Abonneer nú met korting

Kies nú voor een abonnement met korting

Navigatie

MENU
AutoWeek

Menu

  • Nieuws
    • Advies Centrum
    • Autonieuws
    • Autotechniek
    • Banden
    • Bestelauto's
    • Campers
    • Classics & Youngtimers
    • Elektrische auto
    • Supercars
    • Verkoopcijfers
    • Podcasts
  • Tests
    • Autoreviews
    • Autotests
    • Nieuwste autovideo's
    • Verbruiksmonitor
    • Zelf testen?
  • Auto's
    • Auto zoeken
    • CarBase Autovergelijker
    • Elektrische auto's
    • Private Lease
    • Nieuwe auto uit voorraad
  • Occasions
    • Occasion zoeken
    • Klassieker zoeken
    • Tweedehands auto
    • Auto importeren
    • Auto onderhoud
    • Dealergids
  • Tools
    • Autobandenvergelijker
    • Autoverzekering vergelijker
    • Bijtelling Calculator
    • BPM Calculator
    • Kentekencheck
    • Kostenberekening
    • Waardebepaling
    • Private Lease Vergelijker
    • Wegenbelasting
  • Forum
    • Forum Index
    • Actieve topics
    • Nieuwste topics
    • Zoeken
    • Uitleg Forum
  • Word nu
    abonnee!
    • AutoWeek
    • AutoWeek Classics
    • AutoWeek Campers
    • AutoWeek GTO
    • Abonnee voordeel
    • Bestel editie
    • Nu in AutoWeek
  • Account
    • Mijn auto's/reviews
    • Mijn occasions
    • Mijn alerts
    • Mijn gegevens
    • Uitloggen
    • Mijn AutoWeek

      Autoweek Account
      • Autoreviews schrijven
      • Brandstofverbruik bijhouden
      • Reageren op berichten
      • Autobrochures downloaden
      • Nieuwsalerts instellen
      • Deelnemen aan het AW Forum

      en nog veel meer..

      Registreren Inloggen
    • Om te kunnen inloggen op Mijn AutoWeek moet u akkoord gaan met onze privacy voorwaarden.

      Meer informatie
  • Zoeken
Sluiten

Zoeken

Op trefwoord

of

Op kenteken

Zoeken

Auto's
Kenteken
AutoWeek.nl heeft je steun nodig
We zien dat je een adblocker gebruikt. Dat vinden we jammer, want alleen dankzij advertenties kunnen we autoweek.nl gratis toegankelijk houden. We willen je vragen voor autoweek.nl een uitzondering te maken. Wil je jouw adblocker voor ons pauzeren? Zo werkt het
  • Home
  • Autotests
  • Jaguar
  • E-Pace

Jaguar E-Pace D180 AWD (2018)

Grote taak voor kleine Jaguar

26
Jaguar E-Pace D180 AWD (2018)
  • Autotest
17 juli 2018 om 13:58
  • Meer
    • Linkedin
    • Pinterest
    • Print
    • Email
  • Whatsapp
  • Twitter
  • Facebook
Jaguar waagt zich met de E-Pace aan de reeds drukke, maar ook erg populaire markt voor compacte SUV's. Succes lijkt daarbij verzekerd; met de grotere F-Pace ging immers het ook al prima. Aan de andere kant: hij is bijna even duur als dat grotere model. De kleine Jaguar staat voor een grote taak

Het is momenteel de kleinste Jaguar uit het gamma en dat wordt subtiel onder de aandacht gebracht door een tekening aan de onderkant van de voorruit; we zien daar een volwassen jaguar met een welpje. Britse humor blijft uniek. Wie in het donker zijn E-Pace nadert en ontsluit, wordt opnieuw getrakteerd op de twee dieren, ditmaal geprojecteerd op het wegdek aan weerszijden van de auto. Een mooi detail.

Waar merken als BMW en Volvo hun eveneens nieuwe compacte cross-overs (X2 en XC40) bewust heel anders hebben ingestoken dan hun grotere modellen, kiest Jaguar er net zo bewust voor om in de E-Pace veel overeenkomsten met de F-Pace te stoppen. Doordat de verhoudingen anders zijn, oogt hij wel wat hoger en boller dan zijn grotere broer. Vergeleken met de genoemde concurrenten heeft de E-Pace een veel sterkere coupé-daklijn. Dat is voor een deel optisch bedrog, gecreëerd door de bovenste en onderste lijnen van de zijraampartij in een punt te laten eindigen. De achtersteven heeft die typische Jaguar-achterlichten en ook het front is met de enorme grille onmiskenbaar Jaguar.

Klassiek stijlvol

In de Jaguar E-Pace word je getrakteerd op een mooi, klassiek ogend dashboard. Het heeft veel elementen uit de F-type, zoals de handgreep rechts van de cardantunnel. De klokken zijn digitaal en een mooi detail wordt gevormd door de displays die in de aircoknoppen zijn verwerkt. Helaas zijn de kunststoffen op sommige plekken niet helemaal wat je van deze klasse zou verwachten, maar voor de rest ademt dit interieur stijl. Achterin is de beenruimte behoorlijk, maar zit je met je hoofd gauw tegen het dak. Opvallend is hoe groot de kofferruimte is: 557 liter is echt fors.

Een bijzonder kenmerk van de E-Pace is zijn overgewicht – hij is kleiner, maar nota bene zwaarder dan de grotere F-Pace. Dit laat zich verklaren door het feit dat de E-Pace nog is gebaseerd op de Range Rover Evoque, terwijl de F-Pace zijn platform deelt met de veel nieuwere (lees: modernere) en dus lichtere Velar. Jaguar laat desgevraagd weten daar een erg hoge torsiestijfheid tegenover te stellen. Dat is weliswaar een verklaring, maar dat doet niets af aan het feit dat dit een zware jongen is. Maar … des te knapper is het dat de ingenieurs van Jaguar de E-Pace toch dat behoorlijk lichtvoetige stuurgevoel hebben weten te geven. Een overdosis feedback moet je niet verwachten, daarentegen is de E-Pace verrassend precies te plaatsen en luistert hij heel secuur en snel naar elke stuurbeweging. Ondanks het forse gewicht blijft de E-Pace heel lang mooi neutraal, waarna hij over zijn voorwielen gaat schuiven. De vering en demping hadden van ons wel wat comfortabeler gemogen. De E-Pace heeft sportieve aspiraties, zoveel is duidelijk, maar iets meer comfort zou hem als cross-over wel passen. De Ingenium-diesel is stiller dan we van Jaguar-diesels gewend zijn en de negentraps ZF-automaat is pure verwennerij. Het overgewicht hebben de ingenieurs wat betreft het onderstel knap weten weg te poetsen, maar de 30 Nm extra in de aandrijflijn kunnen het niet helemaal verhullen. Voor de tussensprints heeft de compacte Jaguar best wat tijd nodig en ook van 0 naar 100 km/h is hij wat langer onderweg dan sommige van zijn naaste concurrenten. Opvallend is in dit verband dat de remweg mooi kort is.

Oordeel

4 sterren

De Jaguar E-Pace D180 AWD is er vanaf € 61.390. De geteste uitvoering is een S en die staat voor € 66.790 in de boeken; inclusief de extra's van ons exemplaar ben je € 77.529 kwijt. Veel geld misschien, maar komen voorrijden in een Jaguar is iets wat iedereen wel wil. Dat doe je met de E-Pace veel nadrukkelijker dan met de F-Pace. Zijn gewicht en prijsstelling liggen wel erg dicht bij die van de grotere broer en dat zal zijn leven er niet gemakkelijker op maken.

Signalement

Merk Jaguar
Model E-Pace D180 AWD
Carrosserie 5-deurs, suv
Transmissie 9 versnellingen, sequentiële automaat
Aandrijving 4wd
Prijs € 68.685

Specificaties

Brandstof diesel
Motor 4-cil. in lijn
Cilinderinhoud 1.999 cc
Maximaal vermogen 132 kW / 180 pk bij 4.000 tpm
Maximaal koppel 430 Nm bij 1.750 tpm
Inhoud brandstoftank 56 l
Lengte / breedte / hoogte 4.395 mm / 1.984 mm / 1.649 mm
Wielbasis 2.681 mm
Massa leeg 1.843 kg
Laadvermogen 557 kg
Aanhangermassa geremd / ongeremd 1.800 kg / 750 kg
Banden225/65R17Prijzen
Topsnelheid 205 km/h
Acceleratie 0-100 km/h 9,7 s (fabrieksopgave: 9,3 s)
Acceleratie 50-80 km/h in D 3,5 s
Acceleratie 80-120 km/h in D 7,7s
Brandstofverbruik 6,0 l/100km
CO2-uitstoot (WLTP) 189 g/km
Uitgebreide specificaties
  • Houd me op de hoogte over de Jaguar E-Pace
Jaguar Jaguar E-Pace

Uitgelicht aanbod

    Jaguar E-Pace 2.0 P250 AWD R-Dynamic HSE Black Pack 20inch!!

    Jaguar E-Pace 2.0 P250 AWD R-Dynamic HSE Black Pack 20inch!!

    • 2018
    • 95.998 km

    € 41.999

    Jaguar E-Pace 2.0 D150 R-Dynamic S | Panoramadak | Leder | NAP | BTW | 1e Eigenaar | Dealeronderhouden |

    Jaguar E-Pace 2.0 D150 R-Dynamic S | Panoramadak | Leder | NAP | BTW | 1e Eigenaar | Dealeronderhouden |

    • 2018
    • 103.938 km

    € 28.900

    Jaguar E-Pace 2.0 P200 AWD HSE *R-Dynamic* Virtual cockpit/Meridian sound/Trekhaak

    Jaguar E-Pace 2.0 P200 AWD HSE *R-Dynamic* Virtual cockpit/Meridian sound/Trekhaak

    • 2019
    • 38.158 km

    € 44.850

Meer Jaguar E-Pace occasions

Gerelateerde forumtopics

  • Jaguar E-Pace

    60
    • 30 oktober 2020

Lezersreacties (26) (gesloten)

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kunt u er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.

Reactie verwijderen

Weet je het zeker dat je dit bericht wilt verwijderen?

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens

De discussie is gesloten.
Reageren is niet meer mogelijk.

Bekijk ook

Kopersgids

Zoeken en vergelijken
  • Jaguar E-Pace specificaties
  • Jaguar E-Pace occasions
  • Jaguar E-Pace video's
Advies en informatie
  • Jaguar E-Pace tests
  • Jaguar E-Pace gebruikersreviews
  • Jaguar E-Pace index
PREMIUM
Jaguar E-Pace P200 - Test

Jaguar E-Pace P200 - Test

Goed beschouwd heeft de Jaguar E-Pace eigenlijk maar één nadeel: hij is nogal zwaar. Helaas...

Lees meer

Gerelateerde reviews

  • Gebruikersreview
    Jaguar E-Pace P200 AWD S (2019)

    Jaguar E-Pace P200 AWD S (2019)

    14
    • 10 juli 2020
meer reviews
BMW X2 vs Jaguar E-Pace vs Volvo XC40 - Triotest

BMW X2 vs Jaguar E-Pace vs Volvo XC40 - Triotest

83

Drie gloednieuwe modellen die bijna tegelijkertijd toetreden in een voor hun merk nieuw segment:...

Gerelateerd

  • Model
  • Merk
Model
Model
  • Audi Q3 Sportback vs. Jaguar E-Pace - Dubbeltest

    Audi Q3 Sportback vs. Jaguar E-Pace - Dubbeltest

    • 17 september 2021
  • PREMIUM
    Jaguar E-Pace P300e - Eerste Rijtest

    Jaguar E-Pace P300e - Eerste Rijtest

    • 25 juli 2021
  • Nieuws
    Jaguar E-Pace ook als R-Dynamic Black Edition

    Jaguar E-Pace ook als R-Dynamic Black Edition

    7
    • 19 mei 2021
  • Nieuws
    Overzicht: prijzen nieuwe Jaguar E-Pace

    Overzicht: prijzen nieuwe Jaguar E-Pace

    23
    • 30 oktober 2020
  • Nieuws
    Jaguar E-Pace vernieuwd: ook als plug-in!

    Jaguar E-Pace vernieuwd: ook als plug-in!

    34
    • 28 oktober 2020
  • Nieuws
    Vernieuwde Jaguar E-Pace weer op pad

    Vernieuwde Jaguar E-Pace weer op pad

    2
    • 30 april 2020
  • PREMIUM
    Jaguar E-Pace P200 - Test

    Jaguar E-Pace P200 - Test

    • 4 maart 2020
Merk
Merk
  • Nieuws
    NCAP: Assistentiesystemen Nissan Qashqai en Volkswagen ID5 heel goed

    NCAP: Assistentiesystemen Nissan Qashqai...

    12
    • 11 mei 2022
  • Koopwijzer
    Koopwijzer Jaguar XF - alles wat je weten moet over de eerste generatie

    Koopwijzer Jaguar XF - alles wat je weten...

    34
    • 30 april 2022
  • Nieuws
    Jaguar XE en XF alleen nog verkrijgbaar als R-Dynamic

    Jaguar XE en XF alleen nog verkrijgbaar...

    23
    • 28 april 2022
  • Nieuws
    De bouw van de Jaguar XJ220 - Uit de Oude Doos

    De bouw van de Jaguar XJ220 - Uit de Oude...

    15
    • 27 april 2022
  • Nieuws
    Jaguar 420G (1968) - In het Wild

    Jaguar 420G (1968) - In het Wild

    29
    • 19 april 2022
  • Nieuws
    Deze auto's werden vorige maand slechts één keer verkocht

    Deze auto's werden vorige maand slechts...

    63
    • 14 april 2022
  • Nieuws
    Jaguar XK European: restomod met minimaal 300 pk

    Jaguar XK European: restomod met minimaal...

    7
    • 14 april 2022

Persoonlijk op de hoogte blijven van autonieuws?

Over AutoWeek

  • Klantenservice
  • Copyright
  • Disclaimer
  • Privacy & Cookiebeleid
  • Cookie instellingen wijzigen
  • Gebruiksvoorwaarden

Volg AutoWeek

  • Facebook
  • Instagram
  • Twitter
  • Youtube
  • Podcasts
  • RSS

Meer AutoWeek

  • Aanmelden nieuwsbrief
  • Contact redactie
  • Colofon
  • Autobrochures
  • Dealergids
  • Klassiekergids

Overig

  • Adverteren
  • AutoWeek LAB
  • Je auto aanmelden
  • Koppel abonnement
  • Partners
  • Alfa Romeo
  • Alpine
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Cadillac
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • DS
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • McLaren
  • Mercedes-Benz
  • MG
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

© 2022 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden