Jaguar XJ6 – 2004 – 326.238 km - Klokje Rond

Payback time

26 reacties

Video
AutoWeek 25 2021
AutoWeek 25 2021

Je leest het in AutoWeek 25 2021

Zevenenhalf jaar geleden kocht Frans van Eeden deze fraaie Jaguar XJ6. Aanvankelijk was het de bedoeling dat het een occasion voor een jaar zou zijn. Maar de Jaguar deed het zo probleemloos dat de proeftijd werd verlengd. Inmiddels heeft de XJ 6 een gezegende kilometerstand en buigt Frans zich over de vraag wat zijn volgende auto moet worden.

Als Frans van Eeden zich met zijn Jaguar meldt bij de Klokje Rond-garage maakt hij een goede eerste indruk. Die auto ziet eruit alsof er aandacht aan wordt besteed. Op het eerste oog zie je de enorme kilometerstand er niet aan af.

“Ik heb het altijd een mooie auto gevonden en er altijd een willen hebben, want ieder lijntje aan het model klopt”, aldus Frans. “Toen mijn Peugeot 307 cabriolet slecht werd en ik een vervanger zocht, heb ik deze gekocht met het idee er een jaar in te rijden en hem daarna weer van de hand te doen. Zo’n auto leek me namelijk hartstikke duur. Het werd een probleemloos jaar en daarom besloot ik hem te houden. De vaste lasten vallen ook mee.

Dankzij de aluminium koets weegt hij maar 1.500 kilo en dat scheelt in de wegenbelasting. Inmiddels heb ik hem zeven jaar en ben ik aan het bedenken wat er hierna moet komen. Dat is nog lastig. Ik kan geen auto bedenken die beter of leuker is dan deze. Ik moet wel zeggen dat de Jaguar-specialist die deze auto onderhoudt, goed meehelpt om de kosten wat te beheersen. Daar helpen ze mee om te bedenken hoe de facturen vriendelijk kunnen blijven.”

De oud-basisschoolleraar rijdt voornamelijk lange afstanden met de XJ. “We huren regelmatig een huis in Frankrijk en we hebben vrienden in Barcelona. Dat zijn heerlijke ritten. We doen rustig aan en met 100 km/h op de cruisecontrol is hij zelfs zuinig. Dan haalt hij 1:16”, vertelt Frans. Bovendien heeft de techniek van dat soort lange-afstandsritten maar weinig te lijden.

VERRE REIZEN

Het wordt een Klokje Rond-aflevering waarvan je hoopt dat het voor de auto en de eigenaar de goede kant op valt, want alle twee hebben ze direct onze sympathie. Helaas is er onze keurmeester Joep Schuurman, die na de proefrit direct zijn commentaar klaar heeft. “Deze auto rijdt als een boot”, zegt hij. “De vering is echt veel te zacht en hij helt verschrikkelijk over. In het display staat de melding dat de luchtvering defect is.

Dat heeft er zeker iets mee te maken”, aldus Joep. Frans heeft weet van die melding. “Die komt en gaat. Op plekken op internet waar eigenaren samenkomen, staat dat die klacht bij zo’n beetje elke auto voorkomt. De garage zegt dat de compressor een beetje moe wordt.” Joep: “Je zou eens moeten opletten of de auto anders rijdt als de melding een keer weg is, want volgens mij zetten de elektronische schokdempers nu alle sluizen open, zodat de veerweg maximaal wordt.”

Joep tilt de auto op en dan komen er toch wat positieve woorden. “Als ik dat zo zie, zijn er wel een paar tientjes uitgegeven. Het is erg netjes hoor, maar ik zie wel een lekkage aan de motor. Die is best flink en er lekt ook olie op de dynamo. Als die kapot gaat, heb je pech. Een Denso-dynamo gaat je niet in de koude kleren zitten. Het is wel zaak die lekkage te laten verhelpen”, zegt Joep. De staat van de remleidingen verdient evenmin zijn goedkeuring. “Er zijn enkele plekken waar die flink zijn gecorrodeerd. Dat is wel een slordigheidje van je garage. Daarmee zou hij niet door de apk mogen komen.”

VANAF VIJF MILLE

Verder wijst Joep ons nog op een opmerkelijke slijtage. “De versnellingsbaksteun is doorgezakt. Daar hoort de transmissie in te ‘zweven’, maar nu ligt hij er bovenop. Ik denk dat dit de reden is dat de uitlaat een stukje te ver naar voren onder de auto hangt”, zegt hij als hij ons wijst op de uitlaatrubbers die flink naar voren staan uitgerekt. Dat is enigszins het verhaal bij deze auto. Na jarenlang probleemloos rijden is het nu payback time. Er moet flink worden geïnvesteerd om bijvoorbeeld de motor weer lekvrij te maken en het onderstel en de ophanging weer fris te laten voelen. “Als je het goed wilt doen, denk ik dat je begint bij een bedrag van een mille of vijf en als het helemaal perfect moet, sla je er zo tien mille op stuk”, rekent Joep voor. “Het is wel een type auto dat momenteel heel erg duur is, omdat hij in trek is als youngtimer, dus je koopt ook niet zo maar voor weinig geld een andere terug. Ik ben geneigd te zeggen dat het de investering wel waard is.”

Daar komt nog eens bij dat Frans de auto al lang in bezit heeft. Hij weet dus dat er de afgelopen 170.000 kilometer voorzichtig met de XJ is omgesprongen en dat er niet op is bespaard. Dat zet hem aan het denken. De enige auto waarvan hij enthousiast wordt als vervanger zou een Alfa Romeo Giulia zijn. “Maar daarin zit ik helemaal niet lekker en kan ik niet prettig uitstappen. Ik denk dat het de moeite waard is om er eens wat geld tegenaan te gooien en lekker met deze auto verder te gaan.”

DE MENING VAN CARREC TECHNOCENTER

“Als deze auto vol met krassen en deuken was en een uitgeleefd interieur had, zou ik er afscheid van nemen. Hij is echter zo netjes bijgehouden en bereden dat ik het nog wel de investering waard vind om hem nog een keer helemaal op te halen.”

Verder lezen?

Dit artikel is gratis te downloaden in PDF-formaat. Hiervoor maak je eenmalig een AutoWeek account aan, waarna je onbeperkt uit het AutoWeek archief kunt downloaden.

Inloggen of Registreren

Signalement

Merk Jaguar
Model XJ6 3.0 Executive
Carrosserie 4-deurs, sedan
Transmissie 6 versnellingen, automaat
Aandrijving achterwielaandrijving
Nieuwprijs € 93.150

Specificaties

Brandstof benzine
Motor V6
Cilinderinhoud 2.967 cc
Maximaal vermogen 179 kW / 240 pk bij 6.800 tpm
Maximaal koppel 300 Nm bij 4.100 tpm
Inhoud brandstoftank 85 l
Lengte / breedte / hoogte 5.090 mm / 1.860 mm / 1.448 mm
Wielbasis 3.034 mm
Massa leeg 1.508 kg
Laadvermogen 675 kg
Aanhangermassa geremd / ongeremd 1.900 kg / 750 kg
Banden235/50ZR18Prijzen
Topsnelheid 233 km/h
Acceleratie 0-100 km/h 8,1 s
Brandstofverbruik 10,5 l/100km
CO2-uitstoot 249 g/km

Lezersreacties (26) (gesloten)

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.

De discussie is gesloten.
Reageren is niet meer mogelijk.