Kia Mentor 1.6 16V LS (2001)
Bijles voor Mentor
Nou ja, nieuw - da"s niet helemaal de juiste kwalificatie voor de Kia Mentor. We kunnen beter spreken van een aanzienlijk gefacelifte Sephia. Het smoelwerk en de achterkant gingen behoorlijk op de schop en het resultaat mag er wezen: een modern ogende sedan met brede grille, "koplampen van nu" en scherp "afgesneden" achterlichten. De Sephia was in 1993 tevens het "debuutmodel" voor Kia in Nederland. De oerversie kreeg in 1995 een facelift en in 1998 werd de tweede generatie Sephia"s ingescheept voor de oversteek. Deze Sephia werd later op zijn beurt ook weer uiterlijk bijgeschaafd - hij werd wat "ronder" - om nu dus plaats te maken voor de Mentor. De Sephia moest het nooit hebben van z"n blitse uiterlijk of imponerende prestaties, nee, het was gewoon een betaalbare, bescheiden, maar betrouwbare auto, waar je met z"n vieren prima in onderweg was en die bovendien meer dan gemiddeld was volgehangen met opties. Niks mis mee dus, zo"n Sephia, maar ook niets bijzonders. Wat vinden we onder de kap van deze middenklasser? We zien dat de 1500 cc-krachtbron uit de Sephia heeft plaatsgemaakt voor eentje met 1,6 liter inhoud, verdeeld over vier cilinders en gecombineerd met multikleppentechniek. Kia peutert er op de kop af 101 pk uit en het koppel bedraagt 148 newtonmeters. De door Kia zelf ontwikkelde krachtbron moet flink aan de bak om de 1069 kg zware sedan van snelheid te voorzien. Vooral tijdens de tussenacceleraties moet er stevig aan worden gesleurd. De motor is overigens wel redelijk stil en heeft best een lekker soundje.
Zwabber
Hoe is het gesteld met het weggedrag? U voelt hem al aankomen: met "zwabber" bedoelen we hier inderdaad het rijgedrag. Waar de folder rept over "een wendbare auto die moeiteloos onder controle te houden is", valt dat in de praktijk tegen. De auto is behoorlijk zijwindgevoelig en daarnaast zo onderstuurd als een.., nou ja, iets dat heel erg onderstuurd is. Oftewel: in de bocht hebben de voorwielen de neiging rechtdoor te gaan. Het stuurwiel is voorzien van een stevige dosis bekrachtiging, hetgeen bij hogere snelheden zorgt voor vaag stuurgedrag. Je hebt niet genoeg direct contact met de voorwielen en hun avonturen op het asfalt. De vering van de Mentor is behoorlijk week en de demping stoterig, wat nogal afbreuk doet aan het comfort. Kia monteert af-fabriek bovendien banden die bij nat weer - vooral in bochten - het spoor snel bijster zijn. Zeker geen echte "rijdersauto" dus, die Mentor.
Toen we voor het eerst instapten, kregen we even het idee dat we op een barkruk plaatsnamen. Wat zit je hoog! Zelfs in de laagste stand krijg je nog MPV-associaties. Wel lekker armsteuntje trouwens - met opbergvak. Hoewel de stoel riante verstelmogelijkheden biedt, valt het niet mee om een lekkere zitpositie te vinden achter het - in hoogte verstelbare - airbagstuur. Een blik op het dashboard leert ons dat Kia de Sephia-klokken- en knoppenwinkel - met miles-aanduiding - klakkeloos heeft overgenomen. Dit betekent een overzichtelijk, ergonomisch gevormd, maar verder weinig opwindend geheel, uitgevoerd in hard grijs/zwart plastic. Airconditioning is, evenals elektrisch bedienbare buitenspiegels en ramen (voor én achter), standaard op deze LS-uitvoering. Die airco heeft overigens wel een hinderlijk trekje: iedere keer dat je de auto start, springt de airco automatisch aan. Handig als je "m toch altijd aan hebt staan, maar bere-irritant als je geen prijs stelt op kunstmatige kou of hitte. Het predikaat "irritant" is ook van toepassing op de interval van de ruitenwissers; elke wisbeweging gaat vergezeld van een luide "klik" van het mechaniek. De Kia Mentor zal vooral in de smaak vallen bij gezinnen met kinderen. Van groot belang is daarom: kun je er een beetje wat in kwijt? In de bagageruimte is er op het eerste gezicht lekker veel plek. Bij het beladen krijg je echter te maken met de beugels van de kofferklep; die steken een behoorlijk eind naar binnen waardoor je niet alle ruimte optimaal kunt benutten. Maar daarentegen is het gewoon goed toeven op de achterbank, met voldoende beenruimte. Wie met vier personen en bagage op stap gaat, hoeft niets achter te laten. De tijden dat je een Kia vooral aanschafte vanwege de scherpe prijs lijken definitief voorbij, want deze Kia Mentor 1.6 16V LS staat in de prijslijst voor zo"n f 33.990 (e 15.425). Kijkt u maar eens achter in dit jaarboek wat je daar nog allemaal meer voor kunt kopen.
Signalement
Merk | Kia |
---|---|
Model | Mentor 1.6 LS |
Carrosserie | 4-deurs, sedan |
Transmissie | 5 versnellingen, handgeschakeld |
Aandrijving | voorwielaandrijving |
Nieuwprijs | € 14.395 |
Specificaties
Brandstof | benzine |
Motor | 4-cil. in lijn |
Cilinderinhoud | 1.594 cc |
Maximaal vermogen | 75 kW / 101 pk bij 5.500 tpm |
Maximaal koppel | 148 Nm bij 4.500 tpm |
Inhoud brandstoftank | 50 l |
Lengte / breedte / hoogte | 4.510 mm / 1.720 mm / 1.415 mm |
Wielbasis | 2.560 mm |
Massa leeg | 1.069 kg |
Laadvermogen | 531 kg |
Aanhangermassa geremd | 1.200 kg |
Banden | 185/65R14Prijzen |
Topsnelheid | 186 km/h |
Acceleratie 0-100 km/h | 12,4 s |
Acceleratie 80-120 km/h in 4/5 | 14,0 s / 20,3 s |
Brandstofverbruik | 8,0 l/100km |
CO2-uitstoot | 190 g/km |