Jaguar XJ8 3.5 Executive (2004)
Gentlemen's sportscar
Het predikaat light kunnen we zonder terughoudendheid gebruiken voor de Jaguar XJ8 3.5. Hoe lager het gewicht, hoe groter de beweeglijkheid, hoe beter de rijeigenschappen en hoe lager het brandstofverbruik. De Britten hebben hun topmodel voorzien van een volledig aluminium carrosserie. De XJ 3.5 V8 brengt 1.615 kilo op de weegschaal, waarmee hij een lichtgewicht is onder de elite.Met z'n elegante, ranke uiterlijk presenteert de Jaguar zich als een sportieve sportsedan in de topklasse, lichtvoetig en wendbaar. Het vermogen van de XJ-krachtbron wordt via een automatische ZF-zesversnellingsbak, met adaptieve sportstand, naar de achterwielen geleid. Elektronica houdt de bewegingen van het gaspedaal en het bochtgedrag van de auto in de gaten. De bak wisselt boterzacht van verzet, alleen bij een heel grove behandeling kun je een bonkige gangwissel forceren. De carrosserie van de Jaguar XJ8 is vrij van rammels en piepjes. Het is opmerkelijk stil binnenin. De motor doet schijnbaar van verre gewag van zijn aanwezigheid en de luchtvering laat hem bijna zweven over het asfalt. Maar als het écht hard gaat, doet de Jag dit niet geheel zonder drama. Het ontbreekt hem bij hoge snelheden aan stabiliteit. Vooral de achterhand voelt dan licht en enigszins wiebelig aan en lijkt niet helemaal onder controle. Maar als een gentleman voortschrijden is minder eenvoudig dan het lijkt, want voordat je het weet, rij je ongemerkt toch veel te hard. De snelheidsmeter geeft al snel verbazend hoge waarden aan; je hebt constant het idee trager te rijden dan je doet. Maar vooral als je krachtig moet remmen, merk je direct dat je behoorlijk de sloffen erin hebt en dat je toch in een forse auto zit. Het lijkt de reminstallatie dan moeite te kosten om de Jaguar adequaat af te remmen. Het pedaal moet diep en met veel kracht worden ingetrapt en dan nog krijg je niet onmiddellijk de vertraging die je verlangt. Het geheel voelt wat sponzig en zacht aan.
Royaal interieurOpvallend is dat de nieuwe XJ zich – zolang je niet remt – wel als een kleinere auto gedraagt. Je hebt niet het gevoel met een grote automobiel op pad te zijn. Het ontwerp van de carrosserie ondersteunt dit gevoel, overigens. Hoewel de Nieuwe XJ in alle richtingen is gegroeid ten opzichte van zijn voorganger, doet hij compacter aan.Voorgaande generaties van de XJ waren nooit gezegend met een royaal interieur. Vooral achterin was het voor volwassenen vaak een krappe bedoening. Maar in de nieuwe XJ bewijst Jaguar de klachten over een te krap interieur serieus te hebben genomen. Het model biedt meer been- en hoofdruimte en beschikt over een grotere kofferbak dan z'n voorganger.Het binnenste ademt een typisch Britse, aristocratische sfeer. Het is ontegenzeggelijk Jaguar; de fabrikant heeft kwistig met walnotenhout, leer en chroom gestrooid. Als vanouds zit je vrij dicht op het dashboard; lekker knus en intiem. Erg overzichtelijk is het instrumentenpaneel echter niet. Vooral de knoppengalerijen in de middensectie, rondom het digitale display,
vragen nadere studie. Letterlijk iedereen kan een puike zitpositie bereiken, niet alleen dankzij talrijke verstelmogelijkheden van de stoel en een zowel horizontaal als axiaal verstelbaar stuurwiel, maar ook vanwege de in hoogte verstelbare pedalen. Kleinere berijders hoeven hierdoor minder dicht op het stuurwiel te kruipen om ook de pedalen prettig te kunnen bedienen.
Signalement
Merk | Jaguar |
---|---|
Model | XJ8 3.5 Executive |
Carrosserie | 4-deurs, sedan |
Transmissie | 6 versnellingen, automaat |
Aandrijving | achterwielaandrijving |
Nieuwprijs | € 101.850 |
Specificaties
Brandstof | benzine |
Motor | V8 |
Cilinderinhoud | 3.555 cc |
Maximaal vermogen | 196 kW / 262 pk bij 6.250 tpm |
Maximaal koppel | 345 Nm bij 4.200 tpm |
Inhoud brandstoftank | 85 l |
Lengte / breedte / hoogte | 5.090 mm / 1.860 mm / 1.448 mm |
Wielbasis | 3.034 mm |
Massa leeg | 1.578 kg |
Laadvermogen | 647 kg |
Aanhangermassa geremd / ongeremd | 1.900 kg / 750 kg |
Banden | 235/50ZR18Prijzen |
Topsnelheid | 242 km/h |
Acceleratie 0-100 km/h | 8,1 s (fabrieksopgave: 7,6 s) |
Acceleratie 50-80 km/h in D | 4,5 s |
Acceleratie 80-120 km/h in D | 6,6s |
Brandstofverbruik | 10,7 l/100km |
CO2-uitstoot | 254 g/km |
Had je deze auto's al gezien?
Lees ook
Jaguar XJ 4.2 (2005) vs. Mercedes-Benz S 500 (1999) - Occasiontest
Jaguar XJ6 – 2004 – 326.238 km - Klokje Rond
Youngtimers Test: Audi TT - Jaguar XJ - Range Rover Sport
Jaguar XJ 2.7 D V6 - 2006 - 554.665 km - Klokje Rond
Klokje Rond: Jaguar XJ (2003) VS. Mercedes S-klasse (2004)
Lezersreacties (1) (gesloten)
De discussie is gesloten.
Reageren is niet meer mogelijk.