Jaguar XJ 2.7D (2006)

Nobele rijmachine

Jaguar XJ 2.7D
Voor Jaguar is de dieselmotor onontgonnen gebied. Pas sinds kort monteert het nobele merk zelfontbranders. De conservatieve clientèle zag dit met zorg aan, maar zonder dieselmotor wordt een merk tegenwoordig niet meer serieus genomen, helemaal niet in de zakelijke markt.

Jaguar heeft het moeilijk, dus moet het elke kans aangrijpen om de verkopen een impuls te geven. Die kans krijgt de XJ met de komst van de 2,7-liter V6, afkomstig van de samenwerking tussen moederconcern Ford en PSA. De krachtbron
levert 204 pk en 435 Nm. De XJ heeft een relatief laag gewicht. Dankzij de aluminium carrosserie weegt de ruim vijf meter lange Jag 'slechts' 1.659 kilogram.
'Tevreden gespin' noemden wij het geluid van de motor bij zijn introductie in de Jaguar. Wat loopt deze krachtbron mooi en wat produceert 'ie weinig rumoer. Jaguar gebruikt prima isolatiematerialen en 'actieve motorsteunen', die de demping elektronisch afstemmen op het toerental. Je merkt bijna niet wat er in het vooronder gaande is. Wat je hoort, zijn geluiden van buiten, niet zozeer van de motor.


Vlot
Slechts bij vol accelereren laat de aluminium V6 zich horen, maar dat is normaal. Volgens de fabriek heeft de Jag 8,2 seconden nodig om tot 100 km/h te versnellen. Wij kwamen uit op 8,6. De tussensprints verlopen ook gewoon lekker vlot.
De luchtvering past automatisch de rijhoogte van de Jaguar aan. Bij hogere snelheden zakt de koets 15 mm voor een stabielere wegligging. De luchtvering zorgt daarmee voor een goede balans tussen comfort en sportiviteit. Dat heeft een positieve weerslag op de rijdynamiek. De Jaguar voelt lichtvoetig aan en dat maakt hem een fijne rijdersauto, al is de besturing naar onze smaak wat te licht.


Zestrapsautomaat
Op zichzelf draagt een automaat niet bij aan een sportieve beleving, maar bij een auto als deze Jaguar zou een hand-geschakelde bak afbreuk doen aan het comfort. Op de zestrapsautomaat valt weinig aan te merken, je kunt 'm alleen kwalijk nemen dat hij wat traag reageert met terugschakelen. Het is ook mogelijk om zelf te schakelen, door simpelweg de keuzehendel van de 'J-gate' in de desbetreffende versnelling te zetten.
In het opgeruimd ogende interieur is het wortelnotenhout prima op z'n plaats, het past goed bij de klassieke sfeer in de Jaguar. Het dashboard is rechttoe, rechtaan,
maar veel logica valt er in de knoppenchaos rond het centrale scherm niet te ontdekken.


Afwerking
Hoewel we bouwers nergens kunnen betrappen op het gebruik van goedkope kunststoffen, kan het niveau van de materialen wel iets verbeterd worden. Dat geldt ook voor de afwerking. Niet alle panelen sluiten helemaal naadloos op elkaar aan.
Onze testauto heeft optionele comfortstoelen die op zestien manieren verstelbaar zijn. Ze zijn stevig en geven genoeg zijdelingse steun, en ze zijn laag genoeg in te stellen. Achterin plaats-nemen is geen straf, er is plek genoeg voor hoofd en benen. En ondanks de ogenschijnlijk forse buitenafmetingen van de kofferbak valt de bagageruimte tegen. De bak is weliswaar vrij breed, maar ook ondiep. Daardoor blijft het laadvolume beperkt tot 470 liter.

Signalement

Merk Jaguar
Model XJ6 2.7D
Carrosserie 4-deurs, sedan
Transmissie 6 versnellingen, automaat
Aandrijving achterwielaandrijving
Nieuwprijs € 93.300

Specificaties

Brandstof diesel
Motor V6
Cilinderinhoud 2.722 cc
Maximaal vermogen 152 kW / 204 pk bij 4.000 tpm
Maximaal koppel 435 Nm bij 1.900 tpm
Inhoud brandstoftank 85 l
Lengte / breedte / hoogte 5.090 mm / 1.860 mm / 1.448 mm
Wielbasis 3.034 mm
Massa leeg 1.627 kg
Laadvermogen 656 kg
Aanhangermassa geremd / ongeremd 1.900 kg / 750 kg
Banden255/40R19Prijzen
Topsnelheid 225 km/h
Acceleratie 0-100 km/h 8,5 s (fabrieksopgave: 8,2 s)
Acceleratie 50-80 km/h in D 4,5 s
Acceleratie 80-120 km/h in D 6,4s
Brandstofverbruik 8,1 l/100km
CO2-uitstoot 214 g/km

Lezersreacties (1) (gesloten)

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.

De discussie is gesloten.
Reageren is niet meer mogelijk.