Jaguar XJ 2.7 D V6 - 2006 - 554.665 km - Klokje Rond

Dieselen in stijl

48 reacties

Video
AutoWeek 27 2019
AutoWeek 27 2019

Je leest het in AutoWeek 27 2019

De Jaguar XJ, een auto die heel veel liefhebbers op hun verlanglijstje hebben staan, maar waarvan slechts weinigen daadwerkelijk tot aanschaf overgaan. Omdat ze het niet aandurven. Zo niet Evert Weide. Na een oerdegelijke en uiterst rationele Mercedes-Benz E-klasse diesel stapte hij in 2013 over in deze prachtige, zeer stijlvolle Britse sedan. Zes jaar later staat de teller ruim boven de vijf ton. Respect!

We horen al die twijfelaars bijna denken: had ik nu toch maar die XJ gekocht, want zo te zien kun je er toch heel lang vrij probleemloos mee rijden. Dat bewijst dit exemplaar, gezien de niet exorbitant hoge onderhoudskosten. Dat Evert nog altijd ernstig verliefd is op zijn aluminium bolide merken we wanneer Joep om de sleutels vraagt voor zijn noodzakelijke proefrit. Met enige moeite staat hij ze af, maar het liefst was hij op de achterbank gekropen om mee te rijden. Maar de keurmeester is – zoals altijd – heel resoluut: de eigenaar mag niet mee en bij voorkeur gaat hij rijden zonder enige voorkennis. Dus zit er niets anders op dan rustig te wachten, maar tijdens het voorgesprek werpt hij toch af en toe een blik uit het raam om te zien of zijn Jaguar alweer veilig terug is.

Evert: “Ja, ik ben nog steeds gek op mijn XJ. Laatst kwamen we ergens op een feest en zette ik de auto op een grote parkeerplaats. En als hij daar dan staat, tussen al die andere auto’s, vind ik het nog steeds de mooiste. Mijn vorige auto was een Mercedes-Benz E-klasse, een 300D. Die had een ouderwetse zescilinderdieselmotor. Ik weet nog goed dat ik op een dag Utrecht binnenreed en een bord het woord ‘Nee’ in rode letters liet zien. Ik ben expres teruggereden en er nog eens langs gegaan; ik kwam er zo achter dat die tekst voor mij was bedoeld. Kortom, het werd tijd om naar iets anders uit te kijken.”

HERENSOCIËTEIT

Dat het weer een diesel werd, stond buiten kijf. Maar niet perse een Jaguar, zo horen we. “Ik heb ook een aantal Audi’s overwogen. Voordat ik de Mercedes kocht, heb ik twintig jaar Audi gereden. Maar de XJ stond eveneens op mijn verlanglijstje. Ik had eerst nog wel wat twijfel, omdat ik bang was dat zo’n Jaguar misschien te groot en te patserig zou zijn. Maar ja, dat is wat anderen vinden en ik moet zeggen: de reacties zijn vrijwel altijd positief. En weet je wat ook heel leuk is? Jaguarrijders van hetzelfde type XJ groeten elkaar. Althans, degenen die ik tegenkom wel.

Dit is in mijn ogen de laatste klassiek gelijnde XJ en dat maakt het tot een bijzondere verschijning. Ik rijd vaak lange afstanden en pas dan merk je wat een geweldige auto dit is. Vroeger kwam je doodmoe aan op je bestemming, nu stap ik redelijk fit weer uit. Ik ben zelfs in één keer naar Krakau gereden, dat is bijna 1.200 kilometer. Geen centje pijn. De stoelen zitten heerlijk, de motor is stil en op zulke afstanden ook nog eens redelijk zuinig. Voor mij is een auto een beetje een metgezel, een rijdende herensociëteit. De geluidsinstallatie is zoals je die in een XJ mag verwachten en ik kan enorm van muziek genieten onderweg, bijvoorbeeld van Bach.”

OOK ALUMINIUM ROEST

Bij aanschaf stond er al 240.000 kilometer op de teller, een respectabele kilometerstand en best spannend. Naar nu blijkt, was er geen reden tot angst. Ook de automatische transmissie blijft het keurig doen en is nu twee keer gespoeld. De carrosserie van deze generatie XJ is gemaakt van aluminium, wat resulteertin een laag voertuiggewicht. Helaas staat dat niet garant voor een roestvrije koets na dertien jaar. Ook aluminium kan oxideren en dat komt met name op de voorste raamstijlen tot uiting, da’s jammer. Evert: “Die plekken zijn mij ook een doorn in het oog, er moet nodig iets aan gebeuren. Over de onderhoudskosten hoor je mij niet klagen. Voor een auto van dit formaat en met deze kilometerstand vind ik het acceptabel.”

Het aanvankelijke enthousiasme van Joep is na de proefrit getemperd. “Qua banden en onderstel is deze Jaguar niet zo fris meer. Dat doet sterk afbreuk aan het rijcomfort. Hij trilt boven de 100 km/h en de voorvering doet raar.”

Nadere inspectie leert ons dat de veerpoot rechtsvoor veel harder is dan die aan de linkerkant. Het blijkt een naderhand gemonteerd, tweedehands exemplaar. Dat verklaart het onevenwichtige veergedrag. Dat de kettingspanners van de V6 een klein beetje rammelen na het starten brengt Evert niet van zijn stuk. Het komt vaker voor bij dit type diesel motor en zolang het niet erger wordt, is er geen reden tot actie. Evert: “Ik heb er alle vertrouwen in dat de motor het nog lang volhoudt. En zolang ik nog vrijwel alle steden in mag, blijf ik in de XJ rijden. Misschien is dit wel mijn laatste auto met verbrandingsmotor, dus ik geniet nog even met volle teugen.”

DE MENING VAN CARREC TECHNOCENTER

“Wauw, wat een vette slee is dit! Die hebben we hier niet vaak. Tijdens de proefrit viel de auto echter door de mand en ook tijdens de inspectie hier in de werkplaats kwam ik het nodige tegen. Helaas, beide duimen gaan omlaag voor deze mooie Jaguar.”

Verder lezen?

Dit artikel is gratis te downloaden in PDF-formaat. Hiervoor maak je eenmalig een AutoWeek account aan, waarna je onbeperkt uit het AutoWeek archief kunt downloaden.

Inloggen of Registreren

Signalement

Merk Jaguar
Model XJ6 2.7D
Carrosserie 4-deurs, sedan
Transmissie 6 versnellingen, automaat
Aandrijving achterwielaandrijving
Nieuwprijs € 93.300

Specificaties

Brandstof diesel
Motor V6
Cilinderinhoud 2.722 cc
Maximaal vermogen 152 kW / 204 pk bij 4.000 tpm
Maximaal koppel 435 Nm bij 1.900 tpm
Inhoud brandstoftank 85 l
Lengte / breedte / hoogte 5.090 mm / 1.860 mm / 1.448 mm
Wielbasis 3.034 mm
Massa leeg 1.627 kg
Laadvermogen 656 kg
Aanhangermassa geremd / ongeremd 1.900 kg / 750 kg
Banden255/40R19Prijzen
Topsnelheid 225 km/h
Acceleratie 0-100 km/h 8,2 s
Brandstofverbruik 8,1 l/100km
CO2-uitstoot 214 g/km

Lezersreacties (48) (gesloten)

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.

De discussie is gesloten.
Reageren is niet meer mogelijk.