Kia Sportage 1.6 T-GDI 7DCT 4WD (2016)

Meteen aan de top

KIa Sportage 1.6 T-GDI 7DCT 4WD
KIa Sportage 1.6 T-GDI 7DCT 4WDKIa Sportage 1.6 T-GDI 7DCT 4WDKIa Sportage 1.6 T-GDI 7DCT 4WDKIa Sportage 1.6 T-GDI 7DCT 4WDKIa Sportage 1.6 T-GDI 7DCT 4WD

Voor veel Nederlandse automobilisten was de Sportage twintig jaar geleden de eerste kennismaking met het nieuwe merk Kia. Inmiddels zijn we drie generaties verder; de zojuist gelanceerde nieuwste versie maakt vooral indruk met zijn rij-eigenschappen.

Kia zette met de vorige Sportage vooral een enorme stap op design-gebied. De auto was een ontwerp van de Duitser Peter Schreyer, die inmiddels een zeer hoge functie heeft binnen de Hyundai Motor Company waar Kia onder valt. De nieuwe Sportage doet extra zijn best om de aandacht op zich te vestigen. We testten de topversie, die op 19-inchwielen staat, hetgeen de aantrekkingskracht van de auto nog verder vergroot. Vanbinnen duizelt de hoeveelheid dashboard-knoppen in eerste instantie; al snel wordt echter duidelijk dat de ergonomie goed voor elkaar is. De belangrijkste bedieningsorganen zitten op het stuur. Het feit dat er zoveel knoppen zijn, komt vooral door de complete uitrusting van de GT Plusline, die onder meer stoelverwarming voor- én achterin heeft, alsmede stoelventilatie én stuurverwarming. Op deze uitvoering zit zó veel, dat we maar twee aanvullingen kunnen bedenken: adaptieve cruisecontrol en een head-updisplay. Het multimediasysteem werkt met een prettig bedienbaar touchscreen; je kunt ook met knoppen op het dashboard snel de gewenste functie selecteren. De zit achter het stuur is heel goed; achterin kunnen de passagiers de rugleuningen verstellen. Aan hoofd- en beenruimte is geen gebrek. De testauto heeft vierwielaandrijving, die altijd is gekoppeld aan een automatische 7-traps transmissie met dubbele koppeling. Kia's DCT-7 is heel relaxed van aard en blijft lang in een hoge versnelling hangen. Wil je hem tot terugschakelen aanzetten, stamp dan flink op het gaspedaal. Met de Drive Mode kun je bak een levendiger karakter geven. Dan komen de 177 pk en 265 Nm van de 1,6-liter turbomotor goed tot uiting. Wat heet: de Sportage presteert het om binnen 8,5 seconden naar 100 km/h te sprinten - erg vlot! De Sportage is bovendien de eerste SUV van Kia die ook van bochten houdt. Hij verslindt ze, daarbij geholpen door de 245/45R19-banden die zeer veel grip hebben. Het comfort is prima; de Sportage geeft alleen dwarsrichels keihard door. Dat heeft ook met de sportieve banden te maken. Het verbruik is stevig, maar ligt voor dit type auto op een gemiddeld niveau.

Oordeel

De nieuwe Kia Sportage blinkt uit met zijn uitstekende weggedrag, warmee hij meteen aan de top van zijn segment komt de staan. De prestaties liggen op een hoog niveau. De standaarduitrusting is als vanouds bijzonder riant en dat geldt niet alleen voor de duurste versies.

Signalement

Merk Kia
Model Sportage 1.6 T-GDI 4WD GT-PlusLine
Carrosserie 5-deurs, suv
Transmissie 7 versnellingen, automaat met dubbele koppeling
Aandrijving 4wd
Nieuwprijs € 48.495

Specificaties

Brandstof benzine
Motor 4-cil. in lijn
Cilinderinhoud 1.591 cc
Maximaal vermogen 130 kW / 177 pk bij 5.500 tpm
Maximaal koppel 265 Nm bij 1.500 tpm
Inhoud brandstoftank 62 l
Lengte / breedte / hoogte 4.480 mm / 1.855 mm / 1.635 mm
Wielbasis 2.670 mm
Massa leeg 1.509 kg
Laadvermogen 661 kg
Aanhangermassa geremd / ongeremd 1.900 kg / 750 kg
Banden245/45R19Prijzen
Topsnelheid 201 km/h
Acceleratie 0-100 km/h 8,5 s (fabrieksopgave: 9,1 s)
Acceleratie 50-80 km/h in D 2,9 s
Acceleratie 80-120 km/h in D 8,5s
Brandstofverbruik 7,5 l/100km
CO2-uitstoot 175 g/km

PRIVATE LEASE Kia Sportage

Gerelateerde forum topics

Lezersreacties (35) (gesloten)

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.

De discussie is gesloten.
Reageren is niet meer mogelijk.

Praat verder op het forum