Test: Jaguar F-type Coupé 400 Sport (2017)
Sport en spel
28 reacties
Video
Helaas kunnen wij deze video niet weergeven, omdat je niet akkoord bent gegaan met de
cookie voorwaarden.
Onze video speler heeft rechten nodig voor de "Social Media".
Wijzig je cookie instellingen
- Roland Tameling
- Eerste rijtest
Een standaard Jaguar F-Type is een vermakelijke auto, maar er bleef bij ons toch altijd een knagend gevoel dat er méér in de Britse sportcoupé zat. Deze 400 Sport moet het antwoord zijn op die wens; dit 'actiemodel' is slechts één jaar leverbaar en is voorzien van extra's die de F-Type net dat beetje meer moeten geven. Eens kijken of hij de daad bij de belofte voegt.
Wat een heerlijk kinderachtig randje kleeft er toch aan deze auto! Een Jaguar F-type is een machine die al je zintuigen aanspreekt; een auto waarbij je de buitenspiegels net even te ver naar binnen afstelt, zodat je de fraaie lijn over de heupen kunt zien. En een auto waarin je om de zoveel tijd compleet overbodig terugschakelt om te gniffelen bij de uitlaatplofjes. Dit is auto die een glimlach op je gezicht tovert; dat begint een zeldzaamheid te worden in autoland.
Toch bleef er bij de F-type altijd een gevoel knagen. Dat hij niet zo scherp, alert en wendbaar was als hij had kunnen zijn. Nu heeft Jaguar hem bij de recente facelift al wat aangescherpt, maar blijkbaar was er ruimte voor de 400 Sport. Op basis van de V6 S (de versie die je wat ons betreft moet hebben; voldoende vermogen en lichter dan de V8-varianten) creëerde het Engelse merk oneerbiedig gezegd een actiemodel. Hij is alleen dit modeljaar leverbaar en biedt – naast een halve Halfords aan logo's, stripjes en details – net wat meer dan de S. Zoals zijn naam aangeeft, beschikt de 400 Sport over twintig extra paardenkrachten. Daarnaast gebruikt hij de remmen van de F-type R en SVR; achter meten de schijven geen 325, maar 376 millimeter. Daarbij is het instelbare onderstel (Adaptive Dynamics) standaard en kun je de afzonderlijke karakteristiek van de 3.0 supercharged V6, de achttraps automaat en de elektronisch geregelde dempers aanpassen. Die laatste voorziening noemt Jaguar 'Configurable Dynamics'; deze opties maken de Jag wel degelijk fijner dan de standaardversie.
STOEIEN
Het leuke aan een F-type is dat hij in eerste instantie een beetje teleurstelt. Ga voor de eerste keer rijden en je voelt een bovengemiddeld comfortabele coupé met genoeg kracht, maar ook een wat afstandelijk weggedrag en minder scherpe reacties dan je verwacht. Je moet echt even zoeken naar zijn dynamische kwaliteiten, maar zelfs nadat je de schakelaar op de tunnelconsole in 'Dynamic' hebt geduwd, blijven de heldere, intuïtieve reacties achterwege die je in bijvoorbeeld een Porsche 911 voelt. In snelle bochten neigt de F-type zelfs naar onderstuur, terwijl de elektronische engelen van de traction control het feestje te streng controleren. Wanneer jij op je gas wilt om de achterwielen tractie te laten zoeken, houdt de computer regelmatig het motorvermogen tegen. Jammer, want dat voorkomt een lekker potje stoeien.
Maar dan ontdek je de functie TracDSC. Deze tussenstand stuurt de tractiecontrolesystemen op vakantie, waardoor de achterwielen veel vrijer kunnen spelen en je de hulp van het mechanische sperdifferentieel tussen de achterwielen veel beter kunt benutten. Nu kun je de balans van de F-type beter inzetten om bochten goed te ronden, een extra dot gas gebruiken om de achterkant te laten omzwiepen en zelfs een subtiele drift inzetten. Nog altijd vallen de reacties van de automaat tegen en is de besturing niet zo bijtgraag als je verwacht in een coupé met 400 pk. Hij mag wat ons betreft wat gretiger insturen. Terwijl je zo lekker aan het 'rommelen' bent met de systemen, ontdek je langzaam maar zeker dat het chassis van deze Jaguar wel degelijk heel capabel is.
SPARTA
Dan is er nog de nuchtere kant van de medaille; is de 400 Sport ruim € 132.000 waard, terwijl je al een V6 S hebt voor zo'n € 115.000? Ook daar komen de genoemde opties weer om de hoek: wil je een F-type aankleden zoals je hem eigenlijk wenst (met onder meer de beter zittende Performance-stoelen, grotere wielen, een sportief ogend exterieurpakket en nog wat comfortvoorzieningen), dan stijgt de prijs al snel naar zo'n € 130.000. Het feit dat de 400 Sport zeldzamer is en over unieke details aan binnen- en buitenzijde beschikt, kan eveneens in z'n voordeel spreken. Dus ja, er bestaan zeker auto's die hitsiger en opwindender zijn om te rijden, of waarmee je snellere rondetijden neerzet. Maar dat is niet zozeer de reden waarom je een Jaguar F-type koopt. Deze auto wil je hebben omdat je van zijn frivole inborst houdt, van het speciale sfeertje dat om hem heen hangt. Wat dat betreft kun je goed de vergelijking maken tussen fans van Feyenoord en Sparta. Objectief gezien heeft de club uit de Kuip de grootste kans om kampioen te worden, net zoals een Porsche 911 Carrera S sneller naar honderd sprint dan de F-type 400 Sport. Toch kiezen duizenden mensen er elk weekend voor om in het Kasteel naar Sparta te kijken; omdat de club uit Spangen een bijzondere clubhistorie heeft, omdat zij vinden dat er een fijner sfeertje hangt dan 'op Zuid', omdat ze de underdog willen steunen. In die zin is deze Jaguar F-type 400 Sport de Sparta van de sportwagens; je verwacht hem niet op de eerste rij, maar je sluit hem vol liefde in je hart.
Dit artikel is gratis te downloaden in PDF-formaat. Hiervoor maak je eenmalig een AutoWeek account aan, waarna je onbeperkt uit het AutoWeek archief kunt downloaden.
Lezersreacties (28) (gesloten)
De discussie is gesloten.
Reageren is niet meer mogelijk.