Test: Jaguar XK8 4.2 (2006)
Coupé met grandeur
De nieuwe Jaguar XK8 is afgeslankt, staal heeft plaatsgemaakt voor aluminium. Hebben we te maken met een afgetrainde atleet of is hij zich meer thuis langs de golfbaan? De nieuwe XK8 is elegant, van deze tijd en heeft prima rij-eigenschappen.
De grootste innovatie betreft de carrosserie, niet zozeer de vormgeving. Het grote nieuws is de materiaalkeuze: het vertrouwde staal heeft plaatsgemaakt voor aluminium. De nieuwe XK8 is voorlopig alleen met een 300 pk sterke 4,2-liter V8 verkrijgbaar, met een van ZF afkomstige zestrapsautomaat.
Uiterlijk vertoon blijft een onderwerp van discussies. Het elegante, klassiek aandoende ontwerp van de Jaguar roept associaties op met een golfclub, een statig landhuis. Maar de koplampen lijken afkomstig van een Hyundai Coupé en de achterlichten van de Kia Opirus en de vorige Mazda MX-5. Van opzij doet 'ie denken aan de coupés van Aston Martin. Toch is de XK een gracieuze verschijning.
De vorige XK was geen ruimtewonder, in de nieuwe editie heeft Jaguar dat een stuk beter voor elkaar. Maar ook dit is gewoon een 2+2, niets meer en niets minder. Een goede zitpositie is met weinig moeite in te stellen. Als twee-metermens schuur je met je kruin langs de hemel, maar je hoeft niet zo in elkaar te duiken als voorheen. Bij Jaguar geven ze ruiterlijk toe dat de twee achterzitjes niet meer dan een aankoopargument zijn.
Het interieur vertoont door een aantal schakelaars een hoog Ford-gehalte. Voor een zakelijke uitstraling is het dashboard niet strak genoeg gelijnd. Het komt het best tot z'n recht met het standaard wortelnotenhoutfineer. Jaguars info-tainmentscherm is een aanraakscherm met een menustructuur die nauwelijks gewenning vraagt. Zonder problemen stel je datgene in wat je wilt instellen.
Kippenvel
Zolang je deze coupé alleen gebruikt om te flaneren door luxe winkelstraten, zul je niet ontdekken met wat voor potente V8 deze Jaguar is gezegend. Je zult geen kippenvel krijgen van het uitlaatsysteem, dat met kleppen en kamers als een serieus muziekinstrument is waar menig muzikant jaloers op is. En dan hebben we het alleen nog maar over het geluid. Wat je wel weet als je met de nieuwe XK alleen maar op je gemak door lommer-rijke lanen rijdt, is dat deze auto heel comfortabel is. De XK is minder een sportauto dan een heel gerieflijke coupé. Dit neemt echter niet weg dat de versnellingsbak vliegensvlug schakelt.
En hij heeft ook een sportstand, die bij hogere toerentallen opschakelt en bij remmen wat adequater een versnelling lager kiest. Je kunt ook het schakelen beïnvloeden met flippers achter het stuurwiel.
De Jaguar biedt meer dan voldoende comfort. Wie echter met deze dikke coupé over uitdagende slingerweggetjes jaagt, zal zijn ware karakter ontdekken. De XK8 is beschaafd en beschikt over een hoogwaardig onderstel, met elektronisch geregelde dempers (CATS, Computer Active Technology Suspension). Je hoeft geen grens-situaties op te zoeken om te ervaren dat de Jaguar gericht is op comfort. Zijn stuurinrichting werkt licht, de bekrachtiging filtert wat informatie weg.
Het interieur straalt grandeur uit en de koets is elegant. Een navigatiesysteem is standaard, net als een stabiliteitssysteem, zijairbags, regensensoren en Isofix-aansluitingen achterin. Alleen heeft de Jaguar geen hoofdairbags, maar dat is niet echt een reden om je onveilig te voelen.
- +Elegante vormgeving
- +Prima rijeigenschappen
- +Comfortabel
- -Geen echte sportauto
- -Te veel ford in het interieur
- -Stuurinrichting te licht en te vaag
Signalement
Merk | Jaguar |
---|---|
Model | XK 4.2 |
Carrosserie | 2-deurs, coupé |
Transmissie | 6 versnellingen, sequentiële automaat |
Aandrijving | achterwielaandrijving |
Nieuwprijs | € 119.990 |
Specificaties
Brandstof | benzine |
Motor | V8 |
Cilinderinhoud | 4.196 cc |
Maximaal vermogen | 224 kW / 300 pk bij 6.000 tpm |
Maximaal koppel | 420 Nm bij 4.100 tpm |
Inhoud brandstoftank | 71 l |
Lengte / breedte / hoogte | 4.791 mm / 1.892 mm / 1.322 mm |
Wielbasis | 2.752 mm |
Massa leeg | 1.595 kg |
Laadvermogen | 440 kg |
Banden voor | 245/50ZR18Prijzen |
Banden achter | 275/40ZR18Prijzen |
Topsnelheid | 250 km/h |
Acceleratie 0-100 km/h | 6,3 s (fabrieksopgave: 6,2 s) |
Acceleratie 50-80 km/h in D | 2,3 s |
Acceleratie 80-120 km/h in D | 6,3s |
Brandstofverbruik | 16,5 l/100km (fabrieksopgave: 11,3 l/100km) |
CO2-uitstoot | 269 g/km |
Had je deze auto's al gezien?
Lezersreacties (1) (gesloten)
De discussie is gesloten.
Reageren is niet meer mogelijk.