Jaguar XKR Convertible (2002)
Topless aan de top
Als we naar het motorvermogen kijken, is deze open Brit beslist sportief. Uit een 4-litermotor met supercharger haalt de Jag een puist vermogen, daÌs niet meer normaal. Liefst 370 pk! Maar bij open autoÌs moet je nu eenmaal verder kijken dan naar het maximum vermogen. Dat kan soms zelfs in het nadeel werken van de auto. Want "open" hoeft niet altijd ook "hard".
Instappen in de snelste productie-Jaguar ooit levert uiteenlopende sfeerindrukken op. Ten eerste is er die katachtige op het stuurwiel die de bestuurder straal voorbij springt, er is hout dat echt en passend overkomt en er is leer dat helemaal thuishoort bij Engelse adel. Het is autohistorie gecombineerd met de moderne tijd - een fiks navigatiesysteem prominent in beeld - en... de realiteit. Want op die Ford-knoppen in de Jag knappen we weer behoorlijk af. En verder... verder is het ook gewoon nog een Engels zooitje. Knoppen uitgestrooid over het middenconsole, te ver weggestopte elektrisiche bestuurdersstoelverstelling, die typische Engelse handrembediening. Fans noemen dat karakter, Japanners zullen rillen van die imperfectie.
En iedereen gaat rillen als de Jaguar de kraan helemaal open zet. Beste lezer, deze V8 klinkt fantastisch en tijdens onze acceleratietests zitten we te gillen van plezier en we moeten tegelijkertijd twee handen stevig aan het stuur houden. Want dit is heftig man! Even moet de automaat als het ware nadenken over wat we gaan doen, maar dan knalt de Jag zo hard van kiet dat de achterwielen ook in de tweede en zelfs in de derde versnelling beginnen te spinnen... Stel u voor: bij 60, 70 km/h in volle acceleratie gaan de sloffen nogmaals als tollen in het rond voor nog meer versnelling.
Na afloop moet je echt even uitblazen. Poeh, wat een heerlijk zinloos geweld!
Dat is dus wel te danken aan die beresterke supercharger-motor. Deze maakt gebruik van Ìn mechanische compressor om extra lucht in de cilinders te pompen. Die samengeperste lucht wordt gekoeld alvorens de cilinders ingejaagd te worden. Daarvoor heeft elke cilinderrij een eigen tussenkoeler. Een installatie die - gezien bovenstaande ervaringen - zijn uitwerking niet mist. Het vermogen van 370 pk dat de krachtcentrale ontwikkelt, noemden we al. Wellicht nog indrukwekkender is Ìt enorme koppel van 525 Nm. Vanwege die enorme trekkracht moest Jaguar even vreemd gaan; er zijn maar weinig automaten die tegen zoÌn overvloed aan koppel bestand zijn. De Britten kozen uiteindelijk voor de vijftrapper van Mercedes.
Na het grove geweld van de Jag V8 supercharged, waarbij je zomaar flink gaat zweten van de grote hoeveelheid adrenaline, valt het bochtenwerk tegen. Jazeker, scherp sturen en jagen over iets anders dan een biljartlaken levert toch een piepje, rammeltje en kraakje op. Past niet bij 'n topper. Gas erop in 'n bocht, wat gebeurt er dan? Nou, de marges zijn klein. Dat komt door het giga-motorvermogen en de soms twijfelende automaat. Komt die stootkracht los (bijvoorbeeld omdat je vol intrapt en de bak terugschakelt voor nog meer trekkracht...) en ben je te laat met tegensturen dan bid je om alle elektronica van de wereld om je Jag te helpen beheersen. Dit is geen katje om zonder handschoenen aan te pakken. Zonder stabilisatiesystemen rijden dan maar? Kom op nou, de openbare weg is geen racebaan en om nu met deze topklasser bij elke bocht de kont om te gooien... Voor je het weet heb je een naam. De Jag is dus een spektakelstuk. Alleen waar onze broek van afzakt, is die bibberende, slappe voortrein die bij zowel wat harder rijden als bij afremmen aanwezig is. Kan niet voor dit geld, in deze categorie auto's.
Twee werelden
Een pretmachine met een enorme uitstraling, dat is deze Jaguar XKR Convertible. Maar allesbehalve perfect in handling, ergonomie en afwerking. Open rijden (kap gaat elektrisch, maar jammer dat dat afdekzeil matig past) is bijzonder in een auto als deze maar er komt toch wat rijwind binnenzeilen.
Dus....wie een auto van dit soort koopt op uitstraling moet de Jaguar serieus over-wegen. Wie rijplezier het allerhoogst in het vaandel heeft staan, is ook op de
Jaguar XKR 'aangewezen'. Kijk je nuchterder naar auto's in deze klasse, dan zijn er andere (Duitse of Japanse) alternatieven, maar die missen wel iets van de unieke sfeer van de open Jaguar.
Signalement
Merk | Jaguar |
---|---|
Model | XKR Convertible |
Carrosserie | 2-deurs, cabrio |
Transmissie | 5 versnellingen, automaat |
Aandrijving | achterwielaandrijving |
Nieuwprijs | € 123.800 |
Specificaties
Brandstof | benzine |
Motor | V8 |
Cilinderinhoud | 3.996 cc |
Maximaal vermogen | 276 kW / 375 pk bij 6.150 tpm |
Maximaal koppel | 525 Nm bij 3.600 tpm |
Inhoud brandstoftank | 75 l |
Lengte / breedte / hoogte | 4.760 mm / 1.829 mm / 1.306 mm |
Wielbasis | 2.588 mm |
Massa leeg | 1.740 kg |
Laadvermogen | 360 kg |
Banden voor | 245/50ZR18Prijzen |
Banden achter | 255/45ZR18Prijzen |
Topsnelheid | 250 km/h |
Acceleratie 0-100 km/h | 6,9 s (fabrieksopgave: 5,6 s) |
Acceleratie 50-80 km/h in D | - s |
Acceleratie 80-120 km/h in D | 5,2s |
Brandstofverbruik | 12,7 l/100km |
CO2-uitstoot | 305 g/km |