Jaguar XJ6 3.0 (2005)
Traditionele chic
Het is knap dat de Engelsen onder de regie van de Ford Motor Company hun eigen gezicht weten te behouden. En kijk je beter naar de carrosserie, dan zie je dat die wel degelijk modern is. Dat 'ie van lichtmetaal gemaakt is, verdient ook een compliment.
De hoeveelheid leer die in een Jaguar XJ6 gaat, is onvoorstelbaar. De Britten werken zelfs het dashboard met koeienhuid af. En hout natuurlijk! Bij Jaguar weten ze hoe ze 'n Engelse sfeer moeten creëren. Het dashboard oogt klassiek en strak. Het bestaat uit één stuk, dus nergens koepels boven het instrumentarium. Op de middenconsole zien we een batterij knoppen waaruit je niet een, twee, drie wijs wordt. Gelukkig is er het grote centrale touchscreen. Druk je bijvoorbeeld op de knop met het opschrift 'Climate', dan kun je op het display allerlei functies van de klimaatregeling bedienen. Best gemakkelijk, hierdoor valt de XJ6 makkelijker te bedienen dan je in eerste instantie verwacht. Jaguar beseft dat je als bezitter van een auto van meer dan 80.000 euro het stuur elektrisch lekker uitgebreid wilt kunnen verstellen. Je zit trouwens op lange en hoge zetels zonder noemenswaardige zijdelingse steun.
De Jaguar heeft een elektronische handrem die automatisch wordt ingeschakeld als de auto in P staat; bij 't wegrijden schiet hij er vanzelf af. Je kunt 'm ook zelf uitschakelen met de knop achter de pook. Zie je een XJ rijden, dan zit in de helft van de gevallen iemand achterin te lezen en zit de ingehuurde chauffeur achter het stuur. Jammer van de goedkoop aandoende asbak en de simpele knoppen voor de ruitbediening achter.
Instapper met V6
De Jag is ook leverbaar met een achtcilindermotor. Maar omdat we niet al te zeer de flamboyante jongens willen uithangen, kozen we voor de zespitter. Bij Jaguar begint de XJ-reeks met een 3,0-liter V6 die het tot een zeer verdienstelijke 240 pk schopt. Geef je de XJ6 (de 6 staat voor het cilinderaantal) de sporen, dan komt hij rap uit de startblokken. Ons lukt het in 8,9 seconden naar de 100 km/h te bulderen, volgens zijn makers moet het in 8,1 tellen kunnen. De top van de XJ6 is 233 km/h.
Schakelen is voor gewone mensen. Wie in dit soort auto's rijdt, heeft er doorgaans een hekel aan zelf de pook te beroeren. Daarom heeft de Jaguar standaard een automatische transmissie met zes verzetten en een sportstand. In de gewone modus vertikt de bak het om terug te schakelen, behalve wanneer je het gaspedaal met geweld naar de bodem jaagt. Maar de Jaguar V6 is smeuïg en weet wel raad met de luie versnellingsbak. Als de transmissie van verzet wisselt, voel je dat wel; dat is jammer, omdat 't comfort er nadelig door beïnvloed wordt.
De Jaguar heeft een communicatieve besturing en voelt lichtvoetig aan. Dat is een hele prestatie, want de Brit weegt ruim 1.500 kilo. De aluminium carrosserie voelt echter niet bijzonder stijf aan en in bochten neigt de XJ6 naar overstuur. De demping van de Jaguar voel en hoor je z'n werk doen. Toch is het aangenaam stil in de Brit. Als wij 'n XJ6 zouden bezitten, wisten we het wel: die chauffeur ging direct van de loonlijst, want de Jaguar besturen is gewoon lekker.
Signalement
Merk | Jaguar |
---|---|
Model | XJ6 3.0 |
Carrosserie | 4-deurs, sedan |
Transmissie | 6 versnellingen, automaat |
Aandrijving | achterwielaandrijving |
Nieuwprijs | € 93.900 |
Specificaties
Brandstof | benzine |
Motor | V6 |
Cilinderinhoud | 2.967 cc |
Maximaal vermogen | 179 kW / 240 pk bij 6.800 tpm |
Maximaal koppel | 300 Nm bij 4.100 tpm |
Inhoud brandstoftank | 85 l |
Lengte / breedte / hoogte | 5.090 mm / 1.860 mm / 1.448 mm |
Wielbasis | 3.034 mm |
Massa leeg | 1.508 kg |
Laadvermogen | 675 kg |
Aanhangermassa geremd / ongeremd | 1.900 kg / 750 kg |
Banden | 255/40R19Prijzen |
Topsnelheid | 233 km/h |
Acceleratie 0-100 km/h | 8,9 s (fabrieksopgave: 8,1 s) |
Acceleratie 50-80 km/h in D | 4,1 s |
Acceleratie 80-120 km/h in D | 6,8s |
Brandstofverbruik | 10,5 l/100km |
CO2-uitstoot | 249 g/km |
Had je deze auto's al gezien?
Lees ook
Jaguar XJ 4.2 (2005) vs. Mercedes-Benz S 500 (1999) - Occasiontest
Jaguar XJ6 – 2004 – 326.238 km - Klokje Rond
Youngtimers Test: Audi TT - Jaguar XJ - Range Rover Sport
Jaguar XJ 2.7 D V6 - 2006 - 554.665 km - Klokje Rond
Klokje Rond: Jaguar XJ (2003) VS. Mercedes S-klasse (2004)
Lezersreacties (2) (gesloten)
De discussie is gesloten.
Reageren is niet meer mogelijk.