Kia Sportage 1.6 T-GDI 7DCT 4WD (2016)
Meteen aan de top
Voor veel Nederlandse automobilisten was de Sportage twintig jaar geleden de eerste kennismaking met het nieuwe merk Kia. Inmiddels zijn we drie generaties verder; de zojuist gelanceerde nieuwste versie maakt vooral indruk met zijn rij-eigenschappen.
Kia zette met de vorige Sportage vooral een enorme stap op design-gebied. De auto was een ontwerp van de Duitser Peter Schreyer, die inmiddels een zeer hoge functie heeft binnen de Hyundai Motor Company waar Kia onder valt. De nieuwe Sportage doet extra zijn best om de aandacht op zich te vestigen. We testten de topversie, die op 19-inchwielen staat, hetgeen de aantrekkingskracht van de auto nog verder vergroot. Vanbinnen duizelt de hoeveelheid dashboard-knoppen in eerste instantie; al snel wordt echter duidelijk dat de ergonomie goed voor elkaar is. De belangrijkste bedieningsorganen zitten op het stuur. Het feit dat er zoveel knoppen zijn, komt vooral door de complete uitrusting van de GT Plusline, die onder meer stoelverwarming voor- én achterin heeft, alsmede stoelventilatie én stuurverwarming. Op deze uitvoering zit zó veel, dat we maar twee aanvullingen kunnen bedenken: adaptieve cruisecontrol en een head-updisplay. Het multimediasysteem werkt met een prettig bedienbaar touchscreen; je kunt ook met knoppen op het dashboard snel de gewenste functie selecteren. De zit achter het stuur is heel goed; achterin kunnen de passagiers de rugleuningen verstellen. Aan hoofd- en beenruimte is geen gebrek. De testauto heeft vierwielaandrijving, die altijd is gekoppeld aan een automatische 7-traps transmissie met dubbele koppeling. Kia's DCT-7 is heel relaxed van aard en blijft lang in een hoge versnelling hangen. Wil je hem tot terugschakelen aanzetten, stamp dan flink op het gaspedaal. Met de Drive Mode kun je bak een levendiger karakter geven. Dan komen de 177 pk en 265 Nm van de 1,6-liter turbomotor goed tot uiting. Wat heet: de Sportage presteert het om binnen 8,5 seconden naar 100 km/h te sprinten - erg vlot! De Sportage is bovendien de eerste SUV van Kia die ook van bochten houdt. Hij verslindt ze, daarbij geholpen door de 245/45R19-banden die zeer veel grip hebben. Het comfort is prima; de Sportage geeft alleen dwarsrichels keihard door. Dat heeft ook met de sportieve banden te maken. Het verbruik is stevig, maar ligt voor dit type auto op een gemiddeld niveau.
Oordeel
De nieuwe Kia Sportage blinkt uit met zijn uitstekende weggedrag, warmee hij meteen aan de top van zijn segment komt de staan. De prestaties liggen op een hoog niveau. De standaarduitrusting is als vanouds bijzonder riant en dat geldt niet alleen voor de duurste versies.
Signalement
Merk | Kia |
---|---|
Model | Sportage 1.6 T-GDI 4WD GT-PlusLine |
Carrosserie | 5-deurs, suv |
Transmissie | 7 versnellingen, automaat met dubbele koppeling |
Aandrijving | 4wd |
Nieuwprijs | € 48.495 |
Specificaties
Brandstof | benzine |
Motor | 4-cil. in lijn |
Cilinderinhoud | 1.591 cc |
Maximaal vermogen | 130 kW / 177 pk bij 5.500 tpm |
Maximaal koppel | 265 Nm bij 1.500 tpm |
Inhoud brandstoftank | 62 l |
Lengte / breedte / hoogte | 4.480 mm / 1.855 mm / 1.635 mm |
Wielbasis | 2.670 mm |
Massa leeg | 1.509 kg |
Laadvermogen | 661 kg |
Aanhangermassa geremd / ongeremd | 1.900 kg / 750 kg |
Banden | 245/45R19Prijzen |
Topsnelheid | 201 km/h |
Acceleratie 0-100 km/h | 8,5 s (fabrieksopgave: 9,1 s) |
Acceleratie 50-80 km/h in D | 2,9 s |
Acceleratie 80-120 km/h in D | 8,5s |
Brandstofverbruik | 7,5 l/100km |
CO2-uitstoot | 175 g/km |
PRIVATE LEASE Kia Sportage
Had je deze auto's al gezien?

Kia Sportage 1.6 T-GDI GT-Line PlusLine TREKHAAK
- 2017
- 79.851 km

Kia Sportage 1.6 T-GDI GT-Line AWD AUTOMAAT SCHUIFDAK CRUISE CONTROLE NAVIGATIE
- 2016
- 90.229 km

Kia Sportage 1.6 T-GDI 4WD GT-Line Panorama Xenon Navi Leder Climate Cruise Ctr Elektr Achterklep Trekhaak Full Options
- 2016
- 76.425 km
Lees ook
Gerelateerde forum topics
Lezersreacties (35) (gesloten)
De discussie is gesloten.
Reageren is niet meer mogelijk.