Jeep Compass
Nieuwe richting
De aanpak van Jeep leek zo logisch. 'n Paar jaar geleden introduceerde de Amerikaanse 4x4-specialist een nieuwe reeks compacte modellen, waarbij de Patriot met zijn hoekige lijnen de traditionalisten moest plezieren en de Compass met name op vrouwen was gericht. Voor elk wat wils dus. Maar de praktijk bleek zoals altijd weerbarstiger. Het publiek liet de Compass massaal links liggen, met name als gevolg van zijn iets te lieve, weinig harmonieuze uiterlijk. Nu Fiat het bij Jeep voor het zeggen heeft, wordt met 'n nieuw productoffensief geprobeerd om de harten van de Europese consument weer te veroveren. Daarvoor werden de bonkige Patriot en Cherokee geslacht geofferd, terwijl de Compass flink op de schop ging om de banden met de rest van de familie aan te halen. Daarbij is vooral de voorkant rigoureus aangepakt. In plaats van de ronde koplampen à la Wrangler en een voorzijde met een hoge aaibaarheidsfactor zien we bij de vernieuwde Compass een hoekiger lijnenspel met lichtunits die regelrecht van de Grand Cherokee lijken te stammen. Ook de kleinere grille draagt bij aan een wat stoerder uiterlijk. Schijn bedriegt daarbij deels echter, want voortaan levert Jeep de Compass ook buiten Europa met voorwielaandrijving. De nieuwe tweeliter benzinemotor met 156 pk is altijd daaraan gekoppeld, bij de eveneens nieuwe 2,1-liter CRD kun je tegen een meerprijs van € 7.260 kiezen voor de versie met de 'Freedom Drive' gedoopte integrale aandrijving die de achterwielen bij laat springen als de omstandigheden daarom vragen.
Comfortabel
Hoe groot de wijzigingen aan de buitenkant ook zijn, de Jeep-designers zijn bij de opfrisbeurt van de Compass het dashboard allerminst vergeten. Sterker nog, ze namen de moeite om een compleet nieuw interieur voor de kleine SUV te ontwerpen. En dat was wel nodig ook, want 't oude dashboard kon wat kwaliteitsindruk en materiaalkeuze betreft de toets der kritiek naar Europese maatstaven absoluut niet doorstaan. Het tot nu toe gebruikte harde plastic is afgelost door materialen die over het algemeen zacht aanvoelen, hoewel de kunststof met name in de lagere gedeelten nog steeds wat hard en krasgevoelig aandoet. De norm van de Europese concurrentie wordt nog niet gehaald, maar het ziet er zonder twijfel acceptabeler uit. Bovendien doet het dashboard overzichtelijk en logisch ingedeeld aan, terwijl je met het nieuwe stuur nu ook de bediening van de cruisecontrol, radio en telefoon kunt regelen. Met de interieurruimte van de Compass zit het wel snor, hij is met een lengte van 4,45 meter net iets groter dan bijvoorbeeld een Skoda Yeti of Toyota RAV4. Het hoge dak zorgt ervoor dat je ook achterin meer dan genoeg ruimte hebt voor lijf en leden, zelfs met een lengte van 1,90 meter kun je er zonder problemen zitten. Alleen de bagageruimte is met 328 liter inhoud wat mager.
Naast de komst van de 2,0-liter met variabele kleptiming is er ook op het dieselfront belangrijk nieuws te melden. De oude tweeliter diesel met pompverstuiver-techniek die bij Volkswagen werd ingekocht, ruimde het veld voor een 2,1-litermotor met commonrail-techniek van Mercedes-Benz. Nog geen Fiat-diesel dus voor de Compass, daarop moeten we vermoedelijk wachten tot zijn opvolger in 2013 arriveert. De 2,1-liter is leverbaar in twee uitvoeringen met 136 en 163 pk. Wij gaan op pad met de sterkste van de twee, die aan vierwielaandrijving gekoppeld is. Hoewel hij bij de koude start wat lawaaiig is, is de zelfontbrander van Duitse komaf eenmaal op temperatuur mooi stil en vibratiearm. Daarmee is de Compass een zeer comfortabel rijdende auto. De CRD heeft geen moeite met lage toerentallen en raakt ook op steile hellingen niet snel buiten adem. Er valt dan ook best wat te zeggen voor de zwakkere variant, die eveneens voldoende koppel in huis heeft. In beide gevallen is de dieselmotor gekoppeld aan 'n handgeschakelde zesbak die plezierig direct schakelt. De hoge plaatsing van de pook is daarbij erg prettig.
Meer gevoel
Bij de facelift is het onderstel van de Compass eveneens onder handen genomen. Zo werden de vering en dempers wat strakker afgesteld en kwam er een dikkere stabilisatorstang. Bovendien werd de besturing wat nauwkeuriger en biedt hij meer gevoel. Dat wil niet zeggen dat de Compass qua rijdynamiek hoge ogen gooit, daarvoor rolt hij in bochten teveel rond zijn lengteas. De remmen hadden eveneens wat krachtiger mogen zijn, je moet iets teveel aandringen. Bovendien zorgen grotere
oneffenheden voor behoorlijk wat onrust in het onderstel. De nadruk ligt bij de Compass vooral op comfort, wie dat zoekt heeft aan deze auto een goede. Hoewel Jeep-traditionalisten flink zullen moeten slikken bij 't idee, zal een groot deel van de kopers voor een voorwielaangedreven versie gaan. In het terrein is de vierwielaangedreven Compass tot verrassende dingen in staat, zo ontdekken we op het offroadparcours van de Fiat-testbaan in het Italiaanse Balocco. Maar relevant is dat in deze klasse niet. De opgefriste Compass staat per direct in de showroom met een prijskaartje dat minimaal € 26.950 vermeldt.
Had je deze auto's al gezien?
Lees ook
Deze stevige caravantrekkers koop je voor € 14.000
Hyundai ix35 vs. Mitsubishi Outlander vs. Jeep Compass - Occasion Koopadvies
Jeep Compass 2.4 Limited 4WD (2011)
Waarom de Denza Z9 GT geen Porsche-concurrent is
Test: Mitsubishi Outlander PHEV – Te laat op het PHEV-feestje?
Gerelateerde forum topics
Lezersreacties (9) (gesloten)
De discussie is gesloten.
Reageren is niet meer mogelijk.