2 ellende, toeval? Nee, vooroordelen zijn er niet voor niks, weet nog in de jaren 90, toen mijn broer een Fiat kocht, toen was het ook zo van: ja, zo slecht zijn ze niet meer, dat was het vooroordeel van vroeger, nou, wat bleek, het was weer niks ook die van mijn neef had mankementen. kortom altijd gedonder met die Franse/Italiaanse bakken.
Fred Hache
Fred Hache
  • 0
"Op het eerste gezicht klinkt het als een groot avontuur: een Peugeot 308 uit 2008 inzetten als lesauto".

Wat een onzin. Er rijden in Nederland duizenden Golfs en Polo's rond als lesauto en die zijn echt niet betrouwbaarder dan een Peugeot 308. Eerder minder betrouwbaar, want die VWs zijn beslist niet foutloos. Maar iets zegt me dat Autoweek bij zo'n VW nooit zou spreken van een "groot avontuur", want de mythe van de "Duitse Degelijkheid" moet in stand blijven.

Als lesauto had ik vroeger een (z.g.a.n.) Polo SDI die mijn instructeur regelmatig tot wanhoop bracht. Veel problemen met aandrijfassen, wielophanging, remmen en elektronica. Het was achteraf ook zijn laatste Volkswagen, hoorde ik later van hem.

Het zou trouwens wel leuk zijn om eens een praktijkonderzoekje te doen naar de ervaringen van de Franse politie, die duizenden 308'en in gebruik heeft, en die van de Nederlandse, die (zoals bekend) VW rijdt. Ik denk dat die 308 het dan in vergelijking helemaal niet slecht doet.
Anoniem
Anoniem
  • 0
Nou kom op zeg AW en Carrec, wat een giga vooroordeel. Alsof een Peugeot slechter zou zijn dan de producten van het door jullie zo gepromote VAG? Sorry hoor, maar jullie maken jezelf hier echt belachelijk mee.

Trouwens ik heb het al eens eerder gevraagd: kunnen jullie nu eens voor eens en voor altijd aangeven of dat jullie nu wel of niet door vag/Pon worden gesponserd?!
Anoniem
Anoniem
  • 0
@breaker @pero
Het is een fabeltje dat 'lang een koppeling ingetrapt houden' slecht zou zijn. Is dus absoluut niet waar. De koppeling slipt niet, want is ontkoppeld. Alleen de drukgroep wordt belast, maar dat zijn veren en die kunnen daar tegen. Eigenlijk is het zelfs beter, want telkens in z'n vrij zetten en weer naar z'n één zijn dubbele handelingen, dus meer slijtage.
En met ingetrapte koppeling ben je inderdaad sneller weg. Scheelt tijd en brandstof en ergenis.
Brietveld
Brietveld
  • 0
Mijn 1.6 HDI heeft 330.000 km gelopen. Lange ritten/korte ritten. Caravan van 1300 kg erachter met een behoorlijke snelheid. Nog nooit 1 euro aan stuk gegaan, geen olieverbruik. Owja tis een Citroen....... :-)
APT
APT
  • 0
Die vooroordelen zijn natuurlijk ergens op gebaseerd, dat is waar maar van een blad en garage verwacht ik toch wat anders dan vooroordelen. Peugeot heeft uitstekende auto's gemaakt, bijvoorbeeld de ' 6-reeks' (106, 206, 306, 406). Daarna idd modellen die het minder goed deden. Dit zie je bij vrijwel elk merk wel gebeuren. Persoonlijk goede ervaringen met 3 Peugeots. 206 1.1 met 370.000km weg gedaan. Geen grote problemen enkel deurvanger en keer stuurbekrachtigingspomp (zwak punt). 106 1.1 naar 270.000km gereden. Zelfs de distributie was nooit vervangen, onderhoud aan die auto was niet altijd even keurig door ons gedaan. de laatste is pas enkele weken weg, een 206 1.4hdi met 235.000km wederom deurvanger moeten vervangen en ook de stuurbekrachtigings pomp. De benzine versies waren trouwens nieuw en een demo, de diesel stond bij aanschaf op 125.000 dacht ik.
dens
dens
  • 0
@m-w
Wat een onzin!! Ja, Renault heeft slechte jaren gehad met bijvoorbeeld de Laguna. Maar dat is ondertussen allang opgelost. Het achtervolgt een merk alleen jammer genoeg jaren. Net zoals de fabel dat Fiat slecht is en roestbakken bouwt. Ja, misschien in de jaren '70...maar toen roestten bijna alle merken onder je kont weg. Vooral ook Japanners.

Wij rijden al jaren, als 2e auto's, in Panda's en Punto's. Nooit gedonder gehad. Superbetrouwbaar en roest heb ik nog nooit gezien. Rammelen doen ze ook niet. Dus de Italianen bouwen zeker geen troep!

Er zijn zat horrorverhalen over VW en soortgenoten. Ook Mercedes heeft jarenlang belabberde kwaliteit geproduceerd: E-Klasses die binnen paar jaar grote roestplekken hadden, rammen die naar beneden vielen etc.etc. Maar daar zeurt niemand over....

IEDER merk heeft zo zijn slechte kanten. Je dealer kan vaak het verschil maken. Goed onderhoud doet wonderen! Ook goed behandelen van de techniek trouwens...
dens
dens
  • 0
rammen = natuurlijk ramen :-)
Anoniem
Anoniem
  • 0
Coole gast "Op de WC denk ik aan VAG en verlos mij van diarree" meldt:
"En wij erg blij met onze 308 sw".

Toch denkt iemand hier dat WC Benz rijdt. Wat die mindere coole gast schrijft:
"Je zal wel een schraal sterretje hebben.."

Grappig dat mensen de monsterlijk sterk Leeuw uit Sochaux verwarren met de bleke ster uit Stuttgart
mryoungandangry
mryoungandangry
  • 0
Joep kun je niet van vooroordelen betichten. Hij zegt dat hij in zijn revisiebedrijf veel blokken van dit type ziet die gereviseerd moeten worden. Toen ik ooit met een occasionhandelaar sprak over een Ford met 2,0 diesel, vertrouwde hij mij toe dat je die beter kon hebben dan de 1,6 (en dat is hetzelfde blok als bij de Peugeot), want die hadden veel problemen met de oliedoorvoer. Google maar eens op HDI en problemen, dan kom je die info ook op internet tegen.

Waarom sommigen er VW en Audi bijhalen, ontgaat mij. Als er een Golf of A3 als lesauto voorbijkomt, is het vroeg genoeg om los te gaan en jullie (positieve en negatieve) oordelen daarover te vellen, inclusief rammelende distributiekettingen e.d.
Anoniem
Anoniem
  • 0
@ Ben Goossen

Thanks rijdt jij zelf ook Peugeot of hebt gereden.
Anoniem
Anoniem
  • 0
@ Dens,

Fiat was het merk bij ons thuis...

Pa en ma eerst Fastback en Kever..... (superveilig weggedrag).... Tussendoor een Simca 1100 daar na Ritmo 2x Regata, 2x Uno, en Tempra

Zelf Fiat Panda (met zilver geschilderde plastic pandabeerrop motorkap geplakt), daarna Fiat Uno en Fiat Tempra....

Vond die auto's toen al leuker dan VW maar ja smaken verschillen ieder zijn ding

Erg veel plezier van gehad van Fiat

@ Ben Goossen,

waarschijnlijk had je het al gecheckt maar heb mijn nickname verandert.... Briljant Bleke Ster!!!
Anoniem
Anoniem
  • 0
Mijn peugeot 406 HDI heb ik na 4 ton ingeruild. Het enige wat kapot was gegaan, naast het reguliere onderhoud, was een motortje van de elektrische raamopener een Duits onderdeel van Siemens .....Het kan zo verkeren. En beste @m-w overtuigingen en generalisaties zijn niet de meest betrouwbare bronnen om uit te putten. Ik heb twee keer een Golf gehad en twee keer doffe ellende. betekent dat dat alle Golfjes ondeugdelijk zijn ?????? Denk het niet.
Anoniem
Anoniem
  • 0
Deze 1.6 HDI's zijn gewoon goede betrouwbare motoren. Inderdaad, de eerste exemplaren van deze motor (2004) hadden problemen met de turbo. Niet omdat de turbo slecht was maar omdat deze onvoldoende smering kreeg door een te klein oliecarter en verstopte oliekanalen (zeefje in olieleiding) naar de turbo toe. Deze problemen zijn echter al sinds 2006 opgelost en vanaf die tijd is dit een probleemloze motor. Wel is het belangrijk om iedere 20 tkm de olie te verversen maar dat geldt voor elke turbo motor. Ook de wijze van gebruik is van grote invloed op de levensduur van een dieselmotor. Veel korte ritjes in de stad waarbij de motor nauwelijks op temperatuur komt, slecht onderhoud en het na langdurige belasting abrupt uitzetten van de motor zijn funest voor de levensduur van dit soort motoren. Het roetfilter moet ook regelmatig kunnen regenereren en dat kan alleen bij hogere toerentallen die je in de stad dus niet haalt.
Rijdt zelf een C5 1.6 HDI. Nog nooit problemen mee gehad!
michelm1978
michelm1978
  • 0
Top gear.. een stuk minder vag promoter dan AW. Maar vanuit reacties hierboven blijkt wel; Je kan geluk hebben en pech. Dat Peugeot de laatste decenia vreselijke auto's heeft gebouwd klopt toch echt wel. Ik ken veel mensen in mijn omgeving met zo'n ding. Een 307 welke continue in noodloop gaat en dat Peugeot het opgeeft zodat de leasemij de auto maar terugneemt.

Peugeot heeft in het verleden fantastische auto's gebouwd. De 205, 505 en 405 mi16 en natuurlijk de 504. Dit waren supergoede auto's.

In tegenstelling tot wat hierboven door een megaanrijder werd beweerd.. er worden geen slechte auto's meer gemaakt.. Ik betwijfel het ten zeerste! Vroeger werden veel betere auto's gemaakt dan nu. Inderdaad.. een Golf 2 bv zie je nog dagelijks. Net als vele Jappies uit die tijd.

Hier een leuke opsteker: http://www.dailymotion.com/video/x2itbbe
Mc1
Mc1
  • 0
1.6 HDI heeft een kleine carterpan. Daardoor is het extra belangrijk om de motorolie tijdig te vervangen, het liefst nog net iets eerder dan de onderhoudsintervallen voorschrijven. Als je te lang doorrijdt met vervuilde motorolie dan kan je problemen krijgen. De olieleidingen blijven ook een extra aandachtspunt, deze willen nog wel eens dicht gaan zitten (bij het metalen zeefje) en dan krijgt de turbo te weinig olie, een nieuwe turbo is minimaal 1000 euro...

Verder is het aan te raden om eens in de zoveel tijd dieselreiniger en een diesel intake cleaner te gebruiken.
Als je de bovenstaande adviezen volgt en de auto is bij een goede garage in onderhoud die goed bekend is met de kwaaltjes van de 1.6 HDI dan hoef je je weinig zorgen te maken...
hallo zeg
hallo zeg
  • 0
Ik zal het nog wat verduidelijken: Met een Frans/Italiaans product kun je geluk hebben dat ie goed is, met een Japans/Koreaans/Duits product kun je pech hebben dat ie slecht is............
Anoniem
Anoniem
  • 0
@michelm1978

Meci beaucoup :-)
Anoniem
Anoniem
  • 0
Ik zou als hoofdsponsor van deze advertorial periodiek, mij langzaam wel gaan afvragen of het doel niet voorbij wordt geschoten. Zo'n inleidende tekst haalt het negatiefste uit eigenarennaar boven en kun je dan ook gaan afschrijven als potentiële klant "liever een Lada dan een Vag". Met objectieve journalistiek heeft het ook niks te maken, want hoeveel 1.2 tdi lespolo's zijn er met deze tekst aan de kop?
Anoniem
Anoniem
  • 0
m-w, wat je dus wil zeggen is dat je met een Frans/Italiaans product ook pech kan hebben dat hij slecht is en dat je met een Japans/Koreaans/Duits product ook geluk kan hebben als het een goede is? Moet je niet net zoveel geluk als pech hebben bij beide? Of heb je dit in percentages opgedeeld? Zodat je bij een Duitser 30% pech kan hebben en bij een Fransoos 60% ? Uw voorkeur is in iedergeval 100% bekend of wacht.. misschien kunt u ons informeren hoe de onderlingen verhoudingen binnen uw groepen zijn verdeeld, ligt een Duitser dan weer beter dan een Koreaan?
Anoniem
Anoniem
  • 0
Heb zelf de 308 1.6 thp uit 2008 nu 4 jaar fantastische auto om mee te rijden alleen om alle storingen te verhelpen vrij prijzig. Rij ongeveer zo'n 15000km per jaar is dat een deel onder garantie viel anders mag je gerust 100 euro per maand voor storingen en onderhoud rekenen. Richting aanwijzer bekend probleem bij mij heeft de dealer de unit vv onder garantie kost anders 500 euro. Oja en niet vergeten om de 5000km 1,5 liter olie bijvullen.
Anoniem
Anoniem
  • 0
Mijn vorige (les)auto was ook zo'n Peugeot 308 met 1,6 motor maar dan op lpg. Prachtige wagen met heerlijke stoelen maar wat een problemen. Na 3 jaar weggedaan en heeft vanaf dag 1 olie gebruikt. (En niet zo'n beetje ook). Koelproblemen, richtingaanwijzer was bij 80000 ook al stuk. Vrij vaak kapotte koplampen. Radio/navigatie die een eigen leven ging leven. Motorsteunen en koppeling vervangen bij 120000.
Andere ervaring dan deze collega.
Overigens is deze auto nu al behoorlijk op leeftijd en dan nog 1 of 1,5 jaar door is best lang.
Ik was blij dat de Peugeot na 3 jaar en 150000 kilometer een nieuwe eigenaar kreeg.
Anoniem
Anoniem
  • 0
Eindelijk weer eens een Peugeot, een 308 van eerste model (herkenbaar aan de lelijke grille, wat in de facelift gelukkig verdween). Niets mooiers dan een lesauto in klokjerond, dit zijn de ware auto's die elke dag op hun sodemieter krijgen, de unieke auto's voor klokjerond! Lesauto's zijn de graadmeters (de ECHTE benchmarken) voor kwaliteit als het ouder wordt in plaats van dubbele brave km hoeveelheid op lease asfalt. Geen één auto heeft zo veel te lijden als een lesauto in zaken als koppeling, remmen, aandrijflijn, banden, startmotors etc.

En dan komt deze Peugeot echt goed uit de bus. Natuurlijk zijn lesauto's goed onderhouden werkpaarden, en hier bewijst het dat goed onderhoud loont, op een paar kleine puntjes van onderhoud aandacht ... niks mis mee! Kennis van mij rijdt in de PSA variant, de Citroën C4 1.6 HDi van 2011 (handbak en geen lease, puur prive) en voor zover ik weet, nooit klachten en die scoort ook al tegen de 2 ton, en wil hem ook niet kwijt! Je voelt je beter in een?
Bofkont
Bofkont
  • 0
Ben Goossen,

Lol de bleke ster uit Stuttgart?? ga voor de lol eens de jaar/ winst/ verkoop cijfers vergelijken tussen Mercedes en Peugeout, dan weet je ook direct dat je onzin praat

Deze monteur weet duidelijk waar hij over praat, het is gewoon een heel erg matig blok in het algemeen.
Anoniem
Anoniem
  • 0
Wat een gezever in dit topic zeg! Hebben jullie niet wat anders te doen, VAG bashers en Franse auto haters?
Zeker geen werk meer of zo? Tja, je moet toch ergens je frustraties kwijt hè? Man, ga toch wat zinnigs doen ipv. dit topic te vervuilen met complete lariekoek. Vraag me af of de meesten van jullie überhaupt een auto bezitten?
VAG maakt goede auto's. Daar is geen twijfel over mogelijk. Natuurlijk waren er in de beginjaren problemen met de TSI. Die zijn echter al lang opgelost. Kijk maar ééns in de onderhoudsoverzichten van de leasesites. Geen enkele TSI die problemen heeft gehad na 150 tkm met de ketting. Hmmm.....vreemd! 1.6 HDI's aan de lopende band stuk? Lariekoek. Vreemd dat ik geen enkele Peugeot of Citroën vind met 1.6 hdi en 2 ton op de klok waarbij een turbo is stuk gegaan. Sterker nog, deze auto's hebben buiten de normale beurten om 0 onkosten gehad. Jammer genoeg blijft de 1.6 THP wel problemen geven. Jammer dat nu juist deze motor ontwikkeld is door premiummerk BMW!??
Anoniem
Anoniem
  • 0
Het lijkt mij eigenlijk een top product als je het als leswagen zo goed vol houdt.
Anoniem
Anoniem
  • 0
Moderne auto's worden gemaakt om een jaar of 12 mee te gaan, de echte degelijkheid van bepaalde auto's uit het verleden zie ik echt nergens meer. Als iets kleins als een richtingaanwijzer handle gegarandeerd stuk gaat wil dat voor mij wat zeggen over de algehele bouwkwaliteit. Gooi de deur dicht van een Volvo 240, bekijk het interieur van Porsche 964 of schroef een oude Mercedes uit elkaar, je snapt meteen waarom het ze ontzettend lang meegaat.
Anoniem
Anoniem
  • 0
Als je 100% zeker betrouwbaar wilt rijden tegen lage kosten dan moet je ook geen Europeaan rijden maar een Japanner
Bofkont
Bofkont
  • 0
C6 exclusive,

De 1.6 thp is door zowel Bmw als PSA ontwikkeld.
En is helaas een erg matig blok, vorige maand mijn directe collega zijn 308 THP , rek op de ketting, hele motor aan stront.
Zat zelfs al een gemodificeerde ketting in.
ak2
ak2
  • 0
Prima score van deze 308, je ziet dat de 308 best wel goed is. De THP motor is niet heel veel geleverd in deze auto, de problemen van deze 1.6 HDI waren eigenlijk vooral in de begin tijd. Belangrijk is let op het oliepeil, ontzie de motor als deze koud is, en zet hem niet direct uit als de motor hard heeft moeten werken. En vervang op tijd de olie, en kies de voorgeschreven olie. In 2008 zijn veel zwakke punten van deze motor aangepakt, en dat heeft goed uitgepakt.

De 308 vindt ik zelf een prettige auto, de wegligging is goed, het interieur is mooi. Het gewicht van dit model is helaas wel behoorlijk hoog, maar dat probleem hadden veel meer merken uit die periode. Het is niet de mooiste Peugeot die er is, maar in mijn ogen ook zeker niet lelijk.
Anoniem
Anoniem
  • 0
Had mij ook willen aanmelden met mijn Opel Corsa uit 2013! Helaas is die 2 maanden terug kapot gereden...... Dus nu maar wachten tot ik zo'n km stand haal met mijn nieuwe lesauto!
Anoniem
Anoniem
  • 0
AW, kom op nou! Hoezo vooringenomenheid? Een groot avontuur?! Andere merken mogen jaloers zijn op Peugeot hoe lang dit merk al bestaat. Dus ze zullen vast wel een doelgroep aanspreken.

Dat van die koppeling herken ik meteen: ik rij geregeld in dit type 308 (en daarvoor een 307 hdi 1.9) van mijn werk, en inderdaad: wat koppelt en schakelen deze wagens zwaar. Ook de bak is stroef en onwelwillend. In mijn ogen echt beroerd! Een straf als je file-rijd, aan het einde van de dag heb je een lamme knie. Grappig: voor de rest rijden deze wagens best goed, maar dat koppelen en schakelen hebben ze na al die jaren nog steeds niet door hoe het moet.
Ik zou zeggen Peugeot: koop een Koreaan of Japanner en haal die bak eens uit elkaar. Maak hem na, of doe er wat mee.

Maar: heerlijke wagens op de snelweg, lekkere diesel, relaxt... puike wagens. Maar voor de stad.. Nee. Dan stap ik liever in mijn Koreaan waarbij ik na een dag sturen in de 308 bijna de koppeling door de bodem trap, zo licht.
Anoniem
Anoniem
  • 0
Ben sinds 2002 toen de 307 de auto van het jaar was geworden, Peugeot rijder en ook omdat de dealer bij mij om de hoek zit. Had toen in een impulsieve bui mijn MX5 daarvoor ingeruild, maar dat terzijde. Ik heb ook daarna de 307CC 2.0 gehad en de 3008. Ook 2x de 107 als korte afstands auto's en een Peugeot scooter. Sinds 2013 heb ik de RCZ 1.6THP 147KW voor de leuke ritten en ben tot op heden tevreden met dit merk.
Anoniem
Anoniem
  • 0
Een lesauto koppeling gaat over het algemeen langer mee dan bij een ander.
De reden daarvoor is dat de leerling direct leert om de voet naast de koppeling neer te zetten en weinig met slippende koppeling rijd.
Tenminste zo hoort het, bovendien kan een beetje rijinstructeur eventuele foutjes goed opvangen, je weet al dat het gaat gebeuren voordat het gebeurt.
Persoonlijk vindt ik de staat van deze lesauto erg slecht, het materiaal van een rijschool hoort gewoon tiptop in orde te zijn...wat het ook kost.
De dubbele bediening heeft geen invloed op de bediening van de bestuurder koppeling, als het al iets zwaarder gaat dan is het aan de bijrijder kant, dus ofwel foutieve montage of iets anders niet in orde.
Anoniem
Anoniem
  • 0
@C6 exclusive: Ik snap dat je de PSA groep wilt verdedigen mede door je alias. Maar feit blijft dat het kwalitatief allemaal niet boven het maaiveld uit steekt. de 1.6 hdi loopt nog regelmatig in de soep, laatst nog een 508 voorbij zien komen waarvan een complete zuiger aan gort was. en zo zijn er tal van voorbeelden.Tuurlijk kan je mazzel hebben, maar ik wil het risico niet nemen. de 2.0 hdi is overigens een heel stuk betrouwbaarder. en ook qua interieur zou ik de 308 laten staan. Voelt allemaal niet heel degelijk aan. Wat psa overigens wel goed voor elkaar heeft zijn de roetfilters!over thp zal ik zwijgen, want dat is algemeen bekend.
Anoniem
Anoniem
  • 0
Omtrent vrij versus eerste versnelling denk ik dat we beter naar Duitse afstelling van de verkeerslichten kunnen gaan. Wat ik persoonlijk wel irritant vind is dat sommige weggebruikers zo laat pas reageren of in gang komen bij groen licht dat andere gebruikers alweer voor oranje staan...
Anoniem
Anoniem
  • 0
Omtrent de motoren, ik lees te kleine carterpan, zeefjes, olietoevoer... Dat zijn toch dingen die je niet meer verwacht? Ik denk overigens dat auto Elektronika en motoren in algemeen genomen beter zijn geworden, maar bij roestbestendig van de carrosserie weet ik het zo net nog niet...
Anoniem
Anoniem
  • 0
@op de wc enzovoort, ik rijd ook geen Duitse auto's meer na inderdaad net zoveel problemen met vw /audi
Nappie
Nappie
  • 0
Wij hebben recent geleden een 207 1.6 Hdi gekocht en ik moet zeggen dat het een fijne auto is om te rijden. De motor is wat rauw maar doet het prima.
Voor wij de auto kochten las ik dat de 110pk varianten met Garret turbo voor problemen hadden ten opzichten van de 90pk versie met MHI (Mitsubishi) turbo. Gelukkig hebben wij de laatste variant want deze auto heeft inmiddels in de familie 181.000km probleemloos afgelegd.

Daarnaast vind ik de reacties wat ongenuanceerd, deze 1.6Hdi word namelijk ook gebruikt door Ford in tig modellen, Volvo eDrive en de Mini Cooper D.
Ik weet 100% zeker dat de gemiddelde automobilist geen reet snapt hoe je een diesel moet warm rijden, laat staan het correct behandelen van een Turbo geblazen blok!!! alles kan kapot en de ene is gevoeliger dan de ander.

@Kong
Mee eens, dat achteruit inparkeren blijft verrekte moeilijk met die achterbank spelregel in combinatie met de lange neuzen van tegenwoordig :P
Nappie
Nappie
  • 0
Leuke review en dit is wel een verdraait nette auto in zijn klasse!
Nog even hard factureren in je rijdende kantoor Ton suc6
Leeno
Leeno
  • 0
@c6 exclusieve, 100 procent gelijk
Anoniem
Anoniem
  • 0
Ik lees niets meer terug over het geluid van de motor. De hdi /tdci motoren van ford/psa zijn in mijn beleving het meest gecultiveerd mbt geluid. Mijn huidige 2.0 twinscroll EDE dieselmotor van bmw maakt een rauwer geluid dan mijn 1.6 tdci hiervoor
Anoniem
Anoniem
  • 0
Wat een gezeur hier over de kwaliteit van Peugeot. Ik vind deze lesauto bijna niet Klokje Rond-waardig, want een relatief jonge auto die elke dag uren op bedrijfstemperatuur rijdt, dat gaat jaaaaaren goed. Ok, de koppeling kan het wat zwaar hebben, en er zal een keer een stuurstangetje of velg sneuvelen op een vluchtheuvel, maar verder?

Wat Peugeot betreft, een jaar of geleden heb ik met veel rijplezier mijn comfortabele 306 1.9 XTdT naar 375.000km gereden, nooit pech of grote problemen mee gehad, een auto die nuet beoaald de beste reputatiehad. Stom stom ingeruild op een Skoda, de grootste miskoop die ik ooit deed, had nog makkelijk/ beter 150.000 bij m'n 306 erbij kunnen rijden, dan was ik beter en vooral goedkoper uit geweest!
Bimmert
Bimmert
  • 0
V70 Classic,
ik heb ook een 306 XTdT gehad, bouwjaar 1995, gekocht met 120k op de teller en 4 jaar later stond ie op 260k. Dramatisch slechte auto was dat, ondanks de goede reputatie van de 1.9 psa diesel. Veel storingen, roken, niet starten, interieurbekleding die spontaan los liet. Als ie reed, reed ie wel lekker, maar ja die ellende heeft me wel genezen van Peugeot.
marlon02
marlon02
  • 0
opzich een goede prestatie van deze peugeot. Deze 1.6 diesel is dezelfde als in div. volvo's en ford's zitten volgens mij. ik weet van Volvo dat dit echt de slechtste motor is die je maar kon hebben. veel inwendige vervuiling, kapotte verstuivers en nog veel meer. veel klanten gehad met een hoop problemen. als we een 1.6diesel inruilde ging hij op een gegeven moment direct door naar de handel. garantie geven op zo'n auto betekende bijna altijd bakken met geld er achteraan. zelden haalde deze motor 3ton of meer zonder duizenden euro's reparaties. ik was ook geinteresseerd in een V50 met deze motor maar was heel snel genezen.
Anoniem
Anoniem
  • 0
@Bimmert: ik ken ook zeker de horror-306 ervaringen van nabij hoor, ik zeg niet dat het onzin was maar in mijn geval: buiten normale slijtage en 2 keer gedoe met remklauwen, heb ik werkelijk nooit een defect laat staan pech onderweg gehad. Wat ik wel weet is dat de mijne bijzonder goed onderhouden was; ik kocht 'm met 180.000km van particuliere eerste eigenaar, elke factuur zat erbij (daarbij soms ook zeer stevige, mijn voordeel.. ) Daarnaast rij ik rustig en zeker toen alleen lange afstanden.

De uitgangspunten waren dus gunstig, maar dan nog, onderhoud en rijstijl zijn volgens mij cruciaal. En je moet dus ook geluk hebben als je een gebruikte auto koopt, dat besef ik.
lennie
lennie
  • 0
Gewoon laten staan dit model. Veel te veel risico op grote problemen. Alle auto's met dit blok zijn no-go's.
DeeTwee
DeeTwee
  • 0
Prettige motor, draait in geupdatete vorm alweer bijna 120.000 kilometer probleemloos in mijn volvootje. Over de oudere generaties doen wel veel horrorverhalen de ronde. Das war einmal. Nu lees ik vooral veel over problemen met de nieuwe tweeliter diesel van Volvo zelf. Volgens mij blijft het sowieso wel een kwestie van fatsoenlijk warm rijden, tijdig onderhoud en niet teveel van die ellendige korte stukjes. Snap je dat concept niet dan rij je waarschijnlijk uiteindelijk iedere diesel wel in de vernieling.
Braatsche
Braatsche
  • 0
Autoweek, graag terug Henny Meengs in de filmpjes de keuring laten doen! Hij was veel objectiever en bleef gespeend van vooringenomen opmerkingen à la Joep. Bedankt!
DeeTwee
DeeTwee
  • 0
@Braatsche: Niks mis met Joeps vooringenomen standpunt. Het is namelijk op ervaring gebaseerd, en dat legt hij duidelijk uit. Bovendien komt deze auto keurig door de test en daar windt hij ook geen doekjes om. Joep doet t goed!
Anoniem
Anoniem
  • 0
Wat zijn er toch veel domme mensen... 1 persoonlijke negatieve ervaring en ze denken het hele merk/model of motor van binnen en buiten te kennen als probleem bak. AW moet zich ook schamen, ze laten weer merken dat ze stiekem Peugeot niet veel gunne.. Deze Diesels zijn in tig andere merken terug te vinden.
Het lijkt hier soms het gemiddelde verjaardagsfeest.. zo a technische als de klote met kantoorbaan en opeens lult iedereen na het voetbal over auto's met eigen bedachte wijsheden.
marlon02
marlon02
  • 0
@unotlikeme. gelukkig werk ik niet in de wekplaatst bij een Volvo dealer. dus hoezo geen technische kennis... uiteraard zijn er ook goede verhalen over deze 1.6 maar doorgaans waren het deze blokken met de meeste ellende in verhouding tot de andere motoren. geen monteur wilde zo'n auto met dit blok hebben. zegt al genoeg. kans op problemen is veel te groot. daarnaast had je ook nog regelmatig div. electronica problemen met deze motor. dit alles is gebaseerd op ervaring met div. auto's met deze motor.. dus wie verteld hier verjaardag verhalen?
Anoniem
Anoniem
  • 0
Dat Franse merken modellen hebben met wisselende betrouwbaarheid / kwaliteit heeft het verleden laten zien. Wat wel opvalt is dat de toon van AW naar Frans merken negatiever is dan nodig. Volkswagen is ook niet meer een toonbeeld van betrouwbaarheid, dat hebben de TSI kettingen, DSG problemen wel laten zien.

Zelf heb ik 4 jaar een POLO Bluemotion 1.2 TDI gereden als leaseauto ( modeljaar 2010, auto van het jaar ).
Onderstaand de lijst van zaken die in 4 jaar zijn voorgekomen.

Waterpomp lekkage, waterpomp vervangen 115.000 km.
Uitlaatgaskoeler geeft storing, software-upgrade helpt niet, uitlaatgaskoeling vervangen, 125.000 km.
Auto start slecht, verstuivers versleten, auto staat een week bij de dealer, verstuivers vervangen ( buiten calibratiewaarden ), plus pakking turbo vervangen, 140.000 km.
Schokdempers lekken, vervangen ( auto rijdt voornamelijk snelweg kilometers ) 160.000 km
Mechaniek electrische raam bestuurderkant breekt af, vervangen. 170.000 km.
S 10
S 10
  • 0
1.6 HDI... het voelde als een gok om mijn Berlingo met deze motor te kopen en 240k op de teller. Maar de lage prijs en airco deden me de gok wagen.

Ben nu voorzichtig positief. Motor loopt heerlijk, verbruikt amper olie en heeft genoeg vermogen. Dit terwijl de vorige eigenaar waarschijnlijk zelden of nooit olie verving, gezien de vastgeroeste carterbout. Verbruik is ook netjes, 1 op 17 is wel te halen.

Teller staat nu op 280k. Heb wel drukgroep en een voorveer moeten vervangen. Het is wel t zien dat alles zo goedkoop mogelijk is gemaakt maar tot nog toe volstaat het allemaal prima. Het is gewoon een hele sterke auto. Rijdt erg comfortabel ook vergeleken met een VW Caddy.
Anoniem
Anoniem
  • 0
Wil toch mijn mening geven hier. Jaren lang heb ik auto's versleten. Reed voor mijn baas min 120000 km per en moest 3 jaar met een auto doen. Tel maar uit.
Reed toen prive volvo's. De eerste die ik kreeg was een golf. denk een type 3. wat een bagger auto was dat. Gelukkig was hij na 6 maanden gebruik en de nodige kilometers al "op". Reactie van de dealer. je rijd te veel. Daarna weer overgestapt naar Volvo. heerlijke auto's en ja daar ook er een van gehad die liever in de garage stond dan dat hij reed. Tussen door nog wat leen auto's gehad om te wachten op de volgende. Stand Nissan Almera diesel. 4 weken en blok in elkaar. te veel gereden voor een jonge auto, volgens de dealer hoefde hij geen onderhoud want ik hoefde maar 7 weken te wachten. was dus te lang zonder onderhoud. Dealer heeft erkend dat hij fout zat. had het zwart op wit. Toen begonnen aan een reeks peugeot's ben nu toe aan mij 4e en ja ook hier soms wat kleine dingen. Maar ze gaan zomaar 4 ton mee. Dacht niet slecht.
Anoniem
Anoniem
  • 0
Moraal van het verhaal. Er zijn bijna geen slechte auto's meer. Onderhoud doet wonderen en dan gaat een auto lang mee. of je nu iets frans rijd of duits of japans. Rij in een auto die bij je past en laat iedereen maar lullen wat goed of slecht is.
Ik ben blij met mijn Peugeot en Citroen. Voorlopig geen ander merk meer. Bijde nu meer dan 250000 km
Anoniem
Anoniem
  • 0
Marlon02, leuk je praktijkvoorbeeld van zo'n 'verjaardagsfeest verhaal', dat is precies wat ik bedoel te zeggen
marlon02
marlon02
  • 0
@unotlikeme. ik zou zeggen koop een auto met deze motor.. misschien heb jij dan ook een leuk verjaardagsfeest verhaal. misschien heb je een goeie te pakken en heb je een positief verhaal of anders heb je een mooi verhaal hoe goed je de garage kent . Ik waag de gok in iedergeval niet. kies liever iets dat bekend staat om z'n betrouwbaarheid. al kan je natuurlijk altijd pech hebben. en wat 'verjaardags verhalen' betreft, daar heb ik er genoeg van na diverse jaren werkzaam in de werkplaats, wat je af en toe voorbij ziet komen is bizar.

De discussie is gesloten.
Reageren is niet meer mogelijk.

Praat verder op het forum