Kia Joice LS (2000)
Grootvervoerder
Dáár springt de Kia Joice op in. In tegenstelling tot grote ruimtewagens, doen het model niet direct aan een personenbusje denken, ondanks de zeven zitplaatsen. De Joice is de aangewezen oplossing voor het 'taxiprobleem' dat vele gezinnen zo goed kennen. De Kia Joice is een auto met het voorkomen van een wat opgeblazen stationcar. Hij is praktisch maar merkwaardig geproportioneerd. Met die enorme neus en het verhoogde dak, is het ook niet moeders mooiste. Dat krijg je als je de vorige Mitsubishi Space Wagon poogt te verbouwen tot een min of meer gewoon stationcar-model - zo is de Joice namelijk ontstaan. Kia heeft hem langer gemaakt (5 cm) en, inclusief dakdragers, ook een stuk hoger (6 cm).
De centrale vraag is natuurlijk: wat kunnen we ermee. Met wat passen en meten kun je er met z'n zevenen in: drie op de achterbank, twee helemaal achterin. Maar zes sporttassen erbij proppen wordt lastig, ook al omdat je het rolzeil voor de bagageruimte moet opbergen als de achterste zitrij in gebruik is. Er is wel gedacht aan een plek voor dat rolzeil: onder de bagagevloer, waar drie bergvakken verborgen zijn.
Ga je uit van volwassenen, dan is de Kia-taxi eigenlijk niet zo bijzonder gul. Met drieën op de achterbank is krap, helemaal achterin zit je ingeklemd tussen de wielkasten, met opgetrokken benen omdat de vloer hoog ligt, en vrijwel vast als de middelste bank niet een eind vooruit geschoven staat. Ruim is de Kia wel in ander opzicht. Het verhoogde dak zorgt voor een enorme hoofdruimte op de eerste en tweede zitrij. De beenruimte achter de voorstoelen kan ook erg groot gemaakt worden, door de bank op de tweede rij maximaal naar achter te schuiven. De stoelzittingen liggen hoog boven de vloer. Ideaal voor ouderen of anderszins wat stramme inzittenden.
Weinig mogelijkheden
De zitting van de achterste bank kan door zijn knieën zakken, waarna de (gedeelde en verstelbare) leuningen voorover kunnen klappen. Nadat je de hoofdsteunen ergens weggelegd hebt. Maar er ontstaat bij lange na geen vlakke laadvloer. Zodat in de Kia onder het afdekzeil, dat een nogal goedkope inruk maakt, zelfs zo nog niet veel koffers passen. De verschuifbare achterbank van de Kia heeft geen derde hoofdsteun met bijbehorende driepuntsgordel - zit ook niet lekker, tegen de deelnaad in de leuning. Wat we echt missen is de doodgewone stationcar-optie om de achterbank op te klappen, voor maximale laadlengte. Je kunt de leuningen voorover leggen en de achterkant als tafel gebruiken, maar in de praktijk zien we zo gauw niet wie je daar een lol mee doet.
Al die mogelijke en onmogelijke verbouwingen van het interieur ten spijt, meestal gebruik je deze grootvervoerder als gewone auto. Daar is hij gelukkig ook geheel op berekend. De tweeliter Kia trekt netjes soepel en komt vlot genoeg uit de voeten. Ook blijft hij steeds mooi rustig. Opvallend is dat de sprinttijd van 0-100 km/h en het gemiddeld verbruik een stuk gunstiger uitvallen dan Kia zelf belooft. Zuinig is de Joice niet, maar dat mag niet echt verbazen bij zo'n ruimtereus. Dat hij ook wel wat windgeruis produceert is al net zo min onverwacht. Daarbij komt nogal wat bandengeruis van het Koreaanse Hankook- rubber, zolang de snelheid beneden de 80 tot 90 km/h blijft. Ook is hij gevoelig voor zijwind.
In bochten helt hij wat over en hij voelt niet zo precies aan in besturing en schakeling. Maar het kan er nog heel goed mee door. De Space Wagon, waarvan hij is afgeleid, reed immers absoluut niet beroerd. Dat heeft Kia zo gelaten. Het veercomfort is goed en Kia ondersteunt dat met goede, ruime stoelen.
De luxe versie is zeker de aan te bevelen keus. Want in de goedkopere Joice RS laat Kia erg veel nuttige zaken achterwege. Geen centrale vergrendeling, geen rolhoes voor het bagageruim, geen tweede airbag, geen airco. Met zoveel raamoppervlak is dat laatste echt geen luxe. Doe de LS, voor die miezerige f 2500 extra. Maar ook op de LS is ABS een optie van zo'n drie mille.
De balans opmakend komen we tot de conclusie dat de Kia Joice weinig meer is dan een stationcar met extra kinderbankje - en zonder wegklapbare, 'normale' achterbank. Wel een extra ruime stationcar met echt heel veel hoofdruimte. En voor een prijs waar andere stationcars met kinderbankje-optie lang nog niet in zicht zijn.
Signalement
Merk | Kia |
---|---|
Model | Joice 2.0 LS |
Carrosserie | 5-deurs, mpv |
Transmissie | 5 versnellingen, handgeschakeld |
Aandrijving | voorwielaandrijving |
Nieuwprijs | € 19.995 |
Specificaties
Brandstof | benzine |
Motor | 4-cil. in lijn |
Cilinderinhoud | 1.997 cc |
Maximaal vermogen | 102 kW / 139 pk bij 5.800 tpm |
Maximaal koppel | 180 Nm bij 4.000 tpm |
Inhoud brandstoftank | 60 l |
Lengte / breedte / hoogte | 4.570 mm / 1.720 mm / 1.645 mm |
Wielbasis | 2.720 mm |
Massa leeg | 1.325 kg |
Laadvermogen | 745 kg |
Aanhangermassa geremd / ongeremd | 1.500 kg / 750 kg |
Banden | 195/70R14Prijzen |
Topsnelheid | 180 km/h |
Acceleratie 0-100 km/h | 12,6 s (fabrieksopgave: 13,8 s) |
Acceleratie 80-120 km/h in 4/5 | 11,4 s / 14,7 s |
Brandstofverbruik | 11,1 l/100km |
CO2-uitstoot | 264 g/km |