Jaguar XJ 2.7D (2006)
Nobele rijmachine
Jaguar heeft het moeilijk, dus moet het elke kans aangrijpen om de verkopen een impuls te geven. Die kans krijgt de XJ met de komst van de 2,7-liter V6, afkomstig van de samenwerking tussen moederconcern Ford en PSA. De krachtbron
levert 204 pk en 435 Nm. De XJ heeft een relatief laag gewicht. Dankzij de aluminium carrosserie weegt de ruim vijf meter lange Jag 'slechts' 1.659 kilogram.
'Tevreden gespin' noemden wij het geluid van de motor bij zijn introductie in de Jaguar. Wat loopt deze krachtbron mooi en wat produceert 'ie weinig rumoer. Jaguar gebruikt prima isolatiematerialen en 'actieve motorsteunen', die de demping elektronisch afstemmen op het toerental. Je merkt bijna niet wat er in het vooronder gaande is. Wat je hoort, zijn geluiden van buiten, niet zozeer van de motor.
Vlot
Slechts bij vol accelereren laat de aluminium V6 zich horen, maar dat is normaal. Volgens de fabriek heeft de Jag 8,2 seconden nodig om tot 100 km/h te versnellen. Wij kwamen uit op 8,6. De tussensprints verlopen ook gewoon lekker vlot.
De luchtvering past automatisch de rijhoogte van de Jaguar aan. Bij hogere snelheden zakt de koets 15 mm voor een stabielere wegligging. De luchtvering zorgt daarmee voor een goede balans tussen comfort en sportiviteit. Dat heeft een positieve weerslag op de rijdynamiek. De Jaguar voelt lichtvoetig aan en dat maakt hem een fijne rijdersauto, al is de besturing naar onze smaak wat te licht.
Zestrapsautomaat
Op zichzelf draagt een automaat niet bij aan een sportieve beleving, maar bij een auto als deze Jaguar zou een hand-geschakelde bak afbreuk doen aan het comfort. Op de zestrapsautomaat valt weinig aan te merken, je kunt 'm alleen kwalijk nemen dat hij wat traag reageert met terugschakelen. Het is ook mogelijk om zelf te schakelen, door simpelweg de keuzehendel van de 'J-gate' in de desbetreffende versnelling te zetten.
In het opgeruimd ogende interieur is het wortelnotenhout prima op z'n plaats, het past goed bij de klassieke sfeer in de Jaguar. Het dashboard is rechttoe, rechtaan,
maar veel logica valt er in de knoppenchaos rond het centrale scherm niet te ontdekken.
Afwerking
Hoewel we bouwers nergens kunnen betrappen op het gebruik van goedkope kunststoffen, kan het niveau van de materialen wel iets verbeterd worden. Dat geldt ook voor de afwerking. Niet alle panelen sluiten helemaal naadloos op elkaar aan.
Onze testauto heeft optionele comfortstoelen die op zestien manieren verstelbaar zijn. Ze zijn stevig en geven genoeg zijdelingse steun, en ze zijn laag genoeg in te stellen. Achterin plaats-nemen is geen straf, er is plek genoeg voor hoofd en benen. En ondanks de ogenschijnlijk forse buitenafmetingen van de kofferbak valt de bagageruimte tegen. De bak is weliswaar vrij breed, maar ook ondiep. Daardoor blijft het laadvolume beperkt tot 470 liter.
Signalement
Merk | Jaguar |
---|---|
Model | XJ6 2.7D |
Carrosserie | 4-deurs, sedan |
Transmissie | 6 versnellingen, automaat |
Aandrijving | achterwielaandrijving |
Nieuwprijs | € 93.300 |
Specificaties
Brandstof | diesel |
Motor | V6 |
Cilinderinhoud | 2.722 cc |
Maximaal vermogen | 152 kW / 204 pk bij 4.000 tpm |
Maximaal koppel | 435 Nm bij 1.900 tpm |
Inhoud brandstoftank | 85 l |
Lengte / breedte / hoogte | 5.090 mm / 1.860 mm / 1.448 mm |
Wielbasis | 3.034 mm |
Massa leeg | 1.627 kg |
Laadvermogen | 656 kg |
Aanhangermassa geremd / ongeremd | 1.900 kg / 750 kg |
Banden | 255/40R19Prijzen |
Topsnelheid | 225 km/h |
Acceleratie 0-100 km/h | 8,5 s (fabrieksopgave: 8,2 s) |
Acceleratie 50-80 km/h in D | 4,5 s |
Acceleratie 80-120 km/h in D | 6,4s |
Brandstofverbruik | 8,1 l/100km |
CO2-uitstoot | 214 g/km |
Had je deze auto's al gezien?
Lees ook
Jaguar XJ 4.2 (2005) vs. Mercedes-Benz S 500 (1999) - Occasiontest
Jaguar XJ6 – 2004 – 326.238 km - Klokje Rond
Youngtimers Test: Audi TT - Jaguar XJ - Range Rover Sport
Jaguar XJ 2.7 D V6 - 2006 - 554.665 km - Klokje Rond
Klokje Rond: Jaguar XJ (2003) VS. Mercedes S-klasse (2004)
Lezersreacties (1) (gesloten)
De discussie is gesloten.
Reageren is niet meer mogelijk.