AutoWeek 3 2021

Abonneer nú met korting

Kies nú voor een abonnement met korting

Navigatie

MENU
logo AutoWeek

Menu

  • Nieuws
    • Autonieuws
    • Autotechniek
    • Banden
    • Bestelauto's
    • Campers
    • Classics & Youngtimers
    • Elektrische auto's
    • Supercars
    • Verkoopcijfers
    • Weblogs
    • Aanmelden nieuwsbrief
  • Tests
    • Autoreviews
    • Autotests
    • Nieuwste autovideo's
    • Verbruiksmonitor
    • Zelf testen?
  • Auto's
    • Auto zoeken
    • CarBase Autovergelijker
    • Private Lease vergelijker
    • Private Lease aanbod
    • Voorraadauto's
  • Occasions
    • Occasion zoeken
    • Klassieker zoeken
    • Tweedehands auto kopen
    • Auto verkopen
    • Auto importeren
    • Auto onderhoud
    • Dealergids
  • Tools
    • Autobandenvergelijker
    • AutoWeek Autoverzekering
    • Bijtelling Calculator
    • BPM Calculator
    • Kentekencheck
    • Kostenberekening
    • Waardebepaling
    • Wegenbelasting
  • Forum
    • Forum Index
    • Actieve topics
    • Nieuwste topics
    • Zoeken
    • Uitleg Forum
  • AutoWeek 3 2021
    Word nu
    abonnee!
    • AutoWeek
    • AutoWeek Campers
    • AutoWeek Classics
    • AutoWeek GTO
    • Abonnee voordeel
    • Bestel editie
    • Nu in AutoWeek
  • Magazine
    • AutoWeek
    • AutoWeek Campers
    • AutoWeek Classics
    • AutoWeek GTO
    • Abonnee voordeel
    • Bestel editie
    • Nu in AutoWeek
  • Account
    • Mijn auto's
    • Mijn occasions
    • Mijn alerts
    • Mijn gegevens
    • Uitloggen
    • Mijn AutoWeek

      Autoweek Account
      • Autoreviews schrijven
      • Brandstofverbruik bijhouden
      • Reageren op berichten
      • Autobrochures downloaden
      • Nieuwsalerts instellen
      • Deelnemen aan het AW Forum

      en nog veel meer..

      RegistrerenInloggen
    • Om te kunnen inloggen op Mijn AutoWeek moet u akkoord gaan met onze privacy voorwaarden.

      Meer informatie
  • Zoeken
Sluiten

Zoeken

Op trefwoord

of

Op kenteken

Zoeken

Auto's
Kenteken
  • Home
  • Autotests
122

Korea's steekwapen

Kia Stinger

  • Dirk Branke
  • Eerste rijtest
12 augustus 2017 om 10:05
  • Meer
    • Linkedin
    • Pinterest
    • Print
    • Email
  • Whatsapp
  • Twitter
  • Facebook
AutoWeek 28 2017
AutoWeek 28 2017

Dit artikel is verschenen in AutoWeek 28 2017

Een Kia met 370 pk, vierwielaandrijving en een topsnelheid van 270 km/h. Als je dat een paar jaar geleden had geroepen, was je keihard uitgelachen. De Stinger is echter een auto die we heel serieus moeten nemen.

Het merk kwam van ver, maar deed dat wel met grote stappen: Kia is groot geworden met budgetauto's, maar bouwt inmiddels – zoals gevoeglijk bekend is – auto's die zich in alle opzichten kunnen meten met de producten van Europese volumemerken. De Zuid-Koreanen hebben het volgende doel echter al voor ogen. Ook de zogenoemde premiummerken moeten stukje bij beetje rekening gaan houden met nieuwe concurrentie uit onverwachte hoek. Met de Stinger heeft Kia namelijk gerenommeerde spelers als Audi (A5 Sportback) en BMW (4-serie Gran Coupé) in het vizier. En het moet gezegd, het eindresultaat ziet er bijzonder geslaagd uit.

De typische 'tiger nose'-grille oogt door zijn breedte imposanter dan ooit, terwijl ook de grote luchtinlaten en de priemende ledkoplampen ervoor zorgen dat deze Kia serieus wordt genomen. En dan zijn er nog die lange motorkap, de fraaie inkepingen in de flanken met luchtuitlaten, de 19-inch wielen en de lage, coupéachtige achterzijde met vier portieren en grote achterklep. Een sterk staaltje van hoofddesigner Peter Schreyer, die overigens niet als enige westerling betrokken was bij de ontwikkeling van Kia's nieuwe topmodel. Zijn landgenoot Albert Biermann, die tot voor kort bij BMW's M-divisie werkte en zodoende verantwoordelijk was voor auto's als de M3 en M5, heeft zich namelijk als ontwikkelingschef beziggehouden met de technische aspecten.

Qua techniek leunt de Stinger sterk op de G80, een model van Genesis, het luxemerk van Hyundai. Zodoende beschikt de top-Kia in tegenstelling tot de minder heftige modellen uit het Kia-gamma over in lengterichting geplaatste motoren, achterwielaandrijving en een onderstel met McPherson-veerpoten aan de voorzijde en een multilink achteras. Tegen meerprijs is vierwielaandrijving met torque vectoring en – voor het eerst bij Kia – elektrisch verstelbare schokdempers verkrijgbaar. Een achttraps automaat behoort tot de standaarduitrusting, terwijl er op motorengebied keuze is uit een 2,2-liter dieselmotor met 200 pk, een 2,0-liter turbobenzinemotor met 255 pk en een 370 pk sterke biturbo-V6.

Bij onze eerste korte kennismaking met Kia's nieuwe vlaggenschip op de testbaan van het merk weet de uit de kluiten gewassen Stinger indruk te maken met zijn daadkrachtige aandrijflijn, mooie balans en verbazend directe besturing. De V6 maakt een mooi zwaar geluid en zorgt ervoor dat deze auto desgewenst flinke stappen voorwaarts zet. Daarbij voelt de auto lichtvoetig, maar niet nerveus aan. "De Stinger moet qua rijden waarmaken wat zijn uiterlijk belooft", zo stelde Biermann zichzelf ten doel. Missie geslaagd.

Mochten er nog steeds mensen zijn die het merk Kia onderschatten, dan worden ze nu definitief wakker geschud. De Stinger is een indrukwekkende auto met een waanzinnig design en hoogstaande techniek. Het zal een hele opgave worden om Audi- en BMW-rijders de weg naar de Kia-showroom te laten vinden, maar de Stinger is beslist opgewassen tegen de eerdergenoemde A5 Sportback en 4-serie Gran Coupé. En dat is voor een nieuwkomer een prestatie van formaat.

OORDEEL

  • +Heerlijk directe besturing
  • +Overtuigende aandrijflijn
  • -Imago telt in dit segment zwaar
  • Houd me op de hoogte over de Kia Stinger
Kia Kia Stinger

Uitgelicht aanbod

    2.2 CRDi 245pk GT-Line | Leder | 19" | Panodak | Stoelverw +ventilatie

    Kia Stinger 2.2 CRDi 245pk GT-Line | Leder | 19" | Panodak | Stoelverw +ventilatie

    • 2018
    • 72.544 km

    € 39.940

    3.3 V6 T-GDI AWD GT Automaat

    Kia Stinger 3.3 V6 T-GDI AWD GT Automaat

    • 2019
    • 26.036 km

    € 64.500

    GT-Line | 300pk | 20" Vossen | Eibach

    Kia Stinger GT-Line | 300pk | 20" Vossen | Eibach

    • 2020
    • 32.974 km

    € 59.940

Meer Kia Stinger occasions

Lezersreacties (122) (gesloten)

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kunt u er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.

Reactie verwijderen

Weet je het zeker dat je dit bericht wilt verwijderen?

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens

De discussie is gesloten.
Reageren is niet meer mogelijk.

Bekijk ook

Kopersgids

Zoeken en vergelijken
  • Kia Stinger specificaties
  • Kia Stinger occasions
  • Kia Stinger video's
Advies en informatie
  • Kia Stinger tests
  • Kia Stinger gebruikersreviews
  • Kia Stinger index
PREMIUM
Opel Insignia - Alfa Romeo Giulia - Kia Stinger

Opel Insignia - Alfa Romeo Giulia - Kia Stinger

Een bovengemiddeld sportieve, middelgrote auto? Zal wel weer een Audi, Mercedes of BMW worden....

Lees meer
BMW 440i Gran Coupé vs. Kia Stinger dubbeltest

BMW 440i Gran Coupé vs. Kia Stinger dubbeltest

126

BMW's voelen zich een doorgaans prima thuis op het circuit, ook al is de 440i xDrive...

Gerelateerd

  • Model
  • Merk
Model
Model
  • Autonieuws
    Vernieuwde Kia Stinger nu voor Europa

    Vernieuwde Kia Stinger nu voor Europa

    41
    • 23 september 2020
  • Autonieuws
    Facelift voor Kia Stinger

    Facelift voor Kia Stinger

    63
    • 12 augustus 2020
  • Autonieuws
    Tipje van de sluier Kia Stinger facelift

    Tipje van de sluier Kia Stinger facelift

    18
    • 19 mei 2020
  • Autonieuws
    Kia Stinger in faceliftvorm op pad

    Kia Stinger in faceliftvorm op pad

    43
    • 15 mei 2020
  • Autonieuws
    Kia onthult Stinger GTS

    Kia onthult Stinger GTS

    21
    • 17 april 2019
  • Autonieuws
    Kia Telluride in vier smaken naar Las Vegas

    Kia Telluride in vier smaken naar Las Vegas

    1
    • 1 november 2018
  • PREMIUM
    Opel Insignia - Alfa Romeo Giulia - Kia Stinger

    Opel Insignia - Alfa Romeo Giulia - Kia...

    • 10 juli 2018
Merk
Merk
  • Review
    Kia e-Niro 64kWh ExecutiveLine (2020)

    Kia e-Niro 64kWh ExecutiveLine (2020)

    • 17 januari 2021
  • Review
    Kia e-Niro 64kWh ExecutiveLine (2020)

    Kia e-Niro 64kWh ExecutiveLine (2020)

    5
    • 17 januari 2021
  • Review
    Kia Sorento 3.5 V6 EX Luxe (2004)

    Kia Sorento 3.5 V6 EX Luxe (2004)

    2
    • 17 januari 2021
  • Review
    Kia Stonic 1.0 T-GDi MHEV 100pk DynamicPlusLine (2021)

    Kia Stonic 1.0 T-GDi MHEV 100pk DynamicPlusLine...

    • 16 januari 2021
  • Autonieuws
    Kia: zeven nieuwe EV’s voor 2027

    Kia: zeven nieuwe EV’s voor 2027

    32
    • 15 januari 2021
  • Autotest
    Kia XCeed PHEV

    Kia XCeed PHEV

    5
    • 11 januari 2021
  • Autonieuws
    Duister voordeel: Kia Sportage Black Edition

    Duister voordeel: Kia Sportage Black Edition

    14
    • 8 januari 2021

Persoonlijk op de hoogte blijven van autonieuws?

Over AutoWeek

  • Klantenservice
  • Copyright
  • Disclaimer
  • Privacy & Cookiebeleid
  • Cookie instellingen wijzigen
  • Gebruiksvoorwaarden

Volg AutoWeek

  • Facebook
  • Instagram
  • RSS
  • Twitter
  • Youtube

Meer AutoWeek

  • Contact redactie
  • Colofon
  • Autobrochures
  • Dealergids
  • Klassiekergids
  • Koppel abonnement

Overig

  • Adverteren
  • AutoWeek Lab
  • AutoWeek Autoverzekering
  • AutoWeek Private Lease
  • Je auto aanmelden
  • Partners
  • Alfa Romeo
  • Alpine
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Cadillac
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Dacia
  • Donkervoort
  • DS
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Maserati
  • Mazda
  • Mercedes-Benz
  • MG
  • Mini
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

© 2021 DPG Media Magazines B.V.

onderdeel van DPG Media Magazines groep