Kia Carnival 2.9 CRDi VGT EX Luxe (2007)
Slagje breder
Betitelden we dit soort auto's voorheen nog wel eens als busje, nu moeten we dat iets nuanceren. Dat de Kia veel meer personenauto is, merk je direct na het instappen. De nieuwe Carnival leerden we vorig jaar al kennen als een comfortabele MPV met goede rijeigenschappen. In tegenstelling tot zijn voorganger heeft hij onafhankelijke achterwielophanging, wat een positief effect heeft op het rijgedrag. Het extreme overhellen behoort tot het verleden en dankzij een goed stel veren
en dempers rijdt dit gevaarte domweg goed. Lekker stil is hij trouwens ook en
de stoelen zitten uitstekend.
Schudderig
Kia koos voor inhoud en lepelde een 2,9-litermotor in de Carnival. Met 185 pk en 343 Nm bepaald geen kinderachtig type en de zware Koreaan kan er dan ook goed mee uit de voeten, zij het met een hoog brandstofverbruik. In koude toestand laat de viercilinder trouwens wel heel nadrukkelijk weten dat hij een dieselmotor is. De automatische transmissie heeft eveneens een ochtendhumeur, wat zich uit in een schudderige manier van krachtoverbrenging.
Een andere vervelende eigenschap van deze bak is het feit dat afremmen op de motor niet mogelijk is, tenzij je zelf de pook ter hand neemt. In andere gevallen vindt er een soort ontkoppeling van motor en bak plaats bij het loslaten van het gaspedaal, en raas je met dezelfde snelheid verder.
In de Carnival treffen we een goed verzorgd interieur met een keurig dashboard. Niet opgetrokken uit de materialen die we in Duitse topmerken aantreffen, maar zeker niet armetierig. Er zijn twee dashboardkastjes en tussen de voorstoelen zit een bijzonder handig, opklapbaar tafeltje met vier bekerhouders. Laat de vakantie maar komen! Aan de passagierszijde van de middenconsole zit een inklapbare haak, om een handtas of plastic zak met Chinees meeneemvoedsel aan te hangen, opdat de loempia's niet onder het rempedaal terechtkomen. De voorste twee inzittenden zitten goed en ook op de tweede en derde zitrij is het goed uit te houden. Dit gaat ten koste van de bagageruimte, die met een inhoud van 364 liter niet zo heel erg groot is. Maar goed, één of twee stoelen eruit en je hebt een balzaal. Die zetels zijn loodzwaar!
Voor de passagiers op de tweede zitrij zijn er twee vliegtuigtafeltjes en geheel
achterin vinden we naast de stoelen bekerhouders en diepe opbergvakken. De ramen in de achterportieren kunnen volledig open en de twee laatste zijruiten hebben een ventilatiestand. En de Carnival heeft nog een paar leuke snufjes, zoals de elektrisch te openen schuifdeuren.
Toeters en bellen
De op één na meest luxe Carnival is voorzien van veel toeters en bellen. Eén ding is echter heel vreemd, en dat is het feit dat Kia luxe koppelt aan veiligheid. Zo zijn ESP, een remassistent en tractie-controle alleen standaard op de EX Luxe. Een optie is om voor de EX automaat te kiezen en bij te betalen voor ESP. Dan houd je geld in de zak en ontbreken de automatische achterklep, elektrisch verstelbare voorstoelen met verwarming en een automatisch dimmende binnenspiegel. Een compleet pakket airbags is standaard op alle Carnivals.
Signalement
Merk | Kia |
---|---|
Model | Carnival 2.9 CRDi VGT EX Luxe |
Carrosserie | 5-deurs, mpv |
Transmissie | 5 versnellingen, automaat |
Aandrijving | voorwielaandrijving |
Nieuwprijs | € 45.195 |
Specificaties
Brandstof | diesel |
Motor | 4-cil. in lijn |
Cilinderinhoud | 2.902 cc |
Maximaal vermogen | 136 kW / 185 pk bij 3.800 tpm |
Maximaal koppel | 343 Nm bij 1.740 tpm |
Inhoud brandstoftank | 80 l |
Lengte / breedte / hoogte | 4.810 mm / 1.985 mm / 1.815 mm |
Wielbasis | 2.890 mm |
Massa leeg | 2.089 kg |
Laadvermogen | 831 kg |
Aanhangermassa geremd / ongeremd | 2.000 kg / 750 kg |
Banden | 235/60R17Prijzen |
Topsnelheid | 194 km/h |
Acceleratie 0-100 km/h | 12,7 s |
Acceleratie 50-80 km/h in D | 4,3 s |
Acceleratie 80-120 km/h in D | 9,4s |
Brandstofverbruik | 9,0 l/100km |
CO2-uitstoot | 237 g/km |