Zoek je een kleine cross-over of SUV als occasion? Dit is wat je moet weten...
Mooi grijs is niet lelijk
126 reacties
Video
Helaas kunnen wij deze video niet weergeven, omdat je niet akkoord bent gegaan met de
cookie voorwaarden.
Onze video speler heeft rechten nodig voor de "Social Media".
Wijzig je cookie instellingen
Om met de deur in huis te vallen: het zijn niet de spannendste occasions die er te koop zijn. Maar wat zijn ze populair! En wat zijn het heerlijk Nederlandse poldermodellen. Niet te groot, toch praktisch. Niet te dorstig, toch vlot. Niet te zwaar, toch volwassen. Stap in voor de grote B-segment multitest met zeven cross-overs die je wilt hebben. Of niet soms?
Renault Captur - 2019 - 100.000 km - €13.795
Hij heeft zonder enige twijfel de X-factor, de Renault Captur. Wij kijken of dat terecht is, ook na vijf jaar en iets meer dan 100.000 kilometers.
Ook al is dit de tweede generatie van de Captur. Het interieur van deze occasion oogt nog steeds strak. Strak, maar niet warm of gezellig. Het grote rechtopstaande touchscreen is zeer prominent aanwezig en trekt dus veel aandacht, maar als je de materialen nader bekijkt is er toch wel veel glad en hard glimmend plastic te vinden.
Jammer dat het multimediasysteem af en toe behoorlijk langzaam is, scrollen vereist geduld. Maar het ziet er wel allemaal modern uit en..... als nieuw. Zoals gezegd, een ton op de klok en vijf jaar oud maar terwijl je dat vroeger bij Franse auto's al best begon te zien, niet bij deze.
Praktische flexibiliteit
Een SUV of cross-over moet een meerwaarde hebben ten opzichte van het hatchbackbroertje (Clio) waar hij van afstamt. Welnu, op de tweede zitrij tracteert de Captur de inzittenden op een MPV-achtige eigenschap: de achterbank is over een redelijk gedeelte verschuifbaar. Dat betekent dus flexibiliteit in ruimtegebruik. En daar scoor je punten mee. Er hoort wel even een disclaimer bij: wie maximale bagageruimte wenst, maakt geen vrienden met volwassenen die op de achterbank moeten zitten. Het blijft natuurlijk B-segment. In dat kader is de 377 liter bagageruimte (minimaal) goed te noemen.
Onze Captur is voorzien van een 3-cilinder van 90 pk. Die viel ons niet mee. Je komt echt wat kracht tekort. Je voelt de beperkingen vanuit de machinekamer dus we zouden zeker voor een treetje hoger gaan. Een treetje lager zou voor ons de zitpositie mogen zijn, je zit best op de bok. Aardig voor het verkeersoverzicht, minder voor het gevoel met de auto. Benieuwd of de Captur zich staande houdt met deze zes concurrenten.
Seat Arona 1.0 TSI - 2019 - 93.000 km - €17.850
We zijn niet boos of verbaasd als je deze Arona de minst elegante SUV van dit gelegenheidslegioen compacte SUV’s vindt. Het sportieve van bijvoorbeeld een Ibiza is nergens te bekennen. Maar kijk even verder dan de buitenkant en het blijkt toch een sterke speler.
Dat begint al met de zit- en stuurpositie. Die klopt eigenlijk helemaal. Want hij combineert een iets hogere zit zoals dat hoort bij een SUVtje, met een perfecte zitpositie ten opzichte van pedalen, stuurwiel en pook. Hé, wat is dat? Jazeker, een automaat. Als enige van onze verzameling is de Seat voorzien van een automaat. En we moeten zeggen: dat pakt heerlijk uit. En het verklaart natuurlijk de prijs van deze occasion, die met achttien mille al bij voorbaat de winnaar is van deze test op dat gebied...
Terugkomend op de automaat: een Seat Arona met handbak is geen straf, die schakelt licht en trefzeker, weten we uit een eerdere test. En toen viel op wat ook nu opgaat: dat driecilinder blok van slechts 1-liter is erg fijn. Hij levert prima prestaties, loopt beschaafd en vraagt daar niet eens veel benzine voor. Het praktijkverbruik van een automaat is natuurlijk altijd iets ongunstiger, maar de 1.0 TSI is simpelweg een fijne kameraad.
Tja, binnen in is het niet echt feestelijk in de Seat, wel logisch en ergonomisch verantwoord, maar niet echt gezellig. Het multimediasysteem met 8-inch scherm laat zich logisch bedienen, maar het mag wel wat sneller.
Ruimtelijk gevoel
Ruimte vinden we belangrijk, want daar moet de B-segment SUV zijn meerwaarde bewijzen. Welnu, dat zit wel snor bij deze Arona, je zit uitstekend op de achterbank. Ook voorin heb je een lekker ruimtelijk gevoel en helemaal achterin staat er 400 liter aan bagageruimte tot je beschikking.
Dit is een Seat en daar hoort een sportieve afstemming van het onderstel bij. Dát had wel ietsje minder stevig gemogen. De Arona geeft best wat oneffenheden door aan het interieur en filtert minder geraffineerd dan bijvoorbeeld de 2008. Dat is iets om zelf te ondervinden. Voor de rest is het een sterke kandidaat, sowieso voor het erepodium in deze vergelijking.
Peugeot 2008 1.2 PureTech - 141.000 km - €15.995
Wie zegt dat uiterlijk niet belangrijk is, kletst uit zijn nek. Het oog wil ook wat en dan ben je bij deze Peugeot 2008 aan het goede adres. Het is de ‘hunk’ van dit zevental gebruikte SUV’s. Maar wat schuilt er achter dat uiterlijk?
Onderscheidend kun je deze 2008 zeker noemen. Sowieso trakteerde Peugeot in de tijd dat deze auto nieuw werd geleverd op mooie, aansprekende koetswerken. Dat vond ook de Nederlandse autokoper. Een Peugeot, ook die compacte 2008, is een auto waar je nog even naar omkijkt. Rijden is ook geen straf. De 1,2-litermotor is goed bij de les; deze 96 kW sterke krachtbron maakt de Peugeot vlot zat, meer is niet nodig.
Apart is de Peugeot ook van binnen. Met prachtige tuimelschakelaar in de middenconsole doet het enerzijds wat klassiek aan, maar als je dan dat stuurwieltje ziet, is het opeens weer heel modern. Over dat stuurwiel en de zogeheten i-cockpit van Peugeot: probeer hem even uit, want het is voor sommige mensen een reden om niet voor deze auto te kiezen. Omdat ze simpelweg het dashboard niet kunnen zien als ze achter het stuur zitten…
Laat je de 2008 links liggen, dan mis je wel een heerlijk onderstel. Soepel en comfortabel, maar niet té week. Daarin is Peugeot sterk, die fijne middenweg bewandelen op dit gebied.
Deze Allure-uitvoering laat niets te wensen over. De auto is heel compleet en daar is de prijs ook naar, want de dappere Galliër tikt al bijna de anderhalve ton aan.
Beetje praktisch
Wat heeft de auto van binnen te bieden? Een bovengemiddeld ruimteaanbod. Basis is natuurlijk de 208 hatchback, maar de 2008 is voorzien van een langere wielbasis en dat is goed nieuws voor de achterbankpassagiers en de kofferbak, die liefst 400 liter meet.
Deze auto heeft geen dikkere motor van 155 pk nodig, en ook de Allure-uitrusting biedt genoeg, GT-line is ook geen must. Tel daarbij op dat de Peugeot aangenaam stil is binnenin en je hebt een pakketje dat staat als een huis. Met als enige minpunten de bediening van de handbak - hakerig, geen gevoel. En die cockpit, die hoeft niet per se.
Opel Crossland X - 2018 - 38.000 km - €17.450
De Crossland X stamt nog uit de tijd waarin Opel onderdeel was van GM en slechts samenwerkte met de Fransen. Toch is dit de eerste Opel met Franse invloeden.
In de praktijk onderscheidt de Opel zich vooral door zijn enorm praktische interieur. We merken vaak dat de hoofdruimte op de achterbank van hoge auto’s niet ideaal is vanwege de hogere zit. Maar in de Crossland is het naar omstandigheden prima toeven. De klokken voor je neus ogen ook duidelijk en ergonomisch valt er weinig op de auto af te dingen. Kijk je wat lager, dan ziet het allemaal wat goedkoper en simpel afgewerkt uit. De materialen zijn hard, maar dat mag in dit segment. De afwerking kan zich meten met de besten in deze klasse. Wanneer we plaatsnemen, voelen we ons geborgen achter het hoog opgetrokken, volwassen ogende en overzichtelijk ingedeelde dashboard.
De samenwerking met Peugeot werpt niet overal zijn vruchten af. Zo is het jammer dat uitgerekend het navigatiesysteem van Peugeot komt. Dat werkt soms te traag en de knoppen op het aanraakscherm zijn te klein om tijdens het rijden feilloos te kunnen bedienen. Gelukkig kun je ook via Android Auto of Apple Carplay je smartphone-navigatie streamen.
Allemansvriend
We vinden de 1.2 een fijne krachtbron. De 110 pk-versie waarin wij rijden heeft voldoende vermogen om vlot met het verkeer mee te komen. Dankzij 205 Nm vanaf 1.500 omwentelingen hoeft de driecilinder niet hard te werken voor adequate prestaties en daardoor hoor je hem zelden. Echt overmacht heeft de motor niet, maar het is zeker niet nodig om door te sparen voor de versie met 130 pk. De Opel is wat rijden betreft een echte allemansvriend. Zo rijdt de Mazda CX-3 dynamischer, terwijl de Renault Captur meer comfort biedt. Een uitgebalanceerd onderstel dus.
De Opel is duidelijk een volwassen auto. De wegligging is prima. Op drempels kan vooral de achterkant nogal eens hard terugslaan. Je hoeft bij de Opel geen spannend randje te verwachten. Vermoedelijk spreekt dat de doelgroep van deze auto ook wel aan, en de Crossland X is een auto die in alle redelijkheid nergens werkelijk tekortschiet.
Dacia Duster - 2018 - 81.000 km - €14.950
Value én volume for money, dat is wat de Dacia Duster zou moeten bieden. Wij onderzoeken hoe het daar na zes jaar en ruim 81.000 km mee gesteld is.
Een robuust en stoer ogende SUV voor de prijs van minder dan een compacte middenklasser: daar hadden de spaarzaam ingestelde Nederlanders bij introductie wel oren naar. De Duster mocht zich dan ook verheugen in een behoorlijk succes. Ondanks zijn budgetkarakter voelt de Duster rijdend allesbehalve goedkoop aan. Wie uit is op rijdynamiek, hoeft niet bij Dacia aan te kloppen, want het gaat bestuurders om gemak en doelmatigheid.
Het onderstel is week noch hard en gaat prima met oneffenheden om, maar blinkt nergens in uit. De 1,2-liter viercilinder komt met zijn 125 pk prima uit de voeten. De motor is kwiek en krachtig genoeg. Bovendien heeft de Duster zes versnellingen, wat het comfort op hogere snelheden ten goede komt. Heer en meester is de Dacia als het gaat om ruimteaanbod: zowel voor- als achterin zit je riant, en de bagageruimte steekt met 478 liter met kop en schouders uit boven de rest in zijn klasse. Geen frivoliteiten, maar wel praktische eenvoud. Met een charme die het model al vanaf de eerste generatie kenmerkt.
Veel voor weinig
Ook qua design staat de Duster stevig in zijn schoenen. Met brede wielkasten, een hoekige neus en scherpe koplampen oogt hij stoer en zelfverzekerd. De vorm van de achterlichten, met een subtiele verwijzing naar Jeep, versterkt dat robuuste karakter. Dat de Duster goedkoop moest zijn, is in het interieur nog wel te zien, maar minder dan voorheen. Harde en glimmende kunststoffen domineren evenwel het dashboard. Ook in de details blijkt dat de portemonnee het soms heeft gewonnen tijdens de ontwikkeling. Zo is de dashboardverlichting niet instelbaar en zijn de knoppen op het stuur überhaupt niet verlicht. Toch heeft Dacia ruimte gevonden voor leuke details, zoals de tuimelschakelaars en een klein schermpje in de draaiknop voor de temperatuurinstelling. Kortom, de Duster mag dan geen luxe uitdelen, hij biedt een charmante eenvoud en vooral heel veel ruimte voor een scherpe prijs.
Hyundai Kona 1.0 T - 2018 - 145.000 km - €14.690
Bij de Hyundai Kona kunnen we niet om het uiterlijk heen. Hier staat een auto die de tongen losmaakt. Iedereen vindt er iets van. En dat is prima, want je wilt toch opvallen met je product. En opvallen doen de Zuid-Koreanen. Aanvallen ook trouwens.
De 1,0-liter motor in onze Kona is dé krachtbron voor dit model in Nederland: 120 pk die de voorwielen aandrijft. Voor het Nederlandse verkeersbeeld voldoet de motor uitstekend, al klinkt hij bij zwaardere belasting niet zo geraffineerd en is hij iets te luidruchtig. Over de bak niets dan lof: als een mes door de boter.
Hoewel auto’s in dit segment niets met sportiviteit te maken hebben, is de Kona best een scherpe auto. De besturing werkt direct en de auto laat zich in de bocht prettig zetten . Wat betreft de vering en demping: die had van ons zachter gemogen. Bijzonder aan de Kona is dat de 1,0-literversie een simpelere achterasconstructie heeft die wat moeite heeft met hobbels. Maar de Kona is toch hetzelfde als de Stonic van Kia? Niet helemaal. De Kona heeft een andere bodemplaat om alvast klaar te zijn voor een elektrische versie die er toen aan ging komen. Van binnen oogt de auto normaal. En dat is niet afkeurend bedoeld.
Alles zit waar je het verwacht en de bediening klopt, ook die van het multimediasysteem. Binnen is de Kona overigens wel zeer gelijk aan de Kia Stonic.
Lekker ruim
Ook de Kona maakt binnen dit zevental zijn naam als SUV/cross-over waar. Vier volwassenen vinden probleemloos een plek in deze auto. Ook de instap naar de achterbank is fijn. De inhoud van de kofferbak blijft iets achter. Over de afwerking niets dan goeds: de boel zit degelijk en netjes in elkaar.
Op het hoogste uitrustingsniveau waarmee de Kona leverbaar was, Premium, zijn zelfs verwarmbare en geventileerde stoelen present. Dit is een Comfort en die zit gemiddeld in zijn spullen. Wel airco en cruise control natuurlijk.
Hyundai is in dit B-segment present met een zeer volwaardige SUV/cross-over die hoogstens nog wat raffinement mist hier en daar. Verder puik en bewezen betrouwbaar. En daar is de prijs dan ook naar. Goede allrounder.
Mazda CX-3 2.0 - 2018 - 99.000 km - €16.950
We gaan het helemaal anders doen, zeiden ze bij Mazda toen Ford weer vertrok. En zo is het, Mazda gaat zijn eigen weg, ook met deze CX-3. Daarmee plaatst de compacte Japanner zich binnen dit zevental ook in een wat aparte positie.
Die drie in de modelnaam zet je meteen op het verkeerde been, want de basis van deze CX-3 is juist de Mazda 2. Maar de ‘3’ en het voorafje ‘CX’ schuiven deze compact richting het loket van de SUV-achtigen van het merk Mazda. Maar vergeet dat maar weer snel, want deze CX-3 is de krapste van allemaal. Je kunt het met de beste wil van de wereld geen SUV noemen. Had het ding gewoon Mazda 2 Plus genoemd, maar dat is natuurlijk niet cool genoeg voor die hippe marketingjongens en -meisjes. Overigens wil dit niet zeggen dat het geen fijne kar is.
Vier potten
Vier potten, samen goed voor een slagvolume van twee liter, liggen dwars voorin deze Japanner hun werk te doen. Het levert evengoed ‘maar’ 120 pk op en dat is niet echt veel. Die motor hoeft dus helemaal niet hard te werken dus ... Zuinig! Zo kan het ook, in plaats van downsizen. Toch komt het er niet helemaal uit. Het is leuk bedacht. maar als je met de CX-3 wil inhalen, moet je evengoed gewoon terugschakelen. En dat is wel weer een feest in deze auto. Lekker schakelen.
Ook heerlijk is de afwerking binnenin. Dit is nu wat je noemt een cockpit, Peugeot! Mooie materialen en een goede zitpositie. Dit is misschien wel de fijnst rijdende van alle zeven B-segmenters die we vandaag bij elkaar hebben. Maar een SUV is het natuurlijk niet en de eigenwijze keuze is te waarderen, maar heeft geen echte meerwaarde.
Dan het onderstel. Ook daarvoor geldt dat er betere zijn in deze categorie. De CX-3 kan zijn Mazda 2-roots niet verhullen, ondanks die CX-3 badge. Hij is niet echt comfortabel, een tikkeltje stoterig, maar wel scherp. Dan blijven er alleen zijn prachtige interieur over, zijn degelijke techniek, de fijne bediening en zijn sportieve uiterlijk waar deze Mazda het van moet hebben. Dus leuke auto, maar niet geslaagd als SUV.
We waarderen het als je wilt bijdragen door het bijhouden van de AutoWeek Verbruiksmonitor of door een gebruikersreview te schrijven waarin je jouw ervaringen met de auto deelt. Daarmee help je potentiële kopers echt vooruit!
Lezersreacties (126) (gesloten)
De discussie is gesloten.
Reageren is niet meer mogelijk.