Kia Ceed 1.6 CVVT X-ecutive (2007)
Europese Aziaat
Met de Cee'd wilde Kia een auto neerzetten met een Europees design, maar we vinden hem toch nog wel erg Aziatisch. Niet dat de styling er per definitie moet uitspringen, want er zijn beslist kopers die in een anoniem model willen rijden. De Kia Cee'd zal het echter vooral moeten hebben van zijn andere goede eigenschappen. En die zijn er in voldoende mate. Om te beginnen de kwaliteit op zichzelf. Daaraan wordt in de nieuwe fabriek in Slowakije, waar de Kia wordt gebouwd, veel aandacht besteed. Kia gelooft in ieder geval in de gedegenheid
van zijn producten, want het merk geeft maar liefst zeven jaar garantie op zijn middenklasser, met een maximum van 150.000 km.
Contrast
Verder ziet de auto er niet alleen vanbuiten, maar ook vanbinnen keurig uit en kan hij zich wat dat betreft meten met zijn Europese concurrenten. Het dashboard is van donker, maar netjes ogende zachte kunststof en de afwerking is in orde. Kia heeft voor het instrumentenpaneel zachtrode verlichting gekozen, wat voor sommige mensen niet goed afleesbaar zal zijn. Is de verlichting niet ingeschakeld, dan geven de witte ringen wel een duidelijk contrast met de rode naalden. Het stuur oogt wat druk, met de zilverkleurige omlijsting van de bedieningsknoppen voor audio en boordcomputer. De aansluiting voor iPod en USB is bij de Cee'd onder in de middenconsole geplaatst. Je kunt er dan onder het rijden beter bij, maar je 'stickie' is kwetsbaarder en de vergeten iPod springt al gauw in het oog.
Diepe stoelen
In de Cee'd zit je vrij diep doordat de stoelen met zacht materiaal zijn
opgevuld. De zitpositie is verder overigens goed. Door gebruik van andere stoelen zijn er zowel voor als achter verschillen in de maatvoering ten opzichte van zijn broer (de Hyundai i30), maar het gaat om een centimeter hier en een halve centimeter daar. De inhoud van de bagageruimte van de Kia is van 340 liter uitbreidbaar tot 1.300 liter.
De uitrusting van de Cee'd valt niet op door afwezigheid van de gangbare zaken in deze klasse. De X-ecutive-trim is uitgebreid met ESP en tractiecontrole.
De Cee'd heeft ons verrast met een uitstekend onderstel. De vering is wat meer op comfort afgestemd, maar de Cee'd heeft daarmee nog geen week karakter. Hij is eerder dynamisch. Oneffenheden in het wegdek voel je echter duidelijk.
Actieve motor
De besturing van de Kia voelt in eerste instantie goed aan, maar vooral rond de middenstand heb je een doods gevoel en bovendien wil het stuur te snel terug naar die stand. Voor de Cee'd gebruikt Kia een 122 pk sterke 1,6-liter, die uitstekend op zijn taak is berekend. Dat wil zeggen dat hij voldoende vermogen en koppel in huis heeft om actief aan de slag te gaan. Inclusief onze acceleratiemetingen is het testverbruik met 1:13,4 heel netjes. Het kan bij de Cee'd normaal gesproken
gemakkelijk boven de 1:14 uitkomen.
Het wisselen van verzet met de vijfbak verliep nog niet zoals wij het van de Aziaten gewend zijn. De pook is aan de lange kant en je moet bewust kiezen. De Kia Cee'd is bij 100 km/h niet lawaaiig, maar hij laat bij 120 wel een brom horen. Toch maakt dat de auto niet oncomfortabel.
Signalement
Merk | Kia |
---|---|
Model | Ceed 1.6 CVVT X-ecutive |
Carrosserie | 5-deurs, hatchback |
Transmissie | 5 versnellingen, handgeschakeld |
Aandrijving | voorwielaandrijving |
Nieuwprijs | € 19.695 |
Specificaties
Brandstof | benzine |
Motor | 4-cil. in lijn |
Cilinderinhoud | 1.591 cc |
Maximaal vermogen | 90 kW / 122 pk bij 6.200 tpm |
Maximaal koppel | 154 Nm bij 4.200 tpm |
Inhoud brandstoftank | 53 l |
Lengte / breedte / hoogte | 4.235 mm / 1.790 mm / 1.480 mm |
Wielbasis | 2.650 mm |
Massa leeg | 1.163 kg |
Laadvermogen | 547 kg |
Aanhangermassa geremd / ongeremd | 1.200 kg / 550 kg |
Banden | 205/55R16Prijzen |
Topsnelheid | 192 km/h |
Acceleratie 0-100 km/h | 11,6 s (fabrieksopgave: 10,8 s) |
Acceleratie 50-80 km/h in 3/4 | 5,1 s / 7,4 s |
Acceleratie 80-120 km/h in 4/5 | 10,4 s / 17,2 s |
Brandstofverbruik | 6,4 l/100km |
CO2-uitstoot | 152 g/km |