Kia Sorento (2009-2015) - Doorgelicht
Gelukkig zit er garantie op
De tweede generatie van de Kia Sorento verschilt sterk van de eerste. Helaas is er nog wel wat oud zeer gebleven.
Aan lef ontbrak het de Koreanen niet toen ze in 2002 – Kia stond nog bekend als budgetmerk – met een SUV van meer dan € 30.000 op de markt kwamen. Ze werden beloond voor hun durf, want de Sorento viel zodanig in de smaak, dat klanten bereid waren tot twaalf maanden op hun nieuwe auto te wachten. Met de tweede generatie Sorento – intern met de letters XM aangeduid – maakte Kia een frisse start. Waar de eerste generatie nog echt de eigenschappen had van een offroad-voertuig, zoals starre assen, een hoge en lage gearing en een ladderchassis, was nu een zelfdragend platform met voorwielaandrijving de basis. De sperren en de lage gearing moesten uit plaatsgebrek het veld ruimen. De ingreep was weliswaar begrijpelijk vanwege de groeiende vraag naar SUV’s, maar zonder problemen ging het niet. Ten opzichte van de eerste Sorento had het nieuwe model een veel lager toegestaan trekgewicht. Voor veel paardenliefhebbers en botenbezitters was dat een probleem. Toch waren de nieuwe specificaties bittere noodzaak, zo bleek later. Heel wat koppelingen gaven al na 60.000 kilometer de geest, turbocompressors hielden ermee op en de banden sleten bovengemiddeld snel. Een belabberde koersstabiliteit en sterk onderstuur zijn de gevolgen en een zware last aan de trekhaak maakt het allemaal nog erger. ‘Geen sportief gedoe’ is ook wat het onderstel uitstraalt. Vering en dempers zijn van het gemoedelijke type; van snel bochtenwerk word je zeeziek. Met maximaal zeven zitplaatsen is er wel dan wel weer genoeg plaats voor een royaal gezin. Onder de kap ligt de goed gekozen 2,2-liter CRDi-dieselmotor, een eigen ontwikkeling van Kia. Met 197 pk en 421 Nm is die al bij lage toerentallen voldoende krachtig, zodat hij beter past bij het karakter van de Sorento dan de veel minder vaak bestelde benzinemotor met 174 of 192 pk. In beide uitvoeringen is dat blok nogal dorstig van aard. Een groot voordeel van de Sorento is de zevenjarige fabrieksgarantie, die vooral de jongere exemplaren gewild maakt; de reparatiekosten blijven zo beheersbaar. Ook in dit opzicht toonde Kia lef.
Dit artikel is gratis te downloaden in PDF-formaat. Hiervoor maak je eenmalig een AutoWeek account aan, waarna je onbeperkt uit het AutoWeek archief kunt downloaden.
Oordeel
De Sorento is beter dan zijn voorganger, maar ook minder onderscheidend. Dat heeft hem in de harde concurrentiestrijd op de SUVmarkt geen voordeel opgeleverd. Gebruikte exemplaren zijn niet duur, maar ook niet zonder problemen. Dan is het fijn als er nog fabrieksgarantie op zit.