Abonneer nú met korting

Kies nú voor een abonnement met korting

Navigatie

MENU
AutoWeek

Menu

  • Nieuws
    • Advies Centrum
    • Autonieuws
    • Autotechniek
    • Banden
    • Bestelauto's
    • Campers
    • Classics & Youngtimers
    • Elektrische auto
    • Supercars
    • Verkoopcijfers
    • Podcasts
  • Tests
    • Autoreviews
    • Autotests
    • Nieuwste autovideo's
    • Verbruiksmonitor
    • Zelf testen?
  • Auto's
    • Auto zoeken
    • CarBase Autovergelijker
    • Elektrische auto's
    • Private Lease
    • Nieuwe auto uit voorraad
  • Occasions
    • Occasion zoeken
    • Klassieker zoeken
    • Tweedehands auto
    • Auto importeren
    • Auto onderhoud
  • Tools
    • Autobandenvergelijker
    • Autoverzekering vergelijker
    • Bijtelling Calculator
    • BPM Calculator
    • Kentekencheck
    • Kostenberekening
    • Waardebepaling
    • Private Lease Vergelijker
    • Wegenbelasting
  • Forum
    • Forum Index
    • Actieve topics
    • Nieuwste topics
    • Zoeken
    • Uitleg Forum
  • Word nu
    abonnee!
    • AutoWeek
    • AutoWeek Classics
    • AutoWeek Campers
    • AutoWeek GTO
    • Abonnee voordeel
    • Bestel editie
    • Nu in AutoWeek
  • Account
    • Mijn auto's/reviews
    • Mijn occasions
    • Mijn alerts
    • Mijn gegevens
    • Uitloggen
    • Mijn AutoWeek

      Autoweek Account
      • Autoreviews schrijven
      • Brandstofverbruik bijhouden
      • Reageren op berichten
      • Autobrochures downloaden
      • Nieuwsalerts instellen
      • Deelnemen aan het AW Forum

      en nog veel meer..

      Registreren Inloggen
    • Om te kunnen inloggen op Mijn AutoWeek moet u akkoord gaan met onze privacy voorwaarden.

      Meer informatie
  • Zoeken
Sluiten

Zoeken

Op trefwoord

of

Op kenteken

Zoeken

Auto's
Kenteken
AutoWeek.nl heeft je steun nodig
We zien dat je een adblocker gebruikt. Dat vinden we jammer, want alleen dankzij advertenties kunnen we autoweek.nl gratis toegankelijk houden. We willen je vragen voor autoweek.nl een uitzondering te maken. Wil je jouw adblocker voor ons pauzeren? Zo werkt het
  • Home
  • Autotests

Kia Stinger

Koningstijger

33
Kia Stinger
Kia StingerKia StingerKia StingerKia StingerKia StingerKia StingerKia StingerKia StingerKia Stinger
  • Marco Gorter
  • Eerste rijtest
3 november 2017 om 13:33
  • Meer
    • Linkedin
    • Pinterest
    • Print
    • Email
  • Whatsapp
  • Twitter
  • Facebook
AutoWeek 41 2017
AutoWeek 41 2017

Je leest het in AutoWeek 41 2017

Sinds Peter Schreyer z'n kenmerkende Tiger Nose-grille introduceerde, worden Kia's steeds aantrekkelijker. Maar nooit eerder lonkte een Kia zo verleidelijk als de nieuwe Stinger. En ook niet eerder vertoond: deze Kia neemt het direct op tegen een BMW en een Audi.

Het is wel een boel geld voor een Kia: € 59.995. Maar: je krijgt er misschien wel de beste auto voor die het merk ooit in ons land leverde. De nieuwe Stinger is namelijk geen Kia zoals wij die kennen. In plaats van voorwielaandrijving heeft deze achterwielaandrijving. Waar andere Kia's bij 200 pk stoppen, beschikt deze minimaal over een dergelijk aantal pk's. Binnenin zijn er ook weinig overeenkomsten met andere modellen uit dezelfde showroom, maar een styling en afwerking die richting premiumniveau gaat. Dat moet ook, de Stinger neemt het immers rechtstreeks op tegen de Audi A5 Sportback en de BMW 4-serie Gran Coupé.

Vooral die laatste komt achter het stuur van de Stinger regelmatig bovendrijven in je geest; het weggedrag lijkt namelijk sterk op dat van de vierdeurs coupé uit München. Dat betekent dat de nieuwe Kia vooral heel neutraal stuurt. Onderstuur blijft lang uit en wanneer het toch optreedt, heb je als bestuurder de mogelijkheid om dat met iets minder gas netjes op te lossen, of het met heel veel méér gas juist om te zetten in overstuur. Dankzij het standaard sperdifferentieel tussen de achterwielen komt de achterzijde op het gas beheerst, maar relatief makkelijk om. Denk echter niet dat de Stinger een sportwagen pur sang is, want het onderstel geeft wel voldoende mee om niet continu storend aanwezig te zijn. Korte oneffenheden en echt slecht wegdek geeft het onderstel weliswaar vrij nadrukkelijk door, maar dat is de prijs die je betaalt voor de dynamische capaciteiten. Er moet immers wel – in het geval van de dieselversie –1.700 kilo onder controle gehouden worden. Dat doet de Stinger met verve, maar die 100 kilo extra maken hem net wat minder uitgebalanceerd dan een 420d Gran Coupé. Ook krijgen de remmen het zwaar bij een sportieve rijstijl. Ze blijven keurig werken, maar je ruikt ze al snel. Toch: voor een eerste poging tot een sportieve vierdeurs coupé slaagt de Stinger boven verwachting goed. Het is echt erg leuk sturen en dat is precies waar men op heeft gemikt.

GEWICHTSNADEEL

Het relatief hoge gewicht heeft echter ook nadelige gevolgen voor de prestaties. Of eigenlijk: voor de manier waarop die prestaties worden geleverd. De 2.2 CRDi dieselmotor levert 200 pk en 440 Nm, wat 'm aan soortgelijke cijfers helpt als een vergelijkbaar gemotoriseerde premium-Duitser. Onder vollast klinkt de diesel wel zwaar, hij moet er merkbaar aan trekken. Bovendien wil de in eigen huis ontwikkelde achttraps automaat dan nog weleens te laat zijn en in de bocht nog schakelen. Maar goed, een dergelijke rijstijl past ook niet echt bij een diesel en wanneer je iets minder van hem vraagt, blijkt de aandrijflijn vlot en schokvrij aan je wensen te kunnen voldoen. Ook de 2,0-liter viercilinder benzinemotor met turbo en de 3,3-liter biturbo-V6 leveren concurrerende prestaties, zonder het aanbod van andere fabrikanten te overtreffen.

Ongeveer hetzelfde zou je kunnen zeggen van het interieur: het ziet er allemaal keurig verzorgd uit, maar de gebruikte materialen en de grafische kwaliteiten van het navigatiesysteem steken zeker niet boven die van een Audi A5 uit. Heel erg is dat overigens niet, want belangrijke zaken als de verstelbaarheid van de zitpositie en de algemene ergonomie zijn prima uitgewerkt. Het gemis van een centrale controller valt ook erg mee. Het touchscreen is tijdens het rijden minder praktisch, maar de indeling van de verschillende menu's is logisch. Door de lange wielbasis is de beenruimte achterin bovendien riant, wat de beperkte hoofdruimte grotendeels goedmaakt.


ALTIJD EEN GT

Zoals we van Kia gewend zijn, valt er over de uitrusting bijzonder weinig te klagen. Kies je voor de 3,3-liter V6, dan krijg je automatisch een GT, de viercilinders zijn altijd uitgevoerd als GT-Line. Elektronisch aangestuurde dempers en nog wat andere kleine zaken moet je dan missen, maar voor de rest is ook die laatste buitengewoon compleet. Leren bekleding, elektrische stoelverstelling, stoelverwarming en -ventilatie, navigatie, een Harman Kardongeluidssysteem en zelfs metallic lak: alles zit bij de prijs inbegrepen. Ook alle veiligheidssystemen die je in deze klasse verwacht, vergen geen extra investering. Voor de € 59.995 die je betaalt, krijg je dus meer uitrusting dan bij de Audi- of BMW-dealer.

In die zin is de nieuwe Stinger best een goede deal. Toch zal hij waarschijnlijk zeldzaam blijven in ons land. Hoe je het ook wendt of keert: het blijft een erg fors bedrag voor een merk dat tot voor kort nadrukkelijk in de budgethoek te vinden was. Nog even los van de vraag of mensen überhaupt bereid zijn om een dergelijk bedrag bij de Kiadealer achter te laten, betekent het vaak ook weinig goeds voor de restwaarde. Aan de auto zelf ligt het echter niet, die laat een positieve indruk achter. Wellicht is de Stinger niet grensverleggend, maar het is voor het eerst dat een Kia langs deze maatstaf wordt afgemeten. Dat het merk die maatstaf niet meteen verlegt, is alleszins begrijpelijk. Dat de auto er in zoveel opzichten zo dicht bij zit, is op zichzelf al bewijs genoeg dat de ambitie van de Koreanen zich niet laat temperen.

Video

Helaas kunnen wij deze video niet weergeven, omdat je niet akkoord bent gegaan met de cookie voorwaarden.
Onze video speler heeft rechten nodig voor de "Social Media".
Wijzig je cookie instellingen

  • Houd me op de hoogte over de Kia Stinger
Kia Kia Stinger

Uitgelicht aanbod

    Kia Stinger 2.0 T-GDI GT-Line | NP € 72.155,-

    Kia Stinger 2.0 T-GDI GT-Line | NP € 72.155,-

    • 2019
    • 27.370 km

    € 47.950

    Kia Stinger 2.0 T-GDI GT-Line | NAVI | 360° CAMERA | H&K | PANO | LED

    Kia Stinger 2.0 T-GDI GT-Line | NAVI | 360° CAMERA | H&K | PANO | LED

    • 2019
    • 76.973 km

    € 49.950

    Kia Stinger 2.0 T-GDI GT-Line | Red Pack Leather | 255 PK | 20'' VELGEN | Full Options

    Kia Stinger 2.0 T-GDI GT-Line | Red Pack Leather | 255 PK | 20'' VELGEN | Full Options

    • 2018
    • 44.930 km

    € 39.949

Meer Kia Stinger occasions

Gerelateerde forumtopics

  • Kia Stinger | Nieuw: facelift 2021

    121
    • 15 augustus 2020

Lezersreacties (33) (gesloten)

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kunt u er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.

Reactie verwijderen

Weet je het zeker dat je dit bericht wilt verwijderen?

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens

De discussie is gesloten.
Reageren is niet meer mogelijk.

Bekijk ook

Kopersgids

Zoeken en vergelijken
  • Kia Stinger specificaties
  • Kia Stinger occasions
  • Kia Stinger video's
Advies en informatie
  • Kia Stinger tests
  • Kia Stinger gebruikersreviews
  • Kia Stinger index
PREMIUM
Opel Insignia - Alfa Romeo Giulia - Kia Stinger

Opel Insignia - Alfa Romeo Giulia - Kia Stinger

Een bovengemiddeld sportieve, middelgrote auto? Zal wel weer een Audi, Mercedes of BMW worden....

Lees meer
BMW 440i Gran Coupé vs. Kia Stinger dubbeltest

BMW 440i Gran Coupé vs. Kia Stinger dubbeltest

126

BMW's voelen zich een doorgaans prima thuis op het circuit, ook al is de 440i xDrive...

Gerelateerd

  • Model
  • Merk
Model
Model
  • Nieuws
    Vernieuwde Kia Stinger 3.3 T-GDI V6 veel goedkoper

    Vernieuwde Kia Stinger 3.3 T-GDI V6 veel...

    41
    • 22 februari 2021
  • Nieuws
    Vernieuwde Kia Stinger nu voor Europa

    Vernieuwde Kia Stinger nu voor Europa

    41
    • 23 september 2020
  • Nieuws
    Facelift voor Kia Stinger

    Facelift voor Kia Stinger

    63
    • 12 augustus 2020
  • Nieuws
    Tipje van de sluier Kia Stinger facelift

    Tipje van de sluier Kia Stinger facelift

    18
    • 19 mei 2020
  • Nieuws
    Kia Stinger in faceliftvorm op pad

    Kia Stinger in faceliftvorm op pad

    43
    • 15 mei 2020
  • Nieuws
    Kia onthult Stinger GTS

    Kia onthult Stinger GTS

    21
    • 17 april 2019
  • Nieuws
    Kia Telluride in vier smaken naar Las Vegas

    Kia Telluride in vier smaken naar Las Vegas

    1
    • 1 november 2018
Merk
Merk
  • Kia Sportage - Welkom duurtest

    Kia Sportage - Welkom duurtest

    50
    • 14 juni 2022
  • Kia Sportage vs Volkswagen Tiguan - Dubbeltest

    Kia Sportage vs Volkswagen Tiguan - Dubbeltest

    • 10 juni 2022
  • Nieuws
    ‘Hyundai, Kia en Genesis gaan meer modellen in Europa ontwikkelen’

    ‘Hyundai, Kia en Genesis gaan meer modellen...

    32
    • 6 juni 2022
  • Nieuws
    Kia Niro-voorbodes kregen steevast vleugeldeuren mee

    Kia Niro-voorbodes kregen steevast vleugeldeuren...

    4
    • 27 mei 2022
  • Nieuws
    Vier Euro NCAP-sterren voor Peugeot 308 en Opel Astra

    Vier Euro NCAP-sterren voor Peugeot 308...

    68
    • 25 mei 2022
  • Test: Kia Niro EV

    Test: Kia Niro EV

    106
    • 23 mei 2022
  • Nieuws
    Hyundai Ioniq 7 en Kia EV9 - Vooruitblik op elektrische zevenzitters

    Hyundai Ioniq 7 en Kia EV9 - Vooruitblik...

    112
    • 22 mei 2022

Persoonlijk op de hoogte blijven van autonieuws?

Over AutoWeek

  • Klantenservice
  • Copyright
  • Disclaimer
  • Privacy & Cookiebeleid
  • Cookie instellingen wijzigen
  • Gebruiksvoorwaarden

Volg AutoWeek

  • Facebook
  • Instagram
  • Twitter
  • Youtube
  • Podcasts
  • RSS

Meer AutoWeek

  • Aanmelden nieuwsbrief
  • Contact redactie
  • Colofon
  • Autobrochures
  • Klassiekergids

Overig

  • Adverteren
  • AutoWeek LAB
  • Je auto aanmelden
  • Koppel abonnement
  • Partners
  • Alfa Romeo
  • Alpine
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Cadillac
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • DS
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • McLaren
  • Mercedes-Benz
  • MG
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

© 2022 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden