Kia Ceed vs. Skoda Scala - Vergelijkende Test

Prijsvechters

82 reacties

Video
AutoWeek 29 2019
AutoWeek 29 2019

Je leest het in AutoWeek 29 2019

De grote Skoda Octavia blijkt meer en meer een goedkoop alternatief voor de echte middenklasse auto’s. Hierdoor is er ruimte voor een harde concurrent voor de populaire hatchbacks. En dus is hier de Skoda Scala. Maar hoe presteert hij tegen het succesvolle Koreaanse geweld?

Formaat zegt niet altijd alles. De segmenten in autoland lopen meer en meer door elkaar en met de komst van de vele SUV’s en cross-overs waarvan de terminologie ook geen eenduidige grens kent, wordt het er niet overzichtelijker op. Helemaal als er merken zijn die dwars door alle gebaande paden heen knallen. Zo heeft Skoda wel braaf zijn Citigo en Fabia, maar daarboven vonden we enkel de wat merkwaardige Rapid, voordat we uitkwamen bij de grote Octavia. Dat is een auto die volgens de regelen der marketing nog altijd een C-segment auto is, maar die qua formaat zonder moeite mee kan in het D-segment. Maar die segmenten bestaan uit meer dan lengte alleen. Het gaat ook om motortechniek, verfijning, kwaliteit van het interieur en meer van dat soort zaken. Als we kijken naar zijn platform, motoren en kwaliteitsniveau, is de Octavia toch echt een C-segment auto.

Dat betekent niet dat er geen ruimte is voor een model erbij. De lange auto met zijn vijfde deur zal veel mensen aanspreken, maar anderen willen juist een compacte hatchback van het niveau Golf of Astra. Daarom vult Skoda dat gat nu alsnog op met de Scala: formaat Volkswagen Golf, maar dan op een Skoda-manier. Een logische auto als je het Skoda-gamma op een rijtje zet. Uiteraard willen de Tsjechen concurreren op value for money, dus zoeken wij een auto die daar goed bij past. De nieuwe Kia Ceed bijvoorbeeld. De Ceed is kwalitatief erg gegroeid, zodat hij met gemak meekan met de Europese modellen die eveneens met gunstige prijzen de klant de showroom in hopen te lokken. Voor Nederland is de 1.0 TSI zonder meer de belangrijkste motor voor de Scala. De 1.0 GDI die Kia in de Ceed levert, past daar perfect bij. Laten we die auto-motorcombinatie nu net als duurtester hebben.

TORSIEAS ACHTER

Met 115 pk voor de Skoda en 120 pk voor de Kia hebben we in elk geval op papier een mooi verhaal. Dat verandert niet als we naar de prijs kijken Van de Scala hebben we een first edition, die samen met wat extra’s uitkomt op € 28.270. De Ceed is een luxe GT-line zonder verdere extra’s en dat kost je € 28.845, wat je zo goed als even duur mag noemen. De Kia is een krap jaar op de markt en het is alweer de derde generatie van de Koreaanse middenklasser. Zo goedkoop als Kia ooit was, is de Ceed niet meer. Maar de kwaliteit nam ook zienderogen toe. Het design heeft eveneens een grote sprong gemaakt en zeker de GT-line is blits om te zien. In deze vergelijking trekt hij meer aandacht dan de Skoda, ook al is die groter.

Hoewel de Scala anders wordt gepositioneerd, is het in zekere zin een soort opvolger van de Rapid. Skoda probeerde met de vrij smalle, maar lange auto iets boven de Fabia te zetten zonder dat het te duur werd. De auto was eigenlijk niet bedoeld voor de West-Europese markt en te veel mensen hadden dat door. De kwaliteit en de uitstraling bleef te ver achter bij de modellen waarmee hij moest concurreren. De Scala is merkbaar een meer volwassen auto die moet kunnen meekomen in het C-segment. Toch is niet alles wat het lijkt. In het rijtje Seat Leon, Volkswagen Golf en Audi A3 lijkt de Scala simpelweg de Skoda-uitvoering van die modellen. Maar de auto staat op een versie van het MQB-platform waarop ook de Ibiza is gebaseerd. Dat betekent dat het onderstel toch minder is doorontwikkeld dan dat van zijn concerngenoten. Zo heeft de Scala altijd een torsieas achter, terwijl de dikke versies van de net genoemde modellen een multilinkophanging hebben. Het is maar één van de voorbeelden waaraan je kunt merken dat de Scala een andere auto is.

Het model kan wel bouwen op de basisprincipes die Skoda zo aantrekkelijk maken. Zo is de Scala uitzonderlijk ruim voor het segment. De achterkant is zo lang dat het bijna een halve stationwagon lijkt, zoals de Audi A3 Sportback. Het gevolg daarvan is een gigantische bagageruimte van 467 liter inhoud. Klap je de banken om, dan ga je zelfs over de 1.400 liter heen. En denk niet dat dit ten koste gaat van de achterbankruimte, want de Skoda biedt bizar veel beenruimte. Ook de hoofdruimte is dik in orde en de achterbank is hoog genoeg, zodat je knieën niet in een hoek komen. Wel is de bank wat vlak, maar evengoed is het hier goed vol te houden. De Kia kan niet op tegen dit geweld, terwijl die auto voor het segment nog altijd een vrij nette bagageruimte biedt van 396 liter. Ook kun je achter prima zitten, alleen kun je je benen niet zo strekken als in de Skoda. Wel biedt de achterbank van de Kia iets meer zijdelingse steun.

Gaan we wat rondzoeken in de Skoda, dan vinden we leuke ‘paaseieren’, zoals we van het merk gewend zijn. In het portier steekt een handzame paraplu, in de klep van de brandstoftank zit een ijskrabber en de deksel van het ruitenwisserreservoir vormt een trechter als je hem openklapt. Je vraagt je werkelijk af waarom dit soort simpele edoch extreem nuttige handigheidjes hun weg niet vinden naar andere merken.

In de Kia vinden we al het bovenstaande niet, maar we hebben wel stoelverwarming en een heel andere reeks opties waar we blij van worden. De GT-line biedt een standaard sportstuur en sportstoelen met iets dikkere wangen. De cockpit van de Kia is merkbaar drukker dan die van de Skoda, waar het allemaal wat cleaner is. Het design van het Scala-interieur is opvallend modern met strakke lijnen, zonder dat het saai wordt. Omdat het touchscreen veel opties herbergt, is het verder een rustig geheel in de Tsjech. De materialen zijn echter niet heel bijzonder en hoe lager je komt, hoe goedkoper het aanvoelt. Het multimediasysteem is erg modern en vooral geënt op gebruik in combinatie met smartphones. Het oogt snel en blits, maar in het gebruik is het soms wat te omslachtig. Zo moet je voor de opties van je klimaatcontrole op de menuknop drukken, waarna je in het touchscreen verder moet. En dan begint het kwetsbaar te worden. Zo kon de automatische stand van de airco niet goed omgaan met de hitte van eind juni. Dan wil je dat hij harder blaast, maar daarvoor moet je het multimediasysteem in. Nu liep dat vast (iets wat meerdere keren gebeurde tijdens onze testweek), zodat we niets konden verstellen.

De keuze bleef derhalve beperkt tussen maximaal koelen en de automatische stand. Niet handig. Samen met wat andere kleine ergernissen voelt het dan wat vervelend af en toe. Zo heeft de Skoda een systeem dat waarschuwt wanneer je je handen te lang van het stuur houdt, maar soms maakt dat lawaai, terwijl we wel degelijk een hand aan het stuur hebben. Dat resulteert in ergernis en lijkt het resultaat te zijn van te weinig testwerk.

ALLES VOELT STEVIGER

De Kia Ceed heeft een drukker interieur, met meer knoppen op de middenconsole. Het multimediasysteem ziet er iets minder blits uit dan dat in de Skoda, maar het werkt snel en feilloos, waarmee het in ieder geval qua ergonomie een voorbeeld is voor sommige andere merken. Voor je neus geen digitaal display, maar analoge klokken. De stoel biedt merkbaar meer steun dan die in de Skoda, ook al is de zitpositie in die laatste wel goed. Alles voelt bovendien steviger aan. Het stuur, de deur: alles wat je vastpakt. Natuurlijk is dat maar een indruk, maar het hele gevoel in de Skoda is toch anders.

Hij mag er dan volwassener uitzien dan de Rapid, stiekem krijgen we het gevoel dat dit nog altijd een B-segment auto in een te ruim zittende jas is. Zijn gigantische formaat en redelijk volwassen design camoufleert in eerste instantie een hoop, maar onderhuids zit het toch anders.

Met het rijden is al niet beter. Zoals bijna elke nieuwe Skoda is de Scala opvallend comfortabel. Dit is gedaan om hem af te zetten tegen voornamelijk Seat, een merk uit hetzelfde concern dat ook niet al te duur is. Maar Skoda lijkt daarin door te slaan. Net als de Fabia en de Octavia is de Scala wat te week naar onze smaak. Bij de hoge auto’s is het wat minder storend, maar voor een lage auto dweilt de Scala af en toe wat over de weg. En ja, dat biedt wat comfort, maar op slecht wegdek merk je ook dat de demping het niet allemaal kan bijhouden. En dan sla je dus een beetje door. Exact hetzelfde C- vs. B-segmentverhaal gaat ook hier op: de Scala rijdt niet zoals je van een auto in dit segment mag verwachten.

De Kia is voor zijn doen opvallend dynamisch. Een grote sprong in vergelijking met de tweede generatie waarmee het merk aansluiting vindt bij de Europese merken. Het is niet zo dat de Ceed meteen een Focus of Mazda 3 op de hielen zit, maar het onderstel is goed, de balans is goed en het stuurgedrag is communicatief genoeg. Een bocht nemen in deze auto is leuk en hij reageert goed op input. Daarbij is hij niet te hard, waarmee het een fijn compromis is. Knap als je ziet waar het merk vandaan komt.

KARAKTER

Het helpt dat het motortje best karakter heeft. Terwijl hij iets meer vermogen heeft dan de Skoda, is hij op alle sprints langzamer, maar dat zit voor een deel in de lange overbrengingen en voor een ander deel in het feit dat het echt een toerenmotor is. Je kunt de driecilinder diep tot in het rode gebied doortrekken en hij beloont dat daadwerkelijk met extra power. Hij klinkt daarbij best leuk en in combinatie met het goede onderstel is dit een auto die tijdens woon-werkverkeer een grijns op je gezicht tovert als die lange snelwegoprit leeg is.

De TSI in de Skoda is ook erg goed, zij het op een andere manier. Helemaal onderin geeft hij niet thuis, waardoor hij kan afslaan bij het stoplicht als je niet scherp bent. Maar eenmaal onderweg komt de turbo goed op gang en heeft de TSI de vaart erin. Vervolgens heb je over het hele toeren bereik bergen trekkracht, waardoor de Scala nog best de vaart erin heeft, zeker in stadsverkeer. Hij is iets vlakker dan het Kia-blok, maar in de praktijk biedt hij meer power. De handbak schakelt wat vaag en licht, net als de koppeling, maar dat is niet storend. In de Kia bieden versnellingsbak en koppeling iets meer gevoel, maar hebben ze ook iets meer begeleiding nodig. Puur een karakterverschil.

Zoals gemeld, zitten beide auto’s goed in de spullen. De Skoda heeft wat meer actieve veiligheid aan boord, de Kia heeft betere audio en stoelverwarming. De 1.0-motoren voelen soms als ondermaats, maar voor Nederland zijn ze met 115-120 pk prima. Beide merken doen het goed als je leuke optie pakketten aankruist. Aan opties heb je meer als je dagelijks in de file staat. Het verschil is dat in je de Kia echt veel waar voor je geld krijgt. De auto kan niet op tegen de top in het C-segment, bleek eerder toen we de nieuwe Focus en Mazda 3 in huis hadden. Maar de Koreaan heeft minder moeite met andere prijspakkers. Want in de Scala krijg je letterlijk veel ruimte voor weinig, maar vervolgens merk je naar onze smaak iets te veel aan de auto dat je een goede deal had. De Skoda doet merkbaar goedkoper aan dan bijvoorbeeld een Seat Leon, laat staan een Golf. En dat valt ons wat tegen. De aandrijflijn is goed en de ruimte onverslaanbaar, maar de Kia Ceed staat simpelweg op een hoger niveau.

Verder lezen?

Dit artikel is gratis te downloaden in PDF-formaat. Hiervoor maak je eenmalig een AutoWeek account aan, waarna je onbeperkt uit het AutoWeek archief kunt downloaden.

Inloggen of Registreren

Oordeel

De Scala weet de goede eigenschappen van Skoda knap uit te dragen. Hij is bijzonder ruim, biedt veel voor een redelijk prijs en kan vrij shoppen in het goede motorengamma van de VW-groep. Maar de auto voelt ook geforceerd goedkoop aan, bijvoorbeeld door zijn niet indrukwekkende rijeigenschappen, goedkope zaken in het interieur en storingen. Kia weet op zijn beurt steeds betere auto’s te maken. De Ceed rijdt veel beter, ziet er beter uit en komt op alle fronten volwassener over. De Koreaan is iets minder ruim, maar het is zonder meer de betere auto in deze vergelijking.

PRIVATE LEASE Skoda Scala

Lezersreacties (82) (gesloten)

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.

De discussie is gesloten.
Reageren is niet meer mogelijk.

Praat verder op het forum