Jeep Avenger - Welkom Duurtest
Hetzelfde, maar dan beter
48 reacties
Video
Helaas kunnen wij deze video niet weergeven, omdat je niet akkoord bent gegaan met de
cookie voorwaarden.
Onze video speler heeft rechten nodig voor de "Social Media".
Wijzig je cookie instellingen
Onder de vleugels van het Stellantis-concern kan Jeep opeens profiteren van techniek die het merk voor ons land veel relevanter maakt. Zo relevant, dat de Avenger misschien wel de meest kansrijke Jeep is die we in decennia hebben gezien. Alle reden om de elektrische SUV op te nemen in onze duurtestvloot.
Keuze genoeg
Als er één merk is dat veel profijt heeft van het opgaan in het Stellantis-concern, dan is het wel Jeep. Stellantis heeft precies de technologie in huis om het Amerikaanse merk relevant te maken voor de Europese markt. Kleine, zuinige verbrandingsmotoren en elektrische aandrijflijnen dus. Beide zijn dan ook leverbaar in de nieuwe Jeep Avenger, al is de komst van de kleine zuinige verbrandingsmotor zonder enige fanfare gegaan. Men richt zich met de Avenger primair op de elektrische variant en dat is dan ook de versie die we de komende zes maanden laten meedraaien in onze duurtestvloot. Die elektrische aandrijflijn bestaat uit een 54-kWh batterij en een 156 pk en 260 Nm sterke elektromotor op de vooras. Precies dezelfde specificaties als concerngenoten Peugeot e-2008, Citroën ë-C4, DS 3 E-Tense of Fiat 600e. Sterker nog: op het designsausje na zijn dat stiekem allemaal voor 99 procent dezelfde auto.
Waarom dan toch de Jeep Avenger?
Omdat ze bij Jeep heel goed hebben nagedacht over welk sausje ze dan over de Avenger willen gooien. Dat leidt ertoe dat de ergonomie aan boord van de Avenger opvallend goed is. Alle rijhulpsystemen waarop je geen prijs stelt kun je met een druk op de (fysieke) knop het zwijgen opleggen en de airco bedien je nog met fysieke knoppen. Hulde. De eerste kennismaking is dus eigenlijk best heel positief, al merken we meteen op dat er van het Jeep-dna weinig is terug te vinden. De auto zit volgepropt met easter eggs die verwijzen naar de avontuurlijke inborst van modellen van weleer, maar als je zoveel moeite moet doen verliest het enige geloofwaardigheid. Het ontbreken van vierwielaandrijving helpt evenmin. Daarbij valt de efficiëntie aan het begin van de duurtest nog wat tegen. Veel beter dan 19,0 kWh per 100 km wordt het niet. Hoewel het koud is, is dat voor een kleine auto met 156 pk niet echt indrukwekkend. Hopelijk komt daarin met stijgende temperaturen (flink wat) verbetering.
Diverse avonturen
We hebben hoe dan ook diverse avonturen gepland met de Avenger. Zoals gezegd deelt de auto nogal wat componenten met andere Stellantis EV’s en die proberen we er allemaal bij te halen. Daarnaast kijken we hoe ver we offroad kunnen komen met alleen voorwielaandrijving en zoeken we naar een traditionele Jeeprijder om zijn of haar licht te laten schijnen over de nieuwe Avenger. Omdat het dit jaar precies 80 jaar geleden is dat de bevrijding van Europa begon, waarbij Jeep een belangrijke rol speelde, reizen we met de Avenger af naar de stranden van Normandië. De eerste kou heeft hij al achter de rug met een verbruik van 19 kWh/100 kilometer tot gevolg. Uiteraard houden we daarbij de komende maanden nauwlettend in de gaten wat het verbruik gaat doen en kijken we of alles heel blijft. De eerste gremlins hebben zich inmiddels al aangediend. De auto beslaat van binnen opvallend snel en de diverse sensoren en camera’s zijn nogal onder de indruk van wasstraten. Dan slaat er van alles op hol en wil de auto graag even opnieuw worden gestart. We zijn benieuwd of het daarbij blijft.
Signalement
Merk | Jeep |
---|---|
Model | Avenger 54kWh Summit |
Carrosserie | 5-deurs, suv |
Transmissie | automaat |
Aandrijving | voorwielaandrijving |
Nieuwprijs | € 37.995 |
Specificaties
Brandstof | elektrisch |
Motor | 1 elektromotor |
Maximaal vermogen | 115 kW / 156 pk |
Maximaal koppel | 260 Nm |
Accu capaciteit (bruto) | 54 kWh |
Lengte / breedte / hoogte | 4.084 mm / 1.776 mm / 1.528 mm |
Wielbasis | 2.562 mm |
Massa leeg | 1.495 kg |
Laadvermogen | 530 kg |
Aanhangermassa geremd / ongeremd | 0 kg / 0 kg |
Banden | 215/55R18Prijzen |
Topsnelheid | 150 km/h |
Acceleratie 0-100 km/h | 9,0 s |
Stroomverbruik (WLTP) | 15,6 kWh/100km |
Actieradius (WLTP) | 395 km |
PRIVATE LEASE Jeep Avenger

Lezersreacties (48) (gesloten)
De discussie is gesloten.
Reageren is niet meer mogelijk.