Kia Pro_Ceed 2.0 CRDi X-clusive (2008)
Koreanen gaan door
Kia heeft er zich niet gemakkelijk van afgemaakt met de driedeurs door gewoon twee achterportieren te vervangen door plaatstaal. Nee, de designers zijn eens lekker gaan zitten voor de Pro-Cee'd. De driedeurs heeft vanaf de A-stijl een volledig ander koetswerk. De sportiviteit druipt ervan af. De brede heupen, de sterk naar achteren toe aflopende daklijn en de knijpende, zwart getinte achterste zijruitjes geven hem een dynamische uitstraling. De Pro-Cee'd lijkt fors langer dan de vijfdeurs Cee'd door z'n gestrekte uiterlijk. Dat is echter suggestie, want de verschillen in maatvoering zijn nihil.
Strak en opgeruimd
Binnenin kunnen de toegepaste kunststoffen de toets der kritiek over het algemeen goed doorstaan, maar op details laten de Koreanen wat steekjes vallen. De bovenkant van het dashboard is bekleed met zacht aanvoelend materiaal, maar de overkapping van de klokkenwinkel is van keihard plastic. Dat doet afbreuk aan de kwaliteitsbeleving.
De vormgeving van het dashboard is weinig frivool, maar de boel ziet er wel strak en opgeruimd uit. In de X-clusive is de middenconsole aluminiumkleurig. Bovenin vinden we een display voor de boordcomputer, dat ook info van de audio-installatie weergeeft, terwijl het middelste navigatie-instructies doorgeeft. Handig is het scherm niet, want het is te klein en de info verschijnt in priegelige symbolen. Het onderste scherm is voor de klimaatregeling, die nogal enthousiast z'n werk doet. De zit geeft weinig reden tot klagen. De stoelen zijn Duits hard en hebben voldoende lange leuningen en zittingen. Helaas zijn de randen net te weinig geprononceerd om het lichaam optimaal te ondersteunen. Hoofd- en beenruimte zijn er voldoende, zowel voorals achterin. Wel moet je het hoofd diep buigen om zonder het te stoten achterin te komen, vanwege de sterk dalende daklijn. Uitstappen gaat evenmin zonder slag of stoot. Door de diepe zit op de achterbank moet je je aan de B-stijl optrekken om uit de auto te klauteren.
De 2.0 CRDi-motor in de Pro-Cee'd wekt 140 pk op bij 4.000 toeren per minuut. Zijn maximumkoppel bedraagt 304 Nm. De diesel maakt een geraffineerde indruk, maar kan wat prestaties betreft niet overtuigen. Hij is wel lekker stil. Op hogere snelheden ontwaren we daarentegen weer vrij veel windgeruis.
Geen bochtenridder
Over het veercomfort hebben we geen klachten. Ten opzichte van de vijfdeurs staat de Pro-Cee'd op stuggere dempers. Hobbels en bobbels worden keurig weggewerkt en inzittenden blijven gespeend van stoten en ander ongemak. Kia heeft echter geen echte bochtenridder weten te maken van de driedeurs Cee'd. Hij reageert onderstuurd en mist scherpte. Z'n uiterlijk doet een wat uitdagender rijgedrag vermoeden. De elektrische stuurbekrachtiging is direct genoeg, maar je voelt niet goed wat er onder de voorwielen gebeurt. Bovendien lijkt de installatie stuurbewegingen in snel opeenvolgende bochten niet te kunnen bijbenen Kia geeft de auto een rijke uitrusting mee. Cruisecontrol, parkeer- en regensensoren, lichtmetalen wielen en mistlampen in de voorbumper zijn alle standaard.
Signalement
Merk | Kia |
---|---|
Model | Pro_Ceed 2.0 CRDi X-clusive |
Carrosserie | 3-deurs, hatchback |
Transmissie | 6 versnellingen, handgeschakeld |
Aandrijving | voorwielaandrijving |
Nieuwprijs | € 27.395 |
Specificaties
Brandstof | diesel |
Motor | 4-cil. in lijn |
Cilinderinhoud | 1.991 cc |
Maximaal vermogen | 103 kW / 140 pk bij 4.000 tpm |
Maximaal koppel | 304 Nm bij 1.800 tpm |
Inhoud brandstoftank | 53 l |
Lengte / breedte / hoogte | 4.250 mm / 1.790 mm / 1.450 mm |
Wielbasis | 2.650 mm |
Massa leeg | 1.340 kg |
Laadvermogen | 580 kg |
Aanhangermassa geremd / ongeremd | 1.500 kg / 550 kg |
Banden | 205/55R16Prijzen |
Topsnelheid | 205 km/h |
Acceleratie 0-100 km/h | 10,6 s (fabrieksopgave: 10,1 s) |
Acceleratie 50-80 km/h in 3/4 | 3,0 s / 5,5 s |
Acceleratie 80-120 km/h in 4/5 | 7,3 s / 9,2 s |
Brandstofverbruik | 5,6 l/100km |
CO2-uitstoot | 149 g/km |